تغذیه لاغری

تغذیه لاغری یکی از عباراتی است که امروزه تعداد جستجو های بسیاری در اینترنت دارد. این موضوع نشان از اهمیت بالای تغذیه لاغری دارد. همان طور که حتماً می دانید، چاقی زمینه ساز خیلی از بیماری های قلبی می باشد. پس باید کنترل وزن خود را از طریق تغذیه اصولی و ورزش کافی بدست بگیرید. این مطلب از گیاه سبز به شما کمک می کند که اصول تغذیه لاغری را بدانید تا بتوانید وضعیت سلامت بدنتان را همیشه پایدار نگه دارید.

بهترین راهکار ها برای لاغری

در این بخش از مطلب، شما با روش ها و ترفند هایی آشنا می شوید که با عمل به آن ها می توانید خیلی سریع لاغری و در نتیجه سلامتی را بدست آورید. منظور از لاغری در کل مطلب، کاهش وزن می باشد. همان طور که می دانید چاقی و لاغری بیش از حد، هیچکدام خوب نیستند و همیشه باید وزنتان را در محدوده ای خاص نگه دارید. در ادامه با راهکار های لاغری آشنا می شویم :

مصرف فیبر را جدی بگیرید

فیبر یک نوع کربوهیدرات است که در میوه و سبزیجات یافت می شود. فیبر برعکس دیگر انواع کربوهیدرات ها، مراحل سخت تری را برای هضم ایجاد می کند. با مصرف فیبر بیشتر، هم وزنتان کنترل می شود و هم سلامت روده حفظ می شود.

مصرف کالری در تغذیه لاغری

چه قدر کالری مصرف می کنید ؟

باید بدانید که هر غذایی که مصرف می کنید، چه میزان کالری دارد و باید کالری آن را یادداشت کرده و نگه دارید. برای داشتن تغذیه لاغری و انجام اصول رژیم های لاغری، اطلاع داشتن از میزان مصرف کالری حائز اهمیت می باشد. با این کار می توانید واحد های غذایی خود را کنترل کنید.

ورزش قدرتی؛ راهکاری مؤثر

ورزش قدرتی موجب ساخت و تقویت عضلات می شود؛ جالب است بدانید که عضله بیشتر یعنی افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه افزایش چربی سوزی و کالری سوزی. انجام ورزش قدرتی سبب می شود که چه در هنگام ورزش و چه در هنگام استراحت کالری بسوزانید.

روزه گرفتن؛ بسیار نتیجه بخش

روزه گرفتن در برخی از روز های هفته، با شرط داشتن واحد های غذایی مفید در سحری و افطار، موجب می شود، علاوه بر اینکه وزن کم می کنید، از فواید سلامتی آن، نظیر کنترل چربی خون، سم زدایی و کاهش قند خون نیز بهره ببرید.

اصول تغذیه لاغری

هر غذایی، حتی سالم ترین غذا ها را هم به اندازه مصرف کنید

همیشه غذا ها را به دو گروه سالم و نا سالم تقسیم می کنیم و می دانیم که باید غذا های سالم را مصرف کنیم. اما نکته مهمی که عمل به آن ضروری است، توجه به میزان مصرف است. هر غذای سالمی را باید به اندازه مصرف کرد. با مصرف بی رویه غذا های سالم، این غذا ها حکم غذا های نا سالم را دریافت می کنند. روغن زیتون که یکی از سالم ترین روغن ها به حساب می آید. اگر مصرف این روغن بیش از اندازه باشد، کالری دریافتی شما، افزایش زیادی خواهد داشت و اضافه وزن نتیجه این اتفاق است.

دور چربی های ترانس را خط بکشید

یکی از مهمترین اصول تغذیه لاغری، کنار گذاشتن عادات و مواد غذایی مضر است. چربی های ترانس یکی از شناخته شده ترین عاملان بیماری های قلبی عروقی و افزایش چربی در شکم می باشند. برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامتی، از چربی های ترانس استفاده نکنید.

تعداد وعده ها مهم است

نکته اول این است که شما نباید وعده های غذایی را حذف کنید. حذف وعده های غذایی منجر به اضافه وزن خواهد شد. به طور معمول باید 3 وعده اصلی و 2 میان وعده در روز داشته باشید. (برای تقسیم بندی وعده ها بهتر است با متخصص تغذیه صحبت کنید) حجم مصرفی روزانه تان را در بین وعده ها تقسیم کنید تا تغذیه لاغری متعادلی داشته باشید.

مصرف به اندازه آب را فراموش نکنید

آب، مهمترین مایع مصرفی بشر و پاسخ اصلی برای رفع نیاز تشنگی است. آب کالری ندارد و حتی سبب کالری سوزی هم می شود. نوشیدن آب باعث ایجاد احساس سیری و چربی سوزی توسط کبد می شود.

گروه های غذایی و مواد مغذی برای کاهش وزن

پروتئین مصرف کنید

پروتئین یکی از مواد مغذی است که به طور مستقیم روی وزن شما تأثیر می گذارد. مصرف پروتئین یکی از عاملان کاهش اشتها می باشد. در هر وعده غذایی، پروتئین ها را قرار دهید. مصرف غذا های غنی از پروتئین و انجام ورزش قدرتی سبب تسریع در سوخت و ساز بدن و در نتیجه لاغری می شود.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  فواید سفیده تخمه مرغ 10 خواص بی نظیر آن برای سلامتی پوست و مو

مصرف چربی را به طور کامل قطع نکنید

به جای استفاده از چربی، بهتر است بگوییم چربی ها. همه چربی ها مضر نیستند. چربی های غیر اشباع، چربی هایی هستند که به وضعیت سلامتی بدن کمک می کنند. این چربی ها خاصیت سیرکنندگی بالایی دارند. همچنین موجب جلوگیری از بیماری های قلبی می شوند.

میوه و سبزیجات؛ از گروه های غذایی که حتماً باید مصرف کنید.

میوه ها دریایی از مواد مغذی هستند. اگر میوه ها تازه تر هم باشند، مواد مغذی بیشتری را به بدن شما انتقال می دهند. سبزیجات هم مهمترین منبع برای دریافت مواد معدنی و ویتامین ها به شمار می آیند. سبزیجات برگ دار با رنگ تیره، نظیر بروکلی و اسفناج حاوی بالاترین میزان مواد مغذی می باشند.

لبنیات برای تغذیه لاغری

لبنیات؛ مهم و ضروری

کلسیم و ویتامین D مهمترین مواردی هستند که با مصرف لبنیات به بدن ما منتقل می شوند. چربی های موجود در ساختار لبنیات، موجب ایجاد سیری در بدن می شوند.

به درستی از غلات استفاده کنید

غلات کامل، یکی از بهترین اعضای گروه غذایی غلات است که برای داشتن تغذیه لاغری، بهتر از آن استفاده کنید. غلات کامل میزان زیادی مواد مغذی را بدن منتقل می کند. سعی کنید که از آرد سفید کمتر مصرف کنید؛ چرا که آرد سفید تصفیه شده ارزش غذایی ناچیزی دارد.

بهترین خوراکی ها برای تغذیه لاغری

ادویه­ جات

ادویه ­جات نه تنها سبب طعم دار شدن غذا ها می شوند، بلکه به چربی سوزی و لاغری هم کمک می کنند. به عنوان نمونه زردچوبه باعث خارج شدن چربی از بدن می شود و فلفل سیاه هم به کالری سوزی کمک می کند.

آووکادو

فیبر و چربی های سالم دو مؤلفه اساسی برای مزیت های آووکادو محسوب می شوند. اضافه کردن آووکادو به برنامه غذایی، ممکن است که در کنترل وزن نتیجه بخش باشد.

گریپپ فروت

گریپپ فروت

گریپپ فروت یکی از میوه های است که خاصیت کم کردن وزن آن به اثبات رسیده است. مصرف آب گریپپ فروت هم سبب کاهش اشتها می شود. با کم شدن اشتها، می توانید لاغر شوید.

سیب زمینی شیرین

مصرف سیب زمینی شیرین موجب کاهش مقاومت به انسولین می شود. همچنین از تبدیل کالری به چربی جلوگیری می کند.

دانه چیا

بدون شک دانه چیا یکی از سالم ترین و مغذی ترین دانه های خوراکی است. دانه چیا سرشار از فیبر است. دانه چیا یکی از مواردی است که برای حفظ سلامتی و کاهش اشتها باید به تغذیه لاغری اضافه شود.

سیب

سیب همیشه به عنوان نماد سلامتی شناخته می شود. میزان فیبر بالایی دارد. پکتین موجود در ساختار آن، می تواند چربی سلول های بدن را جذب کند.

جو دوسر پرک

جو دوسر پرک صبحانه، نسبت به دیگر غلات دارای فیبر بیشتری است. همان طور که می دانید فیبر یکی از دلایل کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن محسوب می شود.

سینه مرغ

پروتئین بالا و کالری پایین از نقاط قوت سینه مرغ محسوب می شود. با مصرف سینه مرغ احساس سیری خواهید کرد و پرخوری نخواهید کرد.

بذر کتان

بذر کتان ارزش غذایی بالایی دارد. به علت فیبر بالا، می توانید این بذر را به تغذیه لاغری خود اضافه کنید.

چرا باید وزنتان را کنترل کنید

در این قسمت درباره فواید لاغری و مضرات چاقی صحبت خواهیم کرد.

فواید لاغری

  • خواب مفید تر : کاهش وزن و خواب با یکدیگر در ارتباط هستند. با داشتن وزن مناسب، خواب مفید و به اندازه ای خواهید داشت. خواب خوب هم می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • افزایش انرژی : یکی از بهترین فواید لاغری، افزایش انرژی است. با افزایش انرژی، شما توان بیشتری برای انجام فعالیت های روزانه خواهید داشت.
  • تقویت حافظه : بر اساس پژوهش های انجام شده، عملکرد مغز بعد از کاهش وزن تقویت خواهد شد.

افسردگی

مضرات چاقی

  • بیماری های گوناگون : بیماری های قلبی عروقی و دیابت از جمله مشکلاتی هستند که چاقی به وجود می آورد. با وجود این بیماری ها ناچار هستید دارو های مختلفی را مصرف کنید.
  • درد های مفصلی : اضافه وزن باعث می شود که به قسمت های مختلف بدن، از جمله مفاصل فشار بیاید و سبب بروز درد می شود.
  • افسردگی : افسردگی یکی از جدی ترین مشکلاتی است که چاقی با خود به همراه دارد و می تواند وضع روحی فرد را دچار اختلال کند.
  • سرطان  : چاقی موجب التهاب در بدن می شود. به همین دلیل با برخی از سرطان ها در ارتباط است.

صحبت پایانی

تغذیه لاغری دارای اصولی می باشد. اگر به این اصول عمل کنید و طبق یک برنامه مدون قدم بردارید، قطعاً می توانید به کاهش وزن و در نتیجه تناسب اندام دست پیدا کنید. برای کاهش وزن، پزشکان و متخصصان تغذیه بهترین افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند.