تغذیه و کاهش وزن

اغلب افراد فکر می کنند که راه رسیدن به کاهش وزن، نخوردن غذا است، اما راه اصلی، تغذیه صحیح می باشد؛ اینکه بدانید چه چیزی بخورید و چه مقدار بخورید بسیار مهم است. بدون فکر و فورا به سراغ هر رژیم یا برنامه غذایی نروید. قبل از تغییر سبک تغذیه خود درباره رژیم غذایی پیش رویتان به خوبی تحقیق کنید و با مشورت با افراد متخصص آگاهی تان را بالا ببرید.

اگر دوست دارید کاهش وزن داشته باشید و به تناسب اندام برسید، باید اصول تغذیه را بدانید. اگر دوست دارید که اصول تغذیه را بدانید این مطلب از سایت گیاه سبز را تا آخر مطالعه کنید.

برای کاهش وزن، در تغذیه باید این نکات را رعایت کنید

اولین قدم؛ دور بی فایده ها را خط بکشید

برخی از خوراکی ها یا مواد غذایی به اندازه یک قطره فایده، و به اندازه یک اقیانوس ضرر دارند. آیا حاضرید این مواد غذایی را در لیست تغذیه تان قرار دهید. نوشابه و غذا های چرب از جمله غذا های بی فایده هستند. آن ها را دور کنید و به سمت خوراکی ها و غذا های سالم و خوشمزه بروید. بعنوان نمونه کیک جودوسر یک خوراکی عالی و سود رسان می باشد که می توانید آن را مصرف کنید.

میان وعده؛ کمک رسانی بی نام و نشان

میان وعده ها اصلا بی اهمیت نیستند. میان وعده ها نقشی مهم روی چاقی و لاغری افراد دارند. اگر در تعیین کردن میان وعده های روزانه، زیرکانه عمل کنید، می توانید کمک شایانی به لاغری خود بکنید. سعی کنید که میان وعده هایی را برگزینید که شامل پروتئین و فیبر باشد. وجود این ترکیب در میان وعده به شما حس سیری می دهد. می توانید که گرسنگی خود را مهار کنید و قند خون خود را در حالت پایدار نگه دارید.

مصرف میوه و سبزیجات؛ مولفه ای که فراموشی آن اصلا خوب نیست

سعی کنید میزان زیادی از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات منبعی سرشار از فیبر هستند. استفاده از میوه و سبزیجات یکی از ارکان تغذیه برای کاهش وزن می باشد. آن های دارای اندکی چربی و کالری هستند که این، خیلی خوب است. همچنین دارای مواد معدنی و ویتامین های متعددی هستند.

نوشیدن آب؛ ساده اما موثر

آشامیدن آب به میزان 8 تا 10 لیوان به صورت روزانه، نقش با اهمیتی در کاهش وزن دارد. آشامیدن آب موجب سیری می شود؛ بنابراین غذای کمتری مصرف می کنید. اکثر افراد معمولا به دلیل بی حوصلگی یا فقدان انرژی، به سراغ خوردن غذا می روند؛ حتی اگر، گرسنه هم نباشند. بی دلیل به سمت غذا رفتن، نتیجه ای جز چاقی ندارد. در کل همیشه مواظب باشید که آب بدنتان تامین باشد.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  رژیم لاغری 1 ماهه : با رعایت این نکات 5-7 کیلو در یک ماه کم کنید!

صبحانه؛ مهم و انرژی زا

با مصرف صبحانه، کمک زیادی به تغذیه خود برای کاهش وزن خواهید کرد. نخوردن صبحانه، علاوه بر اینکه باعث می شود، در طول روز انرژی کافی نداشته باشید، احساس گرسنگی را هم در طول روز با شما همراه می کند. نخوردن صبحانه هیچ فایده ای ندارد. این موضوع که در صبحانه از چه مواد غذایی استفاده می کنید هم حائز اهمیت است.

هرم گروه های غذایی

هرم غذایی را بشناسید

هرم غذایی مانند یک نقشه راه عمل می کند. یعنی به شما راه را نشان داده و باید و نباید ها را تعیین می کند. در هرم غذایی گروه های متفاوت غذایی بر اساس اهمیتشان رتبه بندی می شوند.

گروه های غذایی اصلی :

  • نان و غلات
  • میوه و سبزیجات
  • شیر، لبنیات، گوشت و حبوبات
  • شیرینی جات و روغن ها

در پایین ترین قسمت هرم، گروه نان و غلات وجود دارد. به این گروه، گروه کربوهیدرات ها گفته می شود که برای بدست آوردن انرژی، اصلی ترین منبع هستند. ما به این گروه نسبت به گروه های دیگر نیاز بیشتری داریم.

از پایین تا بالا هرم هم دقیقا همین قوانین وجود دارند؛ به عنوان مثال به بالاترین گروه، یعنی شیرینی جات و روغن ها، نسبت به گروه های دیگر نیاز کمتری خواهیم داشت. اما این مسئله به این معنی نیست که به گروه شیرینی جات و روغن ها نیاز نداریم و آن ها را کنار بزنیم.

برای لاغری، مصرف این موارد را جدی بگیرید

گریپ فروت

این میوه خوشمزه، یک از یاری دهندگان برای لاغری می باشد. هورمون های موجود در این میوه، دارای خصوصیت چربی سوزی هستند. برای آب کردن چربی شکم، اضافه کردن این میوه به تغذیه تان را جدی بگیرید. این میوه همچنین احساس اشتها را از بین می برد.

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یک نوع طعم دهنده می باشد که سلامت قلب برایش مهم است. کم چرب است و به دلیل ساختارش هضم غذا را آسان می سازد. اثرات مفیدی روی استخوان ها، جریان خون و سیستم ایمنی بدن می گذارد. مصرف آن موجب سیری می شود و به لاغری کمک می کند. سرکه بالزامیک به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود.

پودر آب پنیر

پودر آب پنیر ویژگی های بسیار مفیدی دارد که همه آن ها به سلامت بدن، کمک می کنند. برخی از این فواید عبارتند از کاهش احساس خستگی، برطرف کردن مشکلات گوارشی و معالجه کبد چرب. کسانی که این پودر را مصرف می کنند تا چندین ساعت بعد از استفاده از آن، احساس گرسنگی نمی کنند. به همین دلیل است که وجود این پودر در تغذیه تان کمک شایانی به کاهش وزن شما می کند. اما باید نحوه درست مصرف کردن آن را بدانید تا بتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  خوراکی های چاق کننده: 14 معجزه!

استفاده از پودر آب پنیر سبب دفع خلط بلغم زاید از بدن می شود. همین اتفاق روی لاغری موثر و مفید می باشد. همچنین به دلیل ویتامین ها و املاح معدنی موجود در آن، این پودر می تواند کمک قابل توجهی به ورزشکاران و بدنسازان، در رابطه با بازیابی و تقویت عضلات می کند.

گلابی

گلابی

این میوه دارای پکتین (فیبری قوی که در گیاهان و سبزیجات) می باشد و برای کاهش وزن موثر است. همان طور که در قسمت های بالاتر مطلب اشاره کردیم، در تعیین کردن میان وعده های روزانه، زیرکانه عمل کنید؛ گلابی یکی از انتخاب های زیرکانه برای میان وعده می باشد. در آخر باید بگوییم که از خوردن گلابی غافل نشوید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی تنها 30 کالری دارد و این مقدار عالی می باشد. غنی از فیبر و کلسیم می باشد. یرای هضم آسان تر، می توانید آن را بخار پز کنید و سپس میل کنید. کلم بروکلی حاوی ترکیباتی ضد سرطانی می باشد که با پخت در مایکروفر و جوشاندن از بین می روند. کام بروکلی نقشی موثری در لاغری دارد.

سیب زمینی آب پز

سیب زمینی سرشار از پتاسیم می باشد که نقش پر اهمیتی در کنترل فشار خون دارد. سیب زمینی سفید آب پز از سیر کننده ترین غذای های موجود در هر لیست غذایی می باشد. یه نکته مفید را هم درباره سیب زمینی آب پز بدانید؛ اگر بگذارید که سیب زمینی آب پز مقداری خنک شود، میزان زیادی نشاسته مقاوم به وجود می آورد.

 دانه چیا

دانه چیا سرشار از امگا 3، کلسیم، فیبر و منگنز می باشد. این ترکیبات باعث می شوند که شما ا مصرف دانه چیا احساس گرسنگی نکنید. برای مصرف دانه چیا می توانید آن را به انواع اسموتی ها اضافه کنید.

پودر سفیده تخم مرغ

پودر سفیده تخم مرغ یکی از پودر های پروتئینی می باشد که فواید فراوانی برای بدن از جمله لاغری دارد. از این پودر می توان در رژیم های غذایی متنوع استفاده کرد. این محصول برای بدنسازان هم مزیت هایی دارد و باعث رشد عضلات آن ها می شود.

 

صحبت پایانی

اگر تصمیم جدی برای کاهش وزن گرفته اید، باید بهترین نوع تغذیه را انتخاب کنید. افرادی که در این راه می توانند به شما کمک کنند پزشکان و متخصصان تغذیه هستند. شما می توانید برای بردن سطح آگاهی تان از سایت ها و مقالات هم استفاده کنید. مطمئن باشید که اگر اراده کنید که لاغر شوید، حتما لاغر می شوید.