تقویت بدن با انواع خوراکی ها می تواند در کمک به سلامتی جسم بسیار موثر باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید علاوه بر سلامتی بدن دارای تناسب اندام باشید، باید از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی کنید.

بهره مندی از خوراکی های سالمی که می‌توانند فواید گسترده‌ای از ریزمغذی‌ها را بدن منتقل کنند.
در اینجا 25 خوراکی تقویت کننده بدن را برای شما جمع آوری کرده ایم تا بتوانید آنها را در رژیم غذایی سالم خود قرار دهید.

 

سبزیجات و غلات

 

1.جوانه گندم

این ماده غذایی سرشار از پروتئین گیاهی و آنتی اکسیدان های گوناگون است که می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار اثر بخش باشد. جنین گندم مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که در کاهش چربی شکمی، کنترل قند خون و بهبود دستگاه گوارش مفید عمل می کند.

 

2.جودوسر پرک

اگر به دنبال یک ماده گیاهی برای تامین پروتئین مورد نیاز عضلات خود می گردید، می توانید روی جو دوسر پرک حساب کنید. این ماده را می‌توان به راحتی به دلیل پخت سریع به انواع دستورالعمل های غذایی اضافه کرد.

 

3.تقویت بدن با جلبک اسپرولینا

شاید اسم این ماده را کمتر شنیده باشید، اما این نوع جلبک از ریز مغذی های متنوعی از جمله کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سلنیوم و بسیاری از ویتامین های دیگر تشکیل شده است که در کنترل بسیاری از بیماری ها و سلامت پوست اثرات فوق العاده ای دارد.

تقویت بدن با اسفناج

4.اسفناج

آهن یکی از مواد معدنی اساسی بدن است که کمبود آن می‌تواند عوارض مختلفی از جمله بی حالی، سردرد، رنگ پریدگی و ضعف را به دنبال داشته باشد. شما می توانید با مصرف اسفناج این ریز مغذی مهم را به بدن منتقل کنید.

 

5.گوجه

گوجه فرنگی یکی از خوراکی های پر استفاده ما ایرانیان است که سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و لیکوپن است. این ماده می‌تواند در جلوگیری از انواع سرطان بسیار مفید باشد.

 

6.بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار فوق‌العاده است که فواید گوناگونی از جمله کاهش سطح استرس را به دنبال دارد. کلم بروکلی غنی از ویتامین سی است که می‌تواند در سلامت پوست و بدن موثر باشد.

 

7.آووکادو

آووکادو به عنوان پادشاه چربیها شناخته می‌شود و می‌تواند در رفع چربی شکمی و بدن بسیار موثر باشد. آووکادو غنی از پتاسیم بوده و از فیبر بالایی برخوردار است. این دو ماده در کاهش وزن بسیار ضروری هستند.

 

8.قارچ

قارچ از آن دسته سبزیجات کم کالری، فاقد کلسترول و پر خاصیت است که جایگزین خوبی برای گوشت در رژیم های گیاهی خواهد بود. قارچ ها سرشار از انواع ویتامین B و پتاسیم، مس، منیزیم، روی، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند از سلولها در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

 

دانه ها و حبوبات

 

9.لوبیا

انواع مختلف لوبیا مانند لوبیا قرمز، لوبیا سفید، چیتی، چشم بلبلی و سبز وجود دارد که می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و موثر در کاهش وزن باشد.

هر فنجان لوبیا پخته می تواند ۱۵ گرم پروتئین و مقادیری فسفر، آهن و منیزیم را به بدن منتقل کند.

 

10.نخود

نخود منبع خوبی از پروتئین و کربوهیدرات محسوب می شود و به عنوان یک غذای کم کالری در کاهش وزن بسیار موثر است.

قرار دادن این ماده در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش سلامت بدن شود.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
رژیم لاغری 1 ماهه : با رعایت این نکات 5-7 کیلو در یک ماه کم کنید!

تقویت بدن با دانه چیا

 

11.دانه چیا و تقویت بدن

تخم چیا که با نام چیاسید نیز شناخته می شود، به عنوان یک دانه خوراکی پرخاصیت از مواد مغذی گوناگون خصوصاً پروتئین تشکیل شده است.

این ماده می‌تواند در جوان سازی پوست صورت، رفع آکنه، تقویت و افزایش رشد مو، کمک به رشد ناخن ها، کاهش وزن و عضله سازی موفق عمل کند.

 

12.بادام

یکی از دانه های فوق العاده پر خاصیت بادام است. هر نصف فنجان از این ماده را حدود ۱۶ گرم پروتئین و مقادیر زیادی ویتامین c و مواد معدنی مختلفی مثل فسفر و منیزیم تشکیل داده است.

مصرف مداوم این ماده می‌تواند در تقویت سلامت مغز، تنظیم سطح کلسترول، بهبود سلامت استخوان، پیشگیری از مشکلات قلبی، بالا بردن سطح ایمنی بدن، کاهش التهاب و مراقبت از پوست بسیار موثر است. این ماده همچنین به دلیل اینکه اسید فولیک دارد می‌تواند از بروز نقص مادرزادی هنگام تولد در نوزادان جلوگیری کند.

 

13.بادام زمینی

اگر به دنبال یک دلیل دانه پر خاصیت و خوشمزه می گردید، می توانید بادام زمینی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در هر ۱۰۰ گرم از این ماده ۵۶۷ کالری انرژی، ۴۹ گرم چربی، مقادیری پتاسیم و ۲۶ گرم پروتئین وجود دارد.

همچنین این ماده دارای مواد مغذی دیگری از جمله بیوتین، نیاسین، فولات، فسفر و منیزیم است.
تمامی این مواد مفید برای داشتن ذهنی و جسمی سالم بسیاری ضروری هستند.

 

14.عدس

عدس انواع گوناگونی دارد، که در رنگ های مختلف به بازار عرضه می‌شود. این دانه که نوعی حبوبات محسوب شود سرشار از پروتئین گیاهی، پتاسیم و مواد معدنی گوناگون است که می‌تواند در بهبود دستگاه گوارش، درمان دیابت، کاهش فشار خون، درمان کم‌خونی، جلوگیری از سرطان، بهبود سیستم عصبی و کنترل وزن مفید باشد.

 

گوشت ها و لبنیات

ماهی

15. ماهی

اگر به دنبال یکی از سالم ترین مواد غذایی گوشتی روی کره خاکی می‌گردید، ماهی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

این ماده منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای دستیابی به انواع مزیت های سلامتی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
شما می‌توانید با مصرف ماهی خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را کاهش داده و در جلوگیری از زوال عقل و افسردگی موثر است.

 

16.تقویت بدن با میگو 

یکی از غذاهای دریایی خوشمزه میگو است. این خوراکی دریایی را می توان به اشکال گوناگون از جمله کبابی، سرخ کرده و سوخاری استفاده کرد.

با قرار دادن آن در رژیم غذایی خود می‌توانید از خواص مختلف این گوشت سالم از جمله چربی های امگا ۳ بهره مند شوید.

 

17.سینه مرغ

مرغ یکی از پر استفاده ترین گوشت های موجود در برنامه های غذایی ما ایرانیان است. اگر به هر دلیلی نباید از گوشت های چرب استفاده کنید، سینه مرغ بهترین و پرخاصیت ترین قسمت مرغ است که به شما پیشنهاد می‌کنیم مصرف آن را در دستور کار قرار دهید.

وجود پروتئین بالا در این گوشت می‌تواند نیاز بدن به این ماده غذایی را تا حدود بسیار زیادی برطرف کند.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
نهار برای دیابتی ها + 6 دستور غذای خوشمزه!

18.شیر

همه ما از بدو تولد اولین خوراکی که مصرف کرده ایم شیر بوده است. شیر اولین لبنیات کشف شده است که پایه تهیه سایر محصولات لبنی محسوب می شود.

شناخته شده ترین خاصیت شیر کمک به رشد و ترمیم استخوان‌ها است. اما این ماده همچنین می‌تواند در سلامت پوست، داشتن دندان های مستحکم و رشد عضلات نیز موثر باشد.

 

19.ماست یونانی

ماست یونانی نسبت به دیگر انواع ماست ها مملو از مواد مغذی ضروری برای بدن خصوصاً ترکیبات عضله ساز است. به همین دلیل به عنوان یک ماده خوراکی پرطرفدار برای تمرین های ورزشی به شمار می‌آید.

 

20.پودر آب پنیر

آب پنیر در اصل یک مکمل بسیار مغذی به دست آمده از شیر است، که یک پروتئین خالص به حساب می آید.

این ماده می‌تواند در کاهش وزن و عضله سازی بسیار اثر گذار باشد. اگرچه کار اصلی این ماده کمک به افزایش حجم عضلات است، اما به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد به عنوان یک ماده ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم کننده قند خون و کنترل فشار خون موثر است.

 

21.توفو

توفو یکی از مواد مغذی بسیار سالمی است که از شیر سویا به دست می آید. این ماده معمولاً در برخی از فرهنگ ها و رژیم های غذایی گیاهی به عنوان جایگزین گوشت استفاده می شود. نصف فنجان از این ماده ده گرم پروتئین دارد و می تواند برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها نقش موثری داشته باشد.

 

تقویت بدن با سایر خوراکی ها

 

توت

 

22.توت

توت به عنوان یک میوه پروفایده و البته پرکاری شناخته می شود. این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی ویتامین c و آهن برای افرادی که کم خونی دارند توصیه می شود. همچنین اگر به شکل مکرر دچار عصبانیت، ترس و اضطراب می شوید، می توانید با مصرف توت این مشکلات را در خود کاهش دهید.

 

23.چای ماسلا

چای ماسلا یک نوشیدنی پرخاصیت است که از ترکیب چند ادویه مختلف تهیه می شود.

از ادویه های موجود در این نوشیدنی می توان زنجبیل و میخک را نام برد که می تواند در بهبود سرماخوردگی و علائم ناشی از آن از جمله گرفتگی بینی و سرفه موثر باشد.
این نوشیدنی به دلیل وجود دارچین می‌تواند باعث افزایش قدرت بدنی و بالا رفتن توان سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل مخرب خارجی شود.

 

24.پودر سویا

پودر سویا یکی از خوراکی های فوق العاده سالم برای بدن به شمار می‌آید که برای پیشگیری از سرطان کاهش علائم یائسگی، سلامت استخوان و جلوگیری از نفخ شکم و اسهال بسیار مفید است. سویا ماده ای است که بر خلاف فوایدی که دارد کمتر مورد توجه بوده است.

 

25.تقویت بدن با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار سالم برای صبحانه و میان وعده ها محسوب می شود. این ماده دارای کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، نیاسین، پتاسیم، پروتئین، سلنیوم و ریبوفلاوین است. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد نمی خواهید که زرده تخم مرغ خود را به هدر دهید، می توانید از پودر سفیده تخم مرغ آماده استفاده کنید.