آب پنیر

در این مقاله قصد داریم درمورد خواص پودر آب پنیر در بدنسازی و طریقه مصرف آن را برای شما ارائه دهیم با برگ سبز همراه باشید…

سوالی که ممکن برای بعضیا پیش آید این است که پودر آب پنیر چه خواصیتی دارد؟ ورزشکاران و بدنسازان برای این که بتوانند عضلات خود را شکل دهند نیاز دارند تا مواد غذایی خاصی را مصرف کنند. انجام تمرینات ورزشی به تنهایی کافی نیست بنابراین باید از مواد مغذی مانند پروتئین که ماهیچه ها برای حجیم شدن به آن نیاز دارند استفاده کرد. برخی از مواد هستند که ارزش غذایی بالایی داشته و به این گروه از افراد کمک می کنند تا سریع تر به خواسته های خود برسند. آب پنیر یکی از این موارد است که درصد قابل توجی پروتئین دارد. همانطور که می دانید آب پنیر از شیر به دست می آید که ارزش غذایی بالایی دارد. در این مطلب به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد و تلاش می کنیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آب پنیرچیست؟

آب پنیر چیست؟آب پنیر که در طب سنتی ما به عنوان ماء الجبن نیز شناخته می شود یکی از فراورده‌های فرعی شیر است. این ماده  معمولا طی فرآیند هایی مانند اضافه کردن اسید، حرارت دادن، یا اضافه کردن پنیر از شیر جدا شده و به صورت آب از آن جدا می شود.

آب پنیر همان مایعی است که موقع درست کردن پنیر خانگی به صورت مایع زرد رنگی باقی می ماند و دور ریخته می شود اما در واقع همان سرم شیر است که دارای خواص درمانی بسیار زیادی است.

ماده حاصل مایعی زرد مایل به سبز است، که دارای پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی است. این مایع به عنوان یک پروتئین کامل شناخته می شود چرا که  دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن است.

آب پنیر چه خواصی دارد؟

سوال که ممکن است برای شما پیش آید،آب پنیر چه خواصی دارد؟ در بدن سازی با آب پنیر میتوانید بعد از خشک شدن و تبدیل شدن به پودر استفاده کنید. از آن جایی که آب پنیر از شیر به دست می آید بنابراین حاوی مقدار بسیار زیاد کلسیم است.  همچنین انواع مختلفی از ویتامین های گروه B   مانند B2 و B6 را دارد.  مقدار پایین چربی در این ماده پرخاصیت به طور قابل توجهی پایین است.  دارای قند لاکتوز بوده  و می تواند پروتئین و اسید آمینه های مورد نیاز بدن را تامین کند.

از دیگر ویژگی های آب پنیر می توان به این مورد اشاره کرد که منبع غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم بوده  و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد. آنتی اکسیدان ها به محافظت بدن در برابر سرطان ها و مشکلات سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

از خواص آب پنیر استخوان سازی، محکم شدن استخوان ها و مفاصل است و علت آن طبع گرم آب پنیر است که باعث کاهش ورم مفاصل نیز می شود.

عملکرد دستگاه گوارش با آب پنیر تنظیم شده چرا که به افزایش باکتری های مفید روده کمک می کند و در نهایت یبوست رفع می شود.

در کاهش وزن و لاغری می تواند موثر باشد چرا به احساس گرسنگی را کاهش می دهد. علت این ویژگی بودن مقدار زیادی پروتئین در آب پنیر است.

این ماده برای افراد دیابتی نیز مفید است چرا که می تواند به تنظیم قند خون کمک قابل توجهی کند. میزان فشار خون را کنترل می کند و به همین خاطر برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب می باشد.

به علت وجود آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

از آن جایی که مقدار قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات و املاح دارد یک ماده مغذی مناسب است که می تواند برای ساخت مکمل های دست ساز و خانگی مورد نیاز ورزشکاران قرار بگیرد.

عملکرد گلبول های سفید خون را بهبود می بخشد بنابراین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود.

اگر سنگ کلیه دارید می توانید از پودر آب پنیر استفاده کنید چرا که به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

از دیگر ویژگی های آب پنیر کمک به کاهش استرس و افسردگی است که می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شاداب کننده پوست، کاهش دهنده لک های پوستی و درمان کک و مک و بیماری پسوریازیس از ویژگی هایی است که می تواند به زیبایی ظاهری شما کمک کند.


مرتبط بخوانید:  همچنین میتوانید برای تهیه پودر آب پنیر روی خرید پودر آب پنیر بدنسازی کلیک کنید.


پودر آب پنیر برای سلامتی و درمان بیماری ها چه تأثیری دارد؟

آب پنیر بعد از خشک شدن تبدیل به پودر آب پنیر می ‌شود. این پودر خواص فراوانی دارد و مقدار لاکتوز آن کم است. به همین دلیل مناسب افرادی است که نمی ‌توانند لاکتوز را هضم کنند.

مایع به دست آمده دارای پروتئین‌های زود هضم است که معمولا به عنوان پروتئین آب‌ پنیر شناخته می شود.

قبل از فرآوری، حدود ۲۰ % پروتئین در شیر وی است و ۸۰ درصد دیگر شامل نوعی پروتئین دیر هضم به نام کازئین می باشد.

پروتئین وی و کازئین هر دو به عنوان پروتئین های با کیفیت بالا محسوب می ‌شوند چرا که همه آمینو اسید ها‌ی مورد نیاز بدن شما را می توانند تامین کنید. به همین علت به یکی از مکمل های پر طرفدار در میان ورزشکاران تبدیل شده است. پودر آب پنیر در ورزشکاران و بدنسازان به ویژه برای افزایش تولید پروتئین جدید در ماهیچه‌ ها به طور قابل توجهی مفید و موثر است.

انواع مختلفی از پروتئین آب ‌پنیر در مکمل‌ ها وجود دارد که دو مورد از معمول ترین آن ها پودر آب پنیر ایزوله و کنسانتره می باشد. این دو نوع با استفاده از تکنیک ‌های فرآوری مختلف تولید می ‌شوند و تفاوت های جزئی در ارزش غذایی آن ها وجود دارد. پودر آب پنیر برای سلامتی بدن و درمان برخی از بیماری ها خواصی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم :

آب پنیر یک منبع عالی از پروتئین بالا با کیفیت است : این مورد را می توان از مهم ترین خواص آب پنیر در نظر گرفت که باعث می شود برای مصارف مختلفی کاربرد داشته که از مهم ترین آن ها عضله سازی در بدنسازان است.

پروتئین آب پنیر قسمتی از اجزای تشکیل دهنده آب ‌پنیر است. همانطور که اشاره کردیم آب پنیر حالت مایع داشته و  در طول فرآیند تولید پنیر از شیر جدا می ‌شود. اگر تا به حال در خانه پنیر درست کرده باشید به احتمال زیاد این

آب زرد رنگ را دور ریخته اید در حالی که این مایع یک پروتئین کامل و با کیفیت بالا است انواع اسید های آمینه ضروری بدن را دارد.

از دیگر خواص آب پنیر قابلیت  هضم آسان آن است و در مقایسه با انواع دیگر پروتئین سرعت جذب بالایی دارد. این ویژگی‌ها آن را به یکی از بهترین منابع غذایی در دسترس تبدیل می‌کند که آن را به محبوب ترین مکمل ورزش کاران تبدیل کرده است.


مرتبط بخوانید :


عضله سازی و  افزایش رشد ماهیچه ها از مهم ترین خواص آب پنیر است :

با زیاد شدن سن و شروع فرآیند پیری به طوری طبیعی حجم ماهیچه ها کاهش پیدا می کند.  کم شدن فرآیند ماهیچه سازی باعث می شود تا چربی در بدن افزایش پیدا کند. چاقی و افزایش چربی در بدن می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌ های مزمن شده و احتمال ابتلا به آن ها را افزایش دهد. با استفاده از تمرینات ورزشی و پایبندی به رژیم غذایی سالم می توان تا حد زیادی از ایجاد این تغییر در ساختار بدن تا حد زیادی جلوگیری کرده و سرعت روند آن را کم کرد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که تمرینات قدرتمند به همراه مصرف غذا های دارای پروتئین زیاد و همچنین مصرف مکمل‌ های پروتئینی سالم می تواند به عنوان راه حلی برای پیشگیری از این وضعیت مورد استفاده قرار بگیرد. منابع پروتئینی که دارای مقدار قابل توجهی از لیوسین هستند می تواند در این روند کمک کننده باشد. چرا که لیوسین موثر ترین آمینواسید در بهبود رشد می باشد.

پروتئین آب پنیر از جمله مواد غذایی که دارای مقدار قابل توجهی لیوسین است و به خاطر همین ویژگی در جلوگیری از بیماری های کاهش ماهیچه به علت افزایش سن موثر بوده و همچنین به  بهتر شدن استحکام و ظاهر بدن انسان کمک می کند.  علاوه بر دارا بودن لوسین  پروتئین آب ‌پنیر در مقایسه با انواع دیگر پروتئین‌ ها  از قبیل کازئین بهتر است.

کاهش فشار خون از دیگر خواص پودر آب پنیر است که می توانیم به آن اشاره کنیم :  فشار خون بالا یکی از ریسک فاکتورهای مهم در به وجود آمدن بیماری‌ های قلبی است. تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهند مصرف محصولات لبنی مانند آب پنیر با کاهش فشار خون مرتبط هستند.

علت این تاثیرگذاری گروه پپتید های زیست فعال در لبنیات است که به نام مهار کننده ‌های ACE شناخته می شوند.  در پروتئین آب‌ پنیر، مهارکننده ‌های ACE لاکتوکینین نامیده می ‌شود. چندین مطالعه که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهند که این ماده اثرات سودمند بر کنترل میزان فشار خون دارد.

یک مطالعه در مورد افراد مبتلا به اضافه‌ وزن نشان داده است که مصرف مکمل پروتئین آب‌ پنیر به مقدار ۵۴ گرم در روز به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش ۴ درصدی فشارخون سیستولیک می شود . سایر پروتئین‌ های شیر  (مانند کازئین) نیز اثرات مشابهی داشتند.

تحقیقات منتشر شده در International Dairy Journal نشان می دهد که نوشیدنی که با پروتئین پودر آب‌ پنیر تهیه شده ‌است به طور قابل‌تو جهی فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می ‌دهد. خطر ابتلا به بیماری یا سکته قلبی نیز کاهش پیدا می کند.

خواص پودر آب پنیر تنها به این موارد محدود نمی شود.  پروتئین آب پنیر ممکن است به درمان دیابت نوع 2 کمک کند بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند از فواید آب پنیر در جهت کنترل بیماریشان استفاده کنند.

دیابت نوع دو بیماری مزمنی است که به علت قند خون بالا و عملکرد انسولین ایجاد می شود. انسولین یک هورمون در بدن است که با بالا رفتن قند خون در سلول ها تحریک می شود و آن را در محدوده سالم قرار می دهد.  آب پنیر کمک می کند تا قند خون متعادل نگه داشته شود و باعث افزایش سطح انسولین و همچنین حساسیت به آن می شود. در مقایسه با سایر مواد غذائی که پروتئین دارند مانند تخم مرغ یا ماهی، به نظر می رسد که پروتئین آب پنیر نقش بیشتری در کنترل دیابت دارد.

از دیگر خواص آب پنیر کاهش التهاب است : التهاب یکی از واکنش های بدن به تخریب است.  التهاب هایی که به صورت کوتاه مدت در بدن ایجاد می شوند مفید هستند اما ممکن است تحت شرایط مشخصی به بیماری های مزمن تبدیل شود.

التهاب مزمن می تواند به عنوان عامل خطری برای بسیاری از بیماری ها باشد و برای بدن ضرر دارد. می تواند مشکلات سلامتی مهم و یا عادت های بد زندگی را مشخص کند. مطالعات انجام شده نشان می دهند که مقدار بالای مکمل آب پنیر می تواند کاهش قابل توجهی در C-reactive protein (CRP) ایجاد کند که بیان کننده اصلی التهاب در بدن است.

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، از دیگر خواص آب پنیر کمک به بیماری های التهابی روده، کمبود آنتی اکسیدان های بدن، چربی خون می باشد. همچنین آب پنیر باعث افزایش احساس سیری و در نتیجه کاهش وزن می شود. در یک مطالعه از ۱۵۸ فرد که در مجله  Nutrition & Metabolism  منتشر شد،  مشخص شد افرادی که آب پنیر مصرف کردند به طور قابل ‌توجهی چربی بدن را از دست دادند. بنابراین افرادی که به دنبال روشی برای کاهش وزن خود هستند مصرف پروتئین آب پنیر گزینه ای بسیار ایده آل است.

از دیگر خواص پودر آب پنیر کمک آن در درمان سرطان است.  نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهند که  استفاده از پروتئین آب‌ پنیر در درمان سرطان می تواند کمک کننده باشد. البته تحقیقات بیشتری برای اثبات این خاصیت مورد نیاز است.

کاهش کلسترول نیز از جمله خواصی است که در زمینه این ماده پر خاصیت می توان به آن اشاره کرد. نتایج مطالعه ای که در ژورنال The British Journal of Nutrition منتشر شده است بیان می کند که  ۷۰ مرد و زن به مدت ۱۲ هفته مکمل پودر آب پنیر مصرف می کردند بعد از آزمایش سطوح چربی و انسولین را اندازه‌گیری کردند.

آن‌ ها دریافتند که کاهش قابل ‌توجهی در کلسترول کلی و کلسترول LDL  در هفته ۱۲ در گروه آب‌ پنیر در مقایسه با گروه کازئین ایجاد شده است.

آب پنیر می تواند در درمان آسم نیز موثر باشد.  پروتئین آب پنیر می ‌تواند واکنش ایمنی کودکان مبتلا به آسم را بهبود بخشد. مطالعه ای که شامل بررسی ۱۱ کودک بوده است، نتایج آن در مجله بین‌المللی علوم غذا و تغذیه منتشر شد. این نتایج نشان می دهد که کودکانی با آسم که روزانه ۱۰ گرم مکمل پروتئین پودر آب‌ پنیر به صورت 2 بار در روز دریافت کرده اند، برای 1 ماه واکنش ایمنی بهبود یافته داشتند.

کاهش وزن در افراد مبتلا به  HIV آخرین موردی است که در بخش خواص پودر آب پنیر به آن اشاره می کند. بر اساس مطالعه‌ای که در Clinical and Investigative Medicine منتشر شده است نشان داده شده که پروتئین آب‌ پنیر ممکن است به کاهش وزن در میان بیماران مبتلا به HIV کمک کند.

با اضافه کردن این ماده فوق العاده به رژیم غذایی خود می توانید از خواص بی نظیر آن استفاده کنید. در این مطلب به روش هایی اشاره خواهیم کرد که به کمک آن بتوانید این ماده را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

پودر آب پنیر در کنترل اشتها چه تاثیری دارد؟

پودر آب پنیر در کنترل اشتها چه تأثیری دارد ؟

تحقیقات مداوم در مورد اثرات سلامتی موثر و مفید مصرف پروتئین آب ‌پنیر انجام شده است. تحقیقات جدید از کانادا نشان می‌ دهند که پروتئین آب ‌پنیر می ‌تواند به افراد کمک کند وزن خود را با کمک به کاهش گرسنگی و همچنین مدیریت سطوح گلوکز خون کاهش دهند.

به مدت پنج هفته، محققان ۱۶ مرد سالم، یک صبحانه استاندارد (مجموعا ۳۰۰ کالری) را مصرف کردند. برای ناهار، به افراد نوشیدنی‌ ها شامل مقادیر مختلف پروتئین آب ‌پنیر در ترتیب تصادفی – ۰ گرم ( در روز کنترل)، ۱۰ گرم، ۲۰ گرم، ۳۰ گرم یا ۴۰ گرم داده شد. بعد از ۳۰ دقیقه، به آن‌ ها پیتزا پیشنهاد کردند و از آن ‌ها خواستند تا ۲۰ دقیقه دیگر غذا بخورند تا اینکه “کاملا سیر شوند”. مقدار پیتزا مصرفی اندازه‌ گیری شد.

در روز کنترل (۰ گرم پروتئین آب ‌پنیر)، این افراد ۱،۱۴۲ کالری از پیتزا را مصرف می ‌کنند. مقدار کالری که مصرف می‌ کنند به میزان قابل‌توجهی با ۱۵۳، ۱۵۹، و ۳۰۵ کالری در زمانی که ۲۰ گرم، ۳۰ گرم و ۴۰ گرم پروتئین آب‌ پنیر قبل از پیتزا مصرف شده‌ بود، کاهش یافت.

همچنین واکنش گلوکز خون به غذای پیتزا به طور قابل‌ توجهی با تمام سطوح پروتئین آب ‌پنیر کاهش یافت، اما بیش‌ ترین تاثیر زمانی دیده شد که ۴۰ گرم پروتئین آب ‌پنیر قبل از پیتزا خورده شده بود.

این نتایج نشان می ‌دهد که پروتئین آب ‌پنیر در ۳۰ دقیقه قبل از نهار می ‌تواند اشتها را مهار کرده و میزان کالری مصرف‌شده را کاهش دهد. این اثر با افزایش میزان گلوکز خون همراه است. به طور کلی، نتایج به مصرف منظم پروتئین آب ‌پنیر در کاهش پرخوری در وعده‌ های غذایی بعدی اشاره می ‌کند.

اثر سیر کنندگی پروتئین آب‌ پنیر به ترکیب آمینو اسید منحصر به فرد آن‌ ها بستگی دارد، زیرا هیچ تفاوتی بین پروتئین آب‌پنیر یا ترکیبی از اسید های آمینه مشابه ترکیب آمینو اسید پروتئین وی وجود ندارد. اسیدهای آمینه خاص مربوط به اثر سیر کنندگی پروتئین آب‌پنیر، تا به امروز مورد بررسی قرار نگرفته است

مطالعه ای با هدف ارزیابی اثر اشتها یک نوشیدنی هم انرژی حاوی پروتئین آب‌ پنیر یا مالتودکسترین روی اشتها، پپتید های معده و روده و آمینواسیدها در افرادی با میانگین BMI 39.2±4.6 kg/m2 انجام شد. هر نوشیدنی به طور قابل‌توجهی سیری را افزایش داده و گرسنگی را کاهش می‌ دهد اما این اثرات بیشتر در پروتئین آب‌پنیر در مقایسه با مالتودکسترین مشهود است. همچنین میزان گردش  GLP-1, PYY و آمینواسید ها  به طور قابل توجهی بالاتر در پروتئین آب پنیر بالاتر از مالتودکسترین بود.

در بررسی پروتئین وی ایزولیوسین، لیوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، پرولین، تیروسین و والین بطور قابل توجهی با گرسنگی (تاثیر منفی)، احساس سیری و  GLP-1 (تاثیر مثبت) داشتند.

از این مطالعه نتیجه گرفته شد که هشت آمینواسید ویژه ( ایزولیوسین، لیوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، پرولین، تیروسین و والین )  در سرکوب اشتها و  اثر GLP-1-stimulating  پروتئین آب‌پنیر مرتبط هستند، که ممکن است با پیوند آن‌ ها با گیرنده ‌های حسی مواد مغذی که توسط سلول‌های L در دیواره معده و روده انجام می ‌شوند، دخیل باشند. اثر طولانی‌ مدت احساس سیری پروتئین آب‌پنیر و تاثیر مکمل استفاده از مکمل‌ها با این آمینو اسیدها (یعنی، به عنوان یک مداخله غذادارو) که در طول برنامه‌ های کاهش وزن بدن اجرا می ‌شود، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مصرف آب پنیر می تواند شما را به مدت طولانی تری سیر نگه دارد و اشتهای تان را سرکوب می کند. علاوه بر این باعث هضم آسان تر مواد غذایی شده و تخلیه روده ها را آسان تر می کند، در نتیجه کاهش وزن را در پی دارد. به علت همین ویژگی ها می توان از آن در برنامه های کاهش وزن استفاده کرد.

انواع پودر آب پنیر برای بدنسازی:

یکی از محصولات مفید انواع آب پنیر است .ورزشکاران و بدنسازان از پودر آب پنیر برای دریافت پروتئین کافی و عضله سازی استفاده می کنند. انواع مختلفی از این پودر در دسترس می باشد که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در ادامه بررسی می کنیم که این انواع کدام ها هستند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از انواع پودر وی می توان برای تهیه مکمل های خانگی و دست ساز استفاده کرد.

سه نوع اصلی پودر پروتئین آب‌ پنیر شامل کنسانتره (WPC)، ایزوله (WPI)، و هیدرولیزه (WPH)وجود دارد. کنسانتره رایج ‌ترین و همچنین ارزان ترین پودر وی در دسترس است. به عنوان یک مکمل رژیم غذایی، پروتئین آب‌ پنیر در بین بدنسازان، ورزشکاران و سایر افرادی که به پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارند بسیار رایج و محبوب است. رنگ این محصول از سفید تا کرم متغیر است و میزان پروتئین آن می تواند از حدود 35 درصد تا حداکثر 85 درصد متفاوت باشد.

نوع کنسانتره برخلاف محصول ساده آب پنیر طعم ملایمی داشته و هضم و جذب آن بسیار آسان است. نکته قابل توجه در مورد کنسانتره آب پنیر فاقد لاکتوز بودن است و به همین خاطر برای افرادی که دارای حساسیت به لاکتور هستند می توانند بدون نگرانی از این محصول استفاده کنند. از نظر قدرت جذب، پودر کنسانتره به سادگی جذب می شود و به دلیل دارا بودن اسید های آمینه لوسیون، ایزولوسیون و والین در رشد و ترمیم عظلات نقش قابل توجهی دارد.

پودر آب پنیر ایزوله به خاطر از بین بردن تمام چربی‌ ها و لاکتوز بیشتر فرآوری می ‌شود و معمولا حداقل ۹۰ درصد پروتئین دارد.

پودر آب پنیر هیدراته به عنوان شکل “predigested” پروتئین پودر آب‌ پنیر در نظر گرفته می ‌شود چون پیش از این هیدرولیز جزئی را تجربه کرده ‌است فرایندی که برای بدن لازم است تا پروتئین را جذب کند.

پودر وی هیدراته به آن اندازه که دو شکل دیگر پروتئین وی به هضم زیاد نیاز ندارد. در حقیقت این پروتئین پس از ورود به بدن، به صورت بسیار سریعی جذب می شود. تنها مشکل این پودر می تواند طعم و بوی نامطلوب آن باشد. علاوه بر این پودر وی هیدراته معمولا در مکمل‌ های پزشکی و شیر خشک مورد استفاده قرار می ‌گیرد، به این دلیل که این شیر باعث بهبود هضم و کاهش پتانسیل آلرژن می ‌شود.

تفاوت‌ های غذایی متعددی بین نوع ایزوله و کنسانتره وجود دارد که به علت روش ‌های فرآوری که مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت می باشند.

هنگامی که مایع آب پنیر به عنوان یک فراورده جانبی پنیر یا ماست جدا می‌ شود، چندین مرحله فرآوری انجام می‌ شود تا محتوای پروتئین آن افزایش پیدا کند.

بعد از این که غلظت پروتئین به مقدار مورد نظر رسید، مایع به دست آمده می ‌تواند برای تشکیل پودر آب پنیر کنسانتره  خشک شود که تا ۸۰ درصد وزن آن را پروتئین تشکیل می ‌دهد.

به طور کلی، مراحل پردازش مورد استفاده در تولید آب ‌پنیر کنسانتره، منجر به محتوای پروتئین بالاتر و مقدار چربی و کربوهیدرات کم‌ تر در هر سرو می شود. اما انواع آمینواسیدها که در هر دو شکل آب پنیر یافت می‌ شوند تقریبا یکسان هستند چون از پروتئین‌ های یکسانی به دست می آیند.

تفاوت اصلی بین آب ‌پنیر کنسانتره و ایزوله این است که آب‌ پنیر ایزوله در مراحل فرآوری بیشتری قرار گیرد، که منجر به یک مقدار پروتئین بیشتر با کربوهیدرات، لاکتوز و چربی کم‌تر می‌ شود.

پودر آب پنیر ایزوله به طور معمول گران‌تر از نوع کنسانتره است.


مرتبط بخوانید:


پودر آب پنیر را چگونه مصرف کنیم؟

زمان مصرف آب پنیر در مزایایی که از آن به دست خواهید آورد موثر است. زمان مصرف این مکمل بستگی به این دارد که هدف شما از مصرف آن چیست. آیا دوست دارید برای افزایش حجم عضلات از آن استفاده کنید و یا این که از خواص آن بهره مند شوید. بسته به هدفتان باید آن را در زمان‌ های مشخصی و همچنین به مقدار معین مصرف کنید تا اثرگذاری داشته باشد. البته برای مصرف این مکمل پروتئینی فوق العاده و مقدار آن، می توانید با یک مربی بدنسازی مشورت کرده و نظر او را جویا شوید.

اگر قصد دارید از آب پنیر برای کاهش وزن در بدن سازی استفاده کنید؛ بهترین زمان مصرف این است که آب پنیر را در میان وعده ‌ها مصرف کنید. این کار کالری مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و باعث می شود در وعده های اصلی غذای کمتری مصرف کنید. برای طور مثال اگر شما در بعد از ظهر آب پنیر را به عنوان میان وعده میل می ‌کنید، در شام اشتهای کمتری داشته و کالری کمتری مصرف می‌ کنید و در نتیجه لاغر خواهید شد.

شما می توانید از این ماده پروتئینی برای افزایش وزن نیز استفاده کنید.  برای این هدف توصیه می شود آن را بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی مصرف کنید. در ابتدا اعتقاد بر این بود که بهتر است ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از ورزش آب پنیر بخورید، تا مواد لازم جهت عضله سازی اندام‌ ها را تامین کنید. اما نتایج تحقیقات جدیدتر نشان می دهند که  تا دو ساعت بعد از تمرین زمان دارید تا این ماده را به بدنتان برسانید.

اگر سن شما بالای ۳۰ سال است، به صورت طبیعی هر ساله مقداری از توده عضلانی خود را از دست می ‌دهید و این شرایط می تواند برای بدن و استخوان‌های شما خطرناک است. برای جلوگیری از این شرایط و برای حفظ توده عضلانی می‌ توانید آب پنیر را در طول روز و در وعده‌ های غذایی کوچک دریافت کنید و این ماده فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در صورتی که فقط می خواهید از مواد مغذی موجود در آب پنیر استفاده کنید و هدفی برای عضله سازی، کاهش وزن یا حفظ توده عضلانی در برنامه خودتان ندارید؛ می ‌توانید آن را در دو وعده شب و صبح مصرف کنید. برخی متخصصان تغذیه برای روش مصرف آب پنیر توصیه می کنند که آن را یک استکان قبل از صبحانه و یک استکان قبل از شام مصرف کنید.

اما اگر سنتان بالا است و هدف شما عضله سازی، افزایش قدرت و بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری است؛ می ‌توانید یک لیوان آب پنیر یا پودر آب پنیر را قبل از خواب مصرف کنید. مصرف پروتئین ‌های دیر هضمی مانند پودر آب پنیر قبل از خواب، روشی مؤثر برای تقویت عضله سازی و ریکاوری عضلات در زمان خواب می باشد و به افزایش اثرات ورزش نیز کمک می ‌کند. آب پنیر قبل از خواب به سرعت هضم شده و جذب می ‌شود و شما مواد مغذی بیشتری برای ریکاوری در طول شب در اختیار دارید.

اگر آب پنیر در دسترس شما نیست می توانید از پودر آن استفاده کنید که می ‌توانید آن را با یک نوشیدنی مخلوط کرده و در هر زمانی که نیاز دارید مصرف کنید. ماندگاری این پودر بیشتر از مایع حالت مایع آن می باشد. برای این که بیشترین نتیجه را از مصرف این ماده بگیرید، بهتر است پروتئین آب پنیر را بلافاصله بعد از انجام تمرینات ورزشی و بدن‌سازی مصرف کنید. با مصرف آب پنیر بعد از تمرین، به بدن اجازه می ‌دهید عضلات خود را تقویت کنید و یا عضله سازی کند و شکست عضله ‌ای را به حداقل برسانید.

عوامل مختلفی بر میزان مصرف این مکمل تاثیرگذار هستند. یکی از عوامل موثر در مصرف پروتئین وی، وزن شما است. مقدار مورد نیاز پروتئین برای زنان و مردان متفاوت است؛ در صورتی که در رشته بدن‌ سازی فعالیت می ‌کنید؛ برای هر کیلو گرم از وزنی که دارید به ۱.۲ تا ۱.۷ گرم پروتئین وی نیاز دارید. اگر هدف شما عضله سازی و حجم دهی به عضلات است، بهتر است پودر پروتئین را با شیر، شیر سویا، آب‌میوه یا میوه‌هایی مانند موز، انبه، عسل یا وانیل مخلوط کنید.

برای یک وعده صبحانه می توانید پودر پروتئین وی را به همراه شیر مصرف کنید.

برای یک وعده، ۳۰ دقیقه قبل تمرین پودر پروتئین وی را با آب ترکیب کرده و میل کنید.

می توانید یک وعده پروتئین بلافاصله بعد از تمرین مصرف کنید. همچنین مقداری پروتئین وی با آخرین وعده غذایی مصرف کنید تا در طول خواب آمینو اسیدها در بدن حفظ شده و بدن ریکاوری شود.

اما در صورتی که فقط به دنبال حجم دهی هستید؛ به هیچ عنوان مواد قندی به پروتئین وی اضافه نکرده و تنها پروتئین را قبل از غذا مصرف کنید.

پودر آب پنیر را چگونه مصرف کنیم تا موجب کاهش ورزن شود؟

پودر آب پنیر را چگونه مصرف کنیم تا موجب کاهش وزن شود؟

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده خوردن صبحانه ای که به مقدار قابل توجهی پروتئین دارد می تواند به کاهش روند صعودی گلوکز در طول روز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

علاوه بر این طبق نتایج بدست آمده خوردن صبحانه کامل با پروتئین بالا، ناهار با حجم متوسط و شام سبک یک روش موثر و اثبات شده برای کاهش وزن، ایجاد احساس سیری طولانی مدت و کاهش روند صعودی گلوکز در طول روز در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع ۲ می باشد.

نکته قابل توجه این است که اثرات ناشی از پروتئین بالا در وعده صبحانه به منبع پروتئین و کیفیت آن بستگی دارد. آب پنیر یکی از منابع پروتئینی با کیفیت بالا است که نه تنها موجب افزایش میزان سیری می شود بلکه باعث کاهش روند افزایش گلوکز نیز می شود. از دیگر مواد غذایی مناسب که دارای مقدار بالایی پروتئین بوده و برای وعده صبحانه نیز مفید هستند می توان به تخم مرغ، سویا و ماهی تن اشاره کرد.

در مطالعه ای که انجام شده است به ۴۸ شرکت کننده دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ با میانگین سنی ۵۹ سال در هر تیم به طور تصادفی یکی از سه نوع رژیم غذایی که دارای مقدار مشابه کالری بود داده شد.

بعد از گذشت ۱۲ هفته، گروهی که آب پنیر مصرف می کردند ۷.۶ کیلوگرم وزن کم کردند که بالاترین مقدار کاهش وزن بود. در رتبه بعدی گروهی که سایر منبع پروتئینی را مصرف می کردند ۶.۱ کیلوگرم و سپس گروهی که کروهیدرات مصرف کرده بودند ۳.۱ کیلوگرم وزن کم کردند.

محققان اعلام می کنند که نوشیدنی آب پنیر مزایای زیادی در کاهش وزن، کاهش میزان گرسنگی، افزایش گلوکز داشته و رژیم غذایی حاوی این پروتئین مانع عملکرد هورمون گرسنگی موسوم به «گرلین» می شود.

بنابراین اگر قصد کاهش وزن را دارید می توانید از این منبع پروتئینی با کیفیت بالا استفاده کنید که مزایای مختلفی برای سلامتی بدن شما دارد.

اگر چه در زمان رژیم غذایی ما بر روی وزن بدن تمرکز می ‌کنیم، چون اندازه گیری کردن آن آسان است، اما هدف اصلی هر برنامه کاهش وزن، از دست دادن چربی بدن و نه بافت های بدون چربی مانند ماهیچه است. با این حال، اکثر برنامه‌ های رژیم غذایی کم ‌کالری در برخی از موارد باعث از دست دادن بافت چربی می ‌شوند.

متخصصین بر این باورند که اگر با استفاده از رژیم غذایی خود وزن کم کنید، حدود ۷۵ % از کاهش وزن از چربی حاصل خواهد شد و ۲۵ درصد دیگر از بافت بی چربی ایجاد خواهد شد. اما تمام رژیم‌های غذایی به صورت یک‌سان ایجاد نمی‌ شوند – حداقل این چیزی است که محققان انگلستان ادعا کرده ‌اند.

این پژوهشگران نشان دادند که چگونه یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین کم بر تغییرات توده بدن بدون چربی تاثیر می گذارد. شرکت کنندگان شامل مردانی با وزن نرمال بدن بودند که تمرینات مقاومتی انجام می دادند.

بعد از یک دوره تغذیه کنترل‌شده، برای شرکت کنندگان یک رژیم دو هفته‌ای تجویز کردند که شامل ۶۰ % از کالری تخمین زده آن‌ها برای حفظ وزن بود. برخی از آن‌ها یک رژیم پروتئین معمولی را مصرف می ‌کردند که شامل مقدار معمولی پروتئین بود در حالی که یک گروه دیگر رژیم غذایی با پروتئین بالا را مصرف می‌ کردند.

میزان پروتئین ۱۵ درصد از کل انرژی در رژیم غذایی نرمال (۱ گرم پروتئین در هر کیلوگرم وزن بدن) بود. پروتئین ۳۵ % از کل انرژی در گروه رژیم پروتئین بالا (۲.۳ گرم پروتئین در هر کیلوگرم وزن بدن) بود. این مقدار به ۷۴ گرم پروتئین در هر روز در گروه پروتئین معمولی و ۱۸۰ گرم پروتئین در هر روز در گروه پروتئین بالا می ‌رسید.

بعد از دو هفته، هر دو گروه مقدار یکسانی از چربی بدن را از دست دادند (حدود سه پوند). با این حال، گروه پروتئین عادی بیش از ۳ پوند از بافت بدون چربی را از دست داد که بیشتر از مقدار چربی بود که آن ‌ها از دست دادند. در مقابل، گروه پروتئین بالا تقریبا به طور کامل بافت بدون چربی خود را در طول کاهش وزن حفظ کرده بود. این یافته‌ ها بر اهمیت مصرف پروتئین کافی در رژیم غذایی کم‌کالری برای حفظ توده بدون چربی در ورزش‌کاران سالم جوان تاکید می‌ کنند.


مرتبط بخوانید : مکمل گیاهی : خوش فرم ترین بدن:100% تضمینی!


پودر آب پنیر را چگونه مصرف کنیم تا باعث عضله سازی در بدن شود ؟

پروتئین یک ماده ضروری برای ساخت عضله و افزایش حجم آن ها است. برای تشکیل عضله شما باید در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری دریافت کنید تا بتوانید نیاز ماهیچه ها به این ماده را تامین کنید. البته بین زمان مناسب و نحوه مصرف پروتئین برای عضله سازی، نظریه‌ های مختلفی وجود دارد. بهترین زمان برای مصرف پروتئین به‌منظور عضله سازی قبل و بعد از تمرین است. مصرف ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از تمرین می ‌تواند به بدن شما انرژی دهد؛ مصرف آب پنیر باعث می شود تا اسید آمینه ‌های موجود در خون افزایش پیدا کرده و در زمان تمرینات که عضلات در تخریب می شوند به سرعت ‌ترمیم شده و رشد ‌کنند. مربیان ورزشی توصیه می ‌کنند که بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از تمرین از پروتئین آب پنیر استفاده کنید که در این بازه بدن بیشترین مقدار از پروتئین را برای عضله سازی مصرف خواهد کرد. با این وجود تحقیقات جدید نشان داده است که این بازه زمانی وسیع‌ تر بوده و  شما می ‌توانید آن را از زمان اتمام تمرین تا دو ساعت بعد تمرین مصرف کرده و پروتئین مورد نیاز را به بافت عضلانی مورد نظرتان برسید. بعد از تمرینات شدید بدن شما نیاز به پروتئین دارد؛ پروتئین آب پنیر به سرعت وارد بدن شده و  به عضله سازی بدن شما کمک قابل توجهی می‌ کند.

قبل و یا بعد از تمرین به عنوان مکمل : پروتئین آب ‌پنیر معمولا در دوزهای ۲۵ تا ۳۰ گرم، ۱ تا ۲ ساعت قبل از ورزش یا بلافاصله بعد از ورزش استفاده می ‌شود. پس از ورزش برای به دست آوردن فواید سلامتی، شما مجبور نیستید یک ساعت را به مدت 30-45 دقیقه چک کنید.

در زمانی در عرض چند ساعت بعد از تمرین به احتمال زیاد موثر است اما اگر بلافاصله بعد از ورزش آن را بخورید به شما کمک می ‌کند به یاد داشته باشید که این کار را انجام داده اید و خوردن آن را فراموش نکنید. به تاخیر اندازی زمان مصرف می ‌تواند مانع رشد و ترمیم ماهیچه ‌ها شود و همچنین باعث می‌ شود که شما احساس ناراحتی بیشتری نسبت به ورزش بعدی خود داشته باشید.

علاوه بر این می توانید به عنوان منبع پروتئین در رژیم غذایی خود مصرف کرد.  آب پنیر یک ابزار قدرتمند تغذیه چند منظوره است. این اشتهای زیادی را بین وعده‌ های غذایی ایجاد می‌ کند یا می‌ توان آن را به وعده صبحانه مانند جو دو سر و یا آب ‌میوه اضافه کرد. حتی می ‌توانید آن را در تهیه انواع غذا بکار ببرید.

طریقه مصرف پودر آب پنیر برای ریکاوری ماهیچه ها:

تحقیقات به وضوح مشخص کرده‌اند که فراهم کردن اسیدهای آمینه ضروری بعد از ورزش برای بازیابی و ترمیم بهینه عضلات مهم است. نشان ‌داده شده ‌است که وی یک منبع پروتئین ایده‌آل است چون به سرعت توسط بدن جذب می‌ شود. علاوه بر این وی در اسیدهای آمینه ضروری به ویژه لیوسین بالا است. با این حال، به ندرت محققان در مورد اینکه چگونه پروتئین آب ‌پنیر با انواع مختلف ورزش عمل می‌ کند، آزمایش کرده‌اند.

محققان کانادایی بعد از دو تمرین مختلف اثر مکمل پروتئین آب ‌پنیر را بررسی کردند. آن‌ ها همچنین آزمایش کردند که چه مدت پس از هر ورزش افزایش در سنتز پروتئین به طول انجامید.

افراد سالم یا یک یا سه مجموعه از تمرینات کشش زانو را انجام دادند و بلافاصله بعد از آن ۲۰ گرم پروتئین آب‌ پنیر مصرف کردند. سنتر پروتئین ماهیچه‌ ای (عضله سازی) پنج ساعت پس از ورزش و مصرف پروتئین انجام شد. برای هر دو گروه، سنتز پروتئین ماهیچه ‌ای به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافت. اما این افزایش برای گروه تمرینی سه تایی (۳.۱ برابر) در مقایسه با گروه ورزشی یک ست (۲.۳ برابر) بیشتر بود.

این اقدامات پس از ۲۴ ساعت انجام گرفتند. سنتز پروتئین به مقدار پایه برای یک ست تمرینی برگردانده شده بود، اما برای گروه تمرینی سه تایی بیشتر (۲.۳ برابر) باقی ماند.

این یافته ‌ها تایید می‌کنند که پروتئین آب‌پنیر، سنتز پروتئین را افزایش داده و به همین دلیل به عنوان یک منبع پروتئین خوب بعد از ورزش عمل می‌ کند. اثرات پروتئین بیشتر و طولانی تر از زمانی است که چندین ست به جای یک ست از تمرینات مقاومتی انجام می شود.

روشی که بدن انسان از پروتئین ها در طول تمرین و بعد از آن استفاده می کند بسیار متفاوت از روشی است که بدن از مواد مانند چربی ها یا کربوهیدرات برای انرژی استفاده می کند. چند ساعت بعد از انجام تمرینات بدن برای ترمیم و رشد عضله شروع به ساختن ساختار پروتئین ها می کند و بافت های مورد نیاز برای عملکرد ورزشی را بازسازی می کند. این یکی از دلایلی است که ورزشکاران باید برای بازیابی سریع و کامل به تغذیه ی خود توجه کنند و آن را تبدیل به نقش کلیدی برنامه ی ورزشی خود کنند.

بعد از ورزش بهترین زمان برای مصرف پودر پروتئین آب‌پنیر است، چون این بهترین زمانی است که ماهیچه‌های شما به آن نیاز دارند. نوشیدن یک شیک خفیف مخلوط با آب سرد یا شیر در عرض ۳۰ دقیقه از اتمام تمرین ورزشی، روند ریکاوری را با پر کردن جریان خون شما با آمینو اسید ها آغاز خواهد کرد که به سرعت به سلول ‌های ماهیچه ‌ای شما که می ‌توانند به عنوان بافت ماهیچه جدید به وجود بیایند خواهند رسید.

شما هم چنین می ‌توانید پروتئین آب‌پنیر را در مواد دیگر مخلوط کنید و آن را مصرف کنید: مخلوطی از طعم مورد علاقه خود را با یک تخم‌مرغ و یک موز برای یک صبحانه با پروتئین بالا و برای مثال با یک دسر پنکیک مخلوط کنید. به خصوص وقتی که در بیرون هستید و وقت آن را ندارید که یک وعده غذایی غنی از پروتئین را بخورید می توانید به راحتی آن را با آب مخلوط کرده و از آن استفاده کنید.  می توانید دستور العمل زیر را هم برای آماده کردن یک میان وعده با پروتئین وی امتحان کنید.

برای آماده کردن این اسنک به مواد زیر نیاز دارید :  2 عدد موز متوسط رسیده، 2 پیمانه (60 گرم)  پودر پروتئین آب پنیر ، 1 فنجان جو دو سر ، 2 قاشق سوپخوری کره بادام زمینی ، 2 قاشق سوپخوری شکلات، اسپری روغن

برای آماده کردن این میان وعده مقوی در ابتدا فر را تا دمای ۳۵۰ درجه تنظیم کنید. بر روی سینی فر کاغذ پوستی و یا کاغذ پخت قرار دهید. سپس با اسپری روغن مقداری بر روی آن روغن بپاشید تا چرب شود.

در یک کاسه متوسط موزها را با یک چنگال له کنید. سپس پودر پروتئین وی، جو دو سر و کره بادام زمینی را اضافه کنید. این مواد را خوب بهم بزنید تا به طور کامل با هم ترکیب شود. سپس شکلات اضافه کنید و دوباره مواد را به هم بزنید تا یک مخلوط یکدست ایجاد شود.

در مرحله بعدی یک قاشق از مواد را روی سینی فر قرار دهید. چون مواد کوکی غلیظ است پخش نمی شود بنابراین می توانید به آنها شکل دهید. بستگی به اندازه کوکی ها ۱۲ تا ۱۴ دقیقه زمان برای پخت لازم دارید. پس از پخت 5 دقیقه صبر کنید تا خنک شود سپس آن ها را از کاغذ پوستی جدا کنید و سرو کنید. اکنون با انجام این چند مرحله ساده و مصرف این اسنک می توانید از خواص آب پنیر بهره مند شوید!

آیا میتوان قبل از خواب پروتئین مصرف کرد؟

آیا میتوان قبل از خواب پروتئین آب پنیر مصرف کرد؟

آیا میتوان قبل از خواب پروتئین آب پنیر مصرف کرد؟ هر فرد علاقمند به تناسب اندام، ورزشکار، بدنساز یا هر فردی که سعی دارد زندگی نسبتا سالمی داشته باشد، از این واقعیت آگاه است که پروتئین چیزی است که برای ایجاد و حفظ یک بدن سالم ‌تر ضروری است. چیزی که بسیاری از افراد ممکن است ندانند استفاده مناسب از زمان ‌بندی پروتئین و فرم صحیح پروتئین است.

فکر کنید ساعت 9:00 شب است و شما دوست ندارید یک وعده غذایی دیگر بخورید – پس چه چیزی می توانید بخورید؟ برای بسیاری از افراد، گزینه مناسب یک شیک پروتئین خواهد بود. یک مکمل ضروری برای امتحان کردن پروتئین آب‌پنیر و مصرف  یک یا دو قاشق از آن در شب ممکن است یک ایده عالی به نظر برسد، اما آیا این بهترین شکل پروتیئن است که در شب برای تغذیه قبل از خواب می تواند در نظر گرفته ‌شود؟ بیایید کمی دقیق‌تر نگاه کنیم.

مزایای مصرف پروتئین وی قبل از خواب:

سوزاندن چربی

اگر چه مانند یک جهش سریع، مصرف پروتئین آب ‌پنیر قبل از خوابیدن مقدار آمینواسیدهای موجود در بدن شما را بالا می ‌برد. سپس بدن باید دمای مرکزی بدن را با افزایش متابولیسم افزایش دهد تا کالری را پردازش کند و در نتیجه به سوزاندن مقدار چربی کمک می ‌کند. شما باید درباره این مساله احتیاط کنید و وقتی که بدن در حالت ریکاوری است کالری اضافی مصرف نکنید (ادامه مطلب را بخوانید).

افزایش انرژی

زمانی که ماهیچه‌ های شما در طول روز کار می ‌کنند و حتی در طول تمرینات شما فعالیت سخت‌ تری دارند ATP  ( منبع تامین انرژی) شما از بین می ‌رود. پس از آن، پروتئین وی این سطح ATP را بالا می ‌برد و انرژی شما را افزایش می ‌دهد که در صبح احساس خواهید کرد، از خواب بیدار شده و انرژی کافی خواهید داشت.

ریکاوری :

پروتئین whey قبل از رفتن به خواب هنوز بیش‌ترین نقش را در ریکاوری کلی ایفا می ‌کند. اگرچه مصرف نکردن casein که بهترین جایگزین برای پروتئین عصرها است، اما هنوز به ریکاوری و ترمیم عضلات کمک می ‌کند. کازئین بدن را به مدت ۷ ساعت تغذیه می ‌کند اما ریکاوری در طول شب افزایش می ‌یابد هنگامی که بدن شما خوابیده و کاملا راحت است.

هزینه

هزینه خرید پودر پروتئین آب‌پنیر نسبت به خرید پروتئین casein بسیار ارزان‌تر است. حتی همه غذاها این قانون را تکرار می‌ کنند – به طور کلی، یک سینه مرغ نسبت به مقداری پنیر کوتاژ کمی ارزان‌تر است.

با مزایای مصرف پروتئین وی قبل از خواب آشنا شدید. اما هر چیزی علاوه بر مزایا معایبی نیز دارد. مصرف پودر وی قبل از خواب نیز معایبی دارد. این معایب را در ادامه بررسی خواهیم کرد. شما باید مزایا و معایب آن را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که آیا باید آن را مصرف کنید یا خیر.

معایب مصرف پروتئین وی قبل از خواب:

هضم سریع

پروتئین whey معمولا بعد از ورزش مصرف می ‌شود که سطح گلیکوژن شما کاهش‌ یافته و فیبرهای عضلانی ‌پاره شده ‌اند و آسیب دیده اند. این زمان مناسبی برای این پروتئین با ویژگی هضم و جذب سریع جذب پروتئین است چرا که به سرعت در جریان خون جریان می‌ یابد و مواد مغذی را به سلول‌های مناسب هدایت می کند.

وقتی بدن شما در حال استراحت است (برای مثال، قبل از خواب)، پروتئین آب‌پنیر به طور موثر بدن شما را در طول شب به خوبی تغذیه نمی ‌کند چون می تواند میزان مواد غذایی را خیلی سریع بالا ‌ببرد. کازئین در این مورد، انتخاب بهتری برای تغذیه آهسته است چرا که بدن شما را از رفتن به حالت catabolic  حفظ می کند.


مرتبط بخوانید  : غذا برای عضله سازی : 12 غذای جادویی!


جهش سطوح انسولین

درست مانند خوردن یک کربوهیدرات سریع مانند برنج سفید یا سیب‌زمینی سفید بر روی برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی شیرین، یک شیک سریع پروتئین نیز می ‌تواند باعث جهش در سطوح انسولین شود. انسولین (که هورمونی برای نظارت بر این است که میزان قند توسط بدن شما جذب می‌شود) در درجه اول به افزایش وزن و ذخیره‌سازی چربی مرتبط می ‌شود. ثابت نگه داشتن میزان انسولین کلیدی برای حفظ و دست یابی به کاهش چربی بیشتر به خصوص در طول شب است. پروتئین whey اگرچه مزایای کاهش وزن زیادی دارد اما می‌تواند با افزایش وزن در هنگام مصرف کردن بدون مراقبت همراه باشد.

افزایش قند خون

چون پروتئین آب‌پنیر در درجه اول پس از انجام تمرینات ورزشی مصرف می شود، به خاطر داشتن قند ساده در ساختار خود، به خصوص در طعم‌ های شیرین‌تر مانند شکلات و توت‌فرنگی، شهرت دارد. بالا بردن قند خون قبل از آن که هیچ زمانی برای سوزاندن کالری‌ های اضافی از روز وجود داشته باشد، راه درستی نیست. قند خون، مانند افزایش سطح انسولین، به طور مستقیم با افزایش چربی و ذخیره سلول‌ های چربی در زمانی که قادر به سوزاندن کالری ‌های اضافی نیستند، مرتبط است.

در نهایت باید بگوییم که مصرف پروتئین whey یک ضرورت است  و باید آن را در لیست مکمل های مصرفی خود داشته باشید اما مصرف آن قبل از خوابیدن بدترین زمان برای مصرف این نوع پروتئین است. این کار به شما یک افزایش انرژی را برای صبح می ‌دهد و احتمالا می‌ تواند برخی از مقدار چربی از دست رفته را ارتقا دهد؛ اما در نظر داشته باشید که معایب آن قطعا بیشتر از مزایا هستند.

افزایش کلی میزان چربی به احتمال زیاد در تمایل به تناسب اندام رخ می ‌دهد و انرژی شما زمانی بسیار بیشتر خواهد بود که بدن یک پروتئین با سرعت هضم پایین تر در اختیار داشته باشد. توصیه می کنیم مقداری پول اضافی برای خود پس‌انداز کنید و یا یک جعبه پنیر کوتاژ بگیرید و یا یک کیسه از پودر پروتئین کازئین تهیه کنید تا بتوانید مواد مورد نیاز بدن خود را به درستی تامین کنید!

آیا مصرف پروتئین آب پنیر ضرر دارد؟

علی‌رغم فواید سلامتی پودر وی، برخی از مردم نگران ایمن بودن آن هستند. هم چنین گفته می ‌شود که پروتئین آب‌پنیر برای اغلب مردم ایمن بوده و راه مناسبی برای افزایش میزان پروتئین دریافتی شما است.

پروتئین وی به طور کلی ایمن است و می ‌تواند به شما کمک کند تا ماهیچه و قدرت عضلاتتان را بسازید، وزن کم کنید، اشتها را کم کنید و متابولیسم خود را افزایش دهید.

مشکلات دستگاه گوارش از مضرات پروتئین وی :  اکثر عوارض جانبی پروتئین آب‌پنیر در ارتباط با هضم است. برخی افراد مشکلاتی دارند که پروتئین آب‌پنیر را هضم کرده و علائم را مثل نفخ، گاز، گرفتگی عضلات شکم و اسهال تجربه می کنند. اما بیشتر این اثرات جانبی مربوط به حساسیت لاکتوز هستند.

لاکتوز منبع اصلی پروتئین آب‌پنیر است. افرادی که به لاکتوز حساس هستند، به اندازه کافی از آنزیم  لاکتاز که بدن شما باید لاکتوز را هضم کند، تولید نمی‌ کنند.

علاوه بر این، عدم تحمل لاکتوز بسیار رایج است و می ‌تواند تا ۷۵ % از مردم سراسر جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اگر به لاکتوز حساس هستید، سعی کنید از یک پروتئین آب‌پنیر ایزوله استفاده کنید.

ایزوله پروتئین وی زیاد فرآوری می شود و مقدار بسیار کمی از چربی و لاکتوز نسبت به پودر آب پنیر کنسانتره دارد. افرادی که حساسیت به لاکتوز را دارند، اغلب می ‌توانند به طور ایمن از پروتئین آب‌پنیر ایزوله استفاده کنند.

هم چنین می توانید به صورت جایگزین پودر پروتئین غیر لبنی مانند سویا، نخود فرنگی، تخم‌مرغ یا پروتئین hemp را امتحان کنید.

پروتئین whey ممکن است باعث ایجاد نشانه‌های ناخوشایند در افراد با حساسیت به لاکتوز شود. اگر علائم ناراحتی را تجربه می ‌کنید، سعی کنید از پودر پروتئین ایزوله و یا یک پودر پروتئین غیر لبنی استفاده کنید.

برخی از افراد ممکن است به پروتئین وی آلرژی داشته باشند :  از آنجا که پروتئین آب‌پنیر از شیر گاو ناشی می‌ شود، افرادی که به شیر گاو آلرژی دارند ممکن است نسبت به آن این پودر هم آلرژی داشته باشند.

با این حال، آلرژی‌ های ناشی از شیر گاو در بزرگسالان بسیار نادر هستند، زیرا تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی‌ های ناشی از شیر گاو، تا قبل از  سن ۳ سالگی آن را از بین می برند.

علائم بیماری آلرژی شیر گاو ممکن است شامل کهیر، راش، ورم صورت، باد کردن گلو و دهان، گرفتگی بینی و یا آبریزش بینی باشد.

در برخی موارد، یک آلرژی شیر گاو می ‌تواند موجب واکنش آلرژیک شدید، مهلک و تهدید کننده زندگی شود.

دوباره، باید یادآوری کرد که آلرژی شیر گاو در بزرگسالان نادر است، اما می ‌تواند پیامدهای شدیدی داشته باشد. علاوه بر این، یک آلرژی به پروتئین آب‌پنیر نباید با حساسیت به لاکتوز اشتباه گرفته شود.

بیشتر آلرژی ها زمانی رخ می ‌دهد که بدن یک پاسخ ایمنی را به یک پروتئین ایجاد می ‌کند. با این حال، عدم تحمل ناشی از نقص آنزیم است و شامل سیستم ایمنی نمی ‌شود.

اگر شما به آلرژی پروتئین شیر گاو مبتلا هستید، یک پودر پروتئین غیر لبنی مثل سویا، نخود، تخم‌مرغ، برنج و یا پروتئین hemp را امتحان کنید.

اگر مطمئن نیستید که آیا علائم شما به خاطر آلرژی یا عدم  تحمل لاکتور است، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

آن‌ هایی که به شیر گاو حساسیت دارند ممکن است نسبت به پروتئین آب‌پنیر هم حساسیت داشته باشند. با این وجود، آلرژی‌های غذایی گاو در بزرگسالان بسیار نادر هستند.

آیا پودر وی می‌ تواند باعث یبوست شود؟

یبوست یک اثر جانبی معمولی از پروتئین آب‌پنیر نیست. برای برخی از افراد عدم تحمل لاکتوز ممکن است با کند کردن حرکت روده باعث یبوست شود.

اما یبوست به احتمال زیاد زمانی ایجاد می ‌شود که مردم میوه ‌ها و سبزیجات کمتری به نفع پروتئین آب‌پنیر بخورند، به خصوص زمانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند.

میوه ‌ها و سبزیجات یک منبع بزرگ فیبر هستند که به تشکیل مدفوع کمک می ‌کند و حرکات منظم روده را افزایش می ‌دهد.

اگر فکر می ‌کنید که پروتئین آب‌پنیر شما را دچار یبوست می ‌کند، چک کنید که آیا میوه و سبزیجات کافی می خورید یا نه. هم چنین شما می‌ توانید یک مکمل فیبر محلول در نظر بگیرید.

دلیل دیگر اینکه چرا تعویض همه غذاها با پروتئین آب‌پنیر یک ایده بد است، این است که ممکن است ریسک فقر مواد غذایی شما را افزایش دهد.

همه غذاها، به خصوص میوه‌ ها و سبزیجات، غنی از مواد مغذی هستند و حاوی انواع مواد معدنی لازم برای سلامت بهینه هستند.


مرتبط بخوانید : عضله سازی سریع آقایان : روش هایی 100% تضمینی


بنابراین مهم است که خوردن یک رژیم متعادل را هنگام مصرف پروتئین آب‌پنیر حفظ کنید.

اگر شما میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود با پروتئین آب‌پنیر عوض کنید، ممکن است در خطر یبوست و کمبود مواد مغذی باشید. خوردن یک رژیم متعادل می ‌تواند به مقابله با این اثرات کمک کند.

آیا پودر وی می ‌تواند به کلیه های شما آسیب برساند؟

خوردن یک وعده غذایی با پروتئین بالا می‌ تواند فشار داخل کلیه‌ ها را بالا ببرد و باعث شود که آن‌ها بیشتر از حد معمول خون را فیلتر کنند. با این حال، این به این معنی نیست که یک غذا با پروتئین بالا به کلیه ‌ها آسیب می ‌زند.

در حقیقت، مطالعات نشان می ‌دهند که این یک واکنش بدنی نرمال است و معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که پروتئین بیش از حد می ‌تواند به کلیه ‌های افراد سالم آسیب برساند.

به عنوان مثال، بررسی دقیق ۷۴ مطالعه بر روی اثرات پروتئین در کلیه‌ ها به این نتیجه رسید که هیچ دلیلی برای محدود کردن دریافت پروتئین در افراد سالم وجود ندارد.

گفته می ‌شود که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم پروتئین بالایی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد. مطالعات نشان می‌ دهد که یک رژیم با پروتئین بالا در افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیوی می ‌تواند به کلیه‌ ها آسیب بیشتری وارد کند. اگر مشکل کلیه وجود داشته باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید که آیا پروتئین آب ‌پنیر می تواند باعث آسیب شود یا خیر.

هیچ مدرکی وجود ندارد که پروتئین زیادی می‌ تواند به کلیه‌ها در افراد سالم آسیب برساند. با این حال، افراد مبتلا به وضعیت کلیه موجود باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا پروتئین آب‌ پنیر برای آن‌ها مناسب است یا نه، بررسی کنند.

نیاز به مشاوره در خصوص مکمل های بدن سازی و خرید آنها را دارید؟!
این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.