دانه چیا و سلامتی

غذا ها و خوراکی های بسیاری وجود دارند که برای سلامتی هر فردی، موثر واقع می شوند. اما متاسفانه خیلی از آن ها را نمی شناسیم، یا از آن ها شناخت داریم ولی خواصشان را نمی دانیم. دانه چیا یکی از برترین دانه های خوراکی می باشد که ارتباط تنگاتنگی با سلامت هر فرد دارد. دانه چیا از خانواده نعنا است و مزیت ها و فواید گوناگونی را به هر بخش از بدن شما هدیه می دهد. با گیاه سبز همراه باشید با معرفی نکاتی در مورد ارتباط دانه چیا و سلامتی.

دانه چیا و ارزش غذایی آن

این دانه های کوچک و سفید و سیاه که به دانه چیا معروف هستند، پر استفاده ترین عضو گیاه چیا می باشند. دانه چیا پر از خاصیت و ویژگی می باشد. این دانه بیشتر در تهیه شربت ها به کار برده می شود. سعی کنید که حتما از دانه چیا در برنامه یا رژیم غذایی تان استفاده کنید. این دانه بسیار آب دوست می باشد و می تواند آب را به میزان زیادی (12 برابر وزن خود) جذب کند. این آب دوست بودن چیا یک نقطه قوت به حساب می آید. این دانه، ارزش غذایی بالایی دارد.

ارزش غذایی یک قاشق دانه چیا :

  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • چربی : 5 گرم
  • چربی ترانس : صفر گرم
  • ویتامین ث : 2 میلی گرم
  • پتاسیم : 8 میلی گرم
  • کلسیم : 7 میلی گرم

 

نکاتی که ارزش دانه چیا را در سلامتی اثبات می کند

1- دانه چیا؛ منبعی مرغوب و سالم برای پروتئین

پروتئین یکی از مواد مغذی می باشد که وجود آن برای سلامتی بدن ضروری است؛ دانه چیا با ارائه پروتئین با کیفیت، کمک زیادی به جذب آمینو اسید های ضروری می کند. دانه چیا برای افرادی که از پروتئین های حیوانی استفاده نمی کنند هم عالی است.

2- دانه چیا؛ دشمن سرسخت بیماری های قلبی

وجود مقادیر بالایی از اسید های چرب امگا 3، این خاصیت را به دانه چیا می دهد که بتواند از بیماری های قلبی جلوگیری کند. در واقع دانه چیا درصدد حفظ سلامت قلب است.

3- دانه چیا؛ کمک به سلامت متابولیک

مصرف دانه چیا، موجب بالا رفتن سطح کلسترول خوب و پایین آمدن سطح کلسترول بد می شود. ممکن است که دانه چیا برای کاهش فشار خون هم موثر باشد.

4- دانه چیا؛ خداحافظی با چین و چروک

روغن چیا، یکی از راهکار ها برای از بین بردن چین و چروک صورت می باشد. وجود آنتی اکسیدان در چیا سبب چنین اتفاقی می شود.

5- دانه چیا؛ بهبود سلامت دندان

وجود کلسیم و روی در ساختار دانه چیا، برای بهبود سلامت دندان مفید واقع می شود. مواد موجود در ساختار دانه چیا، باکتری هایی که روی سطح دندان وجود دارند را از بین می برند؛ بدین صورت از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند.

6- دانه چیا؛ مبارزه با دیابت

افزایش قابل توجه میزان قند بدن بعد از مصرف هر وعده غذایی، یکی از مشکلاتی است که دیابت به همراه دارد. وظیفه دانه چیا، مبارزه با این مشکل است.

دانه چیا و سلامتی

7- دانه چیا؛ جایی برای کالری وجود ندارد

از مهمترین مزیت هایی که حتما باید به آن اشاره کنیم، مقدار بسیار پایین کالری دانه چیا می باشد. مواد غذایی کم کالری از موارد بسیار ارزشمندی هستند که باید از آن ها استفاده کنیم. تقریبا 101 کالری در دو قاشق غذا خوری دانه چیا وجود دارد.

8- دانه چیا؛ معالجه یبوست

فیبر یکی از برگ برنده های دانه چیا می باشد که در هر زمینه ای، برای دانه چیا یک مزیت ایجاد می کند. فیبر موجود در آن به عملکرد روده کمک شایانی می کند و در معالجه یبوست، موفق عمل می کند.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
غذا با سبزیجات : 4 غذای سالم گیاهی و ساده!

9- دانه چیا؛ کمک به جوان تر شدن

کلاژن یک نوع پروتئین و از با اهمیت ترین قسمت های ساختمانی پوست می باشد. آنتی اکسیدان و پروتئین موجود در ساختار دانه چیا سبب ساخت کلاژن در پوست می شود. وجود کلاژن، نوید پوستی جوان را اطلاع می دهد.

10- دانه چیا؛ دنیا مواد مغذی

کلسیم، ویتامین A، منیزیم، پروتئین، فیبر، ویتامین B3 و موارد بسیار دیگری در ساختار دانه چیا حضور دارند و سبب ارزشمند تر شدن آن می شوند.

11- دانه چیا؛ دریایی از امگا 3

جالب است بدانید که دانه چیا بیشتر از ماهی سالمون، دارای امگا 3 می باشد. البته کیفیت و کارایی امگا 3 گیاهی از کیفیت و کارایی امگا 3 حیوانی پایین تر است. ممکن است که دانه چیا به کاهش التهاب کمک کند.

12- دانه چیا؛ کمک به تقویت ناخن ها

دانه چیا با داشتن مواد مفید به نام اسید های چرب امگا 3، موجب تقویت ناخن ها می شود.

13- دانه چیا؛ از بین بردن آکنه

خواص ضد التهابی، و قابلیت کاهش استرس، دو ویژگی دانه چیا هستند که به از بین بردن آکنه و جوش صورت کمک قابل توجهی می کنند.

14- دانه چیا؛ پیشنهادی فوق العاده برای بدنسازان

پروتئین، بیشتر از هر ماده مغذی دیگری، برای بدنسازان لارم است. دانه چیا منبعی غنی از پروتئین می باشد. همچنین مصرف دانه چیا، سبب افزایش انرژی می شود.

15- دانه چیا؛ رفع مشکل بی خوابی

اسید آمینه تریپتوفان موجود در دانه چیا با ازدیاد تولید سروتونین و ملاتونین، نقش مهمی را در برطرف کردن مشکل بی خوابی ایفا می کند.

16- دانه چیا؛ راهکاری برای تنظیم قند خون

دانه چیا روی تنظیم مقدار انسولین بدن موثر می باشد. همچنین منیزیم و منگنز موجود در چیا، برای کاهش قند خون، یاری رسان می باشند.

17- دانه چیا؛ تقویت استخوان ها

مصرف چیا کمک بسیار زیادی به جلوگیری از پوکی استخوان می کند. فسفر موجود در دانه چیا روی سلامت استخوان موثر است. کلسیم و منیزم هم نقش بسزایی در سلامت استخوان ها دارند.

دانه چیا؛ روشی آسان برای مصرف

18- دانه چیا؛ روشی آسان برای مصرف

می توانید این دانه خوراکی را همراه نوشیدنی های مختلف مانند اسموتی با شیر مصرف کنید. اضافه کردن آن به ماست، پودینگ و حلیم هم روش آسانی برای مصرف آن است. دانه چیا طعم به خصوصی ندارد.

19- دانه چیا؛ انرژی بدن خود را افزایش دهید

تامین انرژی بدن یکی از مقاصدی است که افراد در طول روز با مصرف مواد غذایی گوناگون، به دنبال آن هستند. ویتامین B و خانواده آن در دانه چیا، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کنند.

20- دانه چیا؛ در دست گرفتن اوضاع وزن

شاید مصرف دانه چیا موجب کاهش وزن نشود، اما کنترل آن را به دست شما می دهد. وجود مقادیر بالای فیبر و آب دوست بودن دانه های چیا، باعث می شوند که برای زمان خیلی بیشتری احساس سیری کنید و کمتر به سراغ غذا بروید.

از کجا می توان این دانه ارزشمند را تهیه کرد ؟

این دانه با ارزش تغذیه ای بالا را می توانید از فروشگاه اینترنتی گیاه سبز در بسته بندی های متفاوت خریداری نمایید. گیاه سبز، دانه چیا را در بسته بدنی های 200، 250، 500 و 1000 گرمی به فروش می رساند. پیشنهاد می شود که حتما این دانه خوراکی پر خاصیت را تهیه کنید و از فوایدش بهره ببرید.

 

صحبت پایانی

خودتان تا کنون متوجه دریایی از خوبی ها در دانه چیا شده اید. پس دیگر فکر نکنم لازم باشد که توصیه کنم که این دانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. البته باید برای میزان و روش مصرف آن، با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.