غذاهای سلامتی

سلامتی و مواد غذایی دو رکن جدانشدنی از هم هستند. برای اینکه حال خوبی داشته باشید و بتوانید در حفظ سلامتی خودتان موفق باشید باید تغذیه مناسب و معقولی داشته باشید. در این مقاله سعی داریم به شما 15 غذا یا خوراکی که برای حفاظت از سلامتی تان ضروری است؛ معرفی کنیم. با غذاهای سلامتی بیشتر آشنا شوید.

 

  • غلات، حبوبات و لبنیات : معجزه ای برای سلامتی

1- جو دو سر

جو دو سر طبعی سرد دارد. از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. یکی از بهترین غذاهای سلامتی برای کسانی است که از بیماری های پوستی رنج می برند. جو دو سر منبع پروتئین و چربی است.

درمان ضعف عمومی، درمان سنگ کلیه و التیام زخم از خصوصیت های دارویی جو دوسر می باشد.

 

غذاهای سلامتی

2- برنج قهوه ای

برنج قهوه ای از دانه های غیرمخلوط و با از بین رفتن پوسته رویی هسته برنج فرآوری می شود. یکی از مهمترین فواید این نوع برنج کنترل دیابت است.

برنج قهوه ای یکی از اصلی ترین موارد رژیم غذایی سالم در سراسر جهان است.

3- جوانه گندم

جوانه گندم علاوه بر کمک به حفظ موهایی سالم، باعث تنظیم سیستم عصبی می شود. شما می توانید برای رفع بی خوابی از جوانه گندم استفاده کنید. جوانه گندم به دلیل خاصیت ضد پیری، پوست شما را از انواع آسیب ها حفظ می کند.

شما می توانید پودر جوانه گندم را از فروشگاه گیاه سبز خریداری فرمایید.

4- لپه

لپه یکی از پر فایده ترین حبوبات برای دستگاه گوارش است. لپه سطح فیبر بالایی دارد به همین خاطر سطح کلسترول شما را کاهش می دهد. رفع کم خونی، کاهش بیماری های قلبی عروقی و کمک به کنترل وزن از دیگر خصوصیت های لپه است.

مصرف لپه جایگزین مناسبی برای کسانی است که گوشت و فرآورده های آن را نمی خورند.

5- شیر

با اطمینان می توان گفت که شیر یک غذای کامل است؛ زیرا ساختار آن متشکل از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، کلسیم، آهن و منیزیم است.شیر بهترین منبع برای جذب کلسیم است. خوردن شیر باعث سالم ماندن استخوان ها، رشد عضلات و کاهش استرس می شود. یکی از ویژگی های دیگر شیر کنترل اشتها است.

 

طبع شیر گاو و گوسفند معتدل و طبع شیر گاومیش و شتر گرم است.

 

شیر خشک علاوه بر اینکه می تواند جایگزینی مناسب برای شیر باشد (در برخی موارد) مصرف زیادی برای بزرگسالان از جمله بدنسازان دارد.

مدت ماندگاری شیر خشک از شیر بیشتر است.

 

  • میوه ها، سبزیجات و دانه ها : محافظان سلامت

6- سیب

 

شاید تمام خوبی ها و سلامتی های دنیا در سیب خلاصه شده باشد.(شاید هم بتوان لقب پرچمدار غذاهای سلامتی را به آن داد) بیشتر از 7500 نوع سیب وجود دارد. علاوه بر گوشته، پوسته سیب هم دارای مواد مغذی بسیاری است.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  شیر کم چرب، کامل و یا شیر اسکیم؟! کدام بهتر است؟!

 

داشتن عادت غذایی که مصرف روزانه سیب یکی از اصلی ترین محورهای آن باشد می تواند شما را از بیماری و بیمارستان دور کند.

سیب ضد کلسترول، ضد آلزایمر، ضد آسم، ضد سرطان و درخشان کننده پوست و هزاران خاصیت ارزشمند دیگر است.

 

غذاهای سلامتی

7- آووکادو

این میوه همانند اسم عجیبش ظاهر منحصر به فردی دارد. آووکادو به گردش خون کمک می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. این میوه به دلیل این که بر روی زیبایی و تناسب اندام تاثیر می گذارد؛ امروزه نامش بسیار پرآوازه شده است.

اکثر انرژی موجود در آووکادو به خاطر چربی آن است. آووکادو از ابتلا به سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند.

 

8- اسفناج

اسفناج برای حفظ سلامت قلب لازم و پر خاصیت است چون که شامل امگا 3 می شود. خاصیت دیگر اسفناج برطرف کردن سوزش سر دل (پیشگیری از برگشت اسید معده) است. اسفناج به دلیل اینکه خاصیت قلیایی دارد؛ می تواند با باکتری هایی که به آکنه تبدیل می شوند مبارزه کند.

همچنین اسفناج حاوی ویتامین هایی است که به آن برای تنظیم خواب کمک می کنند.

 

9- دانه چیا

دانه چیا یک ماده بسیار مغذی و کم کالری است. دانه های چیا به رنگ های سفید و سیاه، شباهت زیادی به تخم شربتی دارند. دانه چیا وزن را کاهش می دهد، از خستگی جلوگیری می کند و از همه مهمتر می تواند دیابت را درمان کند.

دانه چیا غنی از آنتی اکسیدان است؛ وظیفه این آنتی اکسیدان ها جلوگیری از اکسید شدن چربی های این دانه است.

 

  • مواد پروتئینی و روغن ها : لازم ولی به اندازه کافی

10- تخم مرغ

منبعی عالی برای پروتئین و ویتامین است. یکی از بهترین و قابل دسترس ترین پروتئین ها، سفیده تخم مرغ می باشد. سفیده تخم مرغ بیشتر از 40 گونه پروتئین گوناگون دارد. از ماموریت های تخم مرغ در بدن می توان به بالا بردن کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب اشاره کرد.

همچنین پودر سفیده تخم مرغ یک گزینه بسیار عالی برای رژیم غذایی و تقویت عضلات است. پودر سفیده تخم مرغ باعث رشد و تقویت ماهیچه ها می شود؛ به همین خاطر این پودر در حوزه بدنسازی استفاده زیادی دارد. مصرف این پودر پروتئین فراوانی را به بدن شما انتقال می دهد.

 

11- سینه مرغ

سینه مرغ را می توان یکی دیگر از غذاهای سلامتی نام بردکه میزان کالری و چربی پایینی دارد. 90 گرم سینه مرغ نزدیک 3 گرم چربی دارد. سینه مرغ منبعی سرشار از ویتامین A و B6 است.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  میانوعده ورزشکاران : این خوراکی ها معجزه می کنند!

این ماده غذایی ریسک مسدود شدن شریان های خون و حملات قلبی را کاهش می دهد.

 

12- روغن کنجد

روغن کنجد سرشار از اولئیک اسید و لینولئیک اسید است. این روغن حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان می باشد. خواص و ویژگی های  فوق العاده روغن کنجد باعث شده که به آن ملکه دانه های روغنی بگویند. یکی از بهترین خاصیت های روغن کنجد کمک به کاهش فشار خون است.

همچنین روغن کنجد باعث جلوگیری از دیابت، درمان کم خونی، جلوگیری از سرطان و درمان سفید شدن مو  می شود.

 

  • چای سبز، قهوه، شکلات تلخ : موارد ویژه و خاص

13- چای سبز

چای سبز باعث افزایش عملکرد مغز می شود. از ارزنده ترین خواص چای سبز می توان کاهش ریسک سرطان و آلزایمر را نام برد. چای سبز دشمن چاقی است به شرطی که با برنامه ریزی مصرف شود.

عوارض مصرف چای سبز برای بزرگسالان بسیار کم است اما برای مثال کسانی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده می کنند باید با احتیاط چای سبز مصرف کنند.

14- قهوه سبز

به دانه های قهوه که گرما ندیده باشند قهوه سبز گفته می شود. قهوه سبز علاوه بر این که روی لاغری افراد تاثیر گذار است باعث جلوگیری از بیماری هایی نظیر سیروز کبدی، فشارخون و یبوست می شود. دو خصوصیت ممتاز دیگر قهوه سبز کاهش جذب قند و بهبود گردش خون است.

اگر دچار مشکلاتی مانند فشار خون بالا یا دیابت هستید برای مصرف قهوه سبز باید با پزشک هماهنگ کنید.

غذاهای سلامتی

15- شکلات تلخ

به شکلات تلخ شکلات سیاه هم گفته می شود. مقدار کاکائو در آن 60 تا 99 درصد است. لازم به ذکر است که هر چه مقدار کاکائو در شکلات بیشتر باشد شکلات مزه تلخی بیشتری دارد. شکلات تلخ در ساختار خود مقدار زیادی منیزیم دارد.

اصلی ترین و جذاب ترین ویژگی شکلات تلخ کاهش وزن می باشد. همینطور این خوراکی پرطرفدار باعث از بین رفتن افسردگی می شود. همچنین مصرف شکلات تلخ می تواند از دیابت نوع دو و فشار خون بالا جلوگیری کند.

 

سخن آخر در مورد غذاهای سلامتی

هر کدام از این غذا ها که به منابع و خواص آن ها پرداخیتم دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده اند. وجود هر کدام از غذا ها به اندازه کافی برای سلامت حیاتمان ضروری است. این مقاله نقطه کوچکی از شالوده آشنایی شما با ارتباط تناتنگ تغذیه و سلامتی است. ممنون که ما را همراهی کردید.