غذاهای کم کالری

بدن ما برای انجام فعالیت‌های مختلف نیاز به دریافت انرژی دارد. ما این انرژی را از انواع خوراکی های گوناگون به دست می‌آوریم که به آن کالری می‌گویند. اما زمانی می رسد که کالری و انرژی دریافتی ما بیش از میزانی است که بدن ما به آن نیاز دارد در این زمان دچار اضافه وزن می شویم. به همین دلیل شاید شما هم دنبال غذاهای کم کالری باشید!

اضافه وزن سرمنشأ بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی و فشارخون است. اولین چیزی که هنگام چاق شدن فکر ما را درگیر خواهد کرد، رژیم گرفتن و مصرف غذاهای کم کالری است.

افراد زیادی هستند که به دنبال یک لیست کامل از این غذاها هستند، به همین دلیل ما این مقاله را تدارک دیده ایم تا با خوراکی های کم کالری یا به اصطلاح کالری معکوس آشنا شوند.

غذاهای کم کالری برای کمک به لاغری

1.انواع توت ها

توت های مختلف مثل توت فرنگی، تمشک و زغال‌ اخته دارای ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی از جمله آنتی اکسیدان ها هستند که سلامتی انسان را تقویت می‌کنند. میزان بالای فیبر موجود در این خوراکی ها نیز می‌تواند باعث کاهش گرسنگی و به تبع آن کاهش وزن شود.

2.کلم بروکلی

اگر بخواهیم یکی از مفیدترین سبزیجات روی کره خاکی را نام ببریم می‌توانیم به کلم بروکلی اشاره کنیم . این خوراکی بی نظیر در هر ۹۰ گرم خود چیزی حدود ۳۰ کالری انرژی دارد. به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک غذای کم کالری و در عین حال مغذی استفاده شود.

3.انواع کلم ها

انواع کلم‌ها از جمله کلم بنفش و گل کلم از دیگر خوراکی های کم کالری هستند که می‌توانند در سبد غذایی افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا افرادی که قصد یک رژیم سالم را دارند قرار بگیرد.

غذاهای کم کالری

 

چند نمونه از سبزی های لاغر کننده و کم کالری

4.هویج

یکی از سبزیجات پرکاربرد در انواع غذاها خوراک ها و دسرهای ما ایرانی ها هویج است. هویج به دلیل دارا بودن ویتامین آ می تواند در بهبود بینایی افراد موثر باشد. در هر ۱۳۰ گرم از این خوراکی خوشمزه و در عین حال بسیار مغذی چیزی حدود ۲۵ کالری انرژی وجود دارد. به همین علت می‌تواند به عنوان یک خوراکی کم انرژی مصرف شود.

5.کرفس

کرفس جزو معروفترین غذاهای رژیم های لاغری و جز بهترین غذاهای لاغر کننده محسوب می‌شود. متخصصان تغذیه آب کرفس را به عنوان یک چربی سوز به افراد دارای اضافه وزن توصیه می‌کنند. ساقه های کرفس به دلیل فیبر غیرمحلول ممکن است به صورت آهسته و یا کم در بدن هضم شوند، از این رو انرژی و کالری پایینی دارند.

6.خیار

خیارها یک پای ثابت انواع سالادها و همراه همیشگی پنیر صبحانه هستند. از آنجا که بخش زیادی از خیار را آب تشکیل می‌دهد به همین علت از انرژی کمی برخوردار است و جزو غذاهای کم کالری محسوب می‌شود. حدود نصف فنجان خیار فقط ۸ کالری انرژی دارد.

 

7. کاهو

کاهو یک سبزی پرطرفدار و بخش مهمی از انواع سالادها به شمار می‌آید. این سبزی سرشار از ویتامین‌های a ، k و فولات است و مقدار زیادی آب را درون خود جای داده است. به همین دلیل می تواند به عنوان یک خوراکی کم کالری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
بهترین غذا : 5 تا از مفید ترین غذاها که نمی خورید!

 

8.گوجه فرنگی

یکی از پر استفاده ترین خوراکی های ما ایرانی ها گوجه فرنگی است که از ربش در اکثر غذاها و از خودش در انواع سالادها و حتی به صورت خام و کبابی استفاده می‌شود. این خوراکی خوشمزه دارای یک ماده مغذی ارزشمند به نام لیکوپین است که باعث می‌شود از التهاب، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان جلوگیری کند. در هر ۱۵۰ گرم گوجه فرنگی حدود ۲۷ کالری انرژی وجود دارد.

9.جو دوسر

خوراکی جو دوسر می‌تواند به عنوان یک غذای عالی برای رژیم کاهش وزن سالم و در عین حال کامل باشد. این خوراکی مغذی سرشار از پروتئین و فیبر است و در عین حال کالری بسیار کمی دارد، به همین دلیل می تواند به عنوان یکی از غذاهای کم کالری مانع از گرسنگی افراد در مدت زمان طولانی شود.

این غذا احساس پر بودن معده را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که اشتهای افراد کم شود.

10. گریپ فروت

گریپ‌فروت از خانواده مرکبات است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گریپ‌فروت می‌تواند متابولیسم بدن و میزان کلسترول خون را کاهش دهد. این خوراکی نیز می‌تواند به عنوان یک غذای کم انرژی در رژیم غذایی افراد قرار بگیرد.

سیب کم کالری

11.سیب

سیب ها از میوه های بسیار محبوب و پر طرفدار در سراسر دنیا هستند. این میوه خوشمزه و معطر سرشار از مواد مغذی های مختلف است که هر کدام نقش مهمی در بهبود عملکرد بدن ایفا می‌کند.

بدن برای هضم سیب ها نیاز به سوزاندن انرژی دارد، به همین دلیل میزان خالص انرژی که از این میوه به بدن می‌رسد بسیار کم است.

12.لیمو

یکی دیگر از مرکبات کم انرژی لیمو است. لیمو در اشکال گوناگون مصرف می‌شود. از آن می‌توان در تهیه شربت ها، طعم دهی بهتر به غذا و دسرها و استفاده به عنوان مخلوط سس سالاد، روی کباب ها و گوشت ها و ده ها مورد دیگر استفاده کرد.

13.قارچ

قارچ خوراکی پرطرفدار و یک غذا برای گیاهخواران است. این خوراکی لذیذ و دوست داشتنی سرشار از پروتئین است و به همین دلیل می تواند جایگزین خوبی برای گوشت ها باشد. قارچ ها علاوه بر انواع و اقسام ریز مغذی های موثر در خود می‌توانند به عنوان یک خوراکی کم کالری هم محسوب شوند.

اسفناج : یک غذای کم کالری!

14.اسفناج 

یکی از سبزیجات برگ تیره پر از مواد مغذی اسفناج است که کالری پائینی دارد. اسفناج  هم که جز غذاهای کم کاری است، دارای ویتامین‌های بیشتری نسبت به سبزیجات هم رده خود است و به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد.

15.رازیانه

نمی‌توان به رازیانه به عنوان یک جادوی کاهش وزن نگاه کرد، اما برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف رازیانه با کاهش اشتها و احساس گرسنگی در مقابل کاهش وزن ارتباط وجود دارد. رازیانه هم جزو خوراکی های کم کالری است که می‌تواند در رژیم غذایی افراد قرار بگیرد.

16.کدو سبز

کدو سبز به عنوان یکی از سبزیجاتی است که به دلیل دارا بودن کالری پایین می تواند یک پای رژیم های لاغری و کاهش وزن باشد. این ماده خوراکی سرشار از پتاسیم، پروتئین، فیبر، منیزیم و دیگر ریزمغذی‌های ضروری بدن است که می‌تواند در کنار خاصیت کم کالری بودن ارزش غذایی خود را بالا ببرد.