غذا با دانه کامل جو

غذا با دانه کامل جو دوسر : این روزها بر کسی پوشیده نیست که دانه جو قسمتی از یک رژیم غذایی متعادل و در عین حال سالم محسوب می‌شود.
اما یکی از خاصیت‌هایی که این دانه را از سایر غلات متمایز می‌کند، پیچیده بودن آن است، زیرا چندین نمونه جو در فروشگاه قابل خریداری است.
از جو دو سر پرک و جو دوسر کامل گرفته تا جو پوست کنده و خرد شده را می‌توان به راحتی پیدا کرد.

 

اما سوالی که در این میان ذهن را مشغول می کند این است که کدام نوع جو از همه مغذی‌تر است و توصیه به مصرف آن می‌شود؟

در میان غلات نمونه‌هایی که به صورت دانه کامل در دسترس هستند از خاصیت بیشتری برخوردارند که از این لحاظ می توان دو نوع جو دوسر کامل و جو پرک را نام برد.

 

بین این دو تفاوتی وجود دارد. از لحاظ سرعت عمل جو دوسر پرک انتخاب مناسب تری برای استفاده در پخت و پز است، زیرا به دلیل بافتی که در آن ایجاد شده است، ظرف کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و شاید کمتر هم می‌توان انتظار پخت آن را داشت.

 

اما از آن طرف ماجرا جو دوسر کامل طعم دلچسب و دلپذیر تری دارد.آنها بافت خود را حفظ می‌کنند و این امر نیز می‌تواند یک گزینه مثبت برای آنها تلقی شود. اما واضح است که برای پخت و پز زمان بیشتری احتیاج دارند.

 

آنچه در ادامه نوشتار می خوانید به بررسی خواص جو کامل و معرفی ۶ دستورالعمل غذا با دانه کامل جو دوسر خوشمزه و پرطرفدار با این غله می‌پردازد.

 

 

انواع جو دو سر

 

خواص دانه کامل جو دو سر 

تمام انواع جو از جمله دانه کامل آن سرشار از ریز مغذی های فراوانی هستند. جو از سه بخش تشکیل شده است.

لایه بیرونی که به سبوس معروف است. قسمت جنین که در واقع بخش جوانه گیاه است و بخش آندوسپرم که به منبع تغذیه ای جنین جو اطلاق می شود.
تمام این قسمت ها هر کدام دارای خواص و مزایای خاص خود هستند. اما به طور کلی دانه جو از ریز مغذی هایی مثل پروتئین، آهن، منیزیم، منگنز، سلنیوم و برخی از ویتامین های گروه b تشکیل شده است.

 

این غله به دلیل این که عاری از گلوتن است، پس می تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که به این ماده حساسیت دارند.

 

فراتر از تمام مزایای تغذیه این دانه جو سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری بدن است. آنتی اکسیدان ها در پیشگیری و درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات موفق عمل می کنند.

 

بهبود سلامتی قلب و عروق

به دلیل وجود مواد مغذی مختلف از جمله آهن، پتاسیم، فولات و کلسترول پایین دانه می تواند از سلامت قلب شکل مثبتی پشتیبانی کند. بر اساس مطالعات وجود فولات در یک خوراکی باعث کاهش ماده ای به نام هموسیستئین می‌شود.

 

این ماده می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی در افراد شود.

آهن موجود در جو نیز باعث خونرسانی بهتر و تاثیرات آن بر عروق می شود.

 

بهبود سلامتی استخوان‌ها

 

با دانه جو کامل استخوان ها برای رشد خود به مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، فسفر، مس و منیزیم احتیاج دارند. همه این مواد در کنار یکدیگر را با ریاست کلسیم در استحکام بخشی بافت استخوان نقش سازنده‌ای دارند.

از آنجایی که همه این ریزمغذی‌ها در دانه جو کامل یافت می‌شود، مصرف آن برای بدن ضروری است.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
نهار با کینوا + 11 دستور غذای خوشمزه

از سایر خواص آن می توان جلوگیری از بروز التهاب، کمک به کاهش وزن و بهبود دستگاه گوارش را نام برد.

 

دستورالعمل‌های طبخ غذا با دانه کامل جو دوسر

 

جو از آن دست غلاتی است که می‌تواند در تهیه انواع نان، کیک، شیرینی، نوشیدنی، آش، سوپ و برخی خورش ها مورد استفاده قرار بگیرد.
در ادامه ۶ دستور غذایی را برای استفاده بهتر از این دانه‌ غلات تدارک دیده ایم.

1.سالاد یونانی با دانه جو

برای تهیه این سالاد کافیست مواد لازم از جمله کاهو، گوجه فرنگی، خیار، پنیر فتا، پیاز و فلفل دلمه را با لوبیای پخته شده، زیتون بدون هسته و دانه جو کامل پخته شده مخلوط کنید.

برای تهیه سس این سالاد هم روغن زیتون، فلفل، نمک و کمی سرکه را با هم مخلوط کرده و به عنوان چاشنی به آن اضافه کنید.

 

2. خوراک لوبیا با جو

برای تهیه این خوراک نیاز به لوبیا قرمز، رب گوجه، پیاز، قارچ و جو از قبل خیسانده دارید.

طرز تهیه غذا بسیار راحت است، کافیست خوراک لوبیا را مثل همیشه تهیه کنید و سپس در میان راه و قبل از پخت کامل بسته به میزان خوراک به آن جو کامل پخته شده اضافه کنید.

 

 

سوپ گوجه فرنگی با جو

 

3. غذا با دانه کامل جو دوسر : سوپ گوجه فرنگی 

برای تهیه این سوپ به آب گوشت یا مرغ احتیاج دارید. برای اینکه سوپ بافت بهتری پیدا کند باید از قبل جوها را بپزید و در ابتدای پخت سوپ آن اضافه کنید.

 

از اینکه جو ها به اندازه زیاد بپزند، استرس نداشته باشید زیرا به قوام بخشی سوپ کمک می کنند. برای تهیه این سوپ کمی برنج خرد شده، گوجه و هویج را به آبگوشت اضافه کنید.

 

بعد از آن جو پخته شده و یک ربع پایانی ورمشیل را به آن اضافه کنید. برای طعم دهی بهتر یک عدد لیموی تازه را آب بگیرید و در اخر کار با سوپ مخلوط کنید.

 

4. خوراک جو و قارچ

برای تهیه این خوراک کافیست جوها را تا زمانی که حجم آن سه برابر شود، بپزید و سپس با قارچ سرخ شده، اسفناج پخته، نمک و فلفل سیاه سرو کنید.
برای طعم دهی بهتر می‌توانید کمی پنیر پارمزان روی آن بپاشید.

 

5. سوپ سبزیجات با جو

برای تهیه این سوپ می توانید سبزیجات دلخواه از کرفس، قارچ، هویج، ذرت و هر آن چیزی که به آن علاقه بیشتری دارید را تهیه کنید و با کمی آب مرغ یا تکه های مرغ به علاوه یک حبه سیر و پیاز خرد شده بپزید.

دانه های جو را جداگانه پخته و در نیم ساعت آخر پخت سبزیجات به آن اضافه کنید.

 

6. غذا با دانه کامل جو دوسر : کدو شکم پر

برای تهیه این غذا می‌توانید کدوها را شسته و داخل آنها را خالی کنید، روی آن نمک بپاشید و به مدت یک ربع در فر بپزید. سپس شکم آن را با دانه جو پخته شده و سبزیجاتی مثل هویج و کمی گوشت چرخ کرده پر کنید.

البته توجه کنید که از قبل گوشت را با پیاز و سبزیجات تفت دهید. در آخر می توانید کمی پنیر پیتزا روی آن بریزید و آن را در فر قرار دهید تا برشته شود.