غذا برای مادران شیرده

همان گونه که تغذیه، نقش کلیدی در دوران بارداری دارد، نقش پر رنگی هم در دوران شیردهی دارد. مصرف شیر، توسط نوزادان، پایه ریزی بنای سلامتی آن ها در آینده می باشد. پس مهم است که مادران شیرده در زمانی شیردهی از چه غذا هایی مصرف می کنند. شیر مادران شیرده به صورت مستقیم روی دستگاه گوارش تاثیرگذار می باشد. در این مطلب از گیاه سبز سعی داریم بهترین غذا هایی که یک مادر شیرده، باید برای سلامتی فرزندش و افزایش شیر، مصرف کند را معرفی کنیم.

مفید ترین غذا ها برای مادران، در دوره شیردهی

1- اسفناج

اسفناج یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده مادران شیرده به حساب می آید. اسفناج با داشتن منابع مفیدی از ویتامین A و K و فولات کمک بسیار ارزشمندی به مادران شیرده می کند. فولات (فولیک اسید) یا همان ویتامین B9، یکی از موارد ضروری می باشد که مادران شیرده باید آن را دریافت کنند. یکی از آسان ترین و مناسب ترین راه های دریافت فولات، همین اسفناج می باشد.

اسفناج و سبزیجات برگ سبز تیره، که اسفناج هم یکی از آن ها می باشد، دارای فیتواستروژن می باشد. حالا سوال اینجاست که فیتواستروژن چه نقشی را در شیردهی مادران، بازی می کند ؟ در پاسخ باید بگوییم که فیتواستروژن سبب پیشرفت میزان سلامتی شیردهی و بافت پستان می شود.

اسفناج منبعی غنی از فیبر می باشد. به همین دلیل به درمان یبوست و هضم بهتر غذا در دستگاه گوارشی کمک می کند. پایین آوردن قند خون و محافظت از بدن در برابر فشار خون بالا از دیگر خواص اسفناج می باشد.

دانه چیا

2- دانه چیا

دانه چیا یکی از مفید ترین و پر خاصیت ترین دانه های خوراکی این کره خاکی می باشد. این دانه ارزشمند دریایی از ویتامین ها و مواد معدنی را در خود جای داده است. این دانه در خیلی از حوزه های سلامت، کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد؛ یکی از کار هایی که مادران شیرده باید انجام بدهند، افزودن دانه چیا به برنامه غذایی خود می باشد. در ادامه خواص دانه چیا را برای مادران شیرده شرح می دهیم.

اولین خاصیت دانه چیا برای مادران و فرزندان، کلسیم است. دانه چیا منبعی غنی از کلسیم می باشد. مواد مغذی موجود در ساختار دانه چیا به افزایش شیر مادران شیرده کمک می کند. در ضمن این دانه خوراکی حاوی اسید های چرب امگا 3 می باشد؛ به همین خاطر برای رشد و تقویت مغز مفید و ضروری است. دانه چیا سرشار از پروتئین، فیبر و منیزیم است.

افراط در مصرف دانه چیا، موجب بروز مشکلاتی همچون اسهال و نفخ شکم می شود. همچنین افرادی که دارای فشار خون پایین هستند باید در مصرف آن هشیار و مراقب باشند؛ زیرا دانه چیا سبب کاهش فشار خون می شود. این دانه طعم خاصی ندارد اما می تواند در ترکیب های غذایی قرار بگیرد.

3- آب

مهترین نوشیدنی جهان که هر کسی به صورت طبیعی نیاز به نوشیدن آن دارد. نکته ای که در مصرف آب بسیار حائز اهمیت می باشد، مقدار مصرف روزانه آن است. نوشیدن زیاد آب، سبب کمک رسانی به افزایش شیر ماردان شیرده می باشد. طبق تحقیقات انجام شده، بدن مادرانی که بیشتر از مایعات استفاده می کنند، نسبت به بدن مادرانی که کمتر از مایعات استفاده می کنند، شیر بیشتری تولید می کنند. تقریبا 87 درصد از شیری که در بدن مادر تولید می شود، از آب تشکیل شده است.

4- مارچوبه

مارچوبه یکی از غذا هایی می باشد که مادران شیرده می توانند از آن استفاده کنند. مصرف آن موجب افزایش شیر می شود. مارچوبه حاوی ویتامین A، ویتامین K و مقدار بالایی فیبر می باشد. مصرف مارچوبه برای تحریک هورمون های شیردهی که می توانند به مادران شیرده کمک بسیاری کند، لازم است.

خرما

5- خرما

خرما روی تقویت سیستم ایمنی و اعصاب مادر و کودک در دوران شیردهی، موثر می باشد. همچنین خرما حاوی مقادیر بالایی از آهن و کلسیم است. مصرف خرما موجب ازدیاد پرولاکتین می شود که روی افزایش تولید شیر تاثیرگذار است.

6- برگ شوید

این گیاه مفید دارای یک بوی منحصر به فرد می باشد. طبق تحقیقات انجام شده روی برگ شوید، مسئله مفید بودن آن روی افزایش شیر مادران شیرده نتیجه شده است. یکی از راه های مصرف برگ شوید، اضافه کردن آن به ماکارونی است. شوید برای کاهش چربی خون مفید واقع می شود. همچنین میزان اسید اوریک خون را می کاهد. فیبر و ویتامین K موجود در شوید، سبب فراهم نمودن خون از دست رفته مادران در زمان زایمان، می شوند.

7- جو دوسر

جو دوسر بدون شک یکی از بهترین و سالم ترین خوراکی های دنیا می باشد. خواص و مزایای این غذا یا خوراکی برای شیردهی مادران بسیار فراوان می باشد. از هر لحاظ به جو دوسر نگاه کنید، پیروز هستید. با مصرف آن علاوه بر بدست آوردن مواد معدنی و ویتامین های مورد نیازتان، می توانید حجم شیر تولیدی خود را نیز بیشتر کنید.

اکسی توسین هورمونی می باشد که در بدن پستانداران وجود دارد. این هورمون مسئولیت دو عمل مهم را بر عهده گرفته است. افزایش شیر مادر و برقراری رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد، مسئولیت های مهم این هورمون هستند. مصرف جو دوسر موجب ازدیاد تولید هورمون اکسی توسین در بدن می شود. تاثیر جو دوسر تنها روی حجم تولیدی شیر نیست، بلکه روی کیفیت شیر هم تاثیر گذار می باشد.

8- هویج

ویتایمن A و بتا کاروتن دو موردی هستند که مادران شیرده به آن ها احتیاج دارند. این دو مورد در ساختار هویج موجود هستند. مصرف آب هویج موجب فراهم شد، انرژی مورد نیاز مادران شیرده شود. همچین باعث بالاتر رفتن کیفیت شیر هم می شود. یکی دیگر از مزیت های هویج، ممانعت از بی آبی بدن مادران شیرده، می باشد.

9- زیره

زیره یکی از غذا های مناسب در دوران شیردهی مادران می باشد، به شرط آن که در مصرف آن احتیاط کنید و به مقدرا لازم مصرف کنید. زیره موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود. زیره سبب بازدارندگی از اسیدی شدن معده می شود. زیره غنی از آهن است. برای مصرف زیره می توانید آن را به نوشیدنی های گوناگون مثل شیر اضافه کنید.

10- برگ کرفس

یکی دیگر از غذا ها یا خوراکی های سودبخش برای مادران شیرده، کرفس نام دارد. مصرف کرفس موجب افزایش شیر مادر می شود. کرفس مقادیر بالایی از ویتامین K و فیبر را داراست.

برنج قهوه ای

11- برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یک نوع از غلات کامل می باشد. برنج قهوه ای یکی از بهترین و مناسب ترین غذا هایی است که مادران شیرده می توانند از آن استفاده کنند. برنج قهوه ای یک نوع کربوهیدرات پیچیده می باشد. مادران برای شیردهی به انرژی نیاز دارند. برج قهوه ای قادر است که به این نیاز مادران شیرده پاسخ دهد.

یکی دیگر از خواص کشف شده برنج قهوه ای افزایش سروتونین در مغز می شود. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی می باشد. وظیفه سروتونین تنظیم عملکرد خواب و اشتها می باشد؛ وظیفه دیگر این انتقال دهنده عصبی تحریک ترشح پرولاکتین می باشد.

12- کنجد

کنجد ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف آن به مادران شیرده توصیه می شود. مصرف آن ممکن است باعث افزایش شیر تولیدی بدن مادران شیرده شود. رشد سلول های عصبی نوزاد هم از دیگر فوایدی می باشد که کنجد به همراه دارد.

مصرف کنجد هم دارای مضراتی می باشد. به همین دلیل باید در مصرف آن به صورت کامل احتیاط کنید و حتما با پزشک مشورت کنید. سرطان روده بزرگ، حساسیت و اضافه وزن از مضراتی هستند که ممکن است با مصرف کنجد برای شما مشکل ساز شوند.

13- شیر گاو 

خیلی جالب است بدانید که مصرف شیر گاو هم باعث افزایش شیر تولید شده در دوران شیردهی می شود. از معروف ترین خواص شیر می توان به وجود کلسیم در آن اشاره کنیم. شیر یکی از مقوی ترین و لازم ترین نوشیدنی هایی می باشد که وجود آن در هر رژیم غذایی لازم است.

14- ماهی سالامون

گوشت این ماهی بسیار مفید و پر خاصیت است. در اکثر لیست های سلامتی نام این ماهی ذکر شده است. در واقع یکی از سالم ترین منابع حیوانی می باشد. سالامون منبعی غنی از اسید های چرب ضروری می باشد. سالمون موجب تقویت شیر تولید شده توسط مادر می شود. با خوردن سالامون مواد مغذی زیادی را وارد بدن خود می کنید. وجود اسید چرب بیشتر یعنی شیر مقوی تر برای نوزاد.

15- بادام

بادام باعث افزایش شیر مادر می شود؛ اما چگونه ؟ در واقع بادام با اسید های چرب امگا 3 موجود در ساختارش به هورمون های تقویت شیردهی یاری می رساند. بادام حاوی ویتامین E، کلسیم، پروتئین و فیبر می باشد.

 

صحبت پایانی 

این موضوع که در دوران شیردهی، چه نوع روش زندگی دارید و تغذیه تان به چه شکل است بسیار مهم و تاثیرگذار روی سلامت خودتان و فرزندتان است. نباید هر غذا یا خوراکی را مصرف کنید. باید در مورد غذا های سالم و مفید تحقیق کنید و بعد از تحقیق حتما به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.