مصرف دانه چیا چگونه امکان پذیر است؟ چه روش هایی برای استفاده از این دانه ها وجود دارد؟ در این مطلب قصد داریم شما را با ۲۵ راه حل فوق العاده برای استفاده از تخم چیا آشنا کنیم.
دانه های چیا بسیار کوچک اما پر فایده و مغذی هستند. تنها ۴ قاشق غذاخوری چیا (چیزی حدود ۶۰ گرم) حاوی ۲۰ گرم فیبر، ۱۰ گرم پروتئین و ۲۸۰ کالری انرژی است. تخم چیا منبع غنی از امگا ۳ است و برخی دیگر از مواد معدنی مفید مثل منیزیم، فسفر و کلسیم را درون خود جای داده است.
مصرف دانه چیا بسیار آسان است، زیرا آنها بی بو هستند و به راحتی به هر خوراک، غذا، دسر و نوشیدنی قابل اضافه شدن هستند.

 

1.مصرف دانه چیا : انواع نوشیدنی

یکی از بهترین راه های استفاده کردن از دانه چیا اضافه کردن آن به انواع نوشیدنی است. این امر به خصوص در تابستان می تواند بدن شما را به بهترین شکل هیدراته نگه دارد.

زمانی که هوا گرم می شود، شما نیاز دارید با خوردن یک نوشیدنی لذت بخش میزان آب رسانی به بدن را بیشتر کنید.
در این مواقع چه انتخابی بهتر از تخم چیا وجود دارد، زیرا میزان زیادی آب را در خود نگه می دارد و به مرور آن را در بدن تخلیه می‌کند.

شاید هم قصد دارد یک نوشیدنی انرژی زا را تهیه کنید و در مواقع نیاز مصرف کنید. به هر حال دانه چیا را می‌توان به اشکال زیر به انواع نوشیدنی ها اضافه کرد.

 

1.نوشیدنی لیموناد و چیا

برای تهیه این نوشیدنی شما به این مواد احتیاج دارید. ۲ قاشق غذاخوری تخم چیا، آب لیموترش طبیعی به مقدار لازم، عسل یک قاشق غذاخوری، آب ۱ لیوان، تمام مواد را با هم مخلوط کنید.
دانه چیا به زمان احتیاج دارد که تغییر شکل دهد و حجیم شود. این زمان را به آن بدهید و بعد از آن نوشیدنی را مصرف کنید.

 

نوشیدنی چیا

 

2.آب و چیا

یکی از ساده‌ترین شیوه های مصرف چیا اضافه کردن آن به آب است. کافیست از این دانه‌ها را (حدود ۳ قاشق غذاخوری) در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت اضافه کنید تا خیس بخورند و آن را مصرف کنید.

 

3. مخلوط شیر و چیا

شما می توانید دانه های چیا را به هر نوع لبنیاتی که دوست دارید از جمله شیر و دوغ اضافه کرده و آنها را مصرف کنید.
تخم چیا به دلیل کلسیم خوبی که دارد می‌تواند در سلامت و استحکام استخوان ها بسیار موثر باشد. برای طعم دهی بهتر می‌توانید کمی کاکائو و شکر را به شیر و پودر سبزیجات معطر را به دوغ اضافه کنید.

 

4. نوشیدنی آب پرتقال و چیا

اضافه کردن دانه چیا با انواع نوشیدنی ها از جمله پرتقال می تواند مصرف این دانه را بسیار آسان‌تر کند. پرتقال به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی از جمله ویتامین c تاثیر زیادی بر روی سلامت انسان دارد. کافیست این نوشیدنی خوشمزه را با یک ماده غذایی پر خاصیت مثل چیا مخلوط کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

5. شیر موز و تخم چیا

تخم چیا به خودی خود مزه خاصی ندارد، اما گاهی برخی افراد نمی‌توانند به راحتی با مصرف آن کنار بیایند. یکی از بهترین راههای اضافه کردن آن، ترکیبش با انواع نوشیدنی های مختلف از جمله شیر موز است.

 

6.آب اناناس و چیا

شما می‌توانید برای راحتی کار خود این دانه ها را به هر آبمیوه ای که دوست دارید اضافه کنید. اما یکی از شگفت انگیز ترین راههای مصرف آن ها اضافه کردن به آب آناناس است.
برای این کار کافیست تکه های آناناس را در مخلوط کن بریزید و به آن کمی شکر در صورت دلخواه اضافه کنید. یک راه حل سریع تر این است که این دانه ها را به آب میوه های طبیعی آماده در بازار اضافه کنید.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
گیاهخواری و آشپزی

مصرف دانه چیا : انواع میان وعده

میان وعده ها یکی از نیازهای اصلی افراد به خصوص کودکان و ورزشکاران به شمار می‌آیند. ما هرچه بهتر به سمت میان وعده مقوی تر پیش برویم، می‌توانیم سلامتی را به شکل بهتری به فرزندان خود هدیه دهیم.

دانه چیا یک منبع تغذیه بسیار غنی است که می‌تواند یکی از مواد بسیار مفیدی باشد که روزانه در کنار انواع میان وعده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب این ماده خوراکی بی نظیر با انواع آجیل‌ها و شیر می تواند یک میان وعده بی‌نظیر برای اغلب افراد ایجاد کند.
سایر میان وعده های پیشنهادی ما به شرح زیر است.

 

7.تخم چیا و سالاد

اضافه کردن تخم چیا به سالاد یکی از در دسترس ترین شیوه های استفاده از این ماده خوراکی بی‌نظیر است. بهترین راه حل اضافه کردن آن به سس سالاد است.
فرقی برای ندارد این سس با مایونز، ماست و یا آبلیمو و سرکه تهیه شود، زیرا دانه های چیا هم می توانند به آن قوام بیشتری ببخشند و هم آن را مقوی تر سازند.
جدای از سس، از تخم چیا می توان به صورت مستقیم در خود سالادها نیز استفاده کرد.

8.دانه چیا و اسموتی

شما می توانید آنها را با انواع اسموتی ها مخلوط کنید. اسموتی ها می توانند ترکیبی از شیر، دانه های آجیل مثل پسته، گردو، بادام به همراه دیگر موارد از جمله انواع میوه ها باشند.
اضافه کردن موادی مثل شکلات و پودر دارچین نیز می توانند این اسموتی ها را لذیذ تر کنند.

9.مصرف دانه چیا با انواع توت

یکی از میان وعده های خوشمزه و مقوی مخلوط انواع توت ها با دانه چیا است. در صورتی که قصد دارید از توت های یخ زده استفاده کنید، باید اجازه دهید آنها ذوب شوند.
توت های مختلف از جمله توت سبز و قرمز معمولی، توت فرنگی و تمشک را میتوان به این ترکیب اضافه کرد و یا مخلوطی از آنها را به دست آورد.

اگر دوست داشته باشید کمی آن را طعم دار کنید، می‌توانید کمی وانیل مایع به آنها اضافه کنید. بعد از آن تخم های چیا را درون آن بریزید.

برای به دست آوردن حداکثر کیفیت باید این مخلوط را درون یخچال قرار دهید حدود یک ساعت قرار دهید.
این مربا را می‌توان حداکثر یک هفته در یخچال نگهداری و مصرف کرد. برای شیرین تر شدن مربا حتماً از شکر استفاده کنید.

 

10.بستنی چیا

بستنی یکی از بهترین انتخاب ها برای روزهای گرم تابستان و یا اواخر شب است.
این خوراکی بسیار خوشمزه و پرطرفدار که مورد علاقه تمام کودکان است، می‌تواند با چیا به یک خوردنی سالم تبدیل شود. کافیست این دانه خوراکی را به انواع بستنی خانگی مثل آب هویج بستنی و شیر موز بستنی اضافه کنید و از بافت بی نظیر لذت ببرید.

 

میان وعده با چیا

 

11.مصرف دانه چیا با بلغور جو دو سر

یکی از آسان ترین کاربردهای دانه های چیا اضافه کردن آن به بلغور جو دوسر است. این یک میان وعده هوشمند است که سوخت و ساز مورد نیاز بدن شما را به بهترین شکل تامین می‌کند.
برای تهیه میان وعده موارد زیر را استفاده کنید:
یک سوم فنجان شیر
یک چهارم فنجان جو دو سر
یک چهارم فنجان ماست یونانی یا ماست معمولی
یک قاشق غذاخوری عسل
نصف قاشق چای خوری پودر دارچین
یک چهارم فنجان سیب زمینی یا پوره کدو تنبل
تمام مواد بالا را به شکل مساوی (به جز گزینه آخر) را در دو شیشه درپوش دار ریخته و درب آن را محکم کنید. آنقدر مواد را هم بزنید تا حسابی با هم مخلوط شوند. سپس مواد را به سیب زمینی با پوره اضافه کنید.
این مخلوط و میان وعده سریع، خوشمزه و مقوی را می توانید تا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
صبحانه با جو پرک : 4 دستور واقعا خوشمزه!

12.پودینگ بذر چیا و شکلات

یکی دیگر از راه های مصرف دانه چیا استفاده از آن در پودینگها است. پودینگ ها میان و عده های بسیار مفیدی بخصوص برای بچه ها هستند. برای تهیه مواد زیر را تهیه کنید.
دو فنجان شیر بادام
نصف فنجان تخم‌چیا
یک چهارم فنجان کره بادام
یک چهارم فنجان پودر کاکائو ۴
عدد خرما بزرگ
۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل
تمام مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و هم بزنید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت و یا یک شب کامل اجازه دهید مواد به خورد یکدیگر بروند.
پس از آن مواد داخل یک مخلوط کن بریزید تا حسابی مخلوط شوند و شکل خامه‌ای بگیرند.
در صورتی که احساس می کنید نیاز است شیر بیشتری به آن اضافه کنید.

 

13.مخلوط چیا و ماست

یکی از آسان ترین و قویترین میان وعده‌ها مخلوط ماست و دانه چیا است. برای اینکه طعم بهتری به ماست دهید می توانید برخی میو های خشک مثل توت خشک را به آن اضافه کنید.

 

مصرف دانه چیا : اضافه کردن به انواع غذا

14. دانه چیا را به راحتی می‌توان به انواع غذای آبکی مثل سوپ، آش و خورش اضافه کنید.

15. اگر حالت ژلاتین چیا را دوست ندارید می توانید آن را روی مواد خوراکی که درون فر قرار میدهید بپاشید، تا برشته شوند.

16. در تهیه انواع نان می توانید از چیا استفاده کنید. کافیست آن را در مایه نان ها بریزید و یا روی آنها بپاشید.

17. شما می‌توانید دانه چیا را به انواع دستورالعمل های خوراکی که با آرد سوخاری تهیه می کنید اضافه کنید.

18. دانه های چیا را می‌توان به انواع سس‌های ساندویچ و سس های مخصوص سالاد مانند سالاد الویه اضافه کنید.

19. تخم چیا را به انواع کوکوها اضافه کنید. برای استفاده بهتر از این دانه آن هم به صورت خشک می توانید آنها را درست قبل از سرخ کردن به مواد کوکو اضافه کنید.

20. استفاده از دانه چیا در پنکیک می تواند یکی دیگر از راه‌های مصرف این ماده خوراکی باشد. کافیست آن را با مایع پنکیک ترکیب کنید.

 

مصرف دانه چیا

 

مصرف دانه چیا : بهترین راه حل کاهش وزن

ادعای زیادی در اینترنت وجود دارد که ثابت می کنند تخم چیا باعث کاهش اشتها و لاغر شدن می‌شوند. این امر به دلیل وجود فیبر موجود در این ماده غذایی است.
در ادامه چند روش مناسب برای مصرف دانه چیا برای لاغری را به شما خواهیم نشان داد.

21. شما می‌توانید دانه های چیا را به انواع غذایی کم کالری مثل سبزیجات پخته شده اضافه کنید.

22. مخلوط دانه چیا با آب اسفناج و گفت انگیز و باورنکردنی برای کاهش وزن است.

23. اضافه کردن دانه چیا به سالاد میوه ای به جای استفاده از یک میان وعده پرکالری می تواند گزینه مناسبی برای سیر نگه داشتن بیشتر باشد.

24. مخلوط دانه چیا با پودرهای پروتئین و اضافه کردن آنها به آب یکی دیگر از راه های جذاب کاهش وزن است.

25. کدو یک غذای کم کالری است. شما می‌توانید، دانه چیا را به خوراک کدو برای اثر بخشی بهتر در کاهش وزن اضافه کنید