نشاسته یک ماده غذایی مقوی است که باید در برنامه غذایی ما در حد نیاز قرار بگیرد.ما در اینجا قصد داریم به معرفی فواید نشاسته ذرت در بدنسازی بپردازیم.

دلیل اینکه بدنسازان در برنامه غذایی خود باید نشاسته ذرت داشته باشند چیست؟ و چه نکاتی ورزشکاران و بدنسازان باید درمورد نشاسته ذرت بدانند!

در ادامه با برگ سبز همراه باشید …

 

نشاسته چیست؟

نشاسته یک ماده مغذی و ضروری برای بدن است. نشاسته جزوء فراوان ترین کربوهیدرات ها در رژیم غذایی انسان است که بیش از 50% از کربوهیدرات مصرفی بدن شما را تشکیل می دهد.

این ماده در دیواره های گیاهان یافت می شود. دسترسی به این نوع غذا ها آنقدر هم سخت نیست. در بیشتر غذاهای ما مانند کاساوا، ماکارونی، سیب زمینی و غلاتی همانند گندم، جو، برنج و مخصوصا ذرت  یافت می شود.

این یک تعریف ساده از نشاسته بود. ولی ما نشاسته های مختلفی داریم که قصد داریم در این مطلب در مورد نشاسته ذرت صحبت کنیم.

 

نشاسته ذرت :

نشاسته ذرت طی فرایندی از دانه های ذرت استخراج می شود. نشاسته ذرت نیز همانند دیگر نشاسته ها عامل غلظت در غذا ها است.

هر هسته ذرت دارای سه قسمت اصلی است: سبوس، میکروب و آندوسپرم.

سبوس پوسته خارجی است که فیبر زیادی دارد.

میکروب قسمت پایینی هسته است که می تواند به گیاه جدیدی جوانه زده شود و سرشار از چربی است.

بیشتر نشاسته ذرت درون آندوسپرم وجود دارد که لایه داخلی (مغز) ذرت را تشکیل می دهد.

برای تهیه نشاسته ذرت کشاورزان ابتدا سبوس، جوانه و آندوسپرم (مغز) ذرت را جدا میکنند. در مرحله بعد نشاسته موجود در آندوسپرم (هسته) را طی فرایندی به نام فرز مرطوب استخراج می کنند. در آخر نیز نشاسته خشک شده را بسته بندی می کنند.

نشاسته ذرت شکلی نرم و لطیف دارد و دارای رنگی سفید است. اگر نشاسته را بین انگشتانتان حرکت دهید صدایی جیر جیر می شنوید.

نشاسته ذرت یک ماده فرآوری شده محسوب می شود.

از این نشاسته برای غلیظ کردن غذا ها و قوام آنها میتوانیم استفاده کنیم برای نمونه برای درست کردن سوپ میتوانیم از نشاسته ذرت برای غلظت بافت غذایی استفاده کنیم.

نشاسته ذرت در بدنسازی
نشاسته ذرت در بدنسازی

 فواید نشاسته ذرت در بدنسازی

نشاسته ذرت در بدنسازی به عنوان یک افزودنی غذایی رایج مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر مواد مغذی ذرت در سبوس و جوانه هسته ها یافت می شود. از آنجا که نشاسته ذرت حاوی جوانه و سبوس هسته ذرت نیست. تقریبا بدون طعم و فاقد ارزش تغذیه ای است.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
فواید خوردن ناهار : چند نکته که نمی دانستید!

یک فنجان نشاسته ذرت دارای 488 کالری است که فاقد فیبر، پروتئین، چربی و ویتامین  بسیارکمی است. به دلیل همین کمبود ارزش غذایی نشاسته ذرت برای سلامتی محدود است. اگر فردی کم وزن یا بدنساز هستید که به دنبال افزایش وزن و حجم گیری هستید؛ نشاسته ذرت میتواند به افزایش کالری دریافتی کمک کند.

سیستم گوارشی شما کربوهیدرات ها را به گلوکز تجزیه می کند بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کند. به دلیل عدم وجود فیبر، چربی و پروتئین برای کند کردن این روند نشاسته ذرت با سرعت بیشتری انرژی بدن را نسبت به کربوهیدرات های غلات کامل تامین می کند.

یکی دیگر از فواید نشاسته ذرت فاقد گلوتن است. به همین دلیل می تواند به عنوان جایگزین آرد گندم برای مبتلایان به بیماری سلیاک یا شکل دیگری از عدم تحمل گلوتن عمل کند.

نشاسته ذرت در بدنسازی
نشاسته ذرت در بدنسازی

دلیل استفاده نشاسته ذرت در بدنسازی

در کنار تمامی مکمل های ورزشی که بدنسازان از آن استفاده میکنند نشاسته ذرت جایگاه ویژه ای دارد. به دلیل داشتن کربوهیدرات های سریع الهضمی که دارد میتواند به عنوان یکی از بهترین مکمل های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

نشاسته ذرت جزء یکی از مواد اصلی در تهیه مکمل های عضله ساز است.خوردن این کربوهیدرات ها به اندازه  پروتئین برای متوقف کردن فرایند کاتابولیک موقع بیدار شدن از خواب مهم است.

با مصرف مکمل نشاسته ذرت 30-60 دقیقه بعداز صرف صبحانه می تواند برای حجم سازی و عضله سازی از آن بهره مند شوید.

در نتیجه بدنسازان نباید از نشاسته ذرت غافل شوند. نشاسته ذرت در بدنسازی، یکی از بهترین مکمل های افزایش حجم عضلات است.

نشاسته ذرت در بدنسازی
نشاسته ذرت در بدنسازی

نکاتی که ورزشکاران و بدنسازان باید درمورد نشاسته ذرت بدانند!

اگر قصد افزایش وزن، افزایش حجم عضلات و یا تناسب اندام دارید؛ برای رسید به این اهداف به یک برنامه غذایی بدنسازی هدفمند نیاز خواهید داشت.

شما باید در این برنامه غذایی سعی کنید بیشتر کربوهیدرات های نشاسته ای قبل و بعد تمرین جایگزین چربی کنید تا میزان رشد و انرژی عضلات بهبود پیدا کنند.

گزینه پیشنهادی ما نشاسته ذرت است که حاوی مواد مغذی و کربوهیدرات است و باعث افزایش حجم عضلات شما می شود.

یکی از اشتباهات رایج ورزشکاران، پرهیز از مصرف کربوهیدرات به دلیل ترس از ایجاد بافت چربی است.

به طور کلی، پس از تمرینات بدنسازی و ورزشی، به دلیل فشاری که به عضلات وارد میشود، مصرف کربوهیدراتهای زودهضم بسیار ضروری به نظر میرسد.

معمولا ورزشکارانی که با علم تغذیه آشنایی دارند از نشاسته ذرت برای ریکاوری و پس از تمرینات ورزشی استفاده میکنند.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
پودر کنسانتره پروتئین : نکات مهمی که باید بدانید!

بسیاری از ورزشکاران و مربیان ورزشی معتقدند نیازی به مصرف کربوهیدرات نیست زیرا بدن نیاز چندانی به آن ندارد.

واقعیت این است که با مصرف کربوهیدراتها، جایگزینی مواد از دست رفته بسیار سریعتر انجام خواهد شد و مصرف کربوهیدرات موجب میشود قدرت عضلات برای مدت بیشتری حفظ شود.

همین موضوع منجر به رشد بهتر و ماندگاری بیشتر عضلات خواهد شد.

5 نکته مهم در تغذیه مناسب:

روزی 6 وعده غذا بخورید:

سعی کنید در طول روز مقدار وعده های غذایی خود را کم کنید و تعداد وعده غذاییتن را بالا ببرید. تا بتوانید سطح قند خون خود را کنترل کنید و متابولیسم بدنتان را ثابت نگه دارید و روند تولید عضلات را تحریک نمایید.

غذا های پرچرب و فرآوری شده را نخورید:

غذا های پرچرب و فرآوری شده به دلیل داشتن کالری بالا نباید استفاده شوند چون باعث ایجاد توده های چربی در بدن شده و جلوی رشد عضلات را خواهند گرفت.

آب زیاد بنوشید:

سعی کنید آب و مایعات بدون قند و کالری زیاد بنوشید زیرا آب به متابولیسم بدن شما کمک می کند. آب باعث بالا رفتن عملکرد شما نیز می شود و به رشد عضلات شما کمک می کند. از خوردن نوشیدنی های حاوی شکر خودداری کنید. زیرا سیستم دفاعی آنتی اکسیدان بدن را مختل می کنند.

مصرف کربوهیدرات:

کربوهیدرات ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

کربوهیدرات های نشاسته ای که سرعت تاثیر گذاری آن بالا بوده (نشاسته ذرت ) و سطح قند خون را سریعا بالا می برند.

کربوهیدرات های غیر نشاسته ای (میوه،سبزیجات) که غنی از فیبر بوده و سطح قند خون را به تدریج افزایش می دهد.

 

مصرف پروتئین های کم چرب:

برای افزایش رشد عضلات و تحریک آزادسازی هورمون های چربی سوز هر چند ساعت در روز پروتئین مصرف کنید. پروتئین هایی همانند ماهی، مرغ، گوشت کم چرب، لبنیات کم چرب و …

 

نشاسته ذرت در بدنسازی
نشاسته ذرت در بدنسازی

جمع بندی

نشاسته ذرت در بدنسازی فواید بسیاری دارد. از جمله آنها می شود به میزان کربوهیدراتی که به بدن منتقل می کند اشاره کرد.

نشاسته ذرت مخصوص افرادی است که قصد افزایش وزن و افزایش حجم عضلات دارند. این به این معنی نیست که افرادی که قصد لاغری دارند نباید استفاده کنند همه ی ورزشکاران بسته به نیاز بدنشان، نیاز به کربوهیدرات در برنامه ی غذایی دارند.

برای خرید نشاسته ذرت می توانیید به سایت برگ سبز مراجعه کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.