پروتئین و سلامتی

پروتئین یکی از مواد مغذی می باشد که مصرف آن برای سلامتی هر فردی، واجب و ضروری می باشد. برای دریافت پروتئین می توان از منابع گوناگونی استفاده کرد. منابع حیوانی، منابع گیاهی و پودر های پروتئین، منابعی هستند که هر کدام به نوبه خود می توانند یاری رسان باشند. البته مصرف پودر پروتئین برای ورزشکاران و بدنسازان که به پروتئین بیشتری نیاز دارند، انتخاب بسیار مناسب و درستی می باشد. همراه گیاه سبز باشید با مطلب پروتئین و سلامتی.

چرا مصرف پروتئین لازم و ضروری می باشد ؟

جواب این سوال، نقش پروتئین در سلامتی هر فرد را مشخص می کند. اصلی ترین وظایف پروتئین، ساخت و تقویت استخوان ها و عضلات بدن می باشد. با مصرف این ماده مغذی می توانید به تناسب اندام برسید. البته مصرف پروتئین، مانند هر ماده مغذی دیگری، نیاز به یک برنامه مدون و مورد تایید دارد. استفاده منطقی از پروتئین فواید و خواص زیادی دارد که در ادامه آن ها را مشاهده خواهیم کرد :

تنظیم خواب

یک رژیم غذایی با مقدار پروتئین بالا، کمک شایانی به تنظیم خواب شما می کند. در واقع خواب بهتر و راحت تری خواهید داشت. اگر در کنار رعایت قوانین برنامه غذایی خود، ورزش هم بکیند، می توانید گام های موثری برای رسیدن به سلامتی بردارید.

کاهش چربی

مصرف پروتئین میزان چربی بدن را می کاهد. در اینجا سوال مطرح می شود که چطور ممکن است ؟ در جواب باید بگوییم که پروتیئن با بالا بردن میزان کالری، روی سوزاندن چربی ها موثر واقع می شود. جذب کالری از راه مصرف پروتئین روش بسیار مناسبی می باشد؛ با این روش نه تنها اجازه از بین رفتن عضلات خود را نمی دهید، بلکه برای زمان زیادی احساس گرسنگی نمی کنید. در نتیجه می توانید با چربی های بدن خود خداحافظی کنید.

کمک به عملکرد مغز

پروتئین کمک بسیار بزرگی به عملکرد مغز از جمله بالا بردن توان بازشناختی و افزایش انرژی، به ویژه در سنین پیری می کند.

حفظ و افزایش توده عضلانی

همان طور که قبلا هم اشاره شد، یکی از وظایف اساسی پروتئین، شکل دادن توده عضلانی می باشد. پروتیئن علاوه بر ساخت توده های عضلانی، قدرت جسمانی را هم افزایش می دهد. به همین دلیل است که مهمترین ماده مغذی، برای مصرف ورزشکاران و بدنسازان، پروتئین می باشد. منبع پروتئینی که می تواند ورزشکاران و بدنسازان در در حوزه خود موفق کنند، استفاده از پودر پروتئین می باشد.

تامین انرژی

یکی دیگر از مزیت های مهم پروتئین برای حفظ سلامتی، افزایش انرژی می باشد. فراهم نمودن انرژی، یکی از ماموریت های می باشد که هر فرد باید در طول روز آن را با موفقیت انجام دهد. طبق گفته های سازمان بهداشت جهانی، پروتیئن به تنهایی تشکیل دهنده 10 تا 15 درصد از کالری روزانه می باشد. همان طور که می توانید از مصرف کربوهیدرات انرژی زیادی دریافت کنید، می توانید با مصرف منابع غنی از پروتئین هم انرژی مورد نیاز خود را بدست آورید.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون، یکی دیگر از خصوصیت های پروتیئن برای سلامتی بدن می باشد. بالا بودن فشار خون موجب مشکلات فراوانی برای سلامتی از جمله سکته و بیماری های کلیوی می گردد. استفاده از پروتئین، نه تنها سبب کاهش فشار خون می شود، بلکه روی کاهش کلسترول بد هم تاثیر گذار می باشد.

کمک به سلامت پوست و مو

حتما تا کنون متوجه نقش پروتئین در سلامتی انسان شده اید. اگر مصرف پروتئین به اندازه کافی و لازم نباشد، با مشکلات متعددی در حوزه پوست و مو مواجه خواهید شد. به عنوان نمونه با مصرف ناصحیح پروتئین دچار ریزش مو و موخوره می شوید. جالب است بدانید که کلاژن یک نوع پروتیئن رشد، محسوب می شود؛ پوست بدن انسان هم از کلاژن شکل می گیرد. در کل برای حفظ سلامت پوست، مو و حتی ناخن ها باید از منابع پروتئینی مصرف کنید.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
خواص سویا : 5 معجزه ی طبیعی!

منابع پروتئینی که سلامتی را به شما هدیه می دهند

منابع حیوانی

ماهی ساردین

بدون شک ماهی ساردین یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین می باشد. اگر چه این ماهی، منبع کمتر شناخته شده ای است، اما آگاهی از خواص آن خالی از لطف نمی باشد. ممکن است که با آگاهی از خواص آن، به سراغش بروید. جالب است بدانید که در هر 92 گرم ماهی ساردین، 23 گرم پروتئین یافت می شود. این منبع پروتئین سالم حاوی ویتامین B12  و ویتامین D می باشد. برای دریافت کلسیم هم این ماهی حرف زیادی برای گفتن دارد. تقریبا در هر کنسرو از این ماهی، 35 درصد نیاز بدن انسان به کلسیم فراهم می شود.

گوشت شترمرغ

شترمرغ

100 گرم از گوشت شترمرغ، حاوی 28 گرم پروتئین می باشد. از خصوصیت های برجسته گوشت شترمرغ می توان به مقدار چربی و کلسترول پایین آن اشاره کرد. مقدار کلسترول در هر 100 گرم از گوشت این حیوان، تنها 85 میلی گرم می باشد. از اصلی ترین ویژگی های ارزشمند گوشت شترمرغ، این است که گوشت شترمرغ برخلاف گوشت گاو، اصلا انتقال دهنده بیماری انگلی نمی باشد.

منابع گیاهی

اسپیرولینا

اسپیرولینا، یک نوع جلبک ارزشمند و پر فایده می باشد. این محصول غنی از ویتامین ها می باشد. میزان پروتئین در اسپیرولینا، 70 درصد می باشد. این میزان از پروتئین برای استفاده از ورزشکاران بسیار مناسب می باشد. این محصول، خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. اسفاده از این محصول، سود زیادی برای سالمندان و کودکان دارد. افراد مبتلا به کم خونی هم می توانند از اسپیرولینا استفاده کنند.

سیتان

گلوتن یک ترکیب پروتئینی می باشد. خیلی از افراد گیاهخوار به سیتان به عنوان یم منبع بسیار عالی برای دریافت پروتئین، نگاه می کنند. روش مصرف این محصول می تواند به شکل گریل شده یا سرخ شده باشد. توجه داشته باشید که متاسفانه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، نمی توانند از این محصول ارزنده استفاذه کنند.

پودر پروتئین

پروتئین 15 کیلویی پگاه

پروتئین 15 کیلویی پگاه از بهترین منابع برای ورزشکاران و بدنسازان می باشد. این محصول قدرتمند حاوی 65 درصد پروتئین دیر جذب می باشد. حل شوندگی این محصول هم قابل قبول می باشد. کیفیت این محصول مثال زدنی می باشد و خیال شما از کیفیت آن باید جمع باشد. مصرف این محصول نقش مهمی را در حفظ عضلات ایفا می کند.

پروتئین پگاه به سلامت روده بزرگ هم کمک می کند. فواید استفاده از این محصول، موجب رشد ماهیچه ها و چربی سوزی، به میزان بالایی می شود.

پروتئین وی هیلمار کنسانتره

پروتئین وی هیلمار کنسانتره

بدون شک پروتیئن وی هیلمار کنسانتره از با کیفیت ترین و مرغوب ترین پودر های پروتئینی می باشد که مصرف آن به ورزشکاران و بدنسازان، به شدت، توصیه می شود. این محصول حاوی 82 درصد پروتئین مرغوب و زود جذب می باشد. پودر پروتئین وی هیلمار کنسانتره، منبعی غنی از پروتئین می باشد که مقدار ارزش بیولوژیکی آن 104 می باشد.

این محصول خواص ضد اتهابی دارد. مصرف آن موجب تقویت ماهیچه ها می باشد. در ضمن این محصول حاوی تمامی اسید های آمینه ضروی و غیر ضروی می باشد.

 

صحبت پایانی

در این مطلب سعی داشتیم که ضرورت وجود پروتئین برای سلامتی انسان را مورد بررسی قرار بدهیم. همان طور که تا الان مطالعه کردید، متوجه ارزش و اهمیت پروتئین شده اید.