پروتئین کازئین

پروتئین کازئین (Casein)  یک نوع پروتئین لبنی با جذب و هضم کند است. معمولا این محصول را به عنوان یک مکمل پروتئینی می توان به صورت دریافت کرد. پروتئین کازئین اسید آمینه هایش را به کندی آزاد می کند و می توان گفت بهترین زمان برای مصرف آن شب قبل از خواب است. زیرا که موجب بازیابی انرژی و رفع خستگی عضلات در زمان خواب می شود. اما واقعا کازئین  چیست؟ این محصول در صنایع پزشکی و صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد. دو عامل چسبندگی بالا و ارزش غذایی آن دلیل پر کاربرد بودن آن است. در این مطلب از فروشگاه برگ سبز همراه ما باشید تا خواص فوق العاده پروتئین کازئین 

 

ترکیبات شیر

 

ویژگی های پروتئین کازئین

شیر شامل دو نوع پروتئین کازئین و پروتئین وی می باشد. 80% شیر حاوی پروتئین کازئین می باشد و 20% درصد دیگر را پروتئین وی تشکیل می دهد.

کازئین به حرارت بسیار حساس نیست و نسبت به آن مقاوم است. ولی در نقطه ایزو الکتریک (pH=4.6) رسوب می کند.کازئین  به عنوان یک عامل برای انتقال پروتئین ها، Ca، K و Ph عمل می کند.

به طور خلاصه می توان گفت: مانند سایر پروتئین های حیوانی، این پروتئین هم منبع کامل پروتئینی است. این مسئله بدان معنا است که کازئین تمام اسید آمینه ضروری بدن را که برای رشد و ترمیم انسان بدان نیاز دارد را فراهم می کند. (این مطلب را هم از دست ندهید! خواص پروتئین شیر خواص پروتئین شیر)

پروتئین کازئین

انواع پروتئین کازئین 

کازئین دارای چهار زیر گروه اصلی آلفا، بتا، گاما و کاپا است. تفاوت آن ها به تفاوت اسید امینه در آن ها است. میسل های کازئین شامل دو نوع پروتئین کازئین، حساس به کلسیم و غیر حساس به کلسیم است.

وظیفه کازئین های حساس به کلسیم، اتصال کلسیم و فسفر است.k-کازئین مسئول تثبیت ساختار است. زمانی که این پروتئین ها و مواد معدنی به دستگاه گوارش می رسند، آنزیم های مخصوص به هضم، شیر محلول را به یک لخته نا محلول تبدیل می کنند. این مسئله ممکن است بد به نظر برسد، اما در حقیقت، برای همه ی مصرف کنندگان شیر مفید است. زیرا که این مسئله باعث می شود، مواد مغذی را به تدریج در جریان خون آزاد کند. آنچه که زمانی مایع بود اکنون به جامد تغییر حالت داده و اکنون نیاز به تلاش و زمان بیشتر برای هضم دارد.

 

  •  کازئین آلفا S1 و S2 :

آلفا کازئین دارای دو دنباله تریپتوفان است. آلفا کازئین اجزای به نام آلفا S1 و آلفا S2 دارد نقطه مشترک این گروه ها داشتن گروه های هیدروکسی و اسید فسفریک استریفیه است. اسید فسفریک باعث پیوند کلسیم و منیزیم و تعدادی نمک های ترکیبی با کازئین است. ساختار آلفا S1 و آلفا S2 شبیه به هم است فقط با یک تفاوت جزئی در توالی اسید آمینه است.

 

  •  کازئین بتا :  

13 پروتئین مختلف بتا-کازئین وجود دارد که هر کدام به پروتئین و کلسیم موجود در شیر کمک می کنند.

از A1 و A2 برای نشان دادن انواع پروتئین های بتا-کازئین استفاده می شود.هشت نوع پروتئین بتا-کازئین در زیر گروه A2 ، اسید آمینه یکسانی را در پرولین دارند، در حالی که پنج زیر دسته A1 داری هیستیدین در پرولین هستند. این تفاوت در اسید آمینه در نحوه هضم پروتئین ها موثر است.

A1 حاصل شیر گاو های آمریکایی، اروپایی و استرالیایی است. A2 از شیر گاو های فرانسوی، آفریقایی و آسیایی حاصل می شود و همچنین در شیر بز هم پیدا می شود. مطالعات اخیر نشان داده که شیر های دارای کازئین A1 باعث کاهش عملکرد لاکتاز و افزایش التهاب روده و تشدید علائم حاد دستگاه گوارش می شود. این در حالی است که شیر های دارای A2 باعث کاهش علائم حاد گوارشی و عدم تحمل شیر می شود. بنابراین، علائم گوارشی شیر در برخی افراد ممکن است ناشی از مصرف لاکتوز نباشد و مربوط به A1 کازئین باشد. از بین شیر تمام حیوانات، شیر بز حاوی کازئین A2 بوده و با غلظتی مشابه شیر انسان است. به همین دلیل برخی افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، می توانند شیر بز را جایگزین شیر گاو کنند.

 

  •   کاپا کازئین یا K-Casein :
مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
افزایش وزن با ماکا

کاپا کازئین در تمام پستانداران یافت می شود. این ترکیب خاصیت لخته و دلمه کردن را دارد، به همین علت در پنیر سازی ضروری است. کاپا کوچکترین کازئین است و حساسیت کمی به کلسیم دارد. به کاپا کازئین فاکتور پایدار کننده (STABILIZING FACTOR) می گویند زیرا موجب می شود میسل ها در شیر به صورت معلق و محلول باشند و رسوب نکنند. اگر کاپا کازئین را جدا کنند، شیر رسوب می کند.

 

انواع Casein

 

انواع مکمل پروتئینی کازئین

  1.   کازئین میسلار (Micellar casein):  همان شکل معروف کازئین که هضم آهسته دارد و کند هضم است.
  2.   کازئین هیدرولیز شده (Hydrolysate casein): شکلی از کازئین که به صورت از پیش هضم است و خیلی سریع جذب بدن می شود.

 

پروتئین کازئین

مکمل و پروتئین کازئین همراه جدایی ناپذیر بدنسازان

محتویات مکمل کازئین 

وزن هر پیمانه پودر کازئین حدود 33 گرم می شود که 24 گرم آن را پروتئین، 3 گرم را کربوهیدرات و 1 گرم را چربی تشکیل می دهد. با توجه به نوع شرکت تولید کننده آن، می تواند شامل املاحی مانند کلسیم باشد.

 

تفاوت های کازئین با پودر وی

  1. کازئین گرانتر است: برای اولین تفاوت میان این دو می توان به تفاوت قیمتی آن ها اشاره کرد. علت گرانتر بودن کازئین هم تنها به این دلیل است که این پروتئین از شیر گرفته می شود. اما پروتئین وی از پسماند اب پنیر ها گرفته می شود.
  2. سرعت جذب: از ویژگی های پروتئین وی می توان به زود هضم بودن آن اشاره کرد این در صورتی است که کازئین دقیقا در نقطه مقابل قرار دارد و دیر هضم است. می توان گفت بهتر است قبل و بعد از تمرین از پروتئین وی استفاده شود.
  3. هر دو پروتئین کازئین و پروتئین وی برای عضله سازی و چربی سوزی مفید هستند. تفاوت عمده و اصلی آن ها در سرعت جذب و زمان مصرف آن ها است.

 

پودر پروتئین پگاه

 

مزایای پروتئین کازئین

  1. خاصیت انتی باکتریال و تقویت کننده سیستم ایمنی: در بعضی مطالاعات سلولی مشاهده شده است که این پروتئین ضد میکروبی، تقویت کننده سیستم ایمنی و موجب کاهش فشار خون است.
  2. تاثیر بر روی سطح تری گلیسیرید: در یک مطالعه که بر روی 10 نفر داوطلب دارای اضافه وزن انجام شده است شاهد کاهش سطح تریگیسیرید بوده اند.
  3. کاهش رادیکال آزاد: بعضی از پپتاید های پودر کازئین می تواند اثر آنتی اکسیدانی داشته باشد و با رادیکال های آزاد مبارزه کند.
  4.  کاهش چربی: در یک مطالعه که طی 12 هفته انجام شده است، افرادی که این پروتئین را دریافت می کردند، 3 برابر کاهش در چربی را نسبت به افراد پلاسبو تجربه کرده اند.

 

 

عوارض مصرف پروتئین کازئین

  1. نتایج مطالعات حاکی از این است که هیچ اثر منفی ای بر روی سلامت شما ندارد. اما پروتئین کازئین برای افرادی با مصرف پروتئین مشکل دارند از جمله کسانی که دارای مشکلات کلیوی و کبدی، می تواند مضر باشد.
  2. همچنین در دوران بارداری و شیردهی، مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.
  3. اگر 1 تا 2 اسکوپ از پودر کازئین را در روز دریافت می کنید خیلی بعید است که دچار عوارض جانبی شوید.
  4. بعضی از افراد به کازئین یا لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند که البته این موضوع را زمانی متوجه می شوند که مقدار کمی ازآن را مصرف کنند.
  5. در بعضی از افراد هم ممکن است سبب نفخ یا اختلال در گوارش شود.

 

پروتئین کازئین

نحوه استفاده از کازئین

پروتئین کازئین یک منبع با مقادیر زیاد از پروتئین است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر قبل یا بعد از گرم کردن می خواهید، پروتئین مصرف کنید بهتر است از پروتئین هایی که سریعا جذب می شوند مانند پودر وی یا مکمل های کازئین هیدرولیز شده استفاده کنید. شما می توانید پودر پروتئین شیر پگاه را که در اندازه های متفاوت در سایت جهت خرید موجود هست ، قبل از خواب مصرف می کنید.