پودر گینر در بدنسازی

پودر گینر در بدنسازی : آیا شما هم جزو مردان یا زنانی هستید که تناسب اندام برایتان بسیار اهمیت دارد، پس حتما با دنیای رنگارنگ مکمل های بدنسازی آشنایی دارید. وقتی افراد به تازگی پا درون عرصه بدنسازی به شکل حرفه ای می گذارند هر روزه با مفاهیم جدیدی آشنا می شوند که برای پیگیری بهتر تمرینات و تغذیه ی اصولی نیاز به درک کامل آنها دارند.

یکی از اصطلاحاتی که احتمالا شما هم بارها به گوشتان خورده است، گینر است. گینر یکی از آن مکمل های پرقدرتی است که جزو محصولات پرطرفدار عرصه ی بدنسازی محسوب می شود.

برای کسانی که تمرینات سخت و حرفه ای عضله سازی را دنبال می کنند، گینر ماده ای است که در رژیم غذایی آنها به کرات استفاده می شود.
اگر با این مکمل آشنا نیستید و دوست دارید بدانید که گینر چیست و دقیقا چه کاربردی دارد، ادامه مطلب را دنبال کنید.

گینرگینر چیست؟

گینر نوعی پودر است که به عنوان مکمل غذایی در دستور کار بدنسازان مبتدی و حرفه ای قرار می گیرد. ورزشکاران این مکمل محبوب را به خاطر خاصیت افزایش وزن و در مواقعی مزیت عضله سازی اش می شناسند.

پودر گینر در بدنسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا به عنوان یک مکمل تغذیه ای سرشار از انواع ریزمغذی‌هایی مثل پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و چربیها در دوزهای بالایی است. این ماده نسبت به بسیاری از مکمل ها میزان مواد مغذی اش بیشتر از حد معمول خواهد بود.

پودر گینر چند نمونه مختلف دارد که دو نوع افزایش وزن و افزایش حجم شناخته شده تر هستند. مسلما پودر گینر عضله ساز با نوع افزایش وزن در مقادیر ریز مغذی ها با یکدیگر تفاوت دارند.

گینرها از کالری بسیار بالایی بهره مندند بنابراین برای کسانی که در وزن گیری مشکل دارند و یا کسانی که دچار لاغری هستند می تواند کارایی زیادی داشته باشد.

از طرفی بدنسازان قدرتی که حرکات سخت تمرینی را به شکل روزانه پیگیری می کنند نیز برای دریافت کالری مورد نیاز خود نیاز به مصرف چنین مکملی دارند.

 

انواع پودر گینر در بدنسازی و مزایای آنها

گینرها در واقع مکمل هایی هستند که برای افزایش توده عضلانی، افزایش وزن و تسریع در روند بهبودی عضلات پس از تمرینات سخت استفاده می‌شود.

در مقایسه با بسیاری از مکمل ها این پودرها معمولاً حاوی پروتئین کمتری هستند، اما در مقابل کربوهیدرات بالاتری دارند. به شکل معمول هر ۱۰۰ گرم از این مکمل معمولاً حدود ۶۰ تا ۹۰ گرم کربوهیدرات، ۱۰ تا ۳۰ گرم اسید آمینه و 3 تا 10 گرم سایر مواد مغذی دیگر را درون خود جای می دهد.

این ماده معمولا نسبت به سایر مکمل های بدنسازی قیمت نسبتاً ارزان تری دارد، برای مثال در مقابل پروتئین آب پنیر با کیفیت خوب، از نظر قیمت به صرفه تر است.

اثرات این پودر های بدنسازی به زمان استفاده ورزشکار و رساندن آن به بدن بستگی دارد. اگر قبل از انجام حرکات ورزشی مصرف شوند، به بدن انرژی اضافه می‌کنند و باعث می‌شوند که خستگی حین ورزش و علائم مربوط به انجام حرکات سخت به تأخیر بیفتد.

از طرفی اگر این مکمل بلافاصله بعد از ورزش مصرف شود، ذخیره گلیکوژن عضلات را بازسازی می‌کند و باعث می‌شود که بافت ماهیچه ای رشد بهتری پیدا کند. این ماده به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارد، باعث افزایش وزن و افزایش عضله ورزشکاران می‌شود.

مقادیر کالری موجود در گینرها می تواند از تولیدکننده ای به تولید کننده دیگر متفاوت باشد. برای مثال برخی از آنها در هر وعده حدود ۴۰۰ کالری و برخی دیگر حدود ۱۲۵۰ کالری انرژی تولید می کنند، بنابراین بهتر است هنگام استفاده و مصرف، قبل از هر چیزی برچسب محصول خوانده شود.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
وسایل لازم برای بدنسازی در خانه : چه چیزهایی بخرم؟

بدنسازی

زمان مصرف گینر افزایش وزن

اگر از آن دسته ورزشکارانی هستید که می خواهید از گینرهای افزایش وزن استفاده کنید، پیش از استفاده باید با مقادیر مواد مغذی و کالری موجود در این ماده آشنایی داشته باشید.

گینر افزایش وزن به طور متوسط از 700 تا حدود ۱۰۰۰ کالری انرژی در هر وعده مصرفی تولید می‌کند. این مکمل غذایی از ترکیبات مختلف پروتئین، کربوهیدرات و چربی تشکیل شده است که میزان کربوهیدرات آن بیشتر از سایر مواد مغذی است.

مصرف گینر افزایش وزن برای کسانی که هارد گینر هستند توصیه می‌شود. اینگونه افراد برخلاف میزان مناسب کالری که از مصرف مواد غذایی به دست می‌آورند، در بالا بردن وزن و افزایش بافت های عضلانی با مشکل روبرو هستند.

افرادی که از پودر گینر در بدنسازی به منظور افزایش وزن استفاده می کنند، باید میزان کالری دریافتی روزانه خود از مواد غذایی و این مکمل را محاسبه و بررسی کنند و بر اساس آن میزان مناسبی از این مکمل استفاده کنند.

برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند توصیه می‌شود که این ماده را هر چهار ساعت یکبار مصرف کنند، البته این به شرطی است که تمرینات ورزشی خود را به طور مداوم پیگیری کنند.



کربوهیدرات موجود در گینر افزایش وزن، حدود ۳ برابر میزان پروتئین آن خواهد بود.



از طرف دیگر گینر افزایش وزن حاوی آنزیم های مفیدی است که می تواند هضم مواد خوراکی و جذب مواد مغذی موجود در آنها را بالا ببرد.

برخی از کارشناسان حوزه بدنسازی توصیه می‌کنند که بهترین زمان مصرف گینر افزایش وزن پس از انجام حرکات ورزشی خواهد بود.

گینر و افزایش وزن

 

پودر گینر در بدنسازی : زمان مصرف گینر افزایش حجم

از دیگر گینرهای محبوب در بین بدنسازان نوع حجم دهنده آن است. این گینر با دارا بودن کالری کافی در روند عضله سازی و تولید انرژی برای ریکاوری پس از تمرینات بسیار کاربرد دارد.

گینر حجم هم مثل افزایش وزن از ترکیب کربوهیدرات، چربی و پروتئین تشکیل شده است. پروتئین استفاده شده در این نوع مکمل ها معمولاً از پروتئین آب پنیر یا پروتئین های گیاهی مثل پودر سویا است.

از ترکیبات کربوهیدراتی موجود در این ماده نیز می توان به دکستروز و برخی دیگر از محصولات گلوکزی اشاره کرد.

این ماده سرشار از دیگر مواد معدنی و ویتامین های ضروری بدن است. یکی از این ترکیبات سازنده کراتین است که اگر در هر یک از انواع پودر گینر موجود باشد، احتمالا دیگر نیاز به مصرف جداگانه ی این مکمل نیست.

از مزایای فوق‌العاده گینر حجم می توان به بالا بردن سرعت عضله سازی و کمک به افزایش بافت ماهیچه ها به خصوص در افرادی اشاره کرد که به تازگی بدنسازی و ورزش خود را شروع کردند.

به همین دلیل است گینر حجم در بین افرادی که مبتدی هستند از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر بدنسازان برخوردار است.
افزایش میزان تولید گلیکوژن باعث می شود که عضله ها روند ریکاوری کاهمتر شود. این ماده به خوبی در گینر حجم یافت می‌شود و باعث کاهش این دوران خواهد شد.
این کم شدن زمان ریکاوری برای افرادی که در دوران مسابقات خود به‌سر می‌برند و کسانی که به دنبال افزایش حجم بافت عضلانی خود هستند بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
بدنسازی با آب پنیر : 100% جواب بگیر!

پودر گینر در بدنسازی

مصرف پودر گینر و کاهش میزان آسیب عضلانی



از دیگر خواص پودر گینر در بدنسازی کاهش میزان آسیب های وارده به عضلات پس از انجام تمرینات سخت است. این مزیت گینر به دلیل ترکیب پروتئین و کربوهیدرات در این محصول خواهد بود.

همه بدنسازان به خوبی می‌دانند که پروتئین علاوه بر کمک به رشد عضلات در بهبود ضایعات ماهیچه‌ها و کاهش زمان ریکاوری اثرات فوق العاده ای دارد از طرفی آمینو اسیدهای موجود در این ریزمغذی نیز در کاهش آسیب های عضلانی تاثیر پررنگی دارد.

ورزشکاران حرفه‌ای که قبل از انجام حرکات ورزشی آمینو اسیدها را به میزان مناسبی دریافت می‌کنند، با افت قدرت و انرژی کمتری مواجه می‌شوند و شاهد کاهش آسیب‌ها و جراحت در عضلات خواهند شد. از سوی دیگر این ورزشکاران همچنین شاهد کاهش شکست عضلات خواهند شد.

 

عوارض پودر گینر در بدنسازی

 

هر ماده‌ای به موازات فوایدی که دارد می تواند عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد این پودر نیز یکی از مکمل های مصرفی است که می تواند برخی از اثرات جانبی را به دنبال داشته باشد.

 

ایجاد مشکل در سیستم هضم

یکی از معایب مصرف گینر به دلیل وجود کراتین است. کراتین ها اغلب باعث مشکلات گوارشی خواهند شد. از جمله این مشکلات می توان دردهای شدید شکمی، دل پیچه و انقباضات ناخوشایند این ناحیه را نام برد.
برای رفع این مشکلات می توانید پس از مصرف گینر آب کافی بنوشید، از ماساژ های موضعی یا حرکات کششی و کمپرس آب سرد استفاده کنید.

 

اضافه وزن موضعی

 

اگر هنگام مصرف گینر تمرینات سخت عضلانی را پیگیری نکنید، به دلیل مقادیر بالای چربی، کربوهیدرات و پروتئین موجود در این مکمل، شاهد ایجاد توده چربی در بدن خواهید شد.
این مکمل معمولا برای ورزشکاران قدرتی توصیه می شود. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل می‌تواند عوارض جانبی را گسترش دهد.