کاربرد شیرخشک در بدنسازی

کاربرد شیرخشک در بدنسازی : شیر و فرآورده‌های لبنی بیش از ۹۰۰۰ سال بخشی از رژیم غذایی انسان ها بودند. هر چه جلوتر می رویم محصولات جانبی شیر به صورت متنوع تری تولید می شوند که هر کدام مزیت های خاص خود را دارد.

شیر خشک یکی از این محصولات است که به همان اندازه شیر تازه دارای خواص و فواید گوناگونی است و برای بدن بسیار مغذی و کارآمد است. این ماده در مقابل شیرتازه مزیت های فوق العاده ای دارد که می تواند آن را منحصربفردتر کند.

برای مثال شیر خشک نسبت به نوع تازه از ماندگاری بهتر و قیمت مناسب تری برخوردار است و در مقابل نیز خواص بیشتری دارد، چون تغلیظ شده است.

این ماده از آنجایی که سرشار از پروتئین است، می تواند به عنوان یک مکمل تغذیه ای پرفایده برای کسانی که به دنبال عضله سازی هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

این روزها شیر با چالش های زیادی مواجه شده است و درباره خواص آن بحث های متعددی وجود دارد، اما ما اینجائیم تا به شما بگوئیم که چرا شیر خشک برای بدنسازی مهم است.

 

شیر

ارزش غذایی شیر خشک


همانطور که گفتیم این ماده سرشار از مغذی گوناگون است که از جمله آنها می‌توانیم پروتئین فراوان، کلسیم و ویتامین‌های A و D را نام ببریم. شیر خشک به دلیل پروتئین موجود در خود می تواند در عضله سازی و افزایش انرژی به انواع دستورالعمل های غذایی اضافه شود.

این ماده در هر قاشق غذا خوری که حدود ۸ گرم می شود، 40 کالری انرژی دارد. بعضی از این کالری های شیر خشک از پروتئین و کربوهیدرات ها تامین می شود.

از سایر مواد معدنی موجود در این ماده فوق العاده می توان به فسفر، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد.

 

کاربرد شیرخشک در بدنسازی

کاربرد شیرخشک در بدنسازی


قبل از اینکه در مورد نحوه مصرف و جا دادن این پودر در برنامه غذایی خود سخن بگوئیم، بیایید از تاثیرات بی نظیر آن در عضله سازی صحبت کنیم.

شیر خشک و پروتئین کافی برای عضله سازی

عضله سازی چیست؟ عضله سازی یعنی تلفیقی از مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی در کنار یک برنامه ورزشی مستمر و ایجاد تعادل مناسب بین آنها. همچنین شما علاوه بر موارد ذکر شده نیاز دارید تا کالری مناسب برای تأمین انرژی لازم بدن خود را از مواد غذایی سالم دریافت کنید.

بدن شما برای عضله سازی نیاز به منابع پروتئینی باکیفیت دارد، مواد خوراکی که برای حفظ، ترمیم و ساخت بافت های ماهیچه ای و رشد عضلات بسیار اثربخش هستند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات متحده، مصرف پروتئین هایی که بر پایه شیر هستند، روشی مطمئن برای عضله سازی پس از ورزش های سخت و مقاومتی بشمار می آیند.

بارها به کرات گفته ایم که پروتئین موجود در شیر در دو شکل کازئین و آب پنیر وجود دارد. این پروتئین ها ترکیبات اصلی در مکمل های قدرتمند ورزشی هستند.
اما یک خاصیت پودر شیر خشک در مقابل چنین پروتئین هایی عدم ایجاد ناراحتی های گوارشی است، زیرا پروتئین های شیر مثل آب پنیر ممکن است طی روند آماده سازی سمومی تولید کنند که مشکلات گوارشی را در پی دارد.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
عضله سازی سریع بانوان : 11 ترفند که هر کسی نمیداند!

کمک به تقویت بدن

این ماده همچنین به دلیل ریز مغذی هایی که نام بردیم می تواند یک خوراکی سودمند برای ورزشکاران باشند، زیرا قابلیت جذب آسانی دارد و می تواند به عنوان یک نوشیدنی بهبود دهنده پس از انجام حرکات ورزشی محسوب شود.

طی تحقیقاتی اثبات شده است که نوشیدن شیر پس از انجام ورزش می‌تواند در بهبودی سریع تغییرات بدنی کمک کننده باشد.

اگر یک بدنساز حرفه‌ای باشید حتماً می‌دانید که شیر حاوی مقادیر خوبی از اسید آمینه‌ای زنجیره‌ای و شاخه‌ای است. یکی از این اسید آمینه ی موجود در شیر، لوسین نام دارد. آن ها به راحتی هضم می شوند و در عمل سنتز پروتئین نقش سازنده‌ای دارند.

 

کاربرد شیرخشک در بدنسازی و ترکیب با شکلات

طی چندین بررسی متفاوت مشخص شده است که ترکیب شیر با شکلات در مقایسه با بسیاری از نوشیدنی های دیگر می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی و بالا رفتن کیفیت آن شوند.

ترکیب این دو می‌تواند ماده‌ای را بسازد که یک نوشیدنی ایده‌آل برای سوختگیری مجدد عضلات پس از تمرین های شدید محسوب شود.

شما می توانید با ساخت یک نوشیدنی فوق العاده با شیر خشک و شکلات قدرت بدنی خود را پس انجام حرکات نفس گیر، خیلی زود بازیابی کنید.

کاربرد شیرخشک در بدنسازی

چگونه شیرخشک را در دستورالعمل های خوراکی قرار دهیم؟

 

شما می توانید برای بهبود عضله سازی از روشهای گوناگونی برای قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی استفاده کنید. برای این کار می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

1. ساخت میان وعده یا صبحانه سریع

برای بهترین استفاده از شیرخشک می توانید آن را با سایر مواد خشک، از جمله ترکیبات بیسکویت، شکلات داغ، وافل، کلوچه و نان مخلوط کرده و یک سری ترکیب خوشمزه و مقوی بسازید. شما می توانید بجای استفاده از شیر تازه، شیر خشک بدون چربی را جایگزین کنید.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
کربوهیدرات در بدنسازی + نکات مهم که بدنسازان باید بدانند!

2.پودر شیرخشک در انواع غذا

شما این ماده خوشمزه را می توانید به هر ترکیبی که دوست دارید، اضافه کنید. برای مثال برای تهیه ماکارونی با پنیر، پودینگ نان، نان تست، انواع کیک، سوپ های خانگی، سس ماکارونی، فرنی بلغور جو دوسر و تمام غذاهای بر پایه ی شیر تازه، از این ماده بهره ببرید.

 

3.تهیه نوشیدنی با شیر خشک

برای بهره مندی از فواید و کاربرد شیرخشک در بدنسازی می توانید این پودر را به انواع نوشیدنی ها اضافه کنید. برای مثال یک نوشیدنی به دست آمده از شیر تازه در کنار شیر هشک می تواند به شکل موثرتری در عضله سازی شما کمک کننده باشد.

ترکیب شیر شکلات هم یکی از نوشیدنی های پرطرفدار این روزها بین ورزشکاران محسوب می شود. شما می توانید با ترکیب پودر کاکائو با شیر خشک و آبجوش یک شکلات داغ خوشمزه و مقوی تهیه و مصرف کنید.

همچنین اسموتی ها نیز از دسر نوشیدنی های پرطرفدار بین بدنسازان محسوب می شود که می تواند با شیر خشک تهیه شود.
یک قاشق از شیر خشک را به انواع ترکیبات پروتئینی برای بالا بردن فواید آنها اضافه کنید.

 

جمع بندی

فواید شیر خشک در بدنسازی بر کسی پوشیده نیست، زیرا این ماده به دنبال ورزش مقاومتی باعث افزایش بیشتر عضلات و از دست دادن چربی بدن نسبت به برخی دیگر از نوشیدنی های ورزشی می شود.

پودر شیر خشک زمانی که با آب ترکیب می‌شود، به عنوان یک نوشیدنی فوق العاده برای رفع کم آبی بدن پس از ورزش خواهد بود. این ماده همچنین می‌تواند باعث افزایش بیشتر پروتئین های عضلانی شود که در ترمیم آسیب های ناشی از ورزش های سنگین اثربخش است.

شما برای بهبود عملکرد عضلات خود می توانید در کنار سایر مکمل های پروتئینی از شیر خشک نیز بهره ببرید.