کربوهیدرات برای بدنسازان

اگر بدنساز هستید، خواندن این مطلب برای شما بسیار مفید می باشد؛ با مطالعه نکاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد متوجه نقش کارآمد کربوهیدرات در بدنسازان می شوید. قبل از ذکر هر مزیتی از کربوهیدرات باید بدانید که کربوهیدرات در صف اول تامین انرژی بدن قرار دارد. به صورتی که بدون کربوهیدرات، کار بدن برای تولید انرژی بسیار دشوار می شود.

متاسفانه در برخی از رژیم های غذایی توجه کمی به کربوهیدرات می شود. اما باید بدانید کربوهیدرات در برنامه غذایی افراد به خصوص بدنسازان نقش مهمی را ایفا می کند. آگاهی کم نسبت به این درشت مغذی علت بی توجهی به آن است. در این مقاله از گیاه سبز سعی داریم سطح آگاهی در مورد کربوهیدرات را بالا ببریم.

نقش کربوهیدرات در بدنسازی

مونوساکاریدها ، دی ساکاریدها ، الیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها 4 نوع کربوهیدرات ها می باشند. کربوهیدرات ها در بدن تبدیل به گلوکز می شوند و بدین صورت مورد استفاده قرار می گیرند. مقادیر زاید از آن ها در بدن به صورت گلیکوژن و چربی ذخیره می شوند.

اگر به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف کنید و مقدار اندازه ای از کربوهیدرات در بدن خود ذخیره داشته باشید، کربوهیدرات ها موجب تولید انرژی می شوند و از تجزیه پروتئین ها و نابودی عضلات بدن ممانعت می کنند.

شناخت کربوهیدرات ها بسیار مهم است. اینکه بدانیم چه کربوهیدراتی مصرف کنیم و چه منابع کربوهیدراتی برای بدنسازی مفید هستند بسیار حائز اهمیت می باشد. کربوهیدرات ها هم مانند چربی ها دارای دو نوع خوب و بد هستند. باید به صورت دقیق کربوهیدرات های خوب و بد را از هم تشخیص داد و دیواری بین آن ها کشید.  کربوهیدرات های بد زیاد هستند و شناخت آن ها هم سخت نیست. نوشابه یک نمونه از کربوهیدرات های بد می باشد. کربوهیدرات های پر خاصیت برای بدنسازان را هم ادامه معرفی خواهیم کرد.

گلیکوژن نوعی گلوکز می باشد که از زنجیره بلندی از مولکول های گلوکز به وجود آمده است. زمانی که در حال انجام فعالیت های بدنسازی می باشید، گلیکوژن عضلات اساسی ترین منبع انرژی بدن شما می باشد. به همین دلیل به بدنسازان توصیه می شود که بعد از اتمام فعالیت های بدنسازی، برای دوباره بدست آوردن گلیکوژن عضلات، کربوهیدرات مصرف کنند. در واقع معقول ترین و بهترین روش برای بازیابی گلیکوژن موجود در عضلات، مصرف کربوهیدرات زود جذب، فورا بعد از پایات یافتن تمرینات ورزشی می باشد.

بی توجهی به مصرف کربوهیدرات ها می تواند مشکلات متعددی را برای بدنسازان به وجود بیاورد. یکی از مشکلات مصرف نکردن کربوهیدرات، کاهش راندمان ریکاوری و تقویت عضلات می باشد. استفاده از کربوهیدرات بعد از پایان یافتن تمرینات ورزشی را جدی بگیرید. با مصرف کربوهیدرات انرژی را به خود تزریق کنید و احساس خستگی را از بین ببرید. مصرف کربوهیدرات با کیفیت موجب آن می شود که شما دیگر برای تامین انرژی خود به سراغ مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و با کالری بالا نروید.

از دیگر فواید مهم کربوهیدرات می توان به انسولین اشاره کرد. با مصرف کربوهیدرات زود جذب، سطح انسولین افزایش می یابد. بر اساس برخی از تحقیقات و مطالعات، این احتمال وجود دارد که انسولین برای عضله سازی موثر باشد.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  بدنسازی با پودر آب پنیر + تمام نکات مهم که باید بدانید!

کربوهیدرات برای بدنسازان

چرا مصرف کربوهیدرات های پیچیده برای بدنسازان مهم است ؟

کربوهیدرات های پیچیده با افزایش ذخایر گلیکوژن بدن موجب فراهم شدن بخش قابل توجهی از کالری بدنسازان می شوند. غلات و سیب زمینی نمونه های از کربوهیدرات های پیچیده هستند. در مطالب بالاتر هم به خواص و ساختار گلیکوژن اشاره کردیم. گلیکوژن مانند یک سوخت، انرژی بدنسازان را برای انجام فعالیت های روزانه و تمرینات ورزشی فراهم می کند. همچنین کربوهیدرات های پیچیده میزان قند خون را در حالت پایدار نگه می دارد.

یکی از دلایلی که باعث طولانی تر شدن انرژی موجود در بدن توسط مصرف کربوهیدرات های پیچیده می شود، این است که کربوهیدرات های پیچیده با سرعت کندی می سوزند. همچنین کربوهیدرات های پیچیده از ذخیره سازی چربی در بدن جلوگیری می نماید.

منابع کربوهیدرات های سالم برای بدنسازان

مالتودکسترین

مالتودکسترین

مالتودکسترین از خانواده کربوهیدرات های پیچیده می باشد. همچنین این محصول یکی از مشتقات نشاسته است. نه تنها این محصول خواص و فواید زیادی در بدنسازی دارد، دارای طعم مطلوبی هم می باشد. برخی از بدنسازان به خاطر دلایلی از این محصول استفاده نمی کنند؛ به عنوان مثال آن ها معتقدند که مصرف این محصول موجب افزایش وزن می شود. اما با مصرف این محصول بعد از تمرینات لطف بسیار بزرگی به عضلات خود خواهید کرد.

وجود 99 درصد کربوهیدرات در مالتودکسترین بسیار حائز اهمیت می باشد. برای جذب انرژی فراوان حتما از این محصول که قابلیت هضم سریعی هم دارد استفاده کنید. این مورد را هم بدانید که در هر 1 گرم از مالتودکسترین، 4 کیلو کالری انرژی وجود دارد. این محصول به دلیل شیرینی کم، جذب و هضم آسان و وسکوزیته پایین در رده بهترین مکمل های ورزشی قرار می گیرد.

پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم از آن مواردی است که نمی توانید از آن دست بکشید. این پودر حاوی خیلی از مواردی می باشد که به آن ها نیاز داریم. ویتامین های A و B و E، ید، کلسیم، منیزیم و فولیک اسید چند مورد از مواد مغذی هستن که در پودر جوانه گندم حضور دارند. با وجود این مشخصات در پودر جوانه گندم، می توانیم به این محصول برچسب سلامتی را بچسبانیم.

حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی می باشد. وجود آنتی اکسیدان ها در این محصول، موجب بازدارندگی از خیلی از بیماری ها و عارضه ها می شود. با خوردن این محصول کمک شایانی به سیستم ایمنی بدنتان انجام می دهید. پودر جوانه گندم کمک زیادی به افزایش بهره وری بدنسازان از تمرینات ورزشی می کند. همچنین به عنوان مکمل غذایی هم کاربرد دارد.

این محصول در تهیه ماسک های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد و همچین به سلامت قلب خانم های یائسه کمک می کند.

کربوهیدرات شکلاتی

بسیار هیجان انگیز است که یک مکمل ورزشی علاوه بر اینکه دارای خواص مورد نیاز برای بدنسازان می باشد، طعم دلپذیری هم داشته باشد. کربوهیدرات شکلاتی همان مکمل ورزشی است که در جمله قبلی از یک مکمل ورزشی انتظار داشتیم. همان طور که با خصوصیت های کربوهیدرات از قبل آشنا شدیم، می دانیم که بدنسازان برای تامین انرژی مورد نیاز خود به کربوهیدرات نیاز دارند. حالا این محصول با داشتن طعم محبوب شکلاتی، رغبت ورزشکاران را برای مصرف آن دوچندان می کند.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  پودر عصاره مالت در بدنسازی + نکات مهم که باید بدانید!

کربوهیدرات پس از ورود به بدن به گلوکز تبدیل می شود. همچنین بدن توانایی تبدیل پروتئین به گلوکز را هم دارد. با در ذهن داشتن دو جمله قبلی، حالا اگر کربوهیدرات، به اندازه کافی به بدن نرسد، بدن مجبور است پروتیئن های موجود، حتی پروتئین های موجود در عضلات را هم بسوزاند تا گلوکز مورد نیاز خود را تامین کند. بنابراین متوجه شدیم که کربوهیدرات نقش اساسی در بدن دارد.

دانه چیا

دانه چیا از مفید ترین دانه های می باشد که علاوه بر دارا بودن امگا 3، سرشار از کلسیم می باشد. این دانه شامل آنتی اکسیدان و فیبر هم می باشد. مصرف این دانه به بدنسازان توصیه می شود. مواد موجود در ساختار دانه چیا، کاملا گویا این مسئله می باشد که مصرفش موجب تقویت بدنسازان می شود.

اگر یک فنجان ماست یونانی را همراه با یک قاشق غذا خوری دانه چیا مصرف کنید، در واقع 23 گرم پروتئین، 14 گرم کربوهیدرات و 180 کالری به بدن خود هدیه داده اید. دانه چیا حاوی حدود 20 آمینو اسیدی می باشد که همه آن ها برای بدن مفید هستند و به عضله سازی هم کمک می کنند. واقعا نمی توان دلیلی آورد که این دانه به بدنسازان کمک نمی کند.

پودر عصاره مالت

پودر عصاره مالت غنی از آمینو اسید های ضروری و حیاتی بدن می باشد. بدن با دارا بودن آمینو اسید ها، اعمالی مانند تولید انتقال دهنده عصبی و رشد و بازیابی عضلات را انجام می دهد. نبود آمینو اسید ها در بدن موجب یروز مشکلات و اختلالات جدی در ساز و کار سیستم بدن می شود.

جالب است بدانید که در 100 گرم از پودر عصاره مالت 91 درصد کربوهیدرات وجود دارد. پس می توان به این محصول به عنوان یک مکمل ورزشی قابل اعتماد و قدرتمند تکیه کرد. با مصرف این محصول با شیوه صحیح، توانایی جذب انرژی بالایی را کسب می کنید. همچنین در طول تمرینات شاداب تر خواهید بود.

 

صحبت پایانی

کربوهیدرات منبع اصلی تامین انرژی شما می باشد. پس این باور که مصرف نکردن کربوهیدرات، کار درستی است، کاملا اشتباه است. البته مصرف هر ماده غذایی حدی دارد. یعنی نباید در مصرف آن افراط و تفریط کرد. بدنسازان باید با مشورت افراد متخصص و انتخاب بهترین برنامه غذایی متناسب با هدفشان به فرم ایده آل خود برسند. باید بدانید که به کربوهیدرات نیاز دارید. دانایی خود را در مورد انواع کربوهیدرات و منابع آن ها بالا برده و برای پیشرفت در بدنسازی بهترین آن ها را انتخاب کنید.