ادویه اشتها آور

داشتن وزن مناسب همیشه یکی از چالش هایی است که در طول زندگی با آن مواجه می شویم. هر فرد باید همیشه به فکر کنترل وزن خود باشد. بعضی از افراد باید وزن خود را کاهش و برخی دیگر باید آن را افزایش دهند، تا به وزن مناسب خود دست پیدا کنند. همان طور که می دانیم، افزایش وزن، اصول و قواعدی دارد که بدون توجه به آن ها، سلامتی­مان در خطر می افتد. در این مطلب از گیاه سبز با ادویه های اشتها آوری روبرو خواهیم شد که بخشی از روند افزایش وزن اصولی هستند.

یکی از راهکار های افزایش وزن، افزایش اشتها می باشد. در نتیجه باید به سراغ غذا ها و ادویه های سالمی برویم که علاوه بر حفظ سلامتی بدن، اشتها را هم افزایش دهند. نکته دیگری که باید بدانیم این است که اشتها و گرسنگی، دو چیز کاملا جدا هستند. گرسنگی یک نوع پاسخ بیولوژیکی، در مواقعی است که بدن احساس کمبود غذا دارد. اما اشتها میل طبیعی افراد به غذا می باشد. در ادامه با 9 ادویه اشتها آور آشنا خواهیم شد :

ادویه های اشتها آور برای افزایش وزن

1- پودر لیمو

یکی از بهترین روش ها برای افزایش اشتها، استفاده از ادویه ها و چاشنی های گوناگون می باشد. پودر لیمو یکی از آن مواردی است که علاوه بر داشتن طعم و عطر فوق العاده، می تواند اشتهای شما را هم افزایش دهد. در واقع با استفاده از پودر لیمو هم از سالاد و غذا لذت بیشتری خواهید برد و هم می توانید به صورت اصولی، وزنتان را افزایش دهید.

پودر لیمو به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی، می تواند با سرطان مبارزه کند. همچنین این پودر سرشار از ویتامین C، پتاسیم و کلسیم است. از پودر لیمو می توانید به عنوان ادویه اشتهار آور و مقوی معده استفاده کنید.

فلفل سیاه

2- فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از پر کاربردترین و پر فایده ترین ادویه های است که می تواند با کمک به عملکرد گوارش، سبب افزایش اشتها شود. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، فلفل سیاه به عنوان یک ادویه اشتها آور شناخته شده است؛ چرا که می تواند با تحریک حس بویایی، موجب افزایش اشتها شود. در برخی از مواقع از فلفل سیاه به عنوان یک روش خیلی خوب برای رفع بی اشتهایی استفاده می شود.

پیپرین یک ترکیب شمیایی موجود در فلفل سیاه و دلیل اصلی طعم تندی آن، می تواند با جذب مواد مغذی گوناگون، سلامتی را برای شما به ارمغان بیاورد. در ضمن، فلفل سیاه دارای ویژگی ضد نفخ است.

3- جینسنگ

این ادویه یکی از پر خاصیت ادویه هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. بیشتر خواص و ویژگی های ممتاز گیاه جینسنگ در ریشه آن قرار دارند. از مهمترین نکات مثبت و ارزشمند این گیاه، می توان به برطرف کردن کم اشتهایی و سوء هاضمه اشاره کرد. پودر این گیاه، اغلب به عنوان یک پودر با خاصیت افزایش وزن شناخته می شود.

در واقع پودر جینسنگ با افزایش اشتها در بدن شما، کمک می کند که غذای بیشتری مصرف کنید و بدون اینکه به سلامتی­تان آسیب برسانید بتوانید وزنتان را افزایش دهید. در ضمن، با مصرف آن، میزان جذب مواد غذایی، در بدن افزایش پیدا می کند.

4- گلپر

گلپر یکی دیگر از ادویه های نام آشنایی است که می تواند روی معده تاثیرات خوبی داشته باشد. گلپر می تواند با افزایش اشتها به شما کمک کند که مسیر افزایش وزن را به درستی تشخیص دهید و در آن حرکت کنید. از گلپر برای تهیه ترشی هم استفاده می شود که بتوان به راحتی از خاصیت اشتها آوری آن استفاده کرد. می توانید آن را قبل از غذا و به صورت دم کردنی هم استفاده کنید.

گلپر قادر است که سموم بدن را دفع کند و ترشحات معده را نیز افزایش دهد. به فرایند هضم غذا کمک می کند و ضد نفخ نیز می باشد. از گلپر برای معالجه زخم های پوستی هم استفاده می شود. مزیت دیگر آن، کمک به عملکرد بهتر حافظه است.

دارچین

5- دارچین

یکی از سالم ترین ادویه هایی که می توانید در بازار پیدا کنید که دارای خاصیت اشتها آوری هم باشد، همین دارچین است. افزایش اشتها، خاصیت ضد قارچ، خاصیت ضد نفخ و کاهش قند خون از ویژگی های شاخص دارچین می باشند. سینامیک آلدهید، نام ترکیبی در ساختار دارچین می باشد که قادر است، اشتها را به صورت طبیعی افزایش دهد.

این ادویه پر کاربرد و خوش بو، یک محافظ واقعی برای قلب محسوب می شود. کلسترول و فشار خون بالا ، 2 مورد از مهمترین عوامل ایجاد بیماری های قلبی هستند. دارچین می تواند با کنترل میزان کلسترول خوب خون، کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کنترل فشار خون، از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند.

6- زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ادویه دارویی که مصارف زیادی هم در آشپزی دارد، شناخته می شود. از این ادویه برای برطرف کردن مشکلات معده و روده استفاده می شود. در واقع افزایش اشتها و رفع مشکلات گوارشی از تخصص های این ادویه به شمار می آید. با مصرف به اندازه و اصولی این ادویه اشتها آور می توانید در راستای حفظ سلامتی، وزنتان را افزایش دهید.

دل درد یکی از مشکلات رایج انسان ها به شمار می آید. زنجبیل می تواند با تاثیراتی که روی کلیه، کبد و روده می گذارد، دل درد را کاهش دهد. جلوگیری از عفونت های سرماخوردگی، خواص ضد التهابی و درمان حالت تهوع از دیگر فواید این ادویه هستند.

7- هل

هل به دلیل رایحه دلپذیر و خاصیت اشتها آوری­اش به یکی از بهترین طعم دهنده ها تبدیل شده است. با مصرف هل، هم می توانید اشتهایتان را افزایش دهید و هم خواص درمانی را دریافت کنید. هل قادر است که روند هضم غذا را تقویت کند و همچنین اشتها را تحریک کند.

نواحی گرم و خشک مناطق خوبی برای رشد گیاه هل هستند. حفظ سلامت گوارش و درمان افسردگی از ارزشمند ترین خصوصیات هل به حساب می آیند. رفع سکسکه، کمک به سلامت پوست، سم زدایی، جلوگیری از رفلکس اسید، بهبود گردش خون و درمان گلودرد از دیگر مزایای هل می باشند.

پودر آویشن

8- پودر آویشن

آویشن گیاهی است که بیشتر در نواحی کوهپایه ای و در جنگل های آزاد رشد می کند. این پودر به علت داشن طبع گرم و خشک، برای رفع ضعف جسمانی و افزایش اشتها، مثمر ثمر می باشد. رایحه فوق العاده آویشن هم یکی دیگر از دلایل اشتها آوری این ادویه می باشد. این ادویه اشتها آور، نفخ معده را سرکوب می کند و سرعت هضم غذا را هم افزایش می دهد.

آویشن توانایی درمان عفونت نواحی گوناگون بدن را دارد. همچنین پودر آویشن می تواند مشکل گرفتگی عضلات را برطرف کند. دیگر مزیت ممتاز آویشن، تاثیرات مثبت آن روی بیماری سندروم روده تحریک پذیر است.

9- رازیانه

معمولا از تخم رازیانه به عنوان ادویه برای طعم دهی به غذا ها استفاده می شود. تخم رازیانه خواص درمانی بسیاری دارد. یکی از خواص آن، خواص ضد التهابی هستند که می توانند در مقابل بیماری هایی مثل بیماری آرتریت ایستادگی کنند. رازیانه جز آن دسته از ادویه هایی است که هم اشتها را افزایش می دهند و هم فواید بسیاری برای سلامتی دارند.

برای افزایش وزن، بدون ایجاد مشکلات گوناگون برای سلامتی، می توانید از رازیانه و ادویه ها و گیاهانی همانند آن استفاده کنید. نکته دیگری که بدانیم این است که رازیانه، غنی از کلسیم می باشد. اگر به کلسیم نیاز داشته باشید، رازیانه می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

 

صحبت پایانی

راه های زیادی برای افزایش وزن وجود دارد، ولی تمامی این راه ها اصولی نیستند و نمی توانند همراه افزایش وزن، سلامتی را هم برای ما مهیا کنند. در این مطلب، یکی از روش های اصولی افزایش وزن، یعنی استفاده از ادویه های اشتها آور را معرفی کردیم. استفاده از این ادویه ها و داشتن برنامه غذایی دقیق، می تواند شما را به وزن مطلوبتان برساند.