ارزش غذایی دانه چیا

اگر واقعا به سلامتی اهمیت می دهید نباید از دانه چیا غافل شوید. دانه چیا را می توان از پیشگامان مواد غذایی سالم دانست. ارزش غذایی بالای دانه چیا باعث شده است که افراد، به دلیل مصارف متفاوت از آن استفاده کنند. فواید این دانه بسیار زیاد است؛ به طوریکه هر چه قدر هم از آن تعریف کنیم، خواص دیگری جا می مانند.

با معرفی خواص دانه چیا و نشان دادن ارزش غذایی آن، همراه فروشگاه اینترنتی گیاه سبز باشید.

دانه چیا چیست ؟

دانه چیا از خانواده نعنا و به رنگ سفید و ساه می باشد. خیلی از افراد دانه چیا را با تخم شربتی، به دلیل شباهت های ظاهری اشتباه می گیرند. این دانه قادر است تا 12 برابر وزن خود، آب جذب کند. از دانه های چیا، چیزی حدود 25 الی 30 درصد روغن بدست می آید.

دانه چیا منبعی غنی از مواد مغذی می باشد؛ هم سالم است و هم ارزش غذایی بالایی دارد. دانه چیا سرشار از فیبر، اسید های چرب امگا 3، آنتی اکسیدان و منیزیم می باشد. استفاده از دانه چیا برای لاغری بسیار راهگشا می باشد.

ارزش غذایی 28 گرم دانه چیا :

ارزش غذایی هر ماده خوراکی باعث می شود که افراد به سمت آن بروند و از آن استفاده کنند. در واقع جدول ارزش غذایی یک ماده مانند کارنامه اوست. هر چه مقدار نمرات این کارنامه بهتر باشد، این ماده هم سالم تر و هم مفید تر است. خوشبختانه دانه چیا دارای کارنامه درخشانی می باشد و می تواند به خواص آن تکیه کرد.

28 گرم دانه چیا به اندازه 2 قاشق غذاخوری دانه چیا می باشد که تنها 137 کالری انرژی دارد.

  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 11 گرم
  • چربی : 9 گرم (5 گرم از آن امگا 3 است)
  • کربوهیدرات : 1 گرم
  • کلسیم : 18 درصد از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم : 30 درصد از نیاز روزانه بدن
  • منگنز : 30 درصد از نیاز روزانه بدن

مهمترین خواص و ویژگی های دانه چیا

می خواهید لاغر شوید؛ دانه چیا بخورید

داته چیا سرشار از فیبر می باشد. حدود 40 درصد از وزن دانه چیا، به فیبر اختصاص دارد. همچنین فاقد کلسترول می باشد. مصرف این دانه طبق برنامه به طور شگفت آوری باعث لاغری می شود. طبق تحقیقات و مطالعات علمی، افزودن یک وعده دانه چیا به برنامه غذایی، موجب سوزاندن چربی می شود. در ضمن سبب کاهش متابولیسم بدن هم می شود.

همان طور که در قسمت های بالایی مطلب اشاره کردیم دانه چیا توانایی جذب آّب به میزان 12 برابر وزن خودش را دارد. حالا این توانایی به چه دردی می خورد ؟ این توانایی دانه چیا باعث جذب و نگهداری قوی تر مواد غذایی می شود. همچنین با استفاده از این توانایی می تواند برای مدت زیادی بدن را هیدراته نگه دارد.

مصرف آن سرعت هضم غذا را کم می کند. در نتیجه برای مدت بیشتری سیر خواهید ماند. دانه چیا از بهترین دانه های خوراکی می باشد که علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا، کم کالری هم می باشد.

اسید های چرب امگا 3

ماهی سالمون برای دارا بودن اسید های چرب امگا 3 بسیار معروف و محبوب است. نکته جالب این جاست که دانه چیا  از ماهی سالمون، دارای مقدار بیشتری اسید های چرب امگا 3 می باشد. اما بر اساس برخی از تحقیقات، امگا 3 موجود در دانه چیا شامل ALA می باشد که این مورد مفید نیست.

باید توجه داشت که  امگا 3 حیوانی، نسبت به امگا 3 گیاهی مزایای بیشتری دارد. اگر گیاهخوار هستید دانه چیا، گزینه مناسبی برای دریافت امگا 3 می باشد. باید برای مصرف دانه چیا برنامه ای دقیق تنظیم کنید که بیشترین بهره را ار آن ببرید.

دانه چیا

آنتی اکسیدان؛ برگ برنده دانه چیا

آنتی اکسیدان موجب جلوگیری از فاسد شدن دانه چیا می شود. آنتی اکسیدان موجب بازدارندگی از تشکیل رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری هستند که باعث نابودی سلول های بدن می شود. همچنین وجود رادیکال های آزاد موجب مریضی و پیری می شوند.

آنتی اکسیدان از بروز سرطان جلوگیری می کند. بر اساس برخی از تحقیقات، احتمال دارد که میزان آنتی اکسیدان چیا از بلوبری بیشتر باشد. در کل آنتی اکسیدان مزیت های بسیاری زیادی برای سلامتی دارد.

با استرس خداحافظی کنید

اگر سطح منیزیم در بدن شما کم باشد، دچار سردرد و خستگی می شوید. منیزیم باعث کاهش هورمون استرس (کورتیزول) می شود. با توجه به جدول ارزش غذایی دانه چیا متوجه می شویم که چیا حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم است.

سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی می باشد که به بدن در پیکار با استرس و اضطراب کمک می کند. حالا نقش دانه چیا در کاهش استرس چیست ؟ دانه چیا دارای ترپیتوفان و آمینو اسید های می باشد که یرای تولید سروتونین پیش قدم می شوند.

دانه چیا یا شیر؛ کدام یک کلسیم بیشتری دارند ؟

باید بگوییم که دانه چیا از شیر کلسیم بیشتری دارد و این مسئله واقعا شگفت آور است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به دلایلی نمی توانید لبنیات مصرف کنید، دانه چیا می تواند برای دریافت کلسیم، به عنوان یک ناجی حاضر شود. کلسیم کافی برای بدن چه فایده ای دارد ؟ وجود کلسیم کافی در بدن به معنای استخوان ها و دندان های سالم تر و مقاوم تر می باشد.

کلسیم کمک شایانی به تقویت حجم سلول و رطوبت سطح پوست می کند. علاوه بر کلسیم، منیزیم و فسفر موجود در این دانه کمک می کنند که اسخوان های سالم تری داشته باشید.

دانه چیا و اثرات آن روی پوست

امگا 3 و آنتی اکسیدان هر کدام به صورت جداگانه تلاش می کنند که پوستی صاف تر و زنده تر داشته باشید. برای داشتن پوستی صاف و سالم باید از آن در برابر رادیکال های آزاد مراقبت کنید.

یک وعده از دانه چیا حاوی مقدار بیشتری چربی مفید از یک وعده ماهی قزل آلا می باشد. وجود این چربی های مفید در دانه چیا سبب تقویت پوست، مو و ناخن می شوند. همچنین امگا 3 موجب کم شدن خشکی و التهاب هم می شود.

پروتئین؛ یکی از عاملان پیروزی دانه چیا در برابر گیاهان دیگر

دانه چیا در مقایسه با سایر گباهان دارای پروتئین بیشتری می باشد. همچنین شامل مقداری آمینو اسید ضروری و لازم می باشد که نقش مهمی را در بدن ایفا می کنند.

فیبر و پروتئین مانند دو نگهبان زبده از بدن در برابر چاقی محافظت می کنند. هر دوی آن ها در کاهش وزن مثمر ثمر واقع می شوند. فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا موجب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می شوند.

دانه چیا

نحوه تهیه دانه چیا

دانه چیا در بسته بندی ها متنوع و با وزن های متفاوت  (200، 250، 500 و 1000 گرمی) در فروشگاه اینترنتی گیاه سبز عرضه می شود. دانه چیا از گیاه سالویا هیسپانیکا برداشت می شود و دریایی از فواید و مزیت ها می باشد.

دانه چیا دارای طعم ملایمی است. در تهیه اسموتی، نان و سوپ کاربرد دارد. اضافه کردن این دانه خوراکی به رژیم غذایی، موجب تغییرات مثبتی در بدن شما می شود.

 

صحبت پایانی

فواید و خواص گفته شده از دانه چیا در این مطلب تنها موارد کمی از خوبی های آن می باشد. اگر با شیوه ای صحیح از دانه چیا مصرف کنید، قاعدتا اثرات آن را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد. اگر به دنبال شیوه صحیح مصرف دانه چیا هستید، پزشکان و متخصصان تغذیه بهترین افرادی هستند که می توانند شما را راهنمایی کنند.