ارزش غذایی شیرخشک

شیرخشک یک محصول لبنی می باشد که همانند شیر دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. شیرخشک انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن ها با توجه به ساختارشان برای هر گروه سنی، یک سری خاصیت ها را ارائه می دهد. شیر خشک از بعضی جهات، از شیر برتری دارد. اولین برتری شیرخشک نسبت به شیر قابلیت نگهداری و حمل آن می باشد. شما خیلی راحت می توانید از ماده ای به شکل پودر نسبت به یک مایع نگهداری کنید. برتری بعدی این است که شیرخشک نسبت به شیر خیلی دیرتر فاسد می شود.

شیرخشک؛ ارزش غذایی و فواید

شیرخشک یکی از بهترین محصولات تهیه شده از شیر است که مشتریان زیادی دارد. برای مثال با توجه به نوع شیرخشک نوزادان و بزرگسالان می توانند از آن استفاده کنند. فواید شیرخشک بیشمار است؛ دلیل این فواید هم، مواد مغذی موجود در ساختار شیرخشک می باشد. شیرخشک، بالا بودن ارزش غذایی خود را مدیون همین مواد مغذی است.

آمینو اسید ها، مولفه های اصلی ساخت پروتئین در بدن می باشند. شیرخشک حاوی 21 نوع آمینو اسید ضروری برای بدن می باشد و این خاصیت شیرخشک را به یک محصول برجسته تبدیل می کند.

کلسیم، پتاسیم، پروتئین و کربوهیدرات از دیگر مواد مغذی مهمی هستند در شیرخشک وجود دارند. مقدار چربی در شیرخشک ها متفاوت و به نوع شیر اولیه آن ها بستگی دارد. ویتامین های A و D هم بخشی از ساختار شیرخشک را تشکیل می دهند.

شیرخشک؛ پرچرب یا اسکیم (بدون چربی)

شیرخشک پرچرب و اسکیم تفاوت هایی با هم دارند؛ چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی (منظور از باطنی، ویژگی ها و خواص ماده می باشد). شیرخشک پرچرب دارای رنگی مایل به زرد می باشد. با توجه به وجود چربی، نباید انتظار بافتی یکدست از آن باشیم. شیرخشک پرچرب، کمی هم طعم ترش دارد. اگر به دنبال بدنسازی هستید شیرخشک اسکیم ار انتخاب کنید.

ارزش غذایی 100 گرم شیرخشک (اسکیم) :

  • انرژی : ۳۴۵ کیلو کالری
  • کلسیم : ۱۲۵۷ میلی گرم
  • پروتئین : ۳۲ گرم
  • کربوهیدرات : ۵۵  گرم
  • چربی  : ۵/۱ گرم
  • فسفر : ۹۶۸ میلی گرم

خواص ظاهری شیرخشک (اسکیم) :

  • طعم : فاقد طعم ترش و کاملا طبیعی
  • رنگ : کاملا سفید
  • بافت : بافتی یکنواخت و فاقد قسمت های سفت

شیرخشک

انواع شیرخشک را بشناسید

شیرخشک آنتی رفلاکس 

این نوع شیرخشک از شیرخشک های معمولی قیمت بیشتری دارد. آنتی رفلاکس برای نوزادانی که دچار رفلاکس هستند، مناسب می باشد.

شیرخشک سویا

این شیرخشک از سویا تهیه می شود. اگر به هر دلیلی از شیر یا محصولات لبنی استفاده نمی کنید، شیرخشک سویا می تواند گزینه جالبی باشد. استفاده از این نوع شیرخشک اکثرا به صورت موقتی می باشد؛ مصرف همیشگی آن توصیه نمی شود. برای مصرف شیرخشک حتما با پزشک مشورت کنید.

شیرخشک بدون لاکتوز

بدن برخی از نوزادان، توانایی هضم لاکتوز را ندارد. این احتمال هم وجود دارد که برای مدتی برخی از نوزادان، قادر نباشند که لاکتوز را هضم کنند. کسی که قادر است، توانایی هضم لاکتوز در کودکان را تشخیص یدهد، متخصص کودک می باشد. برای آگاهی از وضعیت نوزادتان حتما به متخصص مراجعه کنید.

راه حل چیست ؟ اگر کودک نتواند لاکتوز را هضم کند، چه چاره ای باید اندیشید ؟ در این مواقع احتمال دارد که پزشک، شیرخشک بدون لاکتوز که شامل قند هایی مثل شربت ذرت می باشد یا شیرخشک سویا را پیشنهاد کند. قیمت شیرخشک های بدون لاکتوز کمی بیشتر از شیرخشک های معمولی می باشد.

شیرخشک از نظر ارزش غذایی، در کجا کاربرد دارد ؟

شیرخشک؛ نوزادان

شیرخشکی که برای نوزادان تولید می شود، از نظر خواص و ویژگی ها، مشابه شیر مادر می باشد. برای مقوی تر شدن، به شیرخشک آنزیم هایی می افزایند. هرگز از شیرخشک بزرگسالان، برای مصرف نوزادان استفاده نکنید. شیرخشک نوزادان دارای ارزش غذایی بالایی می باشد؛ به همین علت می تواند برای رشد و نمو نوزادان بسیار مثمر ثمر باشد.

شیرخشک؛ بزرگسالان

این محصول فوق العاده به دلیل ارزش غذایی بالا، برای بزرگسالان بسیار مفید می باشد. هیچ چیز نمی تواند جای شیر تازه را بگیرد، اما شیرخشک می تواند به عنوان یک یار ذخیره قدرتمند وارد زمین بازی شود و کمک فراوانی به شما در بردن بازی سلامت کند. شیرخشک اغلب از شیر معمولی قیمت بیشتری دارد. اما همان طور که در قسمت های ابتدایی متن اشاره کردیم دارای برتری های نسبت به شیر هم می باشد.

شیرخشک دارای پتاسیم می باشد. به سلامت قلب انسان ها اهمیت می دهد و مانع بروز مشکلات قلبی می شود. باعث تقویت سیتم ایمنی بدن می شود. کلسیم موجود در شیرخشک موجب بازدارندگی از پوکی استخوان می شود.

شیرخشک؛ بدنسازان

هر بدنسازی می داند که برای رسیدن به فرم ایده آل خود باید تمرین ها و فعالیت های ورزشی زیادی انجام بدهد. البته در تمرینات نباید افراط و تفریط شود؛ بلکه باید طبق برنامه ای تنظیم شده عمل کرد. برادر ورزش، تغذیه سالم است. این دو برادر هیچگاه از هم جدا نمی شوند. متناسب بودن رفتار این دو برادر باعث پیشرفت هر روزه شما می شود.

شیرخشک از گزینه های تغذیه سالم می باشد که شما را به اهداف بدنسازی نزدیک می کند. اگر به فکر یک مکمل بدنسازی با قیمت مناسب هستید، شیرخشک، اگر نگوییم بهترین، یکی از بهترین ها برای بدنسازی می باشد. با شیرخشک با خرج کردن کمتر، به اهداف خود دست پیدا می کنید.

مقداری که باید از شیرخشک مصرف کنید با توجه به نیازتان و نوع شیرخشک، متغیر است. برای تعیین میزان شیرخشک مصرفی از پرشک، متخصص تغذیه و مربی بدنسازی کمک بگیرید. کمک گرفتن از این افراد اجباری می باشد؛ چرا ؟ زیرا استفاده از هر ماده غذایی بدون آگاهی از آن می تواند مشکل ساز باشد. استفاده از شیرخشک موجب چاقی می شود. اما اگر در کنار مصرف شیرخشک، ورزش هم کنید، شاهد ساخت عضله هایتان می شوید.

مصرف شیرخشک موجب افزایش توده عضلانی می شود. شیرخشک در این مورد بسیار موفق عمل می کند.

شیرخشک برای حفظ و تقویت عضلات همانند پشتیبانی ماهر، عمل می کند. مصرف شیرخشک موجب بازیابی عضلات می شود. همچنین آسیب های احتمالی ناشی از فعالیت های ورزشی را می کاهد. با استفاده از شیرخشک می توان نوشیدنی هایی که حاوی پروتئین باشند، آماده کرد.

شیرخشک؛ آشپزی

برای تهیه فرنی و سوپ کاربرد دارد. همچنین برای ساخت شیرینی جات از جمله کلوچه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در ساخت دسر و بستنی هم می توان روی شیرخشک حساب کرد. حلوای عربی یکی از بهترین مواردی است که یکی از مواد مورد نیاز آن شیرخشک می باشد.

اضافه کردن شیرخشک به سرلاک موجب افزایش ارزش غذایی آن شود. همچنین غلظت آن را هم افزایش می دهد. در ضمن برای غلیظ کردن ماست هم می توان از این محصول پرکاربرد استفاده کرد.

شیرخشک

شیرخشک را از کجا می توان تهیه کرد ؟

شما می توانید شیر خشک را با قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه اینترنتی گیاه سبز تهیه فرمایید. فروشگاه اینترنتی گیاه سبز شیرخشک اسکیم را در بسته های نیم کیلویی یا یک کیلویی به فروش می رساند. شیرخشک اسکیم می تواند کمک فراوانی به بدنسازان برای عضله سازی کند. این محصول برجسته حاوی 50 درصد کربوهیدرات و 30 درصد پروتئین می باشد.

با توجه به این موضوع که این محصول قیمت مناسبی دارد و همچنین منبع کربوهیدرات و پروتئین می باشد، بدنسازان می توانند حساب ویژه ای رو آن باز کنند.

 

صحبت پایانی

شیرخشک کاربرد های فراوانی دارد. در این مطلب به چند مورد از مهمترین های آن ها اشاره کردیم. این محصول علاوه بر این که دارای ارزش غذایی بالایی می باشد، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای هم دارد. اگر بدنساز هستیذ این محصول را از دست ندهید. البته این محصول کاربردی فراوانی برای رشد نوزادان دارد.