اسموتی با اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا به دلیل طعم خاص، مواد مغذی و مزایای شگفت انگیزش، می تواند یکی از مواد مورد نیاز یک اسموتی بسیار مقوی بشود. همراه ما باشید با آموزش 3 دستور از اسموتی هایی که با اسپیرولینا تهیه می شوند.

خواص و فواید اسپیرولینا

اسپیرولینا از نظر ارزش غذایی از 60 تا 70 درصد پروتئین، 5 درصد آب، 23 درصد کربوهیدرات و 8 درصد چربی تشکیل شده است. ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، پتاسیم، سدیم، منگنز و بتا کروتن تنها بخشی از موادی هستند که درون اسپیرولینا وجود دارند.

کاهش سطح قند خون:

آزمایشی روی افرادی که دارای دیابت نوع 2 بودند انجام شده بود. در این آزمایش آنها به مدت 2 ماه روزانه 2 گرم اسپیرولینا  مصرف می کردند. نتیجه آزمایش نشان می داد که سطح قند خون آن ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.

مهار گرسنگی:

اسپیرولینا به کاهش اشتها کمک می کند تا غذای کتری مصرف کنید. اسپیرولینا با خواصی که دارد سطح گلوکز خون را بدون این که احساس گرسنگی در شما به وجود بیاید، افزایش می دهد.

کاهش آکنه:

اسپیرولینا متابولیسم بدن انسان را افزایش داده و به جلوگیری از تورم و آکنه کمک می کند. همچنین مانع از رشد باکتری ها می شود.

رفع تیرگی زیر چشم:

کلروفیل موجود در اسپیرولینا روی کاهش و از بین رفتن لکه های پوستی و تیرگی زیر چشم موثر است.

چربی سوزی:

اسید های چرب امگا 3 که به درون اسپیرولینا وجو دارند می توانند روی کاهش وزن و سوزاندن چربی ها تاثیرگذار یاشند. اسپیرولینا شاخص گلیسمی پایینی دارد. علاوه بر این که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؛ باعث بهبود عملکرد مغز هم ی شود.

سم زدایی:

اسپیرولینا می تواند یک داروی مفید باری درمان مسومیت ها و دفع کننده سم ها باشد.

میزان کالری کم :

با توجه به این که اسپیرولینا خواص و مواد مغذی زیادی دارد اما مقدار کالری آن کم و ناچیز می باشد. هر 1 گرم اسپیرولینا 3.5 کالری دارد. این نسبت نشان دهنده برتری خاص و شایان توجه اسپیرولینا نسبت به پودر های پروتئینی می باشد.

مقابله با سینوزیت:

اسپیرولینا نقش موثری برای درمان و یا کاهش علائم آبریزش بینی، گرفتکی بینی و عطسه دارد.

کاهش احتمال مبتلا شدن به سرطان:

طبق تحقیقات انجام شده اسپیرولینا عامل ضد انعقادی و آنتی اکسیدانی قدرتمند می باشد. با توجه به این خصوصیت ها و نتایج تحقیقات اسپیرولینا روی کاهش خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار است.

عوارض اسپیرولینا

سردرد:

سردرد می تواند یک از مشکلاتی باشد که بعد از مصرف اسپیرولینا دچار آن شوید. مشکلاتی نظیر در مدت زمان کوتاهی از بین می روند اما اگر سردرد شما طولانی مدت شد به پزشک مراجه کنید.

مشکلات گوارشی:

ممکن است 3 تا 4 درصد از کسانی که برای اولین بار از این جلبک استفاده می کنند، به مشکلات گوارشی نظیر نفخ و بیرون روی دچار می شوند.

اسپیرولینا

تهیه اسپیرولینا 

شما می توانید اسپیرولینا را از فروشگاه اینترنتی گیاه سبز خریداری کنید.

روش مصرف

اگر قصد جدی برای مصرف اسپیرولینا را دارید می توانید طبق برنامه ذیل اقدام کنید.

به مدت 1 تا 3 ماه روزانه 3 تا 5 گرم مصرف کنید. بعد این مدت وقفه ای 15 تا 30 روزه ایجاد کنید و سپس دوباره شروع کنید. نکته مهم این است که برای مصرف جلبک اسپیرولینا حتما با پزشک مشورت کنید و تحت نظر او باشید.

دستور تهیه انواع اسموتی های خاص با اسپیرولینا

اسموتی اسپیرولینا و توت فرنگی

اسموتی اسپیرولینا و توت فرنگی

وجود منبعی از کلروفیل، ویتامین ها و سولفید اسید در اسپیرولینا باعث سلامت و شادابی پوست می شود.

مواد مورد نیاز

  • پودر اسپیرولینا : 1 قاشق
  • توت فرنگی یخ زده : به مقدار لازم
  • اسفناج : به مقدار لازم
  • موز : یک عدد
  • آب نارگیل یا شیر بادام
  • شربت آگاو

طرز تهیه

موز خرد شده را همراه با توت فرنگی یخ زده و اسفناج در یک لیوان به لبه پر می کنیم. شیر بادام را هم اضافه می کنیم. محتویات لیوان را به مخلوط کن اضافه می کنیم. پودر اسپیرولینا و شربت آگاو هم به مواد درون مخلوط کن اضافه می کنیم. سپس مخلوط می کنیم تا یکدست بشوند. به همین راحتی اسموتی شما آماده شد.

اسموتی اسپیرولینا و چیا

مصرف این اسموتی به شدت به ورزشکاران توصیه می شود. برای این که این اسموتی پروتئین مورد نیاز آن ها را تامین می کند و انرژی لازم برای انجام فعالیت ها و تمرینات را میسر می سازد. کنترل وزن از دیگر نقاط این اسموتی، به دلیل وجود اسپیرولینا می باشد. این اسموتی سرشار از مواد معدنی می باشد.

مواد مورد نیاز

  • پودر اسپیرولینا : 2 قاشق چایخوری
  • دانه چیا : 1 قاشق غذاخوری
  • موز : 1 عدد
  • تمشک : 3 عدد
  • عسل : 1 قاشق چایخوری
  • بادام : 1 قاشق چایخوری
  • بادام زمینی آسیاب شده : 2 قاشق غذاخوری
  • شیر بادام : 1 فنجان

طرز تهیه

در مرحله نخست عسل، موز، پودر بادام زمینی و شیر بادام را در داخل مخلوط کن با هم خلوط می کنیم. سپس پودر اسپیرولینا را به آن مخلوط اضافه می کنیم و دوباره مخلوط می کنیم.

محتویات داخل مخلوط کن را داخل لیوان ریخته و تمشک، دانه چیا و بادام زمینی را هم به صورت تزئینی اضافه می کینم.

اسموتی دریایی

اسپیرولینا علاوه بر اینکه گنجینه ای از پروتیئن های گیاهی می باشد؛ حاوی ویتامین های B و اسید های چرب امگا 3 نیز می باشد. موز دارای پتاسیم می باشد. کیوی هم سرشار از ویتامین C می باشد؛ به همین دلیل می تواند نقش موثری روی سلامت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

مواد مورد نیاز

  • پودر اسپیرولینا : 1 قاشق غذاخوری
  • اسفناج : 3 فنجان
  • کیوی : 2 عدد بدون پوست
  • موز : 1 عدد منجمد ریزشده
  • آناناس : 1 فنجان منجمد ریز شده
  • آب نارگیل : 1 و نیم فنجان 

طرز تهیه

تمام مواد را در غذاساز قرار داده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

 

صحبت پایانی

در حال حاضر، اغلب از اسپیرولینا در صنعت داروسازی به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. اسپیرولینا منبع بسیار خوبی برای بدست آوردن پروتئین مورد نیاز بدن می باشد. همچنین دارای تمام اسید های آمینه لازم و حیاتی هم است.