اسپیرولینا و سلامتی

افراد، همواره در تلاش هستند که بتوانند مواد غذایی سالمی را کشف کنند و از آن ها بهره ببرند. غذا های سالمی در دنیا وجود دارند که شاید کمتر کسی از وجود آن ها با خبر باشد. اسپیرولینا نوعی جلبک می باشد که ارتباط تنگاتنگی با سلامتی دارد. این جلبک با دارا بودن خواص و مزیت های فوق العاده، به ماده غذایی پرطرفداری تبدیل شده است.

جلبک اسپیرولینا در نوتحی گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می کند. اسپیرولینا به عنوان مکمل غذایی در حوزه داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. اسپیرولینا به دو صورت پودر و قرص قابل استفاده است و که می توان مزایای سلامتی بسیاری از آن دو دریافت کرد.

مزایا و خواص شگفت انگیز اسپیرولینا برای سلامتی

دشمن التهاب

یک نوع اسید چرب به نام GLA (لینونیک اسید) در ساختار اسپیرولینا وجود دارد. این نوع اسید چرب سهم زیادی در ساختار اسپیرولینا دارد. خاصیت GLA این است که می تواند به بدن برای مبارزه با التهاب و اگزما و عارضه های پوستی کمک کند.

سرکوب دیابت نوع 2

یکی از مواردی که جایگاه اسپیرولینا را در حوزه سلامتی بالا می برد، این است که می تواند سطح قند خون را کنترل کند. سوال اینجاست که به چه دلیل اسپیرولینا همچین ویژگی دارد. جواب، وجود مقادیر بالایی از پلی ساکارید ها و اسید های چرب ضروری است.

کاهش قند خون، یکی از مزیت های اسپیرولینا است که روی آن تحقیق و آزمایش شده است. به همین خاطر محققان بر این باورند که اسپیرولینا می تواند برای سرکوب دیابت نوع 2 سود بخش باشد.

ارزش غذایی بالا

ارزش غذای اسپیرولینا به گونه ای است که می تواند نظر هر متخصص تغذیه یا پزشکی را برای زدن مهر سلامتی بر آن، جلب کند. پروتئین در ساختار اسپیرولینا حرف زیادی برای گفتن دارد. در ادامه ارزش غذایی این جلبک را خواهیم دید :

  • پروتیئن : 70 درصد
  • کربوهیدرات : 24 درصد
  • چربی : 8 درصد
  • آب : 5 درصد

اسپیرولینا دریایی از ویتامین ها و مواد معدنی هم می باشد. ویتامین A و انواع ویتامین B در این جلبک وجود دارد. همچنین این جلبک حاوی اسید های چرب گوناگونی هم می باشد. پتاسیم، کلسیم و فسفر هم در ساختار آن یافت می شوند.

با پیری خداحافظی کنید

جالب است بدانید که ویتامین E به لقب اکسیر جوانی معروف است. اسپیرولینا با دارا بودن ویتامین E  کمک فراوانی به بازدارندگی از پیری پوست می کند. اسپیرولینا سبب می شود که ساختار پوست ترمیم شود؛ همچنین به یرطرف کردن چین و چروک هم کمک می کند.

لاغری با اسپیرولینا

لاغری با اسپیرولینا 

مواد مغذی موجود در اسپیرولینا، به ویژه پروتئین، نقش بسزایی در کاهش وزن و لاغری دارند. همچنین فیبر به عنوان یک قهرمان در عرصه لاغری عمل کرده و از گرسنگی بی مورد جلوگیری می کند. در واقع احساس سیری را در شما افزایش می دهد.

پروتئین هم وظیفه خود را به خوبی انجام داده و چربی ها را می سوزاند. اسپیرولینا با دارا بودن این خاصیت ها و کاهش متابولیسم، نقش موثری در لاغری خواهد داشت.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی عارضه ای است که اغلب به دلیل مقدار کم یا نبود آهن، ایجاد می شود. پس راه حل برطرف کردن کم خونی، دریافت آهن، به مقدار لازم می باشد. نکته ای که در اینجا خیلی اهمیت دارد این است که اگر به همراه آهن، ویتامین C و پروتئین وجود نداشته باشد، سرعت هضم آهن کم می شود.

اسپیرولینا علاوه بر آهن، حاوی ویتامین C و پروتئین هم می باشد. همان طور که احتمالا می دانید، جگر از اصلی ترین منابع دریافت آهن است. جالب ترین قسمت کار این مورد است که اسپیرولینا حتی از جگر هم، دارای آهن بیشتری می باشد. تقریبا هر 100 گرم جگر دارای 18 میلی گرم آهن و تقریبا هر 100 گرم اسپیرولینا حاوی 28 میلی گرم آهن است.

اهمیت به سلامت روان

مزایای اسپیرولینا فقط به موارد جسمانی ختم نمی شود. این جلبک حتی برای سلامت روان انسان هم اهیمت قائل است. یکی از مواردی که وجود آن برای سلامت روانی لازم است، سروتونین می باشد. آمینو اسیدی هم به نام تریپتوفان وجود دارد که به ایجاد سروتونین کمک می کند. بر اساس مقالات منتشر شده، اسپیرولینا یک منبع مفید برای دریافت تریپتوفان است.

 کاهش احتمال ابتلا به سرطان

بر اساس برخی از تحقیقات موجود، اسپیرولینا خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد. بر اساس آزمایشات انجام شده، وجود اسپیرولینا در برنامه غذایی، می تواند برای ممانعت از تشکیل سرطان، فایده بخش باشد.

کمک به سلامت کبد

کبد برای حفظ سلامت خود به مواد مغذی همچون پروتئین ها و ویتامین ها نیاز دارد. مسئولیت ویتامین ها، کمک به کارکرد کبد است. نبود یا کمبود پروتیئن ها و ویتامین ها، می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. ما باید بدانیم که وظیف کبد چیست. وظیفه کبد نگهداری از مواد مغذی و از بین بردن سموم می باشد. حالا تصور کنید که اگر کبد سالمی نداشته باشیم، دچار چه مشکلاتی خواهیم شد.

همان طور که ارزش غذایی اسپیرولینا به ما نشان داد، می دانیم که این جلبک منبعی غنی از پروتئین ها و ویتامین ها می باشد. این دو مورد، دقیقا همان مواد مغذی هستند که کبد برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح خود به آن ها نیاز دارد. یکی دیگر از فوایدی که ارزش اسپیرولینا را بالا می برد، وجود مقدار قابل توجهی از پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواردی است که توان مبارزه با بیماری های کبد را دارد.

اسپیرولینا و سلامتی

خرید اسپرولینا

یکی از دغدغه افراد برای خرید یک ماده غذایی، اعتبار فروشگاه یا مغازه می باشد. این که یک فروشگاه، دقیقا به همان چیزی که در تبلیغات و توضیحات فروش خود اشاره کرده، عمل کرده باشد، بسیار حائز اهمیت است. در واقع باید حساسیت زیادی در این مورد داشت و فروشگاهی مطمئن را انتخاب کرد.

فروشگاه گیاه سبز اسپیرولینا را به دو شکل پودر و قرص را عرضه می کند. محصول پودر اسپیرولینا به صورت 10 ساشه 7 گرمی و محصول قرص اسپیرولینا به صورت بسته 100 عددی ارائه می شود. اگر مطلب اسپیرولینا و سلامتی را تا این قسمت مطالعه کرده باشید، حتما متوجه کارآمدی این محصول پر خاصیت شده اید.

مواد مغذی موجود در اسپیرولینا، این اجازه را به اسپیرولینا می دهند تا به عنوان یک ماده غذایی مفید برای کودکان و سالمندان معرفی شود. همچنین میزان پروتئین بالای این محصول، می تواند فواید بسیاری برای ورزشکاران و بدنسازان داشته باشد.

 

صحبت پایانی

جالب است بدانید که اسپیرولینا، توسط ناسا، به عنولن یک سوپر فود شناخته شده است. یکی از اهداف ناسا، گنجاندن این جلبک سالم و مغذی در برنامه غذایی فضانوردان می باشد.