بدنسازی خانم ها

خیلی از افراد فکر می کنند که بدنسازی کاری اشتباه و مضر برای خانم ها می باشد. ولی در واقع بدنسازی و ورزش منظم برای خانم ها دارای خواص و فواید زیادی می باشد. اگر تناسب اندام و سلامتی برای شما پر اهمیت می باشد مطالب و نکاتی که ادامه ذکر می کنیم را بخوانید.

اثرات و فواید بدنسازی روی خانم ها

بدست آوردن قدرت جسمانی بدون حجیم شدن بدن

ویژگی های بدن خانم ها با بدن آقایان متفاوت است. یعنی با انجام بدنسازی یا ورزش های سنگین اثرات متفاوتی را روی بدن خود مشاهده می کنند. به عنوان مثال، میزان هورمون های عضله ساز زنان، بین 10 الی 30 برابر کمتر از میزان هورمون هایی است که در بدن مردان به عضله سازی مشغول هستند، می باشد.

با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که بدن خانم ها با وزنه زدن و انجام تمرین های خاص مانند بدن مردان دچار افزایش حجم نمی شود. اما قدرت جسمانی و فیزیکی شان افزایش پیدا می کند. در آخر هم باید بگوییم که بدنسازی باعث تناسب اندام خانم ها می شود.

پوکی استخوان را فراموش کنید

اگر به صورت روزانه و به مدت 6 ماه و به صورت منظم وزنه بزنید؛ متراکم شدن مواد معدنی در ستون مهره تان تا حدود 13 درصد زیاد می شود. در نتیجه قالب استخوان ها به فرم صحیحی در می آیند و استخوان ها تقویت می شوند. اگر خانم ها با برنامه ای صحیح بدنسازی کنند و مصرف کلسیم مورد نیاز خود را فراموش نکنند، می توانند با پوکی استخوان خداحافظی کنند.

لاغری و تناسب اندام

هدف از بدنسازی و انجام ورزش حرفه ای توسط خانم ها، در مرحله اول لاغری و تناسب اندام است. باید آگاهی تان را در مورد چند مسئله بالا ببرید. برخی از افراد به ظاهر متخصص و یا بعضی از مجله های بدنسازی شما را از راه درست دور می کند. شما باید با افراد متخصص و پزشکان برای برنامه ورزشی آیندتان در مورد سلامتی و تناسب اندام مشورت کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده اگر خانمی، در زمان دو ماه، یه صورت هفتگی 2 تا 3 بار به تعداد مشخص شده و طبق برنامه وزنه بزنند؛ به صورت تقریبی 1500 گرم چربی از دست داده و کمتر از 1 کیلوگرم به بدنشان عضله می افزایند.

با افزایش میزان توده های عضلانی در بدن، متابولیسم بدن در زمانی که استراحت می کند، زیاد می شود. در ادامه کالری بیشتری را می سوزانید. اگر به صورت ساده تری به مسئله نگاه کنیم؛به ازای هز 450 گرم عضله که به آن اضافه شود، به صورت روزانه چیزی بین 35 تا 50 کالری بیشتر می سوزانید. بنابراین به هدف خود یعنی لاغری و تناسب اندام به طرز شگفت آوری دست پیدا خواهید کرد.

بدنسازی، راهی برای مقابله با کمردرد

بدنسازی و وزنه زدن توسط خانم ها، باعث بهبود و قدرت بخشیدن به بافت پیوندی و محکم شدن مفاصل خواهد شد. اگر مفاصل استحکام کافی داشته باشند، در برابر ضربه و آسیب، بسیار نفوذ ناپذیر خواهند بود. طبق مطالعات مراقبت و تقویت عضلات موجود در کمر به مقدار 80 دصد باغث کم شدن احساس درد کمر می شود. همچنین وزنه زدن یاعث کاهش درد آرتریت استخوان می شود.

دیابت

مبارزه با بروز بیماری دیابت

طبق تحقیقات انجام شده وزنه زدن روش استفاده از قند توسط بدن را تصحیح می کند و بهبود می بخشد. در نتیجه به احتمال کمتری به بیماری دیابت دچار می شوید. طبق تلاش های انجام شده توسط محققان می توان گفت که استفاده بدن از گلوکز، طی 4 ماه وزنه زدن، تا 23 درصد افزایش پیدا می کند. در بین انواع دیابت ها، دیابت نوع 2 در بین افراد بیشتر شایع است و باعث نارحتی شده است.

کاهش احتمال بیماری های قلبی

وزنه زدن باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد بشود. همچنین باعث قدرتمند تر کردن سیستم سلامتی دستگاه قلبی عروقی و کاهش فشار خون می شود. همین عوامل باعث می شود که سلامتی قلبی شما حفظ شود. بدنسازی و انجام تمرین های هوازی سلامتی قلبی عروقی شما را تضمین می کنند.

پیشرفت در انواع رشته های ورزشی

اگر دقت کرده باشید، همه ورزشکاران در هر رشته ای و در هر زمینه ای موظف هستند که بدنسازی کنند و فعالیت های ورزشی خاصی انجام بدهند. برای مثال می توان، بسکتبالیست ها را مثال زد. مطمئنا نمی توان با شوت زدن و انجام تمرین های ساده به عضلات قابل قبولی دست یافت. همه بسکتبالیست ها برنامه بدنسازی خاصی دارند که عضله های حجیم و آماده ای برای آن ها به ارمغان می آورند.

همچنین دوچرخه سواران با انجام بدنسازی به مقاومت بیشتری می رسند و می توانند بهتر و راحت تر رکاب بزنند. وزنه زدن و بدنسازی خطر آسیب دیدگی نقاط متفاوت بدن و مصدومیت را هم کاهش می دهند.

بدنسازی کاری با با سن خانم ها ندارد

شاید تعجب کنید اما می توان گفت که حتی خانم های 70 ساله هم با بدنسازی و وزنه زدن به قدرت فیزیکی بدنشان می افزایند. بر طیق مطالعات انسان قادر است در هر سنی قدرت فیزیکی و آمادگی جسمانی اش را تقویت کند.

آمادگی جسمانی و قدرت بیشتر

اگر آمادگی جسمانی و قدرت بیشتری داشته باشید با احتمال کمتری شما دچار آسیب دیدگی می شوید. وزنه زدن معمولی توسط خانم ها باعث می شود قوای جسمانی آن ها حدودا 30 الی 50 درصد  افزایش پیدا می کند. در برخی از نتایج بدست آمده شاهد قدرت جسمانی یکسانی بین مرد و زن هستیم.

بدنسازی

چه مکمل و پودر هایی به کمک خانم ها می آیند

  • پودر ایزوله سویا حاوی 90 درصد پروتئین می باشد. پودر ایزوله سویا فاقد هر گونه چربی و کربوهیدرات می باشد.
  • پودر آب پنیر باعث کاهش وزن، کاهش اشتها و کنترل قند خون می شود.
  • پودر سفیده تخم مرغ یک منبع بی نظیر برای دریافت پروتئین می باشد. مصرف این پودر کمک ارزنده ای برای افزایش حجم عضلات بدن و تقویت آن ها می شود.
  • پودر عصاره مالت حاوی ویتامین های خانواده B و ویتامین B می باشد. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی بالا و بسیار قابل قبولی دارد. مصرف این پودر باعث افزیش قدرت بدنی در انجام فعالیت های ورزشی می شود. پودر عصاره مالت سرشار از مواد مغذی که برای حفظ استخوان ها و دندان های شما ضروری است، می باشد. این مواد مغذی، فسفر، منیزیم و کلسیم هستند.

نکات تکمیلی برای بهره وری بیشتر از بدنسازی

  • فکر نکنید که مصرف نکردن غذا و یا کم خوردن غذا به شما در رسیدن به هدفتان کمک می کند.
  • بهترین میزان چربی برای یک بدن خوش فرم و ورزشکارانه عددی بین 17 تا 18 درصد می باشد.
  • یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به تناسب اندام حذف چربی از بدن می باشد.
  • انجام تمرینات همراه با وزنه های سنگین یکی از بهترین راه ها برای عضله سازی و بدنسازی خانم ها می باشد. 
  • شما نمی توانید هر غذای کم چربی را به هر اندازه که دوست داشتید مصرف کنید. نمی توان به یک غذای کم چرب، غذای کم کالری گفت. برای مصرف هر نوع غذا یا خوراکی حتما ترکیبات و مواد مغذی آن را مورد بررسی قرار بدهید و به اندازه نیازتان مصرف کنید.
  • با توجه به این که هورمون های عضله ساز مردان و زنان متفاوت هستند؛ می توان به این نکته اشاره کرد که وزنه زدن و بدنسازی باعث حجیم شدن عضلات زنان به اندازه عضلات مردان نمی شود.

 

صحبت پایانی 

خانم ها باید بدانند که بدنسازی برای سلامت و تناسب اندام شان فواید زیادی دارد. آن ها باید طبق یک برنامه مدون به همراه داشتن برنامه غذایی مناسب، وزنه بزنند و بدنسازی کنند. خیلی از خانم ها بدنسازی را کاری اشتباه و مضر می دانند. امیدوارم که با خواندن این مطلب بهترین انتخاب را برای آینده انجام دهید.