بهترین زمان مصرف مکمل

بیشتر بدنسازان از بهترین زمان مصرف مکمل های ورزشی آگاهی ندارند و همین امر موجب میشود که اکثر آنها به نتیجه دلخواه نرسند. فروشگاه برگ سبز در مطلب امروز به شرح کامل بهترین زمان مصرف مکمل های ورزشی پرداخته است. این مقاله را از دست ندهید!

چنانچه یک برنامه زمانی منظم و هماهنگ برای مصرف مکمل ها داشته باشید شک نکنید که خیلی راحت به اهداف بدنسازی خود می رسید. همه بدنسازان تمایل دارند که آمادگی جسمانی بسیار خوبی برای انجام تمرینات ورزشی داشته باشند، اما داشتن آمادگی جسمانی خوب به عوامل زیادی بستگی دارد به عنوان مثال حجم غذای کافی ، زمان مناسب مصرف غذا، تعداد وعده های غذایی، میزان خواب، زمان و میزان مصرف مکمل و… .

برای دستیابی به اهداف بزرگ باید یک برنامه سیستماتیک و هماهنگ را تنظیم کرد.نکته بسیار مهمی که در رابطه با مصرف مکمل ها وجود دارد این است که اگر به صورت تصادفی و بدون برنامه از مکمل ها استفاده کنید شک نداشته باشید که تاثیری نخواهند داشت و تلاش شما برای بالا بردن قوای جسمانی کاملا بیهوه خواهد بود.

"<yoastmark

بهترین زمان مصرف مکمل های ورزشی

بهترین زمان مصرف برای هر یک از مکمل ها متفاوت است و نباید از آنها به طور تصادفی و در زمان دلخواه استفاده کرد.

  • بهترین زمان مصرف مکمل پروتئینی

پروتئین مهمترین ماده غذایی برای عضله سازی است.

مصرف پروتئین برای بدنسازان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به دلیل حجم بالای تمرینات بافت های عضلانی آسیب می بینند و اگر پروتئین به میزان کافی به بدن نرسد آسیب های جدی به آن وارد می شود.

جالب است بدانید که مکمل های پروتئینی زیادی وجود دارد که می توانند میزان پروتئین مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنند اما پروتئین وی و پروتئین کازئین در بین این مکمل ها بسیار محبوب و پر طرفدار هستند.

علت محبوبیت این دو پروتئین چیست؟ این دو پروتئین از نظر هضم و سنتز پروتئینی متفاوت عمل میکنند و چرخه متفاوتی را پوشش میدهند.

به عنوان مثال پروتئین وی سرعت جذب بالایی دارد و بهتر است برای بهره مندی از خواص آن و ریکاوری عضلات یک ساعت قبل از انجام تمرینات ورزشی از آن استفاده کرد.

همچنین استفاده از پروتئین وی بلافاصله پس از برخواستن از خواب در هنگام صبح بسیار مفید است

 

در مقابل پروتئین کازئین جذب دیرتری دارد به همین دلیل بهتر است از این پروتئین، پس از تمرینات ورزشی استفاده نمود

همچنین پودر پروتئین شیر یا همان کازئین یک وعده بسیار عالی از پروتئین برای مصرف پیش از خواب است

اینکار موجب میشود در طول شب بطور مداوم بدن شما به یک منبع پروتئینی ارزشمند دسترسی داشته باشد

 

مرتبط بخوانید : مصرف روغن دانه کتان برای بدنسازان: مزایا و معایب

به طور کلی بدنسازان باید در 4 وعده روزانه از پروتئین استفاده کنند تا به نتیجه دلخواه برسند. این چهار وعده را در زیر شرح می دهیم:

-بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب

مطالعات نشان داده است که ساعات اولیه صبح بعد از بیداری بدن به مصرف آمینو اسید ها واکنش خوبی نشان می دهد پس بهتر است که مکمل پروتئینی را با اسموتی و یا شیک مخلوط و مصرف کنید.

پروتئین وی یکی از بهترین گزینه ها است

-قبل از انجام تمرینات ورزشی

مصرف پروتئینهای زودجذب مانند پروتئین وی قبل از انجام تمرینات ورزشی به بهبود عملکرد عضلات بدن در حین ورزش کمک شایانی می کند.

همچنین پودر سفیده تخم مرغ گزینه ای بسیار عالی برای قبل از تمرینات ورزشی است

 

-بعد از انجام تمرینات ورزشی

طی تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که عضله سازی 30 تا 45 دقیقه بعد اتمام تمرینات ورزشی نیز ادامه خواهد داشت ولی باید توجه داشته باشید که در این زمان میزان تجزیه پروتئین عضلات نیز بالا خواهد بود.

در صورتی که در این بازه زمانی پروتئین به بدن نرسد آسیب های جدی ممکن است به بدن وارد شود پس برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است مکمل های پروتئینی استفاده کنید.

محصول پیشنهادی : پودر سفیده تخم مرغ

محصول پیشنهادی : شیر خشک

پروتئین سویا نیز گزینه ای بینظیر برای پس از تمرین ورزشی است

 

-کمی قبل از خواب

جالب است بدانید که مصرف پروتئین کمی قبل از خواب بر چربی سوزی وعضله سازی تاثیر چشمگیری دارد. مصرف پروتئین قبل از خواب به بدن اجازه می دهد که عضله سازی همچنان در هنگام خواب ادامه پیدا کند.

[irp]

محصول پیشنهادی : پودر آب پنیر

همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، پودر پروتئین شیر یکی از بهترین گزینه ها برای پیش از خواب است

  • بهترین زمان مصرف مکمل کربوهیدراتی

کربوهیدرات یکی دیگر از مواد اصلی برای تامین انرژی بدن است. بدنسازان برای آنکه بتوانند انرژی لازم برای انجام تمرینات را به دست آورند باید میزان بیشتری از کربوهیدرات را نسبت به دیگر افراد مصرف کنند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد و بدنسازان باید به آن توجه کنند این است که چنانچه به میزان کافی کربوهیدرات در اختیار بدن قرار نگیرد بدن شروع به تجزیه عضلات می کند که این امر میتواند بسیار خطر آفرین باشد.

"<yoastmark

-بعد از بیدار شدن از خواب

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های کربوهیدراتی در ساعات اولیه بعد از بیدار شدن برای بازسازی ذخایر گلیکوژن تخلیه شده از کبد و عضلات در طی خواب شبانه بسیار مفید و موثر است!

محصول پیشنهادی : پودر جوانه گندم

محصول پیشنهادی : پودر عصاره مالت

-قبل از انجام تمرینات ورزشی

مصرف کربوهیدرات قبل از انجام تمرینات ورزشی به بدن در جهت تامین انرژی مورد نیاز در حین انجام تمرینات کمک شایانی میکند.

محصول پیشنهادی : کربوهیدرات شکلاتی

-بعد از انجام تمرینات ورزشی

طی بررسی های اخیر بر تاثیر مصرف کربوهیدرات بعد از انجام تمرینات ورزشی، نشان داده شده است که مصرف این ماده بعد از ورزش باعث افزایش سریع سطح انسولین و نیز تحریک رشد عضلات می شود.

محصول پیشنهادی : نشاسته ذرت

نکته بسیار مهمی در زمان مصرف کربوهیدرات وجود دارد، آن هم این است که به هیچ عنوان نباید به مدت 2 الی 3 ساعت قبل خواب از مواد غذایی کربوهیدراتی و یا مکمل های کربوهیدراتی استفاده کنید چرا که باعث افزایش ذخایر چربی و در نتیجه چاقی و بهم خوردن تناسب اندام می شود.

علاوه بر این ها مصرف کربوهیدرات در این بازه زمانی موجب بروز عوارضی مانند بالا رفتن ضربان قلب، بالا رفتن دمای بدن، اختلال در خواب و… می شود که این عوامل به مرور زمان ایمنی و سلامت بدن را به طور کامل به خطر می اندازند.

لازم به ذکر است که هرگونه اختلال در خواب باعث جلوگیری در روند عضله سازی و چربی سوزی می شود. توصیه می شود اگر در حال تلاش برای رسیدن به اندام ورزشکاری هستید و می خواهید عضلات فوق العاده ای داشت باشید سعی کنید همیشه آخرین وعده غذایی حاوی کربوهیدرات را حداقل 4 ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا اختلالی ایجاد نشود.

مرتبط بخوانید : بدنسازی و راهنمای جامع تغذیه برای بدنسازان

  •  بهترین زمان مصرف مکمل فیبر

فیبر ها از طریق مواد غذایی گوناگون مانند میوه، سبزیجات غلات کامل و … به دست می آیند. این ماده غذایی فوق العاده که کالری آن صفر است به آسانی روند هضم و گوارش غذا را بهبود می بخشد و حرکات روده و دستگاه گوارش را تنظیم می نماید.

حضور فیبر در زمان عضله سازی بسیار اهمیت دارد به همین دلیل بدنسازان حرفه ای و مربیان از این مکمل در رژیم های عضله سازی، کات و دوره حجم استفاده می کنند.

هرچه میزان کالری و پروتئین مصرفی در طول روز بیشتر باشد باید میزان فیبر بیشتری مصرف شود.

بدنسازان باید حداقل 2 وعده مکمل فیبری در طول روز مصرف نمایند تا روند عملکرد دستگاه گوارش در طی بدنسازی ارتقاء یابد.

محصول پیشنهادی : پودر جلبک اسپیرولینا 

محصول پیشنهادی : جو دوسر پرک درشت

  • بهترین زمان مصرف مکمل کافئین

شاید خیلی ها کافئین را به عنوان یک مکمل قبول نداشته باشند جالب است بدانید کافئین بر روی سطح انرژی تاثیر بسیار خوبی دارد. کافئین بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد و همچنین باعث کاهش درد عضلانی بعد از ورزش و نیز افزایش هوشیاری و تمرکز بر روی حرکات می شود.

استفاده به اندازه از مکمل کافئینی به افزایش شدت و حجم تمرینات کمک کرده و تاثیر بسزایی بر حجم توده عضلانی دارد.

-قبل انجام تمرینات ورزشی

توصیه میشود که از کافئین به میزان 200 الی 300 گرم در بازه زمانی 30 الی 60 دقیقه استفاده کنید.

محصول پیشنهادی : چای ماچا

محصول پیشنهادی : قهوه سبز

محصول پیشنهادی : قهوه کلمبیا

"<yoastmark

  • بهترین زمان مصرف مکمل کراتین

کراتین یکی از مکمل های پر طرفدار در بین بدنسازان و ورزشکاران است. تا کنون زمان خاصی برای مصرف این ماده تعیین نشده است اما به طور معمول به دو روش زیر از این ماده استفاده می کنند:

1- برخی از مربیان و بدنسازان حرفه ای توصیه میکنند که حدود 1 الی 1:30 قبل از انجام تمرین از ترکیب کراتین + کربوهیدرات + پروتئین استفاده کنید و هچنین بعد از اتمام تمرین نیز مجددا این کار را تکرار کنید.

استفاده از کراتین به میزان دو وعده در ورزش تکنیک بسیار فوق العاده ای است. استفاده از کراتین در این بازه زمانی باعث ایجاد حالت آنابولیک میشود و از تجزیه عضلات جلوگیری خواهد کرد.

2- اگر روش اول برایتان دشوار است میتوانید تنها 5 گرم کراتین را بعد از اتمام ورزش به منظور عضله سازی بهتر مصرف کنید.

مرتبط بخوانید : وسایل لازم برای بدنسازی در خانه : چه چیزهایی بخرم؟

  • بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین

بهتر است از این مکمل به میزان 5 گرم در 2 یا 3 وعده استفاده نمایید. بهترین زمان برای مصرف یک وعده از این مکمل درست قبل خواب است.

یک وعده دیگر از گلوتامین را باید در هنگام صبح و وعده سوم را در حین انجام تمرینات ورزشی مصرف کنید.

  • بهترین زمان مصرف مکمل BCAA

مکمل  BCAA به راحتی با خستگی و کوفتگی های بعد از تمرین مقابله می کند و آنها را از بین می برد. بهترین زمان مصرف مکمل BCAA در حین انجام تمرینات ورزشی است.

این مکمل همچنین میتواند در سوخت رسانی و ترمیم عضلات موثر باشد. دوز مصرف این مکمل برای خانم ها و آقایان متفاوت است بهتر است قبل از مصرف با متخصص مشورت کنید.

*توجه داشته باشید چنانچه از طعم مکمل ها خوشتان نمی آید میتواند از پودر کاکائو و یا استویا به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات و مکمل های ورزشی مفید را دارید؟! این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.