بیکینگ پودر در شیرینی پزی

اگر تا به حال، تجربه شیرینی پزی داشته باشید، حتما نام بیکینگ پودر را شنیده اید. بکینگ پودر یکی از پر کاربرد ترین مواد مودر نیاز برای شیرینی پزی می باشد. اگر می خواهید بدانید که وظیفه بیکینگ پودر چیست، فکر کنم این تعریف، شما را راهنمایی کند : بیکینگ پودر نوعی عامل ورآورنده شیمیایی می باشد.

در واقع استفاده ار بیکینگ پودر موجب سبک شدن و پف کردن بافت انواع نان ها، شیرینی ها و کیک ها می شود. اگر می خواهید بافت شیرینی یا کیک شما به خوبی پف کند و حالت اسفنجی داشته باشد باید از بیکینگ پودر استفاده کنید.

نقش بیکینگ پودر در شیرینی پزی

بیکینگ پودر یک ترکیب شیمیایی و یک نوع باز می باشد. شاید سوال برای شما پیش بیاید که بیکینگ پودر چگونه باعث ورآمدن خمیر شیرینی ما می شود. از آنجایی که بیکینگ پودر یک نوع باز است، هر زمان با مایعاتی که اسیدی هستند ترکیب شود، موجب آزاد شدن گازی به نام گاز کربن دی اکسید می شود.

از مزیت های برجسته بیکینگ پودر می توان به قیمت پایین و قابلیت ماندگاری بالا آن اشاره کرد. جالب است بدانید که با داشتن کرم تارتار و جوش شیرین، قادر هستید که خودتان بیکینگ پودر درست کنید. استفاده از بیکینگ پودر کمک زیادی در مبحث زمان می کند. به طور اغلب، بیکینگ پودر در آخرین مرحله به خمیر کیک یا شیرینی افزوده می شود که فورا بعد از آن، خمیر درون فر قرار بگیرد و به روش صحیح پخته شود.

اگر از دید دیگری، به فرآیند کمک بیکینگ پودر به کیک نگاه کنیم، می توانیم این موضوع را مطرح کنیم : همان طور که اشاره کردیم، بیکینگ پودر نوعی باز است. زمانی که بیکینگ پودر با رطوبت مواجه شود، باز و اسید با یکدیگر واکنش می دهند؛ در نتیجه گاز کربن دی اکسید تولید می شود. کربن دی اکسید بعد از تولید شدن در خمیر زندانی می شود و به همین دلیل کیک مورد نظر پف می کند.

نکته دیگری که مطرح کردن آن حائز اهمیت می باشد این است که چرا به بیکینگ پودر، نشاسته خنثی اضافه می کنند. در پاسخ باید بگوییم که وظیفه نشاسته خنثی جذب رطوبت محیط می باشد. همچنین موجب بازدارندگی از واکنش در حین مدت زمان نگهداری بیکینگ پودر می شود.

شرکت های سازنده بیکینگ پودر، معمولا از فرمول های گوناگونی برای ساخت آن، استفاده می کنند. اما می توان گفت که کرم تارتار ار اسید های پای ثابت ساختار تشکیل دهنده بیکینگ پودر می باشد.

بیکینگ پودر طعم تلخی دارد. رفیق او یعنی جوش شیرین هم طعمی تلخ دارد. این طعم تلخ بیکینگ پودر، ناشی از خواص بازی آن می باشد. بیکینگ پودر از نظر خصلت های بازی و اسیدی کمابیش خنثی می باشد و به همین دلیل تلخی کمتر یا ملایم تری نسبت به جوش شیرین دارد.

انواع بیکینگ پودر

بیکینگ پودر در دو نوع تک و دوکاره وجود دارد. اغلب آن ها، مخصوصا انواع شرکتی و تجاری آن ها دو حالته هستند. بعد از تجمیع مواد خشک و مرطوب، مقداری گاز آزاد می کنند. اگر قصد دارید به صورت خانگی بیکینگ پودر را تولید کنید، تنها یک ترشح گاز در موقع ترکیب کردن مواد مورد نیاز وجود دارد.

بهتر است که بیکینگ پودر خانگی برای پخت نان با دستوری آسان و سریع استفاده شود تا برای تهیه انواع کلوچه ها و موارد مشابه.

تقابل بیکینگ پودر و جوش شیرین

تقابل بیکینگ پودر و جوش شیرین

هر دوی این ماده ها نقش بسزایی در آشپزی دارند. هر دو نام آشنا و پر کاربرد هستند. هر دو به دلیل خاصیت تخمیری مورد استفاده قرار می گیرند. این موارد، شباهت های این دو ماده به یکدیگر بودند. حالا قصد داریم این دو ماده را کنار هم قرار داده و ویژگی های هر یک را مورد بررسی قرار بدهیم.

تا کنون در مورد بیکینگ پودر توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. حالا زمانش رسیده است که کمی هم با جوش شیرین آشنا شویم. جوش شیرین بیکربنات سدیم خالص می باشد که خاصیت بازی دارد. جوش شیرین به وسیله واکنش جوشان، کربن دی اکسید تولید می کند. به همین دلیل از جوش شیرین در نوشیدنی ها گاز دار استفاده فراوانی می شود.

بیکینگ پودر ساختاری متفاوت تر و پیچیده تر از ساختار جوش شیرین دارد. برای استفاده از جوش شیرین، مخلوط مورد استفاده باید شامل یک نوع اسید باشد. به عنوان مثال باید حاوی ماست باشد. در ادامه چند خصلت و ویژگی این دو ماده را وارسی می کنیم.

  • بکینگ پودر و جوش شیرین، هر دو تلخ هستند اما تلخی جوش شیرین بیشتر است.
  • هر دو باید در ظرفی در بسته و به دور از رطوبت و در مکانی خشک و خنک نگهداری شوند.
  • معمولا عمر مفید بیکینگ پودر یک سال می باشد، اما جوش شیرین عمر مفید مشخصی ندارد.
  • بیکینگ پودر برای مواد غذایی که مدت زیادی برای پخت نیاز دارند مناسب است.
  • یک قاشق مربا خوری بیکینگ پودر برای 125 گرم آرد، کافی می باشد.
  • نصف تا یک قاشق مربا خوری جوش شیرین برای 140 میلی لیتر مایع، کافی می باشد.

راه حلی برای افزایش ماندگاری بیکینگ پودر

رطوبت، اصلی ترین دلیل فاسد شدن بیکینگ پودر می باشد. پس لازم است که از این پودر در جایی به دور از رطوبت، خشک و خنک نگهداری شود. همچنین آن را در محلی دور از نور خورشید قرار بدهید. ظرف نگهداری از پودر ها، به ویژه بیکینگ پودر بسیار مهم می باشد. مناسب ترین و مرغوب ترین ظرف برای نگهداری بیکینگ پودر ظرف فلزی یا شیشه ای می باشد. از محکم بودن و نفوذ ناپذیری این ظروف اطمینان حاصل کنید.

یک راه برای تست ایمنی و سالم بودن بیکینگ پودر وجود دارد؛ شما می توانید قبل از استفاده از بیکینگ پودر، مقداری از آن را درون یک لیوان آب جوش بریزید. اگر این مخلوط (آب جوش و بیکینگ پودر) شروع به جوشیدن کند، شما می توانید نشانه سلامتی و ایمنی را به این پودر اعطا کنید. معمولا مدت دوام بیکینگ پودر، یک سال می باشد.

روش خانگی برای تهیه بیکینگ پودر

ابتدا باید مواد مورد نیاز را تهیه کنید. برای تولید بیکینگ پودر نیاز به 130 گرم جوش شیرین، 81 گرم کرم تارتار و 27.5 گرم نشاسته ذرت داریم. در مرحله نخست، مواد را به خوبی الک می کنیم. با این کار، هوای میان پودر ها از بین می رود. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. بهتر است که از یک همزن دستی استفاده کنید. بیکینگ پودر آماده است و می توانید از آن استفاده کنید.

بیکینگ پودر در شیرینی پزی

تهیه بیکینگ پودر 

فروشگاه اینترنتی گیاه سبز این محصول ارزشمند، یعنی بیکینگ پودر را در بسته بندی های 200 گرمی و با قیمتی مناسب به شما عزیزان عرضه می کند. باید توجه داشته باشید که از نظر نکات و توصیه های سلامتی، بیکینگ پودر بسیار بهتر از جوش شیرین می باشد. همچنین مزه تلخی آن نیز، نسبت به جوش شیرین کمتر می باشد.

 

جمع بندی

مواد مخمر از کلیدی ترین ترین مواد در شیرینی پزی هستند؛ در بین مواد تخمیری، بیکینگ پودر یکی از بهترین ها می باشد. بیکینگ پودر در تهیه خیلی از کیک ها و شیرینی ها کاربرد دارد. نگهداری از بیکینگ پودر خیلی مهم است و باید برای فاسد نشدنش دقت کنید.