تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر

تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر  : پروتئین یک ماده غذایی مهم است که بدن شما برای ایجاد آنزیم ‌های جدید، بافت ماهیچه و هورمون‌ ها از آن استفاده می ‌کند. در واقع پروتئین در تمام سلول‌ های بدن انسان یافت می‌ شود، به این معنی که شما باید مقدار زیادی از آن را در رژیم غذایی خود به دست آورید تا مطمئن شوید که بدنتان به درستی کار می‌ کند. هر مولکول پروتئینی از آمینو اسید ها تشکیل می‌ شود، بلوک ‌های سازنده ای که برای تشکیل پروتئین به هم متصل می ‌شوند. پس از هضم پروتئین رژیمی، بدن شما این آمینو اسید ها را بازآرایی می ‌کند تا ساختار های پروتئینی جدیدی برای انجام فرآیند های فیزیولوژیکی مختلف ایجاد کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از اینکه شما به اندازه کافی پروتئین در رژیم غذایی خود به دست می ‌آورید، خوردن شیک های پروتئین است. صدها نوع پودر پروتئین موجود است که هر کدام مزایا و معایبی دارد. دو مورد از رایج‌ ترین انواع پروتئین، پروتئین سویا و پروتئین آب‌پنیر هستند. درک تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر به شما این امکان را می‌ دهد که سالم‌ترین گزینه را برای بدن خود انتخاب کنید.

پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر چیست؟

دانه های سویا نوعی از بقولات هستند که به طور طبیعی پروتئین بالایی دارند در حالی که چربی نسبتا کم دارند. برای ایجاد پروتئین سویا، تولید کنندگان دانه سویا را به غذایی تبدیل می‌کنند که شامل هیچ پوشش یا چربی نباشد. این غذای سویا به صورت پروتئین سویا فرآوری می ‌شود که شامل ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین (انجمن غذای سویا آمریکا، ۲۰۱۳) است. این پروتئین سویا ایزوله به شکل پودر فروخته می‌شود. پودر پروتئین سویا می ‌تواند برای ایجاد شیک پروتئین یا افزودن پروتئین به غذاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه پروتئین ‌ایزوله سویا به طور طبیعی پروتئین زیاد دارند اما در کربوهیدرات بسیار کم هستند اما بسیاری از تولید کنندگان مواد مغذی اضافی را به پروتئین سویا تجاری اضافه می ‌کنند تا مزه، بافت و ارزش غذایی آن را بهبود بخشند.

از طرف دیگر، پروتئین آب پنیر از شیر گاو درست شده ‌است. شیر گاو به طور طبیعی حاوی حدود ۳.۵ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی است. بعد از پاستوریزه کردن برای کشتن هر نوع باکتری، آنزیم‌ های ویژه به شیر اضافه می ‌شوند تا کازئین از آب پنیر جدا شود. قسمت های جامد برای درست کردن پنیر به کار می ‌روند. این آب پنیر بیشتر فرآوری می ‌شود تا کربو هیدرات‌ها، چربی‌ها، و آب اضافی آن حذف شود. محصول نهایی یک پودر غنی از پروتئین است که می ‌تواند برای ایجاد شیک پروتئین مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر : نکاتی که باید در نظر بگیرید.

در هنگام انتخاب بین پروتئین پودر سویا و پروتئین آب‌پنیر، نکات زیادی وجود دارد. در نظر داشته باشید که این عوامل با برند تفاوت دارند، در زیر برخی عوامل مهم در هنگام انتخاب نوع پودر پروتئین توضیح داده شده است.

طعم و بافت

پروتئین آب پنیر بافت نرم و تا حدودی خامه‌ای داشته و طعم ملایم آجیل مانند دارد. پروتئین سویا، طعم آجیل مانند قویتری دارد و برخی از مردم بافت آن را کمی تردتر می دانند. در پایان، مزه و بافت سویا در برابر پروتئین آب‌پنیر طرفدار کمتری دارد. هر دو در انواع طعم‌ها و فرمول ‌های مختلف موجود هستند. برخی از برندها ممکن است شامل افزودنی‌ ها یا تثبیت ‌کننده باشند که به منظور دستیابی به بافت خامه ای تر و غنی‌تر هستند. محصولات چند برند را امتحان کنید تا بتوانید مورد دلخواه خود را پیدا کنید.

تفاوت پروتئین سویا و آب پنیر از لحاظ ماندگاری

هر دو پروتئین سویا و آب پنیر به گونه‌ای فرآوری می ‌شوند که نسبتا پایدار هستند.

با وجود این که پروتئین آب پنیر از محصولات لبنی به دست می ‌آید، اما نیازی نیست نگران باشید که به سرعت خراب شود.

پودر پروتئین تاریخ انقضا دارد که معمولا یک سال یا بیشتر است. با این حال، بعید است اگرچه طعم محصول ممکن است تغییر کند اما ارزش غذایی و پایداری محصول کم‌تر تغییر می‌ کند.

تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر  : انواع پروتئین

یکی از مهم‌ترین عوامل برای بررسی تفاوت پروتئین سویا و آب پنیر مجموعه آمینو اسیدهای موجود در آن است.

۲۲ نوع آمینو اسید مورد استفاده توسط بدن انسان وجود دارد؛ ۹ مورد از اینها را نمی توان توسط بدن تولید کرد و باید از منابع غذایی بدست آید.

هم پروتئین سویا و هم پروتئین آب‌پنیر، پروتئین “کامل” هستند، به این معنی که آن‌ها حاوی این 9 مورد آمینو اسید ضروری هستند. با این حال، آن‌ها در غلظت نسبی آمینو اسیدهای ضروری کمی تفاوت دارند.

به عنوان مثال، پروتئین آب‌پنیر در leucine، isoleucine، methionine و lysine غنی تر است.

در مقابل پروتئین سویا بیشتر از پروتئین آب‌پنیر arginine, phenylalanine, tryptophan دارد.

چون lysine با رشد ماهیچه و methionine با کاهش چاقی مرتبط ‌است، بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران پروتئین آب‌پنیر را برای غنی بودن از این آمینو اسیدها انتخاب می کنند. با این حال، هر دو پروتئین سویا و آب‌پنیر حاوی مقادیر کافی اسیده‌ای آمینه ضروری و غیرضروری هستند تا از سلامت عمومی بدن پشتیبانی کنند.

تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر
تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر

محدودیت‌های رژیمی

محدودیت‌ های موجود در رژیم غذایی ممکن است مشخص کند که کدام یک از پروتئین سویا یا آب ‌پنیر برای شما بهتر است. به عنوان مثال، پروتئین آب ‌پنیر از یک منبع حیوانی ناشی می‌شود و برای رژیم غذایی گیاهخواری مناسب نیست.

در مقابل، پروتئین سویا منشا گیاهی دارد و می ‌تواند گزینه خوبی برای گیاهخواران باشد تا مطمئن شوند که به اندازه کافی پروتئین مصرف می کنند.

علاوه بر این، افرادی که نسبت به لاکتوز حساس هستند، ممکن است لازم باشد به دقت منابع پروتئینی خود را در نظر بگیرند.

پروتئین سویا حاوی لاکتوز نیست و برای افرادی که به لاکتوز حساس هستند، کاملا مناسب است.

وقتی که منبع پروتئینی به آب ‌پنیر می ‌رسد، به نوع پروتئینی که انتخاب می‌ کنید بستگی دارد.

پروتئین وی در سه شکل اصلی در دسترس هستند که شامل: کنسانتره وی (فرم حداقل پردازش ‌شده)، آب‌ پنیر ایزوله و آب پنیر هیدراته.

با اینکه ممکن است پودر پروتئین کنسانتره وی مقدار کمی لاکتوز داشته باشد اما ممکن است هنوز هم مشکلات گوارشی را برای افراد حساس به لاکتوز هستند ایجاد کنند.

پودر وی ایزوله یا کنسانتره فرآوری شده اند تا لاکتوز آن ها جدا شود و آن‌ ها را برای افراد حساس به لاکتوز مناسب می‌ سازد.

تفاوت پروتئین سویا و آب ‌پنیر : برخی از موارد مربوط به ارزش غذایی

فقط پروتئین در هنگام انتخاب پودر سویا یا وی مهم نیست. این پودر ها همچنین حاوی مواد مغذی دیگری هستند که از سلامت عمومی شما پشتیبانی می ‌کنند.

برای مثال، سویا به طور طبیعی شامل ویتامین گروه B، ویتامین E، روی، آهن، فسفر و پتاسیم است.

پروتئین وی شامل ویتامین‌ ها و مواد معدنی مهم از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

مقدار دقیق این مواد غذایی در برندهای مختلف فرق می ‌کند و مهم است که پیش از خرید برچسب ‌های مواد غذایی را چک کنید.

بررسی ارزش غذایی در هنگام ارزیابی پروتئین آب ‌پنیر در مقابل پروتئین سویا، مربوط به وجود فیتواستروژن در سویا می‌ باشد.

دانه سویا به طور طبیعی دارای فیتواستروژن هایی هستند که فعالیت estradiol  ( هورمون جنسی زنان) را تقلید می ‌کنند.

از زمان های گذشته، برخی از مردم نگران این هستند که خوردن سویا می ‌تواند سطح استروژن را افزایش دهد در حالی که میزان تستوسترون را کاهش می ‌دهد. با این حال تحقیقات علمی اخیر نشان می‌ دهد که مصرف سویا هیچ اثر بدی بر سطح هورمون و یا سلامت عمومی ندارد.

در حقیقت، تاثیر مصرف پروتئین سویا به منظور ارتقای رشد ماهیچه در حین تمرینات کاهش وزن نشان‌ داده شده‌است بنابراین، نگرانی‌ها در مورد محتوای فیتواستروژن در پروتئین سویا یک دلیل قوی برای انتخاب پروتئین آب‌پنیر به عنوان جایگزین‌ سویا نیست.

مرتبط بخوانید : خواص پودر سویا : 10 خاصیت جادویی!

ترجیحات شخصی

برای مشخص کردن گزینه مناسب می توانید انواع ویژه ‌ای از پروتئین آب‌ پنیر و وی را امتحان کنید تا مشخص شود کدام یک برای شما بهتر عمل می‌ کند. برخی افراد بعد از استفاده از انواع خاصی از پروتئین، گاز، نفخ، یا معده و روده را تجربه ‌کنند. این ممکن است نشانه این باشد که بدن شما نسبت به برخی از ترکیبات در پروتئین واکنش نشان می ‌دهد، اما این به این معنی نیست که یک مارک دیگر از پروتئین آب‌پنیر یا سویا برای شما کارساز نخواهد بود. با انواع مختلف، طعم‌ها و نسبت‌های مواد مختلف امتحان کنید تا زمانی که شما تشخیص دهید چه چیزی برای شما بهتر عمل می ‌کند.

منبع : nuts.com

نیاز به مشاوره در خصوص مکمل های بدن سازی و خرید آنها را دارید؟!
این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.