جوانه گندم و سلامتی

بدون شک جوانه گندم یک منبع بسیار غنی از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. خواص جوانه گندم آن قدر زیاد می باشد که نمی توان نام جوانه گندم را گفت ولی اسمی از سلامتی به زبان نیاورد. جوانه گندم و سلامتی رابطه تنگاتنگی دارند که خواص و فواید جوانه گندم عامل محکم بودن این پیوند می باشد. همراه گیاه سبز باشید با معرفی جوانه یا همان گیاهک گندم و پرداختن به خصوصیات آن. در این مطلب این موارد را بررسی خواهیم کرد :

 

ساختار و ارزش غذایی جوانه گندم

دلیل سالم بودن یک ماده غذایی ساختار آن می باشد. مواد تشکیل دهنده یک خوراکی، تعیین کننده میزان ارزش غذایی آن برای بدن از نظر سالم بودن هستند. بنابراین، در این بخش می خواهیم عوامل سلامتی جوانه گندم را پیدا کنیم.

گیاهک گندم یک قسمت از هسته گندم می باشد. وظیفه آن پدیدآوری گندم می باشد. جوانه گندم، دارای طبع گرم و خشک می باشد. پتاسیم، منیزیم جزء اصلی ترین اعضای مواد معدنی موجود در این جوانه هستند. گیاهک گندم یک منبع بسیار مفید برای ویتامین های گروه B می باشد. ویتامین های B1، B2، B5، B6 و B9 در ساختار این گیاهک وجود دارند. گیاهک گندم از نظر پروتئین هم غنی می باشد و می تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تأمین کند.

یکی از مزیت های ویژه گیاهک گندم، نبود کلسترول و قند در ساختار آن می باشد. فیبر و چربی های سالم هم از نقاط قوت آن به شمار می آیند. این محصول دارای فواید فراوانی برای سلامت اعضای بدن و شادابی پوست می باشد. دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند. کاهش وزن، از برجسته ترین فواید جوانه گندم به حساب می آید.

برخی از افراد باید از خوردن جوانه گندم پرهیز کنند :

  • افرادی که به گلوتن آلرژی دارند.
  • افرادی که طبق یک رژیم کم کربوهیدرات رفتار می کنند.
  • افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند. این افراد برای مصرف گیاهک گندم باید با پزشک مشورت کنند.

ارزش غذایی 100 گرم جوانه گندم :

  • میزان کالری : 360 کیلوکالری
  • پروتئین : 23 گرم
  • چربی : 9 گرم
  • کربوهیدرات : 51 گرم
  • فیبر : 13 گرم
  • کلسترول : صفر گرم

خواص جوانه گندم برای سلامتی

خواص جوانه گندم برای سلامتی

کمک به سلامت دستگاه گوارش

فیبر، تقریباً 13 درصد از وزن جوانه گندم را به خود اختصاص داده است. این مقدار نشان دهنده سرشار بودن جوانه گندم از فیبر می باشد. فیبر فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یکی از این فواید کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش می باشد. فیبر از مشکلاتی گوارشی که احتمالاً در آینده به کیست و بیماری سرطان تبدیل می شوند، جلوگیری می کند.

کاهش LDL

LDL یا همان کلسترول بد، همان طور که از نامش پیداست، چیزی نیست که افزایش آن به سلامت انسان کمک کند. این نوع کلسترول، در بدن اکسید می شود و بیماری های خطرناکی همچون سکته مغزی را به همراه می آرود. اضافه کردن گیاهک گندم به برنامه غذایی شما می تواند با فراهم نمودن فیبر مورد نیاز بدن احتمال ایجاد این بیماری ها را کاهش دهد. اکتا واسانول هم ماده ای دیگر در ساختار گیاهک گندم می باشد که می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد.

برطرف نمودن خستگی

مصرف این محصول، روی از بین بردن احساس ضعف و خستگی تأثیرگذار می باشد.

چاقی و لاغری

شاید برایتان عجیب باشد که یک ماده غذایی چگونه می تواند هم باعث افزایش وزن و هم باعث کاهش وزن شود. در پاسخ باید بگوییم، روش مصرف، تعیین کننده تأثیرات گیاهک گندم در بدن می باشد. اگر قصد اضافه وزن دارید، جوانه گندم را به همراه سالاد یا ماست، 10 دقیقه پس از میل کردن غذا مصرف کنید. اگر هم قصد کاهش وزن دارید، جوانه گندم را به همراه سالاد یا ماست، 10 دقیقه قبل از میل کردن غذا مصرف کنید. به همین سادگی شما می توانید با مصرف این جوانه، به دو مزیت کاملاً متضاد دست پیدا کنید.

افزایش عملکرد حافظه

مصرف مرتب و روزانه این محصول، به صورت مستقیم روی تقویت حافظه تأثیرگذار می باشد.

خواص جوانه گندم برای پوست و مو

خواص جوانه گندم برای پوست و مو

کمک به سلامت پوست

روغن جوانه گندم با ممانعت از بروز بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس، به سلامت پوست کمک می کند. ویتامین های موجود در این روغن باعث می شود که پوستی سالم تر داشته باشید و مشکلات آن را رفع کنید.

جوانه گندم هم می تواند روی سلامت پوست شما تأثیرگذار باشد. شما می توانید با مصرف آن به همراه سالاد و غذا یا استفاده از آن به صورت خشک به خواسته هایتان دست پیدا کنید. برای ساخت ماسک جوانه گندم، شیر کم چرب و پودر جوانه گندم را با یکدیگر مخلوط کنید و روی صورت قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از خشک شدن ماسک، پوست خود را بشویید.

تقویت مو

یکی دیگر از ویتامین های موجود در ساختار این جوانه ویتامین E می باشد. ویتامین E یکی دیگر از عوامل پیوند جوانه گندم و سلامتی می باشد. این ویتامین به دلیل خواص منحصر به فردش به اکسیر جوانی هم مشهور است. در نبود ویتامین E در بدن، روند تقویت مو متوقف شده و مو ها خشک می شوند. روغن جوانه گندم می تواند این ویتامین را به مو های شما تزریق کند تا مو هایی سالم و زیبا داشته باشید. ضمناً می توانید از ریزش مو هم جلوگیری بفرمایید.

دستور مصرف جوانه گندم

دستور مصرف جوانه گندم

سوپ جوانه گندم

مواد لازم :

  • جوانه گندم : 3 پیمانه
  • جوپرک : 1 پیمانه
  • آب مرغ یا گوشت : 2 لیتر
  • پیاز : 1 عدد
  • سیر : 2 الی 3 حبه
  • رب گوجه فرنگی : 2 ق غذاخوری
  • قارچ خردشده : 1 پیمانه
  • کره : 1 قاشق مرباخوری
  • گشنیز خردشده : 4 الی 5 قاشق غذاخوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • آبلیمو : به میزان لازم

طرز تهیه :

در اولین مرحله باید پیاز را به صورت ریز خرد کنید (می توانید رنده هم کنید). بعد از خرد کردن آن را داخل ظرف بریزید. سیر را رنده و با 1 قاشق مرباخوری کره به پیاز افزوده و تفت دهید. قارچ را هم به صورت ریز خرد کرده و به مواد بیفزایید. جوانه گندم را بشویید و به مواد اضافه کنید تا بوی خامی نداشته باشد.

آب مرغ و مواد تفت داده شده را درون قابلمه ای بریزید. بقیه مواد هم به آب مرغ اضافه کنید و منتظر بمانید تا مقداری بجوشد. بعد از این که کمی جوشید، شعله را کم کنید و نمک و فلفل را هم اضافه کنید. در آخر هم رب، آبلیمو و گشنیز خرد شده را هم بیفزایید. زمانی که سوپ کمی جوش زد، آن را از روی حرارت بردارید. این سوپ خوشمزه آماده شد.

صبحانه با جوانه گندم

مواد لازم :

  • جوانه گندم (آسیاب شده) : نصف استکان
  • شیر : 1 لیوان
  • عسل : 1 قاشق غذاخوری
  • زنجبیل : 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه :

  • جوانه گندم آسیاب شده را با شیر مخلوط کرده و این مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.
  • بعد از گذشت 15 دقیق عسل و زنجبیل را هم به این مخلوط بیفزایید.
  • این صبحانه مقوی آماده شد.

مصرف جوانه گندم به چه کسانی توصیه می شود ؟

مصرف جوانه گندم به چه کسانی توصیه می شود ؟

سالخوردگان :

با افزایش سن، قدرت بینایی افراد کاهش پیدا می کند. ویتامین E می تواند به عنوان یک مانع، سر راه ضعیف شدن قدرت بینایی بایستد و به سلامت چشم کند. یکی از بهترین منابع برای دریافت ویتامین E همین جوانه گندم می باشد.

ورزشکاران :

ورزشکاران برای انجام فعالیت ها و تمرینات ورزشی روزانه خود به انرژی نیاز دارند. پس باید به میزان کافی کالری مصرف کنند. گیاهک گندم علاوه بر هدیه دادن کالری مورد نظر ورزشکاران، مواد مغذی نظیر پروتئین را هم به بدن آن ها اضافه می کند. می توانید گیاهک گندم را به انواع میلک شیک اضافه کنید و آن را پیش یا پس از تمرینات مصرف کنید.

کودکان :

تغذیه سالم، یکی از مهمترین عوامل رشد کودکان می باشد. توجه به این موضوع که افراد در کودکی از چه نوع مواد غذایی مصرف می کنند، در سلامت آن ها بسیار تأثیرگذار می باشد. شما می توانید جوانه گندم را به ماکارونی، انواع کلوچه یا غذا های مورد علاقه کودکان اضافه کنید تا بدن آن ها بتوانند خواص جوانه گندم را دریافت کنند.

تهیه جوانه گندم

همان طور که تا الان متوجه شده اید، جوانه گندم خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این محصول ارزشمند برای خیلی از افراد می تواند مثمر ثمر واقع شود و کیفیت زندگی افراد را بالا ببرد.

شما می توانید جنین یا گیاهک گندم (جوانه گندم) را از فروشگاه گیاه سبز در بسته‌بندی 200 گرمی تهیه بفرمایید.

 

صحبت پایانی

جوانه گندم می تواند سلامتی را در اشکال مختلف و به افراد مختلف هدیه کند. جوانه گندم یک ماده غذایی عالی و فایده بخش می باشد؛ اما باید در مورد روش مصرف آن، مانند روش مصرف هر ماده غذایی دیگر تحقیق کرد و حتماً از پزشک و متخصص تغذیه مشورت گرفت.