خواص دانه چیا

خواص دانه چیا فراوان و در نوع خود بینظیر است

اینها دانه هایی کوچک از خانواده نعناعیان هستند که می توانند در رژیم گیاهخواری، رژیم لاغری و همچنین تامین مواد معدنی بدن مورد استفاده قرار بگیرد. از ویژگی های دانه های چیا این است که  می تواند تا مقدار زیادی آب به خود جذب کنند.  توانایی جذب دانه چیا 10-12 برابر وزنشان گزارش شده است.

رنگ دانه چیا سفید، سیاه، خاکستری و قهوه ای می تواند باشد. رنگ های تیره تر دانه چیا نشان دهنده وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان در آن است.  این دانه شباهت زیادی با دانه ریحان و تخم شربتی دارد که ممکن است حتی به جای هم اشتباه گرفته شوند.

خواص این 3 نوع دانه کاملا با هم تفاوت دارد اما همه آن ها می توانند آب را به خود جذب کرده و لعابدار شوند.

خواص دانه چیا

از نظر طب سنتی دانه چیا دارای طبع سرد و تر است.

این دانه های کوچک مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر دارند که می توانند نیاز بدن به این مواد معدنی را برطرف کنند. همانطور که می توانید کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان مفید است. منیزیم نیز برای ساخت استخوان ها و حفظ سلامت آن ها موثر است. همچنین نقل و انتقال یون های پتاسیم و کلسیم به داخل و خارج سلول به این روش مورد نیاز است.

این دانه خاصیت ضد التهابی داشته و در پایین آوردن کلسترول و فشار خون نیز نقش دارد.

از دیگر مواد مغذی که در دانه چیا وجود دارد می توان به فیبر، ویتامین، پروتئین و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد. فیبر برای عملکرد مناسب سیستم گوارش ضروری است و به همین خاطر مصرف دانه چیا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن می شود.

وجود فیبر در دانه چیا می تواند یبوست را درمان کند چرا که  فیبر بر عملکرد روده و دستگاه گوارش تاثیر مثبتی دارد. مصرف این دانه باعث جذب آب در دستگاه گوارش شده و با تبدیل شدن به یک ماده ای ژله ای، حرکت مواد در روده را راحت تر می کند.

نکته مهم دیگر درباره دانه چیا وجود امگا۳ در آن است. به همین خاطر می تواند به عنوان جایگزینی برای ماهی باشد. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند می توانند از این دانه برای تامین امگا3 بدن خود استفاده کنند.

سلنیوم نیز از دیگر مواد معدنی است که دانه chia وجود دارد. نقش سلنیوم در بدن افزایش میزان جذب ویتامین E است و همانطور که به احتمال زیاد می دانید ویتامین E برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

فیبر و اسید لینولئیک که در دانه چیا وجود دارد اجازه نمی دهد تا چربی ها در بدن انباشه شده و همچنین از مبتلا شدن به دیابت نیز پیشگیری می کند

با وجود این که دانه چیا مواد مغذی و معدنی فوق العاده ای دارد اما در عین حال  کم کالری است بنابراین با اضافه کردن این دانه های مغذی به رژیم غذایی خود می توانید بدون افزایش کالری دریافتی نیاز بدن به انواع مواد ضروری را تامین کنید.

همانطور که اشاره کردیم دانه چیا می تواند به مقدار زیادی آب جذب کند. جذب آب و همچنین وجود فیبر در این دانه باعث می شود تا برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کرده و اشتهای خود را در رژیم های لاغری کنترل کنید.  به دلیل خاصیت جذب آب و لعابدار شدن این دانه، می توان از آن در جهت رفع عطش و همچنین هیدراته کردن بدن استفاده کرد.

روغن چیا منبعی غنی از آنتی اکسیدان است و مصرف آنتی اکسیدان میتواند در جوانسازی و کاهش چین و چروک پوست مفید باشد چرا که مانع فعالیت رادیکال های آزاد بدن می شود.

مصرف دانه چیا می تواند مشکلات قلبی و عروقی را از بین ببرد

بنابراین اگر مشکلات قلبی و عروقی دارید می توانید از دانه چیا کمک بگیرید چرا که می تواند پروسه درمان را سریع تر کند. بر اساس نتایج تحقیقات، دانه چیا مقدار زیادی آلفا لینوئیک اسید دارد که بر سلامت قلب، بهبود عملکرد عروق، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول مفید موثر است.

مصرف دانه چیا در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین مفید است. این ماده مقدار زیادی پروتئین و کلسیم دارد به همین خاطر مصرف آن می تواند به استحکام و رشد بافت استخوانی و اسکلت جنین کمک کند.  علاوه بر این امگا 3 موجود در دانه چیا به راحتی نیاز جنین را بر طرف می کند.

مصرف دانه چیا می تواند به بهبود روند بیماری کم خونی و جلوگیری از بروز آن کمک کند. همچنین دانه چیا فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می دهد. مشکل یبوست نیز که در زنان باردار اتفاق می افتد با دانه چیا می تواند برطرف شود.

دانه چیا بر اختلالات سوخت و ساز نیز موثر است. بر اساس مطالعات انجام شده، چربی موجود در دانه چیا با بدن سازگاری دارد و باعث افزایش کلسترول خوب بدن می شود. هنگامی که چربی دانه چیا جایگزین چربی های بد در بدن می شود، به طور طبیعی چربی در نواحی مختلف بدن، به تدریج از بین می رود.

خواص دانه چیا
خواص دانه چیا

جوش و آکنه از جمله مشکلات پوستی رایج در بدن می باشد که در افراد مختلفی بروز می کند.

دانه چیا به خاطر وجود روی به آسانی با باکتری های مولد آکنه مقابله کرده و التهابات ناشی از آکنه به راحتی توسط امگا 3 از بین می رود

همچنین به پاکسازی پوست از سموم کمک کرده و عوامل ایجاد کننده باکتری را از بین می برد. ترمیم و بازسازی سلول های پوستی را انجام داده و در نهایت می تواند زخم و جای جوش را ترمیم کند.

علاوه بر مواری که از خواص دانه چیا اشاره کردیم می توان به کاهش قند خون بدن نیز توجه ویژه ای داشت.

قند خون بالا ناشتا از نشانه های دیابت نوع دو درمان نشده است. بالا بودن همیشگی قند خون ناشتا می تواند یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری‌ های مزمن مانند بیماری ‌های قلبی باشد. اما افزایش شدید و موقتی قند خون بعد از وعده‌های غذایی هم در صورت ادامه دار شدن می‌ تواند روی سلامتی تاثیر منفی داشته باشد.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده که مصرف دانه چیا حساسیت به انسولین را افزایش داده در نتیجه قند خون کنترل شده و پس از وعده‌های غذایی پایدار می شود. تحقیقی که در این زمینه بر روی انسان ها انجام شده است نشان داده‌ است که مصرف نان دارای دانه چیا در مقایسه با نان معمولی، می‌ تواند میزان بالا رفتن قند خون پس از مصرف غذا را کاهش دهد.

التهاب یک واکنش طبیعی در بدن است که به عنوان پاسخی در مقابل عفونت و جراحت بروز می کند.

قرمزی یا ورم پوست نشانه دهنده ی وجود التهاب در بدن است. التهاب با باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر عوامل ایجاد کننده عفونت مبارزه  می کند اما می تواند اثرات بدی نیز داشته باشد.

التهاب های مزمن که برای طولانی مدت در بدن باقی بمانند می توانند باعث بروزی بیماری‌ های قلبی و یا حتی سرطان شوند

این نوع التهابات به طور معمول هیچ علامت قابل مشاهده‌ای ندارند، اما با بررسی شاخص ‌های التهابی در خون می توان به وجود آن ها پی برد. سیگار کشیدن، ورزش نکردن، رژیم غذایی ناسالم و … از ریسک فاکتورهای ابتلا به التهابات شدید هستند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف ۳۷ گرم دانه چیا به طور روزانه، شاخص التهابی hs-CRP  خون را تا ۴۰ درصد کم می کند. تحقیقات بیشتری برای اثبات تغییر شاخص های التهابی به علت مصرف دانه چیا مورد نیاز است.

چند نکته کوتاه درباره خواص دانه چیا وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم :

پف و سیاهی دور چشم را درمان می کند.

می تواند خشکی لب را از بین ببرد.

ناخن های دست و پا را نیز تقویت می کند.

باعث افزایش رطوبت رسانی به پوست و مو شده و آن ها را تقویت می کند.

در لایه برداری و جوان سازی پوست نیز موثر است.

سم زدایی و پاکسازی سلول های بدن نیز از دیگر خواص دانه چیا است.

مصرف این دانه انرژی بدن شما را افزایش داده و افسردگی را نیز درمان می کند.

مرتبط بخوانید : غذا با دانه چیا : دستور پخت 6 غذای واقعا ساده و مقوی!

دانه چیا برای لاغری

لاغری یکی از خواص دانه چیا است که می تواند برای افرادی که به دنبال روشی برای کاهش وزن هستند مفید باشد. دانه های چیا غنی از فیبر هستند و ۹.۷۵ گرم فیبر در هر 28 گرم وجود دارد. آن ‌ها همچنین حاوی ۴.۶۹ گرم پروتئین در هر وعده هستند.

هم فیبر و هم پروتئین می‌ تواند به طور موقت اشتها را از طریق ایجاد احساس سیری بیشتر، سرکوب کند. علاوه بر این، هر وعده از دانه ‌های چیا تنها شامل ۱۳۸ کالری است و آن ‌ها را به یک ماده غذایی با کالری پایین تبدیل می کند. همچنین می تواند به عنوان یک میان وعده‌ غذایی با مواد مغذی فراوان استفاده شود.

مطالعات بر روی چیا

دانشمندان اخیرا شروع به مطالعه فواید بالقوه کاهش وزن دانه‌ های چیا کرده‌ اند. برخی از این مطالعات نتایج امیدوار کننده‌ ای را نشان داده ‌اند، اما داده‌ها از نتایج به دست آمده دور هستند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ کاهش وزن را در افرادی که روزانه ۳۵ گرم آرد دانه چیا مصرف می ‌کنند را با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند مقایسه کرد. در مجموع ۲۶ شرکت ‌کننده در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

بعد از ۱۲ هفته تفاوتی در کاهش وزن بین دو گروه وجود نداشت. با این حال، محققان به کاهش چشمگیر وزن در میان افراد گروه چیا اشاره کردند. شرکت کنندگانی که در ابتدای مطالعه چاق بودند وزن بیشتری نسبت به کسانی که در ابتدا اضافه‌ وزن داشتند از دست دادند.

به علاوه، افراد گروه چیا که میزان کلسترول غیر عادی در ابتدای مطالعه داشتند، در انتهای این مطالعه، سطوح بالایی از بهبود یافتگی را نشان دادند. آرد دانه چیا منجر به کاهش کلسترول کلی و افزایش کلسترول خوب شده بود.

مطالعه دیگری انجام شده بود که بررسی می‌ کرد که آیا دانه‌ های چیا کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را ترویج می ‌کنند یا خیر. این مطالعه شامل ۷۷ شرکت ‌کننده بود که اضافه‌وزن یا چاقی داشتند.

تمام شرکت کنندگان یک رژیم غذایی با کالری محدود را به مدت ۶ ماه دنبال کردند. یک گروه به صورت روزانه دانه چیا را خورد، در حالی که گروه دیگر یک غذای کنترلی مبتنی بر سبوس گندم را مصرف می کردند.

شرکت کنندگانی که دانه چیا را مصرف نمی ‌کردند ۰.۳ کیلوگرم (kg)، یا ۰.۶۶ پوند را به طور متوسط از وزن خود را از دست داده بودند. آن‌ هایی که دانه چیا می ‌خوردند متوسط ۱.۹ کیلوگرم یا ۴.۱۹ پوند را از دست دادند. گروه دانه چیا همچنین کاهش قابل‌ توجهی در دور کمر در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.

این یافته‌ ها با هم نشان می‌ دهند که بعید است دانه‌ های چیا منجر به کاهش چشمگیر وزن به خودی خود شوند. آن‌ ها ممکن است کاهش وزن را در افرادی که رژیم غذایی با کالری پایینی دارند را ترویج کنند، اگرچه شواهد این ادعا بی‌ نتیجه بوده ‌است.

نیاز به مطالعات دقیق ‌تر و جامع ‌تر جهت آزمایش تاثیرات دانه‌ های چیا بر کاهش وزن و سلامت کلی وجود دارد. دانه‌ های چیا حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید هستند.  28گرم دانه چیا شامل مقادیر زیر است:

۱۷۹ میلی‌ گرم کلسیم

۹۵ میلی‌ گرم منیزیم

۲.۱۹ میلی‌ گرم آهن

۱۱۵ میلی‌ گرم پتاسیم

هم چنین دانه چیا دارای چندین آنتی ‌اکسیدان هستند و منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. برخی از تحقیقات، جذب امگا ۳ را به خطر کاهش افسردگی، بیماری روده ملتهب و آلرژی‌ های دوران کودکی پیوند می ‌دهند. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

تحقیقات سلامتی

تحقیق در مورد فواید سلامتی بالقوه بذر چیا هنوز در دوران ابتدایی خود است. نیاز به آزمایش‌ های بالینی بیشتری از کیفیت بالاتر وجود دارد.

با این حال، تحقیقات فعلی حاکی از آن است که دانه‌ های چیا ممکن است برخی از فواید سلامتی زیر را فراهم کنند:

کاهش التهاب و احتمالا به علت محتوای آنتی ‌اکسیدانی بالای آن

کنترل بهتر قند خون، که می ‌تواند به مدیریت دیابت کمک کند

مرتب کردن حرکات روده، از جمله تسکین و رهایی از یبوست

فشار خون کم‌تر

رقیق کننده خون به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ که ممکن است از تشکیل لخته‌ های خونی جلوگیری کند.

سطح کلسترول بالا را بهبود می‌ بخشد.

به روش های مختلفی می توانید دانه چیا را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید تا لاغر شوید

دانه چیا را می توانید به صورت خام و به عنوان یک میان وعده مصرف کنید. برخی از مردم دوست دارند تا دانه های چیا را طعم دار مصرف کنند. بسیاری از مطالعات که در مورد دانه‌های چیا انجام شده است از دوز های نسبتا بالایی استفاده کرده ‌اند که بیشتر از یک وعده است.

برای افرادی که برای خوردن مقادیر بیشتر دانه‌ های چیا تلاش می ‌کنند، روش‌ های ساده‌ای وجود دارد. اگر شما جزء این گونه افراد هستید، یک یا چند مورد از روش های زیر را امتحان کنید:

یک قاشق از دانه‌ های چیا را به اسموتی صبحانه اضافه کنید.

دانه های چیا را روی سالاد بریزید.

با آرد چیا کیک بپزید.

آب چیا را با خیساندن 1 به 16 قسمت آب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ایجاد کنید. آن را به تنهایی یا به صورت ترکیبی با عسل، لیمو و یا آب‌میوه بنوشید تا طعم دار شود.

دانه ‌های چیا را به مخلوط های مختلف اضافه کنید.

یک پودینگ دانه چیا را با مخلوط کردن دانه‌ ها به شیر یا ماست درست کنید و در طول یک شب بگذارید تا سفت شود. افزودن عسل یا میوه‌ های تازه یا خشک می‌ تواند آن را به یک صبحانه خوش ‌مزه تبدیل کند.

با خواص دانه چیا به طور کلی آشنا شدید در ادامه نکاتی درباره ارزش غذایی، نحوه خرید و چگونگی استفاده از آن اشاره خواهیم کرد. با ما را همراهی کنید.

 

خواص دانه چیا
خواص دانه چیا

چیا در بدنسازی

چیا یک سوپرفود است که یک مشت ماده مغذی بزرگ را ارائه می‌ کند. دانه چیا برای تامین کردن اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی ‌اکسیدان‌ ها، فیبر و پروتئین محبوب است. همچنین مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارد. اینها همه واقعیت ‌هایی هستند که شما به آن نیاز دارید.

28 گرم از دانه‌ های چیا شامل حدود ۱۴۰ کالری است. ۴ گرم پروتئین، ۹ گرم چربی و ۱۲ گرم کربوهیدرات را تامین می ‌کند. ۱۰ گرم از کربوهیدرات‌ها فیبر هستند.

دانه چیا برای سلامتی فواید مختلفی دارد که برای بدنسازی مفید هستند. فیبر بالا می ‌تواند به شما کمک کند به برنامه غذایی سالم خود پایبند باشید. فیبر در رژیم غذایی بسیاری از افراد به مقدار کم مصرف می شود و می تواند مشکلات گوارشی مختلفی ایجاد کند. اکثر مردم تنها نیمی از ۲۵ گرم توصیه‌شده را مصرف می‌ کنند.

فیبر می ‌تواند به کنترل اشتها کمک کرده و باعث می‌شود که شما احساس سیری بیشتری برای مدت طولانی‌تر داشته باشید تا در طول روز کمتر بخورید.

با اینکه ثابت شده‌است که خوردن فیبر بیشتر به مردم کمک می‌کند وزن خود را از دست بدهند، اما هنوز اختلاف نظر در این مورد وجود دارد. تحقیقات شواهد متناقض را در استفاده از آن برای کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه‌وزن پیدا کرده ‌است. تحقیقات بیشتری باید برای فواید مدیریت وزن دانه چیا انجام شود، اما به نظر می ‌رسد که برای این هدف دارای پتانسیل تاثیرگذاری است.

اسیدهای چرب امگا ۳ مورد دیگری از خواص دانه چیا هستند. اضطراب چربی در چرخه های سلامتی و تندرستی رو به کاهش است. مردم به طور فزاینده‌ای درک می ‌کنند که انواع زیادی چربی وجود دارد که کار‌های متفاوتی را در بدن انسان انجام می ‌دهند.

دانه چیا حاوی alpha-linolenic acid (ALA)، یک اسید چرب امگا ۳ است. ALA یک اسید چرب ضروری است که ما فقط می ‌توانیم آن را از گیاهان خاص دریافت کنیم.

این چربی بسیار مورد تحقیق قرار گرفته‌ است و ثابت شده ‌است که در رژیم غذایی سالم ضروری است. در این تحقیقات نشان داده شده است که دانه چیا مارکرهای ALA را در خون افزایش می دهد.

دانه چیا حاوی مقدار معقولی از پروتئین و ۱۸ آمینو اسید ضروری هستند. این مقدار به اندازه کافی برای حمایت از رژیم غذایی با پروتئین بالا کافی نیست، اما می‌ تواند در افزودن پروتئین و فیبر بیشتر به همراه مقدار قابل ‌توجهی چربی مفید باشد.

برای مثال به کره بادام‌ زمینی فکر کنید. کره بادام‌ زمینی کمی پروتئین دارد اما چربی بسیار بیشتری دارد. به طور مشابه، دانه چیا حاوی پروتئین است اما یک منبع کم از چربی های سالم مهم است.

هم چنین آن می ‌تواند مکمل خوبی برای افرادی باشد که گوشت را برای افزایش پروتئین و ویتامین‌ های گروه B که برای دستیابی به غذاهای گیاهی دشوار است، مصرف نمی ‌کنند.

جایی که دانه چیا اهمیت ویژه ای پیدا می کند، مجموعه مواد مغذی آن ‌ها است. آن‌ ها حاوی کلسیم، فسفر، منگنز، منیزیم، آهن، روی و مس هستند. در حقیقت، دانه‌ ها حاوی مقادیر بیشتری کلسیم، فسفر و پتاسیم نسبت به شیر هستند.

کلسیم یک ماده معدنی است که مسئول بسیاری از کارهای عضلانی و اسکلتی در بدن است، به خصوص حفظ تراکم مواد معدنی. وقتی که کلسیم در رژیم غذایی کم است، خطرات ناشی از شکستگی‌ های ناشی از فشار و پوکی استخوان بالاتر است.

دانه چیا یک منبع عالی از ویتامین‌ های B حتی در مقایسه با غلات و جو است. این یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت‌ های مربوط به گندم است

دانه چیا همراه با ویتامین و مزایای معدنی شگفت ‌انگیز، در لیست سوپرفودها به علت داشتن  فعالیت آنتی‌اکسیدان خود می باشد. ویژگی ‌های آنتی‌ اکسیدانی آن مسئول تعدادی از فعالیت‌ ها در بدن هستند، از جمله محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد و دیگر چربی ‌هایی که می ‌تواند باعث فساد شده و به بدن آسیب برسانند.

مصرف دانه چیا همچنین باعث افزایش انرژی بدن می شود

این ماده با این که سرشار از مواد مغذی و آنتی ‌اکسیدان‌ ها است یک کافئیک اسید نیز می باشد که یک آنتی‌اکسیدان است که در قهوه یافت می ‌شود. با این حال اجازه ندهید این اسم شما را فریب دهد. در واقع دانه ‌ها چیا حاوی کافئین نیستند.

با این حال، آنتی اکسیدان ها ممکن است در واقع خستگی را کاهش داده و التهاب مربوط به ورزش را کاهش دهد. بنابراین بین آنتی‌ اکسیدان‌ها، فیبر و چربی ‌های سالم چیا، یک کوکتل خوب از مواد مغذی تولید کننده انرژی دریافت خواهید کرد تا در طول روز به شما کمک می کند تا سرحال و پرانرژی باشید.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا دانه چیا عوارضی هم دارید یا خیر. دانه‌ های چیا یک ماده غذایی ایمن در نظر گرفته می ‌شوند و یک مکمل بزرگ برای رژیم غذایی هستند. هیچ عارضه جانبی از مصرف دانه چیا وجود ندارد، به غیر از ناراحتی معده و روده از فیبر بسیار زیاد، اگر مقدار زیادی  از آن‌ها را مصرف کنید.

آیا دانه چیا از تخم کتان بهتر است؟ هر دو این دانه ها خواص مختلفی دارند و بهتر بودن آن ها بستگی به عوامل مختلفی دارد. همانند دیگر توصیه‌های غذایی، اهداف و اولویت‌های شخصی شما پاسخ این سوال را مشخص خواهند کرد.

در دو قاشق غذاخوری دانه چیا کالری کلی کم، فیبر بالا، کربوهیدرات‌های بیشتر و کلسیم و سلنیوم دو برابر تخم کتان است. از سوی دیگر، دانه‌ های کتان منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک، مس، ویتامین B۱ و کمی بیشتر از اسیده‌ای چرب امگا ۳ دارد.

دانه های چیا و کتان در حد یک مقدار پروتئین دارند و هر دو انتخاب‌ های خوبی هستند. در پایان، دانه چیا زمانی که در دستور العمل‌ ها استفاده می‌ شود بسیار متنوع است و می‌ تواند با بسیاری از مواد ترکیب شود، در حالی که کتان یک ماده افزودنی مناسب برای شیک ها و دستور العمل‌ های دیگر است.

مرتبط بخوانید : دستور آشپزی؛ پودینگ دانه چیا

جدول ارزش غذایی

دانه چیا یک غذای فرآوری نشده است که می ‌تواند توسط بدن به عنوان دانه ( برخلاف تخم کتان ) جذب شود. 28 گرم ( حدود ۲ قاشق سوپ خوری) دانه چیا شامل ۱۳۹ کالری، ۴ گرم پروتئین، ۹ گرم چربی، ۱۲ گرم کربوهیدرات و ۱۱ گرم فیبر، به اضافه ویتامین و مواد معدنی است. خواص دانه چیا ناشی از وجود انواع ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی است.

در هر 28 گرم 138 کالری دارد. متناسب با وزن دانه چیا، 6 درصد آن آب، 46 درصد آن کربوهیدرات ها (که 83 درصد آن فیبر است)، 34 درصد آن چربی و 19 درصد آن پروتئین است.

ارزش مواد غذایی دانه چیا در 100 گرم به شرح زیر است :

انرژی : 486 کیلوکالری

کربوهیدرات : 42.1 گرم

فیبر رژیمی : 34.4 گرم

چربی : 30.7 گرم

پروتئین : 16.5 گرم

ویتامین A: معادل 54 میکروگرم (7 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

دانه چیا حاوی 0.62 میلی گرم ( 54 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)

ویتامین B2 : 0.17 میلی گرم ( 14 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

نیاسین : 8.83 میلی گرم ( 59 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

فولات : 49 میکروگرم ( 12 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

ویتامین سی : 1.6 میلی گرم ( 2 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

ویتامین ای : 0.5 میلی گرم ( 3 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

کلسیم : 631 میلی گرم ( 63 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

آهن : 7.7 میلی گرم ( 59 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

منیزیم : 335 میلی گرم ( 94 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

منگنز : 2.72 میلی گرم ( 130 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

فسفر : 860 میلی گرم ( 123 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)

پتاسیم : 407 میلی گرم ( 9 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

روی : 4.6 میلی گرم ( 48 درصد از نیاز روزانه توصیه شده )

آب : 5.8 گرم

مرتبط بخوانید : اسموتی جو دوسر، دانه چیا و موز

خرید دانه چیا ( دانه چیا را از کجا بخریم؟ )

در فروشگاه های مختلفی دانه چیا در بسته بندی های بهداشتی عرضه می شود. در فروشگاه ها و عطاری ها می توانید دانه چیا را خریداری کنید.

شما همچنین می توانید به راحتی دانه چیا را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی برگ سبز یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه محصولات گیاهی، لوازم قنادی و مکمل های ورزشی است که می توانید دانه چیا را سفارش دهید و درب منزلتان تحویل بگیرید. محصول موجود در فروشگاه، وارداتی از کشور پرو میباشد که در برگ سبز بسته بندی میگردد.

وزن بسته بندی های ارائه شده 200 و 1000 گرمی است.

به روش های مختلفی می توانید دانه چیا را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. شما می ‌توانید به راحتی با آن پودینگ درست کنید. یکی از رایج ‌ترین روش‌ها برای خوردن این دانه‌ ها، مخلوط کردن یک چهارم فنجان دانه در یک فنجان مایع (شیر بادام، آب‌میوه و …) است. وقتی دانه ‌ها حالت ژله ای  پیدا می کنند و دیگر  آب جذب نمی کنند، “پودینگ” آماده خوردن است. این کار می ‌تواند تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. پودینگ دانه چیا چند روز در یخچال قابلیت نگهداری دارد. از آنجا که دانه چیا یک طعم خوبی برای خودش ندارد، می توانید ادویه، میوه های خرد شده، آجیل و هر چیزی که دوست دارید را به آن اضافه کنید.

دانه‌های خشک چیا همچنین می ‌توانند به صورت خام یا بو داده به انواع اسموتی ها و آب ‌میوه اضافه شوند، با ماست یا آرد جو مخلوط شوند، یا بر روی سالاد پاشیده شوند

اگر شما دانه‌ها را به یک نوشیدنی یا غذای “مرطوب” مانند بلغور جو دو سر اضافه کنید، در مدتی که غذا می‌خورید کمی پف خواهند کرد، اما آن ‌ها کمی حالت ترد خواهند شد. دسر با دانه چیا روش دیگری هستند که می توانید این دانه های مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بسیاری از انواع دسرها را می توانید به راحتی تهیه کنید.

اگر چه اینها برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای خوردن این دانه های مغذی و بهره مندی از خواص دانه چیا هستند، طعم ملایم و اندازه کوچک آن باعث می شود تا بتوانید به آسانی آن را به هر نوع غذایی اضافه کنید.

از آنجا که دانه های چیا قادر به جذب مقدار زیادی مایع هستند، بسیار مهم است که وقتی آن ‌ها را مصرف می ‌کنید، به خصوص به شکل خشک، بدن خوب را هیدراته نگه دارید. اما شما مجبور نیستید در مصرف آب زیاده‌ روی کنید – هر روز هشت لیوان آب کافی است.

امیدواریم این مطلب درباره دانه چیا را دوست داشته باشید و با خرید دانه چیا با کیفیت فوق العاده و قیمت مناسب از فروشگاه اینترنتی برگ سبز آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید ۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱) –  3022756 (0912) ا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.