خواص پودر ایزوله سویا

پودر ایزوله سویا خواص بسیار زیادی دارد که شما را متحیر می کند. این خواص باعث حفظ سلامت شما در خیلی از مواقع می شود. اگر مشتاق هستید که بدانید خواص پودر ایزوله سویا چیست؛ شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنم.

پودر ایزوله سویا : جادویی برای سلامتی

این پودر در طی فرایند و پروسه کربوهیدرات زدایی و چربی زدایی، از لوبیا سویا بیرون کشیده می شود. سویا یکی از غنی ترین منابع پروتئین گیاهی شناخته می شود. ابن پودر حاوی 18 نوع مختلف از پروتئین ها می باشد. به هر اندازه درصدر پروتئین بیشتر باشد کیفیت آن هم بیشتر است.

سویا کم چرب و کم کالری است. همچنین منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد. سویا در بسیاری از شرایط پزشکی و علائم نیز مفید است.

پروتئین سویا یک منبع خوب برای افرادی است که رژیم‌های غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند و یا آن‌هایی که قصد دارند از مصرف محصولات لبنی پرهیز کنند.

ارزش بیولوژیکی انواع پروتئین:

پروتئین وی: 104

تخم مرغ کامل: 100

سفیده تخم مرغ: 88

کارئین: 77

سویا: 74

ارزش غذایی:

یک وعده ۱۰۰ گرم پودر سویا حاوی ۸۸.۳ گرم پروتئین است. همچنین این محصول سرشار از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، و روی است. از ویتامین های موجود در پروتئین سویا می توان به فولات، ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین اشاره کرد.

نکته دیگری که پروتئین سویا را به گزینه ای سالم‌تر تبدیل می کند فاقد شکر و کربوهیدرات بودن آن است. به طور همزمان، این پروتئین منبع خوبی از آب و انرژی را برای بدن تامین می کند.

 

خواص پودر ایزوله سویا

چگونگی تهیه و مصرف:

پودر ایزوله سویا در بسته بندی های 400 گرمی، 1 کیلوگرمی و 20 کیلوگرمی در فروشگاه گیاه سبز عرضه می شود. این محصول برای مصرف به عنوان مکمل ورزشی هم مناسب می باشد.

پودر پروتئین سویا طعم خاصی ندارد و می توان گفت کاملا بدون طعم است. با دریافت روزانه ۱۰ الی ۳۰ گرم پروتئین ایزوله و مرغوب می توان از مزایای سویا بهره مند شوید. از آن‌جایی که ارزش بیولوژیکی سویا پایین می‌باشد، جایگزینی آن با دیگر پروتئین‌های مفید، خصوصاً طی دوره‌هایی که کالری دریافتی شخص کم است (مانند دوران رژیم)، می‌تواند موجب از دست دادن حجم عضلانی شود. لذا به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه تمامی پروتئین مورد نیاز خود را از این طریق دریافت نکنید!

مزایای ارزشمند پودر ایزوله سویا

جلوگیری از پوکی استخوان

یکی از خواص پودر ایزوله سویا و مشتقاتش، قابلیت آن ها در جلوگیری از پوکی استخوان می باشد. سویا دارای مقادیر قابل توجهی از فیتو استروژن می باشد. این ماده باعث افزایش جذب کلسیم توسط بدن می گردد. بنابراین با مصرف مکمل های غذایی حاوی پودر ISP، می توانید از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنید.

 

کاهش ریسک بیماری دیابت و چاقی

پروتئین سویا به کنترل هایپرگلیسمی، هایپرلیپیدمی، هایپرانسولینمی، و وزن بدن کمک می‌کند. این فواید منحصر به فرد پروتئین سویا به افراد مبتلا به دیابت و غیر دیابتی‌ها در تنظیم و کنترل قند خون و چاقی کمک می کند.

 

فرآوری انواع مکمل های غذایی

از آن جایی که پودر ایزوله سویا فاقد هرگونه چربی و کربوهیدرات است، بنابراین استفاده از آن برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند بسیار مناسب می باشد. این افراد با مصرف این پودر هیچ گونه اضافه وزنی را تجربه نخواهند کرد. همانطور که گفته شد، ISP دارای 18 نوع پروتئین مختلف بوده و به همین دلیل نیز یکی مهمترین کاربرد های این پودر، استفاده از آن در تولید مکمل های غذایی ویژه ورزشکاران می باشد.

علت استفاده از این ماده در مکمل های غذایی ورزشی آن است که پروتئین سویا منبع غنی از مواد مغذی بوده است. همچنین باعث افزایش رشد توده ماهیچه ای بدن می گردد.

 

تولید فرآورده های گوشتی

یکی دیگر از کاربرد های مهم ISP در صنایع غذایی، استفاده از آن در تولید فرآورده های گوشتی می باشد. این پودر با نگهداری از رطوبت موجود در این فرآورده ها باعث آبداربودن و حفظ بافت آن ها می گردد.

 

نتیجه بخش برای بارداری زنان

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Perinatal Education منتشر شد، پروتئین سویا منبع خوبی برای ویتامین D است. همچنین، این مطالعه بیان کرد که شیر غنی شده یا شیر سویای غنی شده منابع غذایی قابل اعتماد برای این ویتامین هستند؛ زیرا محصولات لبنی دیگر فاقد این ویتامین یا حاوی میزان کمی از آن هستند. از این رو، برای زنانی که تمایل یا دسترسی به نور خورشید برای تولید طبیعی ویتامین D در بدن خود ندارند، شیر سویا می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی خوب عمل کند.

خواص پودر ایزوله سویا

بهبود سلامت قلب

پروتئین ایزوله شده سویا ممکن است به کاهش کلسترول بد در بدن کمک کند، اما اثری بر کلسترول خوب، یا فشار خون نداشت.

برخی مطالعات نشان داده اند در جوامع آسیایی که سویا یکی از اجزا ثابت رژیم غذایی آن‌ها محسوب می‌شود، خطر کمتر بیماری‌های قلبی نسبت به افرادی که رژیم‌های غذایی غربی را دنبال می‌کنند کمتر است. مطالعه‌ای که در نشریه Circulation منتشر شد، کاهش ۹.۳ درصد در سطوح کلسترول کلی، ۱۲.۹ درصد در سطوح کلسترول بد، و ۱۰.۵ درصدی در سطوح تری گلیسیرید را نشان داد. این آثار کاهنده کلسترول خون، پروتئین سویا را به گزینه‌ای خوب برای سلامت قلب تبدیل می‌کنند.

تقویت عضله سازی

سویا یک پروتئین کامل است. به این معنی که حاوی تمام اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن است. در شرایطی که سویا ممکن است منبع پروتئین بهتری نسبت به پروتئین وی (Whey) نباشد، اما بهتر از پروتئین کازئین است. مطالعات نشان داده اند که پروتئین سویا در ترکیب با منابع دیگر پروتئین بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند. همچنین، پروتئین سویا در ترکیب با لبنیات ممکن است نتایج بهتری ارائه کند، از این رو به بهبود سلامت عضلانی کمک می‌کند.

افزایش میزان انسولین خون

پروتئین های سویا قادرند میزان انسولین خون را افزایش داده و حساسیت گیرنده های این هورمون را نیز افزایش دهند؛ به این ترتیب قند خون به مصرف سلول های بدن رسیده و کاهش می یابد. بنابراین استفاده از پودر ایزوله پروتئین سویا به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو، گزینه بسیار مناسبی است.

تولید محصولات غذایی برای گیاه خواران

پودر ایزوله پروتئین سویا باعث حفظ رطوبت و طعم و عطر غذا شده و بنابراین از آن در تولید بسیاری از مواد خوراکی استفاده می شود. ISP به سادگی قابل هضم بوده و از نظر کیفیت با پروتئین شیر، گوشت و تخم مرغ برابری می کند. بنابراین اگر گیاه خوار هستید می توانید با تهیه پودر ایزوله پروتئین سویا برگر های گیاهی درست کنید.

 

خواص پودر ایزوله سویا

ویژگی ها:

  • دوره نگهداری و پایداری بالایی دارد و در دراز مدت طراوت و تازگی خود را از دست نمیدهد. پروتئین سویا نیاز به بسته بندی خاصی ندارد و میزان چربی آن قابل کنترل میباشد. همچنین برای رژیم های فاقد کلسترول مناسب می باشد.
  • با وجود تمامی آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن در سویا ، این ماده به یک ماده مغذی تبدیل شده که علاوه بر بالا بردن ارزش مواد مغذی ، سطح “کلسترول” را نیز در حالت طبیعی نگهداری می کند.
  • مصرف آن برای گیاه خواران و کسانی که به پروتئین های لبنی حساسیت دارند انتخابی معقول است.
  • طبق مطالعات در زمینه بیماری چاقی سویا بدلیل کاهش اشتها و کالری دریافتی در چربی سوزی نیز موثر میباشد.
  • تولیدکنندگان محصولات غذایی و دارویی از پودر این پروتئین گیاهی به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می کنند. مانند انواع نان، انواع نوشیدنی، غلات صبحانه، انواع میان وعده، انواع سس، غذای مخصوص حیوانات، محصولات لبنی مثل ماست و بستنی و قرص و کپسول.

عوارض مصرف پودر ایزوله سویا

  • پروتئین سویا ممکن است بر عملکرد غده تیروئید در بدن انسان تاثیرگذار باشد. وجود ایزوفلاون‌ها در سویا می‌تواند در عملکرد تیروئید و تولید هورمون‌های آن اختلال ایجاد کند. با این وجود، برای نتیجه گیری قطعی به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است، زیرا برخی مطالعات اثر کوچک یا هیچ گونه اثری بر عملکرد تیروئید را نشان نداده اند.
  • پروتئین سویا به دلیل بالا بودن فیبر برای کسانی که دارای سیستم گوارشی حساسی دارید ، مناسب نمیباشد.
  • پروتئین سویا حاوی ضد مواد مغذی به نام فیتات‌ها است که محتوای آهن و روی را در آن کاهش می‌دهند. با این وجود، فیتات‌ها به تنهایی منجر به آثار منفی بر سلامت انسان نمی‌شوند. مگر آن که به پروتئین سویا به عنوان منبع تامین آهن و روی خود وابسته باشید.
  • محتوای بالای اسید فیتیک در پودر پروتئین سویا – یک اسید حلقوی اشباع و فرم ذخیره سازی فسفر در گیاهان – به مینرالهایی مانند روی ، آهن ، کلسیم و منیزیم چسبیده و مانع جذب آنها در بدن می شود بنابراین مصرف پودر پروتئین سویا شما را در معرض خطر کمبود مواد معدنی قرار می دهد.
  •  برخی افراد به واسطه محتوای فیتواستروژن‌ها که ممکن است بر سطوح هورمونی در بدن تاثیرگذار باشد از مصرف پروتئین سویا پرهیز می‌کنند. همچنین، ادعا‌هایی مبنی بر تاثیر آن بر کاهش سطوح تستوسترون در مردان وجود دارد.

خواص پودر ایزوله سویا

صحبت پایانی

پروتئین سویا یک نوع پروتئین است که با حذف چربی و کربوهیدرات از کنجاله دانه سویا  بدست می آید. همچنین حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. در شرایطی که افراد بسیاری پودر پروتئین سویا ایزوله را برای فواید آن تحسین می‌کنند، برخی دیگر آن را به عنوان یک محصول غذایی بحث برانگیز در نظر می‌گیرند. خواص پودر ایزوله سویا ما را به استفاده از آن ترغیب می کند اما باید به عوارض آن هم توجه کنید و با احتیاط از آن مصرف کنید. سویا یکی از محصولات ارزشمند برای ورزشکاران و همچنین افراد گیاهخوار است.