خواص ژل رویال

ژل رویال یک ماده ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود تا زنبور ملکه و زنبورهای جوان را تغذیه کند. ژل رویال اغلب به عنوان مکمل غذایی برای درمان انواعی از بیماری‌های جسمانی و بیماری‌های مزمن عرضه می ‌شود. در حالی که از مدت‌ها پیش در پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می ‌گرفته‌است اما کاربرد های آن در پزشکی غربی همچنان بحث ‌برانگیز است. در اینجا به چند مورد از خواص ژل رویال اشاره خواهیم کرد:

۱.  سرشار از انواع مواد مغذی

ژل رویال متشکل از آب، کربوهیدرات، پروتیین و چربی می ‌باشد.

ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما تصور می ‌شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی ریشه در پروتئین منحصر به فرد و اسیدهای چرب دارد.

اینها شامل نه گلیکوپروتئین هستند که به عنوان پروتئین ‌های اصلی ژل رویال  (MRJPs)شناخته می شوند و دو اسید چرب، trans-10-Hydroxy-2-decenoic acid  و  10-Hydroxydecanoic acid مشهور هستند.

ژل رویال همچنین شامل چندین ویتامین B و مواد معدنی است.

برخی از ویتامین هایی که معمولا در ژل رویال وجود دارند عبارتند از:

تیامین (B1)

ریبوفلاوین (B2)

پانتوتنیک اسید (B5)

پیرودوکسین (B6)

نیاسین (B3)

فولیک اسید (B9)

اینوسیتول (B8)

بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه سلامتی ژل  رویال را تامین کنند، اگر چه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است

ژل رویال حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین ‌های B و مواد معدنی است. پروتئین‌ های منحصر به فرد آن و اسیدهای چرب ممکن است دلیل خواص ژل رویال باشند.

۲. اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدان از خواص ژل رویال است.

به طور گسترده ادعا می‌ شود که ژل رویال التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می ‌دهد.

در مطالعات متعدد آزمایشگاهی و حیوانی، اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنولی یافت‌شده در ژل رویال، به نظر می ‌رسد که دارای اثرات آنتی ‌اکسیدان قوی هستند.

علاوه بر این، چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می ‌دهند که سطح آزادسازی مواد شیمیایی پیش التهابی که از سلول‌های ایمنی آزاد می شوند در درمان با ژل رویال کاهش پیدا می کنند.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده است، اما مطالعات انسانی کمی در این بار وجود دارد. اطلاعات بیشتری بیان هر گونه نتیجه‌گیری قطعی درباره درمان التهاب با ژل رویال مورد نیاز است.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می ‌دهند که ژل رویال ممکن است حاوی اثرات آنتی ‌اکسیدانی و ضد التهابی باشد. با این حال، تحقیقات جامع وجود ندارد.

خواص ژل رویال
خواص ژل رویال

۳.  ژل رویال با تاثیرگذاری بر سطح کلسترول می تواند ریسک بیماری قلبی را کاهش دهد.

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می ‌دهند که ژل رویال ممکن است اثر مثبتی بر سطح کلسترول داشته باشد و در نتیجه خطر بیماری‌ های قلبی را کاهش می دهد.

اگرچه مکانیزم دقیق هنوز مشخص نیست اما پروتئین‌ های ویژه‌ای در ژل رویال وجود دارند که ممکن است به سطح کلسترول پایین کمک کنند.

یک مطالعه ۱۲ هفته ‌ای نشان داد که موش ها با مصرف ژل رویال میزان کلسترول کلی و کلسترول بد را به ترتیب ۲۸ درصد و ۲۳ درصد کاهش دادند.

به طور مشابه، یک مطالعه انسانی یک ماهه شاهد کاهش ۱۱ % و ۴ % کاهش سطح کلسترول کلی و  بد در افرادی است که روزانه ۳ گرم ژل رویال مصرف می ‌کنند.

در مقابل، یک مطالعه انسانی کوچک دیگر، تفاوت قابل ‌توجهی در میزان کلسترول را بین شرکت کنندگان با ژل و آن‌ هایی که از دارونما استفاده کرده بودند، مشخص نکرد.

در حالی که این مطالعات امیدوار کننده است، اما تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تاثیر خواص ژل رویال بر سلامت قلب مورد نیاز است.

برخی از تحقیقات انجام‌شده بر روی حیوانات و انسان‌ها، نشان دهنده کاهش میزان کلسترول با مصرف مکمل ‌های غذایی ژل رویال هستند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

مرتبط بخوانید : خواص ژل اسپیرولینا و ژل رویال برای افزایش انرژی

۴. التیام زخم و ترمیم پوست از خواص ژل رویال

ژل رویال – هم به طور خوراکی و هم به طور موضعی – ممکن است از ترمیم زخم و دیگر بیماری‌های التهابی کمک کند.

مشخص شده ‌است که این ماده تاثیر ضدباکتریایی دارد که می‌ تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که افزایش در تولید کلاژن در موش‌های با مصرف ژل رویال وجود دارد. کلاژن یک پروتئین ساختاری برای ترمیم پوست است.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی با ژل رویال افزایش پیدا می کند.

در مقابل، یک مطالعه انسانی جدیدتر به هیچ تفاوتی در ترمیم زخم بین گروه کنترل و شرکت کنندگان در درمان زخم پای دیابتی به طور روزانه با ژل رویال اشاره نکرد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ژل رویال بر ترمیم زخم و بافت مورد نیاز است.

برخی تحقیقات نشان می ‌دهند که ژل رویال ممکن است تولید پروتئین‌های مربوط به ترمیم بافت را افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۵.  خواص ژل رویال در کاهش فشار خون

ژل رویال ممکن است با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون محافظت کند.

مطالعات متعدد آزمایشگاهی در این زمینه نشان می ‌دهد که پروتئین ‌های ویژه ‌ای در ژل رویال، گشادسازی سلول‌ های ماهیچه‌ ای را در رگ ها و شریان‌های شما رها می ‌کنند و در نتیجه فشار خون را کاهش می ‌دهند.

مطالعه اخیر انجام ‌شده بر روی حیوانات، ژل رویال را با دیگر مواد مشتق ‌شده از زنبور ترکیب کرده و کاهش قابل ‌توجهی در فشار خون یافته‌است. با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل، نامشخص است.

تحقیقات بیشتری برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون مورد نیاز است.

در حالی که تحقیقات اولیه نشان می ‌دهند که پروتئین ‌های ویژه‌ای در ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۶. خواص ژل رویال در تنظیم قند خون

ژل رویال هم چنین ممکن است کنترل قند خون و حساسیت انسولین را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب بهبود بخشد.

مطالعات متعدد انجام ‌شده بر روی حیوانات نشان می دهد که حساسیت انسولین و تاثیر حفاظتی آن در سلول‌ های پانکراس، کبد و بافت های ایجاد شده در چاقی، در درمان دیابت موثر است.

یک مطالعه انسانی شش ‌ماهه کوچک نشان ‌دهنده ۲۰ درصد کاهش قند خون در افراد سالمی است که هر روز از ژل رویال استفاده می کنند.

با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است.

مطالعات متعدد بر روی حیوانات نشان می ‌دهد که ژل رویال ممکن است حساسیت انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات مبتنی بر انسان محدود است.

خواص ژل رویال
خواص ژل رویال

۷. ویژگی آنتی اکسیدانی در پشتیبانی از عملکرد مغز

خواص ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را افزایش دهد.

یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که اضطراب داشتند، با مصرف ژل رویال سطح پایینی از هورمون‌های استرس داشتند و یک سیستم عصبی مرکزی قویتر نسبت به گروه کنترل داشتند.

یکی دیگر از مطالعات حیوانات نشان داد که موش‌های تیمار شده با ژل رویال بهتر قادر به حذف برخی رسوبات شیمیایی خاص در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر هستند.

اکثر این مطالعات تاثیر حفاظتی را بر مغز و بافت عصبی به علت وجود خواص آنتی‌اکسیدانی مرتبط می دانند.

اگرچه این داده‌ها دلگرم‌کننده هستند اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.