خواص گندم سیاه

خواص گندم سیاه محدود به اثرات عالی بر روی پوست و موی شما نیست! گندم سیاه یک ماده غذایی بسیار ارزشمند است. این ماده خواص معجزه آسای زیادی برای بدن شما دارد.  در این مقاله از فروشگاه گیاه سبز به توضیح 8 خاصیت و کاربرد فوق العاده آن می پردازیم.

قبل از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که گندم سیاه برخلاف نامش فاقد هرگونه گندم و پروتئین گلوتن بوده و از خانواده گیاهان چند ضلعی است.

ولی بخاطر شباهت فراوان چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ کاربردی در دسته بندی غلات گنجانده می شود.

 

خواص گندم سیاه

1- گندم سیاه و فیبر غذایی

فیبر غذایی موجود در گندم سیاه ، اثرات ضدسرطانی قوی دارد، به ویژه در زنان یائسه ای که به سرطان پستان مبتلا هستند.
فیبر یکی از مواد مغذی شناخته شده است.

فیبر به عنوان یکی از روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو توصیه می شود در دوران بارداری از گندم سیاه به دلیل داشتن فیبر بالا، در رژیم غذایی استفاده شود. فیبر غذایی موجود در گندم سیاه، قطعاً در کاهش سطح قند خون دوران بارداری مؤثر است.

2- گندم سیاه و جبران کم خونی

گندم سیاه سرشار از آهن است. آهن نقش بسیار موثر در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد. بنابراین می توانید از گندم سیاه برای تغذیه مناسب کم خونی استفاده کنید.

3- خواص گندم سیاه برای پوست

گندم سیاه به چند دلیل برای پوست و مو واقعا خوب است. اولین ماده ای که در گندم سیاه باعث بهبود وضعیت پوست شما می شود، منیزیم است.

وجود منیزیم در گندم سیاه باعث بهبود گردش خون می شود. به همین دلیل پوست شما از درخشش مناسب برخوردار می شود و جوان خواهد ماند.

هم چنین آنتی اکسیدان هایی که در این ماده غذایی ارزشمند وجود دارند، باعث جلوگیری از پیری زودرس و چروک های پوست می شود.

این آنتی اکسیدان ها می توانند جوش و لکه هایی که در دوران نوجوانی ایجاد شده اند را از بین ببرند.

4- خواص گندم سیاه برای مو

گندم سیاه حاوی ۷۵ درصد کربوهیدرات است. کربوهیدرات دانه های کامل مثل گندم سیاه، در رشد مو بسیار مؤثر هستند. گندم سیاه هم چنین سرشار از روی (زینک)، ویتامین A و ویتامین های گروه B است که همه این موارد برای رشد مو با اهمیت هستند.

5- خواص گندم سیاه برای کودکان

کودکان بالای هشت ماه می توانند از غذاهای جامد استفاده کنند. بنابراین با خیالی راحت می توانید این ماده غذایی را در رژیم غذایی روزانه آن ها بگنجانید.

گندم سیاه به میزان فراوان دارای روی (زینک) و سلنیوم می باشد که این دو ماده مغذی باعث رشد بهتر استخوان های کودکان می شوند و هم چنین به بدن اجازه می دهد تا استخوان های آسیب دیده را بازسازی کند. گندم سیاه دارای ۱۸ درصد پروتئین است. به همین خاطر ارزش غذایی بالایی دارد و به دلیل داشتن آمینو اسیدهای ضروری به راحتی قابل هضم برای کودکان است.

گندم سیاه حاوی انواع ویتامین ها از جمله: ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین E و سایر ویتامین ها می باشد که باعث بهبود بخشیدن به عملکرد رگ های خونی و تجمع ویتامین C در بدن کودکان می شود.

6- گندم سیاه برای بانوان باردار

مصرف روزانه گندم سیاه در دوران بارداری، از ابتلا به واریس جلوگیری می کند. رگ های واریسی می توانند باعث ایجاد نگرانی هایی در دوران بارداری شوند.
گندم سیاه ایجاد حساسیت نمی کند به همین دلیل می توانید به راحتی آن را در وعده های غذایی خود در دوران بارداری بگنجانید و هیچ خطری برای جنین و مادر به دنبال ندارد. دلیل دیگر استفاده از گندم سیاه در دوران بارداری خاصیت ضد آسم این ماده غذایی است. منیزیم و ویتامین E موجود در گندم سیاه، به اندازه کافی برای جلوگیری از مبتلا شدن به آسم در زنان در دوران بارداری و حتی پس از آن، کمک می کنند.

7- خواص گندم سیاه برای دیابت

گندم سیاه می تواند به عنوان یک مکمل غذایی یا یک وعده کامل به الگوی غذایی افراد دیابتی اضافه گردد. با این روش ساده و مقرون به صرفه سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش ریسک ابتلا به دیابت کاهش پیدا می کند.

8- گندم سیاه و لاغری : چای گندم سیاه

با تنها ۹۹ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم گندم سیاه پخته شده، یک غذای کم کالری محسوب می شود. شما می توانید با تهیه چای گندم سیاه از خاصیت لاغری این ماده غذایی استفاده کنید. چای گندم سیاه یکی از چای هایی است که فاقد کافئین است. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای چای سبز است. به دلیل این که چای گندم سیاه حاوی میزان بسیار اندکی کالری است، می توان از آن به عنوان یک نوشیدنی سالم به جای نوشیدنی های پرکالری در رژیم غذایی استفاده کرد. همین موضوع باعث لاغری شما می شود!

چطور چای گندم سیاه درست کنم؟!

گندم سیاه را پخته و از صافی عبور داده و دمنوش را میل کنید. یک پیمانه گندم سیاه را به یک لیوان و نیم آب اضافه کنید و برای مدت 15 دقیقه بپزید. پس از خنک شدن می توانید از صافی عبور دهید و دمنوش گندم سیاه را میل کنید. گندم سیاه باقی مانده را پس از خنک شدن به انواع سالاد اضافه کنید.

چای گندم سیاه حاوی آمینو اسید های ضروری از جمله لیزین است که برای تشکیل ماهیچه، پشتیبانی از عملکرد سیستم عصبی و تعادل هورمون ها، نقش مهمی دارند.

امیدواریم مطلب امروز ما در خصوص خواص گندم سیاه برای شما مفید واقع شده باشد. در پایان ذکر این نکته ضروری است که با اینکه گندم سیاه جزء گیاهان می باشد اما شما می تواند آنرا مانند غلات و حبوبات بجوشانید، بخارپز کنید یا همراه سایر غلات مانند برنج بپزید. از این ماده غذایی به عنوان مکمل در انواع غذاها مانند سوپ، آش و غیره می توانید استفاده کنید. روش دیگر استفاده از این محصول فرنی است.  شما می توانید آب جوش را به آن اضافه کرده و یک شب تا صبح بگذارید تا آب را به خود جذب کند و سپس با ترکیب چند افزودنی به دلخواه خود از آن لذت ببرید.

 

برای خرید گندم سیاه از فروشگاه گیاه سبز اقدام کنید.

انواع محصولات غذایی را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید ۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.