دانه چیا برای لاغری

در این مقاله بسیار کامل و 100% کاربردی قصد داریم درباره ی خواص دانه چیا برای لاغری و طریقه ی مصرف آن صحبت کنیم

همچنین در مورد روشهای ساده ای که میتوانید دانه چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید بحث خواهیم کرد

در کنار این موارد به سوالات پرتکرار شما در مورد این دانه پرخاصیت نیز پاسخ خواهیم داد

با ما همراه باشید…


اجازه میخواهیم ابتدا به یک سوال اساسی شما پاسخ کوتاهی بدهیم

آیا واقعا مصرف دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟

به این پرسش بارها و بارها به درستی یا به اشتباه در بسیاری از سایتها و شبکه های مجازی پاسخ داده شده اما واقعیت این است که بیشترشان پاسخی کوتاه و واقعی نیستند

پاسخ به این سوال بسیار ساده است و میتواند شما را برای استفاده از دانه چیا متقاعد کرده یا پشیمان کند

واقعیت امر این است که اگر علت چاقی خود را در اشتهای کاذب یا عصبی میدانید و به قول معروف، سیری ندارید، این محصول با ایجاد حس سیری در کنار سایر خواص خود میتواند موجب کاهش وزن شما شود

از طرفی اگر میتوانید جلوی خود را بگیرید و غذای زیادی نخورید، اشتهای زیادی ندارید اما بازهم چاق میشوید، توصیه اکید ما این است که از دانه چیا فقط برای حفظ سلامت خود استفاده کنید زیرا مصرف آن روی کاهش وزن شما هیچ تاثیری نخواهد داشت

اگر از افراد دسته دوم هستید، پیشنهاد ما به شما، ورزش منظم، استفاده از مکملهای مناسب کاهش وزن مانند پروتئین وی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب است

مصرف دانه چیا برای لاغری

اظهارات بسیاری در اینترنت درباره دانه چیا وجود دارد که ادعا می کنند دانه‌‌های چیا اشتهای شما را خنثی می ‌کند و کاهش وزن را تسهیل مینمایند.

نظریه این است که از آنجایی که دانه‌های چیا سیر کننده هستند و فیبر بالایی دارند، بیشتر شما را سیر نگه می دارند و بنابراین ممکن است به جلوگیری از پرخوری کمک کنند.

دو قاشق سوپ خوری دانه چیا تقریبا ۱۰ گرم فیبر دارد که این میزان، حدود ۴۰ درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه توصیه ‌شده است.

رژیم های غذایی با فیبر بالا با کاهش وزن مرتبط هستند

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۵، خوردن ۳۰ گرم فیبر در روز ممکن است به شما کمک کند به اندازه یک رژیم غذایی پیچیده، وزن کم کنید.

مطالعات انسانی کمی در مورد دانه چیا برای لاغری وجود دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ تاثیرات دانه‌های چیا بر روی کاهش وزن و عوامل خطر بیماری را مورد بررسی قرار داد.

برای این مطالعه، ۹۰ بزرگسال مبتلا به اضافه‌ وزن یا چاق هر کدام ۲۵ گرم دانه چیا که با آب مخلوط شده بود را قبل از اولین و آخرین وعده‌ های روز مصرف می ‌کنند.

 

متاسفانه، نتایج هیچ تاثیری بر توده بدن، ترکیب بدن یا عوامل خطر بیماری نشان نداد.

هم چنین بد نیست بدانید دانه‌های چیا کالری و چربی نسبتا بالایی دارند.

دو قاشق سوپ خوری حاوی ۱۳۸ کالری و ۹ گرم چربی (۱ گرم اشباع‌ شده) است.

وقتی دانه چیا در اعتدال استفاده می‌ شود، ممکن است به شما کمک کنند احساس سیری بیشتری بکنید و به احتمال زیاد، کمتر غذا بخورید. با این حال، اگر بیش از حد از این محصول در طول روز بخورید، ممکن است بیش از حد کالری بدست بیاورید.

چیا چه مزایایی برای بدن دارد؟

دانه چیا به عنوان قلب سالم به بازار عرضه می‌شود چون با وجود این که این دانه‌ها کوچک هستند اما اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار بالایی دارند. البته بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه ‌های چیا (ALA) است.

یک تحقیق در سال 2012 دریافت که غذاها و مکمل ‌هایی که مقدار زیادی ALA دارند، ممکن است خطر ابتلا به سندروم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند. اما حداقل یک مطالعه نشان داد که سطح بالای ALA  با خطر افزایش ناگهانی ایست قلبی همراه است.

دانه چیا وارداتی تمیز بسته بندی 200 و 1000 گرمی

 این دانه ها مقدار زیادی مواد غذایی را در اندازه کوچک خود تامین می کنند. در زیر برخی از این مزایا آورده شده ‌است:

طبق یک مطالعه، دانه‌های چیا تقریبا دو برابر بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌ شد، آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می ‌کنند.

دو قاشق سوپ خوری دانه چیا، ۴.۷ گرم پروتئین دارد.

آن‌ها همچنین عاری از گلوتن هستند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها منبع پروتئین محبوب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت‌ های غلات سبوس دار باشند.

دانه ‌های چیا حاوی ویتامین‌های زیادی نیستند، اما منبع بزرگی از کلسیم میباشند.

هر چند که نتایج مطالعه بر روی کلسیم و کاهش وزن مرتبط هستند، اما مشخص است که کلسیم از استخوان‌ها و دندان‌های قوی و سالم حمایت کرده و از عملکرد متابولیک سالم پشتیبانی می ‌کند.

هم چنین دانه‌های چیا کلسترول ندارد. با وجود اینکه این دانه ها هیچ ویتامینی ندارند، اما منبع خوبی از مواد معدنی متعدد مانند کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس هستند.


مرتبط بخوانید: لاغری با دانه چیا : یک دستور غذای معجزه آسا!


راه‌هایی برای استفاده از دانه چیا برای لاغری

دانه ‌چیا تقریبا هیچ مزه ای ندارد و بنابراین با دستور العمل‌ های زیادی ترکیب می ‌شوند. آن ‌ها ممکن است با هر مایع، مانند آب و یا آبمیوه ترکیب شوند.

مطمئن شوید که دانه‌های چیا قبل از مصرف کاملا خیس شده و به اندازه کافی باد کرده اند.

 

دانه‌های چیا را خشک نخورید

 

طبق گفته پزشکان، چون دانه‌های چیا چند برابر وزن خود، آب جذب می ‌کنند، دانه‌ های خشک ممکن است در مری گسترش یابند و باعث انسداد مری شوند.

برای مصرف دانه چیا برای لاغری موارد زیر را امتحان کنید:

  • اسموتی
  • بلغور جو دو سر
  • سالاد
  • سس سالاد
  • ماست
  • سوپ یا آبگوشت
  • مافین ها
  • نان خانگی
  • غذا های پخته‌ شده با تخم‌مرغ
  • پودینگ چیا

 

در ادامه به معرفی 17 روی مصرف دانه چیا برای لاغری خواهیم پرداخت

مصرف دانه چیا برای لاغری مدتی است بسیار رواج یافته و این دانه های جذاب طرفداران فراوانی پیدا کرده است

شاید شما هم گهگاه و به صورت اتفاقی این دانه های پرخاصیت را مصرف کرده باشید اما زمان آن فرا رسیده است که از دانه های چیا برای کاهش وزن بهره برده و کمی عمیق تر از قدرت این دانه‌های کوچک و شگفت انگیز بهره مند شوید.

بد نیست بدانید این دانه ها حاوی مواد مغذی مختلفی مثل امگا ،۳ کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند.

یک قاشق غذاخوری از آنها چیزی حدود ۳ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد که می تواند گرسنگی را به تاخیر بیندازد.

از آنجا که این دانه ها هنگام مخلوط کردن با مایعات حدود ۱۰ برابر وزن خود آب جذب می کنند، می توانند به آرامی هضم شوند. این هضم آهسته یک نیروی قدرتمند برای کسانی خواهد بود که به صورت مداوم احساس گرسنگی می کنند یا می‌خواهند جلوی هوس خوردن خوراکی مختلف را بگیرند.

با توجه به نکاتی که گفته شد نه تنها کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بلکه همه افراد می‌توانند این دانه‌های پرخاصیت را در رژیم غذایی خود جای دهند.

 

دانه چیا برای لاغری
دانه چیا برای لاغری

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

1. برای کمک به کاهش وزن دانه چیا را با آب مخلوط کنید.

طبق یک مطالعه خارجی نوشیدن روزانه ۶ لیوان آب می‌تواند به صورت سالانه ۱۷ هزار و ۴۰۰ کالری از شما بسوزاند. حالا برای نتیجه گیری بهتر دانه های چیا را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید. بهتر است قبل از مصرف آنها را از شب قبل بخیسانید.

2. بذر چیا را با سیب زمینی شیرین ترکیب کنید.

یکی دیگر از راه های مصرف دانه چیا ترکیب آن با سیب زمینی شیرین است.

می‌توانید سیب زمینی پخته، موز، دانه چیا و کره بادام زمینی را مخلوط کرده و به عنوان یک صبحانه رژیمی استفاده کنید. البته نباید در خوردن کره بادام زمینی زیاده روی کنید.

3. این دانه ها را با کره گردو مصرف کنید.

برای این کار میوه هایی مثل سیب و موز را برش دهید، روی آنها کره گردو بمالید و دانه های چیا روی آنها بپاشید. این خوراکی های لذیذ و پرخاصیت می‌توانند به عنوان یک میان وعده مغذی باشند.

4. برای لاغری دانه چیا را درون سیب رنده شده بریزید.

برای اینکه بتوانید خوردن دانه های چیا را راحت تر کنید، می‌توانید آنها را با سیب رنده شده ترکیب کنید. با این روش دانه های چیا را به بهترین شکل ممکن مزه دار می‌کنید.


این تصویر توسط هوش مصنوعی Bing ساخته شده
این تصویر توسط هوش مصنوعی Bing ساخته شده

5.  دانه چیا را با سالاد میوه ای مخلوط کنید.

کاسه خود را از میوه های متنوع و خوشمزه ای مثل پرتقال، موز، کیوی و انار پر کرده و تکه های گردو را روی آن بریزید. در آخر دانه های چیا را روی آن بپاشید. از این ترکیب به عنوان یک صبحانه لذیذ و خوشمزه و البته رژیمی استفاده کنید.

6. این دانه ها را با نان تست آووکادو مصرف کنید.

اگر شما هم از معدود کسانی هستید که از طرفداران نان تست آووکادو بشمار می آیند، می توانید با پاشیدن مقداری دانه چیا بر روی این نان خلاقیت خود را بالا ببرید.

آووکادو از آن خوراکی مخصوص کاهش وزن است که ترکیبش با دانه چیا می تواند آن را قدرتمند تر کند.

7. دانه چیا را با مربای کم شیرینی مصرف کنید.

مربای خریداری شده فروشگاهی پر از کالری هستند، به همین علت توصیه می شود با مخلوط کردن دانه های چیا با انواع پوره های توت و یا مرباهای خانگی کم شکر نسخه سالمی از این ترکیب را در خانه تهیه کنید.

8. آنها را درون پودینگ بریزید.

بسیاری از افراد چیا را به عنوان یک خوراکی شکست خورد نام می‌برند، زیرا تصور می‌کنند که چندان کاربردی در آشپزی ندارد اما این دانه می‌تواند به بسیار ی از غذاهای ما اضافه شود.

یکی از خوشمزه ترین روش های استفاده از این ماده فوق العاده و شگفت انگیز استفاده از آن درانواع پودینگ ها است.

9. برای لاغری با دانه چیا آنها را به ماست یونانی اضافه کنید.

مخلوط تخم چیا با انواع میوه ها، آجیل، دارچین و ماست یونانی یکی دیگر از راههای مصرف این خوراکی برای لاغری خواهد بود. ترکیب ماست یونانی با چیا یک غذای کامل، سالم و مغذی است که می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

ماست یونانی محصولی سرشار از پروتئین و فاقد چربی است و اصلی ترین ترکیب آن پودر پروتئین شیر MPI و MPC میباشد

10. آنها را با اسموتی مخلوط کنید.

برای ساخت یک معجون لاغری از ترکیب اسموتی با چیا استفاده کنید. اسموتی ها با مایعات دیگری مانند آب و شیر مخلوط می شوند. این ترکیب می تواند شما را مدت طولانی تری سیر نگه دارند.

11. آنها را به مایع کوکوی گل کلم اضافه کنید.

دانه های چیا را می توانید به هر خوراکی از جمله کوکوی گل کلم اضافه کنید. البته به جز خوردنی‌هایی که کربوهیدرات بالا و یا نشاسته دارند زیرا تاثیر منفی در کاهش وزن خواهند داشت.

خرید دانه چیا

دانه چیا وارداتی تمیز بسته بندی 200 و 1000 گرمی

 

12. دانه چیا را به فرنی جو دوسر اضافه کنید.

فرنی جو دوسر با شیر می تواند به عنوان یک صبحانه بسیار مقوی باشد، که اگر با چیا ترکیب شود نه تنها می تواند مدت طولانی تری شما را سیر نگه دارد، بلکه در کاهش وزن شما نیز موثر است.

13. برای کاهش وزن با دانه چیا آنرا به پنکیک اضافه کنید.

پنکیک های سنتی و خانگی به عنوان یک میان وعده مغذی و یا صبحانه کامل می توانند مورد استفاده قرار بگیرد.

برای تهیه مایع پنکیک می‌توانید مقداری دانه چیا را با آن مخلوط کرده و یا موقع سرخ کردن آنها را روی پنکیک ها بپاشید.

14. آنها را با کره بادام زمینی ترکیب کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی خواهید با خوردن ماهی چرب، امگا ۳ را جذب بدن کنید، می توانید از ترکیب جیا با انواع کره های آجیل، مثل کره گردو و یا کره بادام زمینی بهره ببرید و با مالیدن آنها روی نان تست به عنوان یک مینی ساندویچ خوشمزه از خوردنش لذت ببرید.

البته توجه داشته باشید در خوردن کره بادام زمینی نباید زیاده روی کنید، زیرا بر عکس می تواند موجب افزایش وزن می‌شود.

کره بادام زمینی و دانه چیا
کره بادام زمینی و دانه چیا

15. از آنها در پخت انواع سوپ بهره ببرید.

سوپ ها یکی از چندین نوع غذاهای مخصوص رژیم لاغری هستند. سوپ جو بدون خامه، سوپ سبزیجات، سوپ آووکادو و سوپ کدو تنبل از جمله سوپ هایی هستند که می توانید با اضافه کردن دانه های چیا به آنها خاصیت چربی سوزی آن را بالا ببرید.

نکته جالب این است که می توانید حتی این ریز جثه های خارق العاده را به انواع آش هم اضافه کنید.

16. برای کاهش وزن دانه چیا را روی سالاد بپاشید.

سبزیجات همیشه به عنوان یک رفیق جدا نشدنی از رژیم های لاغری هستند به همین علت یکی از روش های مصرف دانه چیا برای لاغری پاشیدن آنها روی سالاد ها و یا استفاده در سس های بدون چربی انواع سالاد است.

به عنوان مثال ریختن چیا در مخلوط سس سالاد شیرازی می تواند خیلی خلاقانه باشد.

17. آنها را با بستنی یخی خانگی مخلوط کنید.

بستنی یخی های خانگی از خوشمزه ترین دسرهای موجود هستند که اگر با دانه چیا مخلوط شوند، می توانند جایگزین خوبی برای بستنی های آماده بیرونی پر از شیرینی و کالری باشند.

برای این کار می‌توانید تکه‌های ریز میوه را با شیر نارگیل و دانه چیا مخلوط کرده و در در قالب های کوچک ریخته و آنها را در فریزر قرار بدهید تا منجمد شود.


سوالات متداول درباره مصرف دانه چیا برای لاغری

1. آیا برای کاهش وزن باید تخم چیا را به مقدار زیادی بخورم؟

۲ قاشق غذاخوری دانه چیا حدود ۱۰ گرم دارد، این میزان حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن خواهد بود.

رژیم های غذایی پرفیبر با کاهش وزن در ارتباط هستند. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۵ خوردن 30 گرم فیبر در روز ممکن است به شما کمک کند به همان اندازه وزن خود را از دست بدهید. انگار که رژیم غذایی پیچیده تری دنبال می کنید.

2. آیا دانه های چیا می تواند چربی بدن را کاهش دهند؟

دانه های چیا سرشار از پروتئین هستند که به کاهش اشتها و جذب مواد غذایی کمک می‌کنند. پروتئین موجود در این دانه‌های سالم رشد و نمو را تقویت می‌کند، توده عضلانی ایجاد می کند و از این طریق از بسیاری جهات باعث کاهش چربی بدن می‌شود.

3. بهترین زمان برای مصرف دانه چیا همراه مایعات چیست؟

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که دانه های چیا را به آب اضافه کنید و اولین بار آن را در صبح یا هر ساعت دیگر از روز مصرف کنید. این کار یک مجموعه از مزایای سلامت را برای شما فراهم می‌کند.

4. با مصرف دانه‌ چیا چند گرم می توان از دست داد؟

برای پاسخ به این سوال تحقیقاتی صورت گرفت که در طی آن دو گروه مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند.

گروه اول یک غذای کنترلی مبتنی بر سبوس جو دوسر می خوردند، در حالی که شرکت کنندگان دوم از دانه چیا استفاده می کردند.

نتایج بدست آمده نشان داد گروه اول تنها ​​0.3 کیلوگرم وزن کم کردند این در حالی بود که گروه دوم به طور متوسط ​​1.9 کیلوگرم وزن خود را از دست دادند.

5. آیا می‌توانم چیا را قبل از خواب بنوشم؟

دانه های چیا ممکن است به شما در خوابیدن راحت تر کمک کنند.

این دانه ها دسته های کوچکی از تریپتوفان هستند و اسید آمینه سطح ملاتونین و سروتونین را بالا می‌برند که انجام این کارها به خوابیدن بهتر کمک می کند.

6. بهترین زمان برای مصرف دانه چیا برای لاغری چه وقتی است؟

داروهای گیاهی سرشار از فیبر هستند مصرف دانه های چیا در صبح باعث تقویت هضم شما و بهبود عملکرد روده می‌شوند. هضم سالم یک پیش‌نیاز اساسی برای کاهش وزن است.

7. آیا مصرف زیاد تخم چیا عوارض خاصی به دنبال دارد؟

به نظر می‌رسد تخم‌چیا به خوبی با بدن سازگاری دارد، اما اگر به خوردن فیبر زیاد عادت ندارید، اگر یک باره به مقدار زیاد از این دانه ها مصرف کنید، احتمال عوارض جانبی هضم وجود دارد.

مصرف بیش از حد فیبر مشکلاتی مانند درد شکم، یبوست، اسهال، نفخ و گاز را به دنبال دارد.

یک دوز مشترک ۲۰ گرمی، حدود یک و نیم قاشق غذاخوری دانه چیا دوبار در روز توصیه می‌شود.

8. چه مدت طول می‌کشد تا دانه های چیا کار کنند؟

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بذرها را در مایعاتی مثل آب یا شیر خیس کنید. در حالت ایده آل یک شب زمان لازم است. اما حتی اگر ۲۰ دقیقه آنها را خیس کنید، می‌توانید از پتانسیل‌های آن بهره ببرید.

9. آیا ترکیب دانه چیا و آب لیمو بر کاهش وزن موثر است؟

یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی دانه های چیا هستند، که به تقویت هضم غذا نیز کمک می‌کند. هضم یک کلید اساسی برای کاهش وزن موثر خواهد بود.

تمام آنچه شما نیاز دارید، نیم قاشق چای‌خوری دانه‌ی چیا، یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیمو است. فقط کافیست آن را درون کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید.

10. چگونه بذر چیا را به صورت روزانه مصرف کنیم؟

یکی از ساده‌ترین راهها برای قرار دادن دانه چیا در رژیم غذایی اضافه کردن آنها به آب است. برای تهیه آب چیا، یک چهارم فنجان

دانه چیا را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بخیسانید. برای اینکه به مایع خود طعم بهتری بدهید، می‌توانید از تکه های

میوه خرد شده و یا آب لیمو یا پرتقال استفاده کنید.

11. دانه چیا بهتر است یا بذر کتان؟

دانه های کتان حاوی منگنز، مس و پتاسیم قابل توجهی هستند. بذر  چیا حاوی کالری کمتر و فیبر بیشتری هستند.

آنها همچنین حاوی یک و نیم تا دو برابر مواد معدنی بیشتر مانند ویتامین های تقویت کننده استخوان مثل کلسیم، فسفر و همچنین آهن بیشتری هستند. خلاصه اینکه هر دو دانه بسیار مغذی اند.

12. چگونه می‌توانم چربی معده خود را کاهش دهم؟

از غذایی که حاوی چربی‌های ترانس هستند خودداری کنید.

یک رژیم با پروتئین بالا داشته باشید. سطح استرس خود را کاهش دهید.

غذاهای قندی زیادی مصرف کنید.

ورزش های هوازی انجام دهید.

کربوهیدرات ها را قطع کنید، مخصوصا کربوهیدراتهای تصفیه شده!

13.آیا می توانم دانه چیا و کتان را با هم بخورم؟

هر دو دانه کتان و چیا علاوه بر اینکه یک رژیم غذایی سالم بسیار عالی بشمار می آیند، حاوی مقادیری امگا 3 و 6 نیز هستند. این دو دانه را می توانید با هم مصرف کنید تا به تعادل نسبت امگا 6 به امگا 3 در رژیم غذایی خود کمک کنید!

سخن پایانی

در این مطلب شما را با روشهای مصرف دانه چیا برای لاغری آشنا کردیم.

استفاده همزمان از چند ترکیب بالا در رژیم روزانه می تواند کمک بزرگی به کاهش چربی ها و کم شدن وزن داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره تاثیر چیا بر لاغری می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

https://www.healthline.com/nutrition/20-tips-to-lose-belly-fat