رژیم غذایی دیابت

رژیم نقش مهمی در کنترل دیابت دارد. برای هر نوع دیابت ( از جمله نوع ۱، هنگامی که پانکراس کمی انسولین تولید می کند و یا اصلا تولید نمی کند) انتخاب مواد غذایی مهم است. انتخاب مواد غذایی سالم نقش کلیدی در رژیم غذایی دیابت دارد که به کنترل قند خون کمک کند.

مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید؟ علاوه بر مشاوره با پزشک، مانند یک متخصص غدد که در مدیریت دیابت تخصص دارد، یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند یک رژیم غذایی دیابت انتخاب کنید که برای شما متناسب باشد. در اینجا چند گزینه سالم متناسب با دیابت وجود دارد:

مرتبط بخوانید: غذا برای دیابتی ها : دستور تهیه ساده 10 غذا

استفاده از سبزیجات بدون نشاسته در رژیم غذایی دیابت

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به دیابت، سبزیجات بدون نشاسته بیشتری نسبت به هر چیز دیگری بخورند. متخصصان تغذیه در رابطه با رژیم غذایی دیابت می‌ گویند که نیمی از آنچه که در بشقاب قرار دارد باید سبزیجات بدون نشاسته باشد.

سبزیجات بدون نشاسته معمولا کربوهیدرات کمی دارند، بنابراین قند خون را افزایش نمی‌ دهند. این سبزیجات مملو از مواد مغذی، دارای فیبر هستند و جذب کربوهیدرات‌ها یا قندها را کاهش می‌ دهد تا به تثبیت قند خون کمک کند. در حالی که فیبر نوعی از رژیم کربوهیدراتی است، دو نوع اصلی دیگر یعنی نشاسته و قند وجود دارد که در درجه اول باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.

ایجاد یک بشقاب با مقدار زیادی سبزیجات بدون نشاسته اجازه می‌دهد که مقدار کمی از سبزیجات نشاسته‌دار مصرف شود. این مفهوم همچنین شامل داشتن پروتئین با کربوهیدرات است. این ترکیب می‌تواند به حفظ سطح قند خون کمک کند و از افزایش گلوکز خون که می‌تواند با مقدار اضافی کربوهیدرات رخ دهد جلوگیری کند.

سبزیجات سبز رنگ در رژیم غذایی

سبزیجات با رنگ سبز تیره که سبزیجات بدون نشاسته هستند، لیستی از غذاهایی را شامل می شود که توسط انجمن دیابت آمریکا به آن اشاره شده ‌است. کلم برگ، اسفناج و کلم‌پیچ همراه با مواد معدنی هستند که حاوی ویتامین و مواد معدنی  شامل A، C، E و K و همچنین آهن، کلسیم و پتاسیم هستند.

شما می‌توانید سالاد اسفناج را امتحان کنید، از دانه‌های کدوتنبل استفاده کنید و برش سیب را به درسر مورد علاقه خود اضافه کنید.

رژیم غذایی دیابت
رژیم غذایی دیابت

نقش کلم بروکلی برای رژیم دیابتی ها !

البته، هیچ غذایی به تنهایی به اندازه یک رژیم غذایی متعادل در کنترل دیابت موثر نیست. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که یک ترکیب یافت ‌شده در بروکلی، به نام sulforaphane می‌تواند در کاهش سطح گلوکز در برخی افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. همچنین کشف شده ‌است که این ماده به تولید گلوکز در سلول‌های کشت داده آسیب رسانده و تحمل گلوکز را در موش‌های صحرایی بهبود می‌بخشد. متخصصان هشدار می‌ دهند که تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

این بدین معنا نیست که شما باید خودتان را تنها به این ماده غذایی محدود کنید. لیستی طولانی از موارد سبزیجات بدون نشاسته از گل‌کلم تا کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکسل، هویج، خیار، قارچ، پیاز، گوجه‌فرنگی وجود دارد. کلم بروکلی خوب است، اما برای یک طعم بهتر، آن را با سیر و دانه‌های فلفل قرمز ترکیب  کنید.

محصول پیشنهادی: چاودار پرک ارگانیک OAB

محصول پیشنهادی: کینوا سفید ارگانیک OAB

محصول پیشنهادی: دانه کامل جو دوسر OAB

غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی دیابت

غلات سبوس‌دار یک انتخاب عالی هستند. الگوهای تغذیه مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH  (که مخفف شیوه‌های رژیم غذایی برای توقف فشار خون است) برای افراد مبتلا به دیابت، در بخشی دیگر، برای افرادی که تمایل به خوردن سبزیجات و حبوبات کامل دارند، مطلوب هستند. البته، هر رژیم غذایی دیابت باید با فرد متناسب باشد و سطح قند خون به طور منظم کنترل شود.

غلات سبوس‌دار می‌تواند شامل جو، چاودار، فارو، کینوا یا … باشد. در حالی که شما نیاز به مراقبت از کربوهیدرات مصرفی خود دارید، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید نان گندم، پاستا یا برنج قهوه‌ای بخورید. اگر چه غلات نشاسته هستند و در نتیجه یک کربوهیدرات هستند، اما آن ها کربوهیدرات غیرقابل هضم هستند که باعث افزایش قند خون نمی‌شود. پس اساسا این مواد از سیستم گوارشی عبور خواهد کرد بدون اینکه تاثیری بر قند خون داشته باشد.”

رژیم غذایی دیابت
رژیم غذایی دیابت

ماهی چرب و رژیم دیابتی :

متخصصان توصیه می ‌کنند که افراد مبتلا به دیابت یک چهارم بشقاب در رژیم غذایی دیابت را با پروتئین کم‌چرب پر کنند. یک انتخاب عالی برای این مورد ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی ساردین یا ماهی تن است. ۴ اونس از سالمون شامل ۱،۲۰۰ تا ۲،۴۰۰ میلی‌گرم اسید چرب امگا ۳، یا DHA است، در حالی که همان مقدار مشابه از ماهی تن یلوفین شامل حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ میلی‌گرم از منطقه DHA است.

امگا ۳ تنها برای سلامت مغز مفید نیست، بلکه می ‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. بنابراین به عنوان جایگزینی برای چربی‌های غیر سالم، می‌ تواند ریسک افزایش سکته قلبی عروقی با دیابت را کاهش دهد.

چیزی که از دریا دریافت می‌ کنید همچنین می ‌تواند به عنوان مکمل خوبی برای دیگر انتخاب‌های پروتئین کم‌چرب مانند مرغ بدون پوست، بوقلمون و یا تخم‌مرغ باشد. برای تهیه غذاهای دریایی، ماهی سالمون با لیمو و فلفل سیاه را بر روی بستری از سبزیجات مخلوط با خیار و پیاز قرمز سرخ ‌شده با روغن زیتون امتحان کنید.

مرتبط بخوانید: 15 غذای مفید برای تغذیه دیابتی ها

آجیل و دیابت:

وقتی که صحبت از پروتئین می ‌شود، مجبور نیستید که خودتان را به منابع وابسته به حیوانات محدود کنید. گزینه ‌های بر پایه گیاهی نیز وجود دارند. این موارد شامل آجیل ‌ها است. آجیل نیز به عنوان منبع سالم چربی و فیبر می باشد. شما می‌توانید هر چیزی از بادام تا گردو  را در رژیم غذایی دیابت داشته باشید. انواع آجیل مخلوط توصیه می‌شوند.

اما اگر یک منبع خوب دیگر از امگا ۳ می خواهید، گردو را امتحان کنید. ۱ اونس از گردو حاوی بیش از ۲/ ۱  ۲ گرم از اسید  omega-3 alpha-linolenic acid یا ALA است. آجیل را می توان به عنوان یک میان وعده که مستقیما بر قند خون تاثیر نمی‌گذارد، بر روی سالاد اضافه کرد. کره بادام ‌زمینی، کره بادام هندی و کره بادام همه گزینه‌های خوبی هستند. فقط مطمئن شوید که نسخه ‌هایی که فاقد شکر اضافه ‌شده هستند را تهیه کنید و تنها آجیل و نمک را به عنوان مواد اولیه در نظر بگیرید.

محصول پیشنهادی: دانه چیا

محصول پیشنهادی: تخم کتان بو داده

بذرها در رژیم غذایی دیابت

همانند آجیل، دانه‌های ویژه‌ای مثل دانه چیا و تخم کتان هم شامل مقدار قابل ‌توجهی امگا ۳ هستند و یک انتخاب خوب دیگر برای پروتئین گیاهی و چربی برای فرد مبتلا به دیابت هستند.

چیا، کتان و دانه همپ همگی شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین فیبر هستند. دانه چیا حاوی حدود ۵ گرم ALA در هر اونس است. همه دانه‌ها یک بخش اضافی از پروتئین را تامین می‌کنند که می‌تواند با مواد غذایی دیگر ترکیب شود.

ترکیب پروتئین دانه ها با کربوهیدرات، مانند مخلوط کردن با یک مشت آرد جو دو سر، می‌تواند به جلوگیری از افزایش قابل‌توجه قند خون ناشی از کربوهیدرات‌ها کمک کند.

 

از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم با تهیه مواد غذایی سالم از فروشگاه گیاه سبز از زندگی سالم خود لذت ببرید.