سلامتی با تغذیه

سلامتی با تغذیه : با رعایت نکات ساده در تغذیه سالم بمانید! در این مطلب از فروشگاه برگ سبز به معرفی راه و روش های ضروری می پردازیم. همراه ما باشید.

شاید میخواهید وزنتان را کم کنید. یا شاید هم مشکل فشار خون داشته باشید. شاید هم به خاطر دیابت مجبور به رعایت رژیم غذایی به خصوصی باشید.

شما می توانید با روش های ساده میزان کالری دریافتی خود را کم کنید.

یکی از بهترین روش های سلامتی تغذیه ی خوب و سالم است.

تغذیه نقش مهمی در سلامت کلی بدن انسان دارد و با چند تغییر کوچک در رژیم غذایی و هر چیز دیگری که به سلامتی فرد مرتبط است، از ورزش گرفته تا داشتن خواب و استراحت راحت، می‌توان به یک سبک زندگی ایده‌آل رسید.

اصلا تغذیه ی سالم چیست؟! سلامتی با تغذیه واقعا ممکن است؟

تغذیه سالم یعنی درست خوردن. خیلی از رژیم های غذایی سخت وجود دارند که به هیچ وجه توصیه نمی کنیم!

تغدیه سالم اثر مستقیمی بر رشد و سلامت بدن دارد. نوع تغذیه انسان نه تنها بر رشد جسمانی انسان اثر می گذارد بلکه بر روح و روان، خلق و خو و رفتار او نیز تاثیر گذر است.

ویتامین ها، مواد معدنی و پروتین ها برای بدن بسیار ضروری هستند و بر سلامت سلول های مغزی هم اثر می گذارند.

تغذیه سالم چه مزایایی دارد؟!

1- تغذیه سالم از بروز اختلالات عصبی، روانی و جسمانی در انسان جلوگیری می کند.

2- تغذیه سالم باعث شادابی و تندرستی بدن می شود.

3- تغذیه سالم طول عمر انسان را زیاد می کند.

4- با خوب تغذیه کردن از پیری زودرس جلوگیری می کنید.

 

تغذیه از بسیاری جهات بر سلامتی تاثیر می گذارد. عدم تعادل مواد مغذی در بدن، چه کمبود و چه مصرف بیش از حد، بر سلامت فرد اثر گذاشته و عملکرد طبیعی بدن را مختل می کند. مثلاً  سرطان به دلیل عملکرد بد در سوخت و ساز سلولی رخ می دهد و یا مصرف زیاد انرژی در هنگام فعالیت منظم (مثلا ورزش) سلامتی فرد را تضمین می کند.

تغذیه سالم با پیروی از رژیم غذایی سالم حاصل می شود!

تغذیه سالم نقش مهمی را در سلامت شما بازی می کنند! شاید زمانی که با دوستان خود برای تفریح رفته باشید، وسوسه ی خوردن فست فود گولتان بزند!

رژیم های غذایی که میزان کربوهیدرات آنها پایین است سبب پایین آمدن وزن می شوند. یکی از این رژیم های غذایی، رژیم غذایی کتو است که تقریبا کربوهیدرات در آن حذف شده است. (کربوهیدات هایی مثل برنج و نان در این رژیم به هیچ وجه جای ندارند و تنها مقدار کمی کربوهیدارت پنهان در خوراکی ها ممکن است دریافت کنید.

یک رژیم غذایی سالم چربی های غیر سالم ندارد! از خوردن غذاهای سالم مانند پیتزا، پاستا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و غیره (در اصطلاح فست فود) خودداری کنید. زیرا این غذا ها اغلب حاوی چربی های غیر سالم هستند و کالری بالایی دارند.

پس چه چیزی مصرف کنیم؟!  مواد غذایی خوبی مثل سبزیجات، میوه ها، حبوبات کامل، غلات، تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بدن مان را فراهم می کنند. با استفاده از این غذاها می توانید یک رژیم غذایی خوب را رعایت کنید. همیشه هم سالم بمانید. اگر میخواهید سلامتی با تغذیه را تجربه کنید استفاده از سبزی ها را فراموش نکنید. سبزی ها فیبر زیادی دارند که به سیر شدن شما کمک می کند.

آیا باید کاملا چربی ها را حذف کنم؟! اشتباه نکنید.!  یک رژیم غذایی خوب به معنی داشتن یک رژیم غذایی  است که در پروتئین، کربوهیدرات و چربی های متعادلی دارد. مصرف چربی های کافی هم چنین بخشی از رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد. از چربی های سالم مثل آجیل ها استفاده کنید. دانه های روغنی، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو ، گردو ، تخم کتان ، ماهی های چرب و آووکادو  ( برخلاف اکثر میوه ها که حاوی قند و کربوهیدرات های زیادی هستند آووکادو منبع خوب اسیدهای چرب مفید برای سلامتی است. ) منابع چربی های سالم هستند. از این مواد غذایی غافل نشوید!

تنقلات غیر سالم را به کل حذف کنید! استفاده از چیپس، انواع پفک، کرانچی و کلوچه های شیرین و انواع آبمیوه های صنعتی و بی خاصیت را متوقف کنید! به جای استفاده از این خوراکی ها می توانید از انواع آجیل استفاده کنید.

راه حل هایی برای رعایت تغذیه ی سالم

قدم اول این است که غذاهای ناسالم را که ممکن است در هنگام گرسنگی استفاده کنید، به کل از کابینت ها و یخچال حذف کنید. پس در اولین گام یخچال خود را از انواع غذاهای سالم، رنگی و مغذی پُر کنید. در هنگام انتخاب غذاها به میزان پروتئین، آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌، مواد معدنی، فیبر و چربی‌ سالم غذاها توجه کنید.

در قدم بعدی برای جایگزینی باید اقدام کنید. اگر میخواهید تغذیه ی سالم داشته باشید از انواع میوه ی خشک و آجیل غافل نشوید.

یک موضوع مهم دیگر استفاده از ادویه ها و طعم دهنده ها برای خوشمزه کردن غذا به جای استفاده از روغن زیاد است!  سبزی‌های خشک مانند ریحان، پونه‌ی کوهی، برگ‌ بو، رزماری، مریم‌گلی، آویشن و ترخون از جمله سبزی‌هایی هستند که می‌توانید برای طعم دار کردن غذا استفاده کنید.

از این سبزی ها به عنوان یک چاشنی فوق‌العاده نیز می‌توان در انواع سالاد از آنها استفاده کرد.

به جای استفاده از آرد سفید از این موارد استفاده کنید:

1-  غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای

2- استفاده از گندم سیاه (گندم گاوی یا راش گندم)، جو

3- انواع بلغور، ارزن (ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، فیبر، ویتامین، مواد معدنی)

4- به جای قند های مصنوعی از انواع خرما و کشمش و مویز استفاده کنید.

5- برای پخت و پز هم چنین می توانید از پودر پروتئین استفاده کنید.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم به معنی خوردن غذاهای بی مزه نیست! به معنی درست خوردن است! در انتخاب مواد غذایی دقت کنید! . مهم این است، موادی را خریداری کنید که انتظارات شما را از یک رژیم غذایی سالم و البته خوشمزه برآورده کنند.

سلامتی با تغذیه : از غذاهای خانگی بیشتر استفاده کنید!

حتی اگر عاشق شیرینی هستید می توانید شیرینی ها هم در خانه تهیه کنید. البته یادتان باشد در خوردن شیرینی زیاده روی نکنید!

سلامتی با تغذیه
سلامتی با تغذیه

در تهیه ی غذاهای خانگی چه نکاتی را رعایت کنیم!؟

علاوه بر پختن غذا در خانه، کیک و شکلات‌های آماده هم از سوپرمارکت نخرید.

1- مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار ببرید.

2- ماکارونی و نان‌های سبوس‌دار را که فیبر بیشتری دارند به سایر ماکارونی‌ها و نان‌ها ترجیح بدهید.

3-از پنیر پیتزا که چربی زیادی دارد، کمتر استفاده کنید.

4- مقدار قند یا شکری که به همراه چای مصرف می‌کنید را نصف کنید.

یک راه حل خوب برای کاهش مصرف غذا استفاده از  از بشقاب‌های کوچک‌تر برای صرف غذا است. برای نوشیدنی هم از لیوان‌های بلند و باریک برای نوشیدن استفاده کنید.

کلید طلایی سلامتی با تغذیه استفاده از یک رژیم غذایی است که همه ی غذاها را به صورت متعادل در آن مصرف کنید. وقتی می خواهید که غذایی را بخورید، آن را به صورت کلی مورد توجه قرار دهید نه به صورت یک وعده‌ی غذای فردی و دسر.

برای مثال، سبزی‌ها یک غذای سالم محسوب می‌شوند، اما اگر شما برای صبحانه، ناهار و شام سبزی بخورید، باید بگوییم یک رژیم متعادل ندارید و مواد لازم برای بدن شما طی ۲۴ ساعت تامین نخواهد شد. در صورتی که اگر همین سبزی را در وعده های مختلف همراه پروتئین ها و حبوبات مصرف کنید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.