غذاهای سالم

تنوع غذایی در جهان بسیار فراوان می باشد. از هر دسته یا گروه غذایی، به تعداد زیادی می توان غذا یا خوراکی پیدا کرد. آیا باید به همه این غذا ها به یک چشم نگاه کنیم ؟ آیا هیچ کدام از آن ها با هم تفاوتی ندارند ؟ آیا همه ی غذا ها سالم هستند ؟ در این مطلب سعی داریم سالم ترین غذاهای سالم که به شما بزرگترین کادو جهان، یعنی سلامتی را هدیه می دهند، معرفی کنیم.

شناخت غذا ها و خوراکی های سالم یکی از وظایفی است که هر انسانی باید آن را به نحو احسن انجام دهد. درباره ساختار غذا ها تحقیقات زیادی صورت گرفته است؛ تحقیقاتی که ارزش غذایی و میزان سلامتی مواد خوردنی را به ما نشان می دهند. حالا سعی داریم این غذا ها را در دسته بندی ها گوناگون بشناسیم و طبق برنامه ای منظم مصرفشان کنیم.

سالم ترین غذاهایی که نباید به راحتی از کنارشان گذشت

سبزیجات؛ گروه غذایی ارزشمند و قابل احترام 

کلم بروکلی

یکی از بهترین اعضای گروه غذایی سبزیجات به حساب می آید. کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی می باشد و چه به صورت خام و چه به صورت پخته برای بدن مفید می باشد. کلم بروکلی یکی از کم کالری ترین غذا هایی می باشد که می توانید آن را به شکل های گوناگون مصرف کنید. وجود تعداد قابل توجهی ویتامین به همراه مواد معدنی در ساختار کلم بروکلی کمک زیادی به خواص آن می کند. ویتامین C و ویتامین K کلم بروکلی، به ترتیب برای بهبود سیستم ایمنی و لخته شدن خون مفید هستند.

کلم قرمز

کلم قرمز یکی از مواردی می باشد که سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی می باشد و همچنین دارای 22 کالری است. استفاده از کلم قرمز، تولید آنزیم های ضد سرطان را بهبود می بخشد. از این کلم می توان در سوپ یا سالاد، چه به صورت پخته و چه به صورت خام استفاده کرد.

هویج

هویج یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت سیستم بینایی و کاهش وزن می باشد. یکی دیگر از فواید هویج، کم کردن احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه و معده می باشد. آنتی اکسیدان ها محافظانی هستند که از بدن در برابر سرطان جلوگیری می کنند. هویج هم دارای آنتی اکسیدان های زیادی می باشد. حفظ سلامت دندان، سم زدایی بدن، جلوگیری از ریزش مو و کنترل فشار خون از دیگر خصوصیت های برجسته این ریشه گیاهی می باشد. به جرئت می توان گفت که هویج ار سالم ترین غذاهای دنیا می باشد.

پروتیئن ها؛ ایفای نقشی بسیار خطیر در بدن

تخم مرغ

کم لطفی است که اگر تخم را از پر استفاده ترین و خوشمزه ترین غذاهای دنیا ندانیم. یکی از منابع اصلی جذب پروتئین و مواد مغذی دیگر تخم مرغ می باشد که به روش های گوناگون در سراسر جهان، مورد استفاده قرار می گیرد. تخم مرغ باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش بیماری های قلبی می شود. هم سفیده و هم زرده تخم مرغ فواید زیادی دارند.

اگر می خواهید از سفیده تخم مرغ استفاده کنبد ما به شما پودر سقیده تخم مرغ یا همان آلبومین لهستانی را پیشنهاد می کنیم. مصرف این محصول، به شدت، به ورزشکاران و بدنسازان توصیه می شود. چرا که شامل 82 درصد پروتئین می باشد.

بوقلمون

بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین می باشد. میزان پروتئین در گوشت بوقلمون به اندازه ای بالاست که شما با مصرف آن، بیشتر احساس سیری می کنید. ماده ای به نام تریپتوفان در گوشت بوقلمون، باعث دور شدن احساس خستگی از شما می شود. هر چه اندازه گوشتی که تهیه می کنید کم چرب و تازه تر باشد، بهتر است و فواید بیشتری را به شما هدیه می کند.

اگر می خواهید چربی کمتری با خوردن گوشت بوقلمون وارد بدنتان شود، می توانید قبل از مصرف کردن آن، پوست گوشت را جدا کنید؛ چون اکثر چربی موجود، در قسمت پوست می باشد. سینه بوقلمون هم در مقایسه با دیگر قسمت های بوقلمون دارای کالری و چربی کمتری می باشد. از سالم ترین غذا هایی که می توانید استفاده کنید، همین گوشت بوقلمون می باشد.

پودر آب پنیر

پروتئین آب پنیر یکی از محصولات ستایش شده و با خواصی همچون تنظیم سطح قند خون و کنترل کلسترول می باشد. پودر آب پنیر به صورت تمام قد حافظ سلامت قلب می باشد. جالب است بدانید آب پنیر، همان آب زرد رنگی می باشد که در فرآیند تولید پنیر خانگی بدست می آید. پروتئین و املاح از اصلی ترین خواص پودر آب پنیر محسوب می شوند. از این محصول، به عنوان مکمل غذایی برای سالمندان استفاده می شود. اما اصلی ترین مشتریان این محصول ورزشکاران و بدنسازان هستند.

دانه های خوراکی؛ مفید و سالم

دانه چیا

جالب است بدانید که 28 گرم دانه چیا دارای بیشتر از 5 گرم پروتئین می باشد که این مقدار بسیار عالی می باشد. توجهی به اندازه بسیار کوچک دانه چیا نداشته باشید. همین دانه کوچک با داشتن منبعی بزرگ از مواد مغذی، از سالم ترین خوراکی های دنیا به حساب می آید. دانه چیا بر اساس دو خاصیت برجسته مهم خود می تواند نقش جدی را در کاهش وزن ما بازی کند؛ کالری ناچیز و افزایش احساس سیری دو خصلت این دانه هستند که در راستای لاغری افراد پیش می روند. غذاهای سالم کم نیستند، فقط باید آن ها را پیدا کنید.

دانه کتان

دانه کتان

دانه کتان یکی از بهترین دانه های می باشد که می توان مقدار قابل توجهی از فیبر و چربی های امگا 3 را در آن یافت کرد. در 28 گرم دانه کتان (یک وعده) 7.8 گرم فیبر و 5.2 گرم پروتئین وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف این دانه می تواند برای کاهش کلسترول و بیماری های قلبی مفید باشد. دانه کتان یکی از اصلی ترین دشمنان سرطان می باشد.

لبنیات؛ رمز سلامتی

ماست

همان طور که باید بدانیم، ماست دربردارنده خیلی از خواص شیر می باشد. با مصرف ماست کمک بزرگی به سیستم گوارش خود کرده اید. چرا که خوردن ماست، در تنظیم دستگاه گوارش نقش دارد. یکی از ماست هایی که از نظر فواید سلامتی به شما عزیزان توصیه می شود، ماست پروبیوتیک می باشد. کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به چربی سوزی از خصلت های ماست می باشد.

پنیر

پنیر انواع زیادی دارد. هر کدام از پنیر ها، برای خود دارای ویژگی ها و خصوصیت هایی هستند. اما در کل پنیر یک خوراکی سالم و سرشار از مواد مغذی می باشد. ارزش غذایی پنیر بسیار بالا می باشد. به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد ولی مصرف آن در صبحانه مرسوم ترین شکل استفاده از پنیر می باشد.

یکی از نقاط قوت پنیر، ویتامین A می باشد. وجود ویتامین A در پنیر، سبب وجود ویژگی هایی همچون تقویت سلامت چشم و بهیود آسیب های پوستی، در پنیر می شود. ویتامین B12 هم یکی از مواردی است که پنیر به وجود آن افتخار می کند. ویتامین B12، روی عملکرد مغز، بسیار تاثیرگذار می باشد.

غلات؛ اصلی ترین گروه غذایی در هرم غذایی

کینوا

خواص کینوا بسیار زیاد است. هر چه قدر هم از این ماده غذایی تعریف کینم، باز هم چندین نکته جا می مانند. خاصیتی که کینوا را خیلی بالا می برد، اثرات آن روی لاغری می باشد. همچنین مقدار پروتئین قابل توجهی دارد که می تواند برای مصرف خیلی از گروه ها به ویژه زنان باردار، کودکان و بدنسازان چاره ساز باشد.

پروتئین و فیبر دو شوالیه ای هستند که وظیفه آن ها در قلمرو کینوا کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می باشد. منگنز هم یکی از مواردی است که علاوه بر داشتن اثرات لاغری به هضم راحت تر غذا هم کمک شایانی می کند. درمان یبوست، پیشگیری از پوکی استخوان، خاصیت ضد التهابی و درمان دیابت از ارزنده ترین فواید کینوا می باشند.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای غذایی است که کمتر کسی از وجود آن آگاه است، چه برسد که بخواهد از آن مصرف کند. برنج قهوه ای یکی از غذا های سالم و ناشناخته ای است که باید به مردم معرفی بشوند. این برنج غنی از مواد معدنی گوناگونی می باشد که هر کدام از آن فواید خاصی را به بدن ارائه می دهند. اسید های چرب مفید، پروتئین و فیبر موارد دیگری هستند که برنج قهوه ای به شما هدیه می دهد.

یکی از ویژگی های برجسته برنج قهوه ای بهبود عملکرد مغز می باشد. به طوریکه مصرف آن سبب تسریع سوخت و ساز بدن در مغز می شود. مبارزه با دیابت، درمان افسردگی، مراقبت از قلب و عروق، خاصیت آنتی اکسیدانی و کنترل وزن از آثار مفید برنج قهوه ای می باشد.

روغن ها؛ انتخابی حیاتی برای سلامتی

روغن کنجد

روغن کنجد

انتخاب روغن نقش بسیار با اهیمتی در رژیم غذایی ما دارد. یعنی نوع روغن می تواند خیلی راحت، ما را به سمت سلامتی و خیلی راحت تر به سمت بیماری های گوناگون بکشاند. با توجه به این مسئله انتخاب نوع روغن حائز اهیمت می باشد. یکی از با کیفیت ترین روغن ها، روغن کنجد می باشد. این روغن اثرات مثبتی روی پوست و مو دارد.

این روغن خواص ضد التهابی دارد و برای درمان کم خونی هم مثمر ثمر واقع می شود. این روغن روی کاهش وزن هم تاثیر گذار می باشد. جلوگیری از پوکی استخوان، درمان آکنه، افزایش رشد مو و کاهش فشار خون از خواص روغن کنجد می باشد.

روغن ذرت 

یکی از روغن های سالم دیگر که برای پخت و پز هم مناسب است، روغن ذرت نام دارد. برطرف کردن مشکلات گوارشی یکی از مزایای روغن ذرت به حساب می آید. کاهش قند خون، کاهش التهاب و اهمیت به سلامت قلب از فواید روغن ذرت به حساب می آید. البته هر ماده غذایی مضراتی هم دارد که باید به آن ها توجه کنید و بهترین تصمیم را با مشورت پزشکان و متخصصان تغذیه بگیرید.

 

صحبت پایانی

در این مطلب سعی کردیم چند دسته یا گروه غذایی با چند نمونه از موارد سالم را به شما معرفی کنیم. مطمئنا تعداد غذاهای سالم بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنیم. متاسفانه خیلی از غذاها و خوراکی های سالم ناشناخته هستند. تلاش مطالب و مقالات علمی در شناساندن همین موارد سالم و ناشناس می باشد. سعی کنید در یک رژیم غذایی سالم از بهترین غذاهای سالم هم استفاده کنید.