غذا برای آلودگی هوا

روز هایی در سال وجود دارند که میزان آلودگی در آن ها بیشتر از روز های دیگر می باشد. باید به صورت جدی مراقب سلامتی خود در این روز های آلوده باشیم. یکی از راه هایی که موجب می شود از مضرات آلودگی هوا دور بمانیم، خوردن خوراکی ها و غذا هایی می باشد که روی سلامتی موثر و مفید هستند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی 7 میلیون نفر به صورت سالانه بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند. متاسفانه مشکل آلودگی هوا در پایتخت و شهر های بزرگ کشورمان هم وجو دارد و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا اثرات مخرب آلودگی را کاهش بدهیم.

نقش تغذیه، برای محافظت در برابر مضرات آلودگی هوا

وجود آلودگی در هوا باعث افزایش ذرات ریز غبار، افزایش گاز های مضری مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن و کاهش اکسیژن می شود. این روند اصلا خوب نیست و به سلامتی ما آسیب می رساند. برخی از ذرات آلاینده دارای خاصیت اکسیدکنندگی قدرتمندی می باشد که قادر است که به سلول های بدن آسیب های جبران ناپذیری بزند. عواقب این مشکلات در سلول ها سرطانی شدن و پیری زودرس در آن ها می شود.

نمی توان گفت که خوردن برخی از غذا ها سبب کاهش آلاینده های هوا و ازدیاد اکسیژن می شود. اما می توان با انتخاب دقیق از بین غذا ها برخی از اثرات زیان بار آلودگی هوا را کاهش داد. به عنوان نمونه آنتی اکسیدان ها می توانند کمک شایانی به روند مبارزه با آلاینده ها به بدن بکنند.

با مصرف برخی از غذا ها مانند شیر می توان میزان مواد مضر و پر خطر موجود در بدن را کم کرد. تغذیه صحیح و به مقدار کافی مهمترین مسئله ای است که شما باید در روز های آلوده رعایت کنید. این که چه بخوریم و به چه مقدار بخوریم سوال های مهمی هستند که باید به سراغ جواب آن ها بروید.

طبیعتا خوردن بعضی از خوراکی ها هم علاوه بر اینکه سود رسان نیستند، بلکه باعث مشکلات بیشتر هم می شوند. غذا های پرچرب و مواد غذایی شامل مواد نگه دارنده از این موارد هستند.

خوراکی هایی که اثرات آلودگی هوا را از بین می برند

شیر و لبنیات؛ از دشمن های سرسخت آلودگی هوا 

مصرف لبنیات اثرات مثبتی برای نابود کردن ذرات معلق موجود در هوا دارد. نوشیدن 2 لیوان شیر با چربی کمتر از 5 درصد  در روز خنثی کننده سموم هستند. شیر و پنیر دشمنان سمومی از جمله سرب هستند. سمومی مانند سرب از سوختن بنزین در هوا انتشار پیدا می کنند و مانع جذب کلسیم و روی توسط بدن می شوند.

مصرف لبنیات تاثیری روی درمان عارضه های ناشی از آلودگی و آلاینده ها ندارند. تنگی نفس، سردرد و تهوع از جمله این عوارض هستند. اشاره به این نکته حائز اهمیت است؛ مصرف شیر و لبنبات پرچرب نه تنها کمکی به مبارزه با آلودگی نمی کنند، بلکه باعث تشدید بیماری های ریوی ناشی از هوای آلوده می شوند.

در ضمن مصرف شیر و لبنبات به دفع ادرار به خارج شدن آلاینده ها و سموم کمک شایانی می کنند. همچنین سبب تخفیف جذب فلزات سنگین موجود در هوای آلوده و ناپاک می شوند.

کلم بروکلی؛ موثر در سلامتی

افرادی که به طور منظم از کلم بروکلی استفاده می کنند، سموم و مواد مضری که در اثر آلودگی هوا به وجود می آیند را بهتر دفع می کنند. وجود سولفورافان در کلم بروکلی موجب ایجاد خاصیت ضد سرطانی در آن می شود. نه تنها کلم بروکلی بلکه سایر سبزیجات هم ریسک ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهند.

طبق مطالعات علمی، افرادی که از کلم بروکلی مصرف کرده اند، سموم ناشی از آلاینده های هوا، در بدنشان به صورت خنثی در می آیند.

روغن زیتون

روغن زیتون؛ از سالم ترین اعضای خانواده روغن ها

در روز هایی که آلودگی هوا زیاد می باشد، بهتر است برای پخت یا تهیه غذا ها از روغنی به غیر از روغن زیتون استفاده نکنید. روغن زیتون علاوه بر این که به غذا طعم خوبی می دهد، نکات سلامتی غذا ها در برابر آلودگی هوا را تقویت می کند. روغن زیتون برای تهیه انواع سالاد ها هم کاربرد دارد.

روغن زیتون به دلیل دارا بودن نوعی ویتامین E، به راحت تر کردن روند تنفس کمک می کند. روغن زیتون حاوی اسید چرب غیر اشباعی می باشد که باعث کم شدن التهاب می شود.

ماهی؛ بخارپز و پر خاصیت

ماهی های زیادی از جمله قزل آلا و سالمون فواید زیادی دارند که برای مقابله با آلودگی چاره ساز هستند. مصرف ماهی ها می توانند اثرات مخرب ترکیبات آلاینده ها را کاهش بدهند. همچین مصرف این غذا به بیماران عارضه هایی همچون تنگی نفس و آسم کمک می کند؛ چرا که این غذا اثرات زیان بار آلودگی هوا را می کاهد. توجه داشته باشید که خوردن مواد غذایی هیچ اثری روی آلرژی تنفسی ناشی از آلودگی هوا ندارند.

زردچوبه؛ آنتی اکسیدان

زردچوبه علاوه بر طعم دهی به غذا ها، به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی از سیستم ایمنی بدن در برابر مواد مضر و آلاینده ها ناشی از آلودگی هوا مراقبت می کند.

آووکادو؛ خوشمزه و سالم

مصرف آووکادو موجب بالا رفتن سطح ویتامین E در بدن می شود. طبق مطالعات انجام شده، سطح ویتامین E در بدن افرادی که به بیماری ریوی مبتلا هستند کاهش می یابد. خوردن آووکادو به مبارزه با ذرات آلوده کمک می کند.

سیر و پیاز؛ دو یار همیشگی 

سیر و پیاز جز بهترین موارد برای مبارزه با آلودگی هوا هستند. آنتی اکسیدان های قوی می باشند که نقش موثری در تخفیف رادیکال های آزاد در بدن دارند. خاصیت آنتی اکسیدان ها در سیر و پیاز موجب جلوگیری از بروز التهاب در سینوس ها می شود. سیر قادر است که از تهدیدات سینوس ها ممانعت کند.

بذر کتان

بذر کتان؛ بذری شگفت انگیز

بذر کتان حاوی میزان زیادی از اسید های چرب امگا 3 می باشد. همچنین غنی از فیتواستروژن ها هستند که دارای خواص آنتی اکسدانی هستند. این موارد سبب کاهش نشانه های آسم می شوند. از بذر کتان می توان در سالاد ها و اسموتی ها استفاده کرد.

مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید

بر اساس آزمایشات و تحقیقات علمی روی بدن موش ها، محققان متوجه شده اند که هر چه میزان ویتامین E در بدن موش ها بیشتر باشد، مدت زمانی که در هوای آلوده عمر می کنند هم بیشتر می شود. غلات و زرده تخم مرغ شامل ویتامین E می شوند.

ویتامین C از به وجود آمدن رادیکال های آزاد ممانعت می کند. پرتقال، کلم بروکلی و انبه حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین A برای شش ها مقابل دود سیگار، به عنوان یک نگهبان عمل می کند. سیب زمینی شیرین و هویج دارای ویتامین A هستند.

پکتین؛ فیبری قدرتمند

خوراکی های که در ساختار آن ها فیبر یافت می شود، می توانند از ورود سرب به بدن جلوگیری کنند. پرتقال و توت فرنگی که غنی از پکتین هستند که می توانند از مشکلات احتمالی آلودگی هوا بکاهند. مصرف یک سیب در روز هم می تواند شما را در مقابل آلودگی هوا مسلح کند تا آسیب کمتری به بدن شما برسد.

میوه و سبزیجات؛ بی چشمداشت ترین ها

همیشه از فواید میوه و سبزیجات در همه جا شنیده اید. میوه و سبزیجات در مقابل آلودگی خوش می درخشند و  هم عملکرد فوق العاده ای دارند. اگر قصد محافظت از بدن خود در برابر آلودگی را دارید، مصرف آن ها را جدی بگیرید. آن ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشند. هچنین سیب در بین میوه ها بیشترین فایده را برای تنفس داشته و یه نوعی پر چمدار میوه ها می باشد.

نارنگی ، انار، کلم و کاهو از جمله مواردی هستند که می توانید به آن ها اعتماد کنید.

 

صحبت پایانی 

مواد غذایی با خاصیت های فوق العاده ای را برای شما معرفی کردیم که در مقابل آلودگی هوا، ایستادگی می کنند. تغذیه افراد در روز های آلوده بسیار پر اهمیت می باشد. افراد علاوه بر این که باید تغذیه مناسبی داشته باشند، باید سعی کنند که نکات دیگر مانند (نکات پزشکی) را هم رعایت کنند تا از احتمال آسیب کم کنند.