غذا برای کم خونی

زمانی که رگ های شما، به اندازه کافی دارای گلبول های قرمز برای رساندن اکسیژن به نواحی گوناگون بدن، نباشند، در این حالت شما دچار کم خونی شده اید. غذا هایی برای درمان کم خونی وجود دارند که می توانند کمک شایانی به افراد کنند. بیماری کم خونی یا آنمی به دلیل ضعف بدن در تولید به اندازه گلبول های قرمز یا از بین رفتن گلبول های قرمز، ایجاد می شود.

آقایان کمتر از خانم ها در معرض کم خونی قرار دارند. میان هر 10 نفر خانم، یک نفر از آن ها دچار کم خونی است. کم خونی در اغلب اوقات با داشتن یک تغذیه سالم و حساب شده، قابل درمان می باشد.

علائم عارضه کم خونی

  • سردرد و سرگیجه
  • احساس خستگی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • پایین بودن دمای بدن

دلایل کمبود آهن

کم خونی دارای انواع گوناگونی می باشد که رایج ترین نوع آن، کم خونی فقر آهن می باشد. اگر به اندازه لازم، در بدن آهن وجود نداشته باشد، بدن قادر نیست که هموگلوبینی که برای تولید سلول های قرمز، نیاز است را تولید کند. بنابراین خون سرشار از اکسیژن به نواحی مختلف بدن نمی رسد. هموگلوبین، پروتئینی سرشار از آهن است که در ساختار گلبول های قرمز یافت می شود.

این احتمال وجود دارد که ویتامین B9 (فولیک اسید) و ویتامین B12 روی توانایی بدن، در ساخت گلبول های قرمز تاثیرگذار باشند. اگر بدن نتواند عملکرد مناسبی روی این ویتامین انجام دهد، احتمال دارد که به عارضه آنمی دچار شوید. داشتن برنامه غذایی که آهن و ویتامین های خانواده B، اعضای مهم آن باشند، می تواند کمک قابل توجهی به درمان کم خونی کند.

انواع بیماری ها

برخی از عفونت ها یا بیماری ها سبب می شوند که بدن نتواند به درستی، دست به تولید سلول خونی بزند. ممکن است یکی از دلایل این اتفاق، به خاطر کاهش هموگلوبین باشد. از دست دادن میزان زیادی خون هم احتمال دارد که سبب کم خونی شود.

نرسیدن آهن به بدن، به اندازه لازم

شاید طبق یک برنامه یا رژیم غذایی کم آهن عمل می کنید. همین موضوع باعث نرسیدن آهن به بدن شما و در نتیجه کمبود آهن می شود. همچنین احتمال دارد که مشکلات گوارشی همچون بیماری سلیاک، از جذب آهن توسط بدن جلوگیری کند. استفاده از بعضی از مواد غذایی همچون غذا های غنی از کلسیم و قهوه هم موجب بازدارندگی جذب آهن می شود.

کم بودن ویتامین های گروه B

همان طور که بالاتر هم به این موضوع اشاره شده بود، بدن به ویتامین B9 و B12 برای ساخت سلول های خونی نیاز دارد. رژیم غذایی که فاقد این ویتامین ها باشد، خبر کم خونی را به همراه دارد. سعی کنید با مشورت پزشک و متخصص تغذیه بهترین رژیم غذایی را انتخاب کنید که به بیماری هایی مثل کم خونی دچار نشوید.

مشکلات گوارشی سدی هستند مقابل جذب B12. غلات صبحانه غنی شده، لوبیا و میوه ها منابع خوبی برای دریافت ویتامین های B9 و B12  هستند.

غذا هایی برای رفع کم خونی

سیب زمینی شیرین

همان طور که درباره آهن و کمبود آن صحبت کردیم، میدانیم که نبود آن باعث کم خونی می شود. پس عقل حکم می کند که به دنبال غذا هایی باشیم که این کمبود آهن را جبران کنند و یار کمکی برای درمان کم خونی باشند. سیب زمینی شیرین یکی از غذا هایی می باشد که به خاطر داشتن مقدار زیادی آهن می تواند برای درمان کم خونی مفید باشد. سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی خود قرار داده و نتایج سودمند آن را مشاهده کنید.

از دیگر فواید سیب زمینی شیرین می توان به مقدار زیاد پتاسیم آن اشاره کرد. این نقطه مثبت سیب زمینی شیرین باعث تنظیم ضربان قلب می شود. تقویت عملکرد سیستم گوارشی، درمان کم خونی و کمک به سلامت قلب، مزیت های می باشند که شما را برای استفاده از این ماده غذایی ارزشمند مجاب می کنند.

جعفری

جعفری

از غذا هایی که به دلیل داشتن مقادیر فراوان آهن به درمان کم خونی کمک می کنند، می توان به جعفری، این سبزی پر کاربرد اشاره کرد. جعفری با ازدیاد گلبول های قرمز خون و هموگلوبین خون، نقش مهمی را برای برطرف کردن بیماری کم خونی شدید، ایفا می کند.

جعفری دارای ارزش غذایی بالا و مغذی می باشد. به طوریکه که دربردارنده بسیاری از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد. سلامت کلیه، لاغری، محافظت از پوست و جلوگیری از پوکی استخوان، مواردی هستند که جعفری روی آن ها تمرکز دارد.

اسپیرولینا

اسپیرولینا، جلبک سبز رنگیست که درمان کم خونی یکی از وظایفش می باشد. مصرف اسپیرولینا، موجب افزایش ساخت سلول های قرمز خون می شود. این ماده غذایی حاوی 70 درصد پروتئین مرغوب می باشد. همین ویژگی اسپیرولینا باعث شده است که ورزشکاران به سمت آن جذب شوند. در ضمن اسپیرولینا، برای درمان دیابت و کاهش قند خون مثمر ثمر واقع می شود. ویتامین B12 موجود در آن، یکی از ویتامین های مورد نیاز سالمندان و گیاهخواران می باشد.

کشمش

کشمش یکی از مواردی می باشد که فواید زیادی برای بدن دارد. توصیه می شود که به جای استفاده از خیلی از تنقلاتی که ارزش غذایی پایینی دارند و مضراتشان از مزیت هایشان بیشتر می باشد، از کشمش استفاده کنید. کشمش منبعی بسیار مناسب برای دریافت آهن می باشد. آهن موجود در کشمش موجب رشد پلاکت خون و گلبول های قرمز می شود. کمبود پلاکت های کم یا اختلال ترومبوسیتوپنی، مشکلی می باشد که به دلیل کمبود آهن اتفاق می افتد.

حیف است که از این غذا ی سالم با خواص شگفت آورش، که یکی از آن ها درمان کم خونی می باشد، به سادگی بگذرید. کشمش غنی از فیبر می باشد و انرژی بدن را افزایش می دهد.

جگر

یکی از محبوب ترین غذا هایی که برای رفع کم خونی هم مفید واقع می شود. جگر، منبعی عظیم از آهن و فولات (ویتامین B9) می باشد. همانند جگر، قلوه هم حاوی آهن می باشد. ارزش غذایی جگر بالاست. اما چند توصیه است که باید آن ها را جدی بگیرید. زنان باردار و کودکان زیر یک سال نباید از جگر مصرف کنند. حتما باید از جگر تازه مصرف کنید. جگر گوسفند، کلسترول بیشتری نسبت به جگر گوساله دارد.

ژل رویال

ژل رویال

با تغذیه اصولی و صحیح می توان کم خونی را از بین برد. ژل رویال یکی از غذا های سالم می باشد که کمک زیادی برای درمان کم خونی می کند. بار ها در طول متن به ویتامین B12 و اثراتش روی کم خونی اشاره کرده ایم؛ در ساختار ژل رویال این ویتامین وجود دارد. ویتامین B12 عملکرد بدن برای مبارزه با کم خونی را تقویت می کند. البته این را هم بدانید؛ برای درمان کم خونی باید طبق برنامه ای منظم و مدون از ژل رویال استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

ژل رویال توسط زنبور های کارگر حاصل می شود و فقط ملکه زنبور ها حق دارد که از آن مصرف کند. این محصول برای تقویت حافظه کوتاه مدت و سیستم ایمنی عالی است.

کنجد سیاه

مصرف کنجد سیاه موجب پیشگیری و درمان کم خونی می شود. کنجد سیاه چه خاصیتی دارد که می تواند جلوی کم خونی بایستد ؟ میزان بالای آهن، فولات و منیزیم اجازه رویارویی با کم خونی را به کنجد سیاه می دهند. زمانی که کنجد سیاه می خورید، میزان آهن خون افزایش پیدا می کند.

ناگفته نماند که کنجد سیاه دارای خواص ضد پیری می باشد. درمان یبوست، کاهش استرس، جلوگیری از پوکی استخوان و اهمیت به سلامت چشم از دیگر فواید این ماده می باشد. جالب است بدانید که کنجد سیاه نسبت به انواع دیگر کنجد ها، مقدار آهن بیشتری دارد.

موز

مصرف موز موجب افزایش گلبول های قرمز خون و هموگلوبین می شود. چرا که غنی از آهن، فولات و ویتامین C می باشد. موز از غذا های موثر در درمان کم خونی می باشد اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آن سبب هیپرکالمی و افزایش وزن می شود. موز کالری بالایی دارد.

انجیر خشک

انجیر خشک

اگر به دنبال بهترین و مرغوب ترین منابع آهن هستید، انجیر خشک از مناسب ترین گزینه ها می باشد. نتیجه مصرف آن با روشی صحیح و اصولی، معالجه سریع کم خونی می شود. این میوه پر خاصیت، دارای ویتامین های A، B و C می شود. برای افزایش اشتها کودکان می توان از انجیر خشک استفاده کرد.

انجیر خشک منبعی غنی از فیبر است که برای درمان یبوست هم مفید می باشد. هضم آسان تر، سلامت مو و تنظیم فشار خون از مزیت های مصرف انجیر خشک می باشد.

 

صحبت پایانی

کم خونی یکی از بیماری هایی است که برای افراد مشکل ساز می شود ولی راه های چاره ای هم برای درمان آن وجود دارد. شما با داشتن یک برنامه غذایی با کیفیت می توانید کم خونی را شکست بدهید. تغذیه، حرف اول را برای درمان کم خونی می زند. دریافت آهن و ویتامین های گروه B کمک زیادی به شما برای رفع کم خونی می کند.