فواید خوردن شام

فواید خوردن شام :  آیا واقعا با فایده است و یا نباید شب شام بخوریم؟! برای سال‌ها احتمالا شنیده‌ اید که خوردن شام قبل از خوابیدن بد است. و این ممکن است درست باشد اگر شما رژیم داشته باشید. اما خوردن در شب باعث افزایش وزن نمی‌شود، پس خوب است اگر از یک انار و یا وعده غذایی در شب استفاده کنید. در حقیقت، فواید خوردن شام حیرت انگیز است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

۱. سنتز ماهیچه را در طول شب بهبود می ‌بخشد.

یکی از دلایل مشترک شما برای اینکه نباید قبل از خوابیدن غذا بخورید این است که باعث می‌شود شما دچار افزایش وزن شوید. و مطمئنا، خوردن تنقلات در رختخواب برای دور کمر شما عالی نیست! اما مشخص شده است که غذاهای شبانه واقعا می‌توانند به شما کمک کنند ظاهر بدن خود را بهبود بخشید.

مطالعه ‌ای در ژورنال تغذیه  در ژانویه ۲۰۱۵ نشان داد که میان وعده قبل از خواب به مردان کمک می‌کند تا در خواب ماهیچه تولید کنند. محققان این مطالعه توصیه کردند که غذا را به ۱۵۰ کالری برای بهترین اثر محدود کنند. مطالعه‌ای که در دسامبر ۲۰۱۷ در ژورنال تغذیه منتشر شد نشان می‌ دهد که ۴۰ گرم پروتئین در وعده‌های شام شما وجود داشته باشد. این کمی بیش از ۱۵۰ کالری است اما استفاده از پروتئین‌ ها هنوز ایده خوبی است.

با این حالا اگر شما ۱۵۰ کالری خود را مصرف کنید، خبر خوب این است که وزن شما افزایش پیدا نخواهد کرد. اگر وزنی هم به دست آورید، وزن ماهیچه است. این نوع وزنی است که شما می‌خواهید به دست آورید، درست است؟ این نوع وزنی که ظاهر بدن شما خوب و متناسب جلوه می‌ کند و چربی نیست.

مرتبط بخوانید: غذای شام : غذای سبک چی بخوریم؟!

۲. از فواید خوردن شام این است که متابولیسم صبح شما را بهبود می ‌بخشد.

اگر نگران به دست آوردن وزن هستید پس شما نمی‌ خواهید سوخت و ساز خود را نادیده بگیرید. این فرایندی است که بدن شما برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می ‌کند. زمانی که در نهایت درست کار نمی ‌کند، بدن شما چربی بیشتری را ذخیره می ‌کند. بنابراین اگر می ‌خواهید وزن کم کنید، باید مطمئن شوید که سوخت و ساز شما در بهترین حالت عمل می‌ کند.

مطالعات اخیر نشان می ‌دهند که خوردن پیش از خواب تاثیری مثبت بر متابولیسم در صبح دارد. طبق مطالعه مواد ژورنال تغذیه، هم مردان و هم زنان سالم که چاق بودند، متابولیسم شان با خوردن وعده‌ های غذایی قبل از خواب بهبود یافته است. این مطالعه نشان داد که خوردن یک اسنک کوچک قبل از تخت ‌خواب باعث متابولیسم بدن تا صبح می‌ شود. بنابراین وقتی صبحانه می‌خورید بدن شما زمان بهتری برای تبدیل غذا به انرژی خواهد داشت.

مجله انگلیسی تغذیه در ژانویه ۲۰۱۴ نتایج مشابهی را گزارش داد. مردان فعال فعالیت متابولیکی را در صبح افزایش دادند/ این مطالعه به بهبود اثرات متابولیکی در خوردن پروتئین ‌ها و کربوهیدرات متفاوت اشاره کرد، که به این معنی است که شما مجبور نیستید میان وعده خود را به یک ماده پروتئینی محدود کنید تا این مورد از فواید خوردن شام را به دست آورید.

فواید خوردن شام
فواید خوردن شام

۳. اشتها صبح شما را بهبود می ‌بخشد.

ممکن است متناقض به نظر برسد اما خوردن قبل از خوابیدن می ‌تواند شما را برای صبحانه کم ‌تر گرسنه کند. اگر هدف تان کاهش وزن است، پس کاهش اشتها شروع خوبی است. بنابراین در حالی که یک وعده پیش از خواب مانند غذای اضافی به نظر می ‌رسد، اما ممکن است اشتهای شما را در صبح کاهش دهد.

مرتبط بخوانید: خواص پودر جوانه گندم : چند خاصیت بی نظیر و جادویی!

۴. از فواید خوردن شام کمک به خواب شما است:

یکی از فواید خوردن شام قبل از خوابیدن این است که به شما کمک می کند راحت تر بخوانید. شما ممکن است این را درک نکنید، اما برخی غذاها حاوی مواد مغذی هستند که عملکرد خواب را بهبود می‌بخشند. بنابراین اگر یک شام مملو از ملاتونین را بخورید، به احتمال زیاد، در زمان کوتاه تری به خواب خواهید رفت. در برخی موارد، حتی به شما کمک می ‌کند که در خواب بمانید.

یک مقاله ژورنال تغذیه در آوریل ۲۰۱۷ به سطوح ملاتونین برخی غذاهای خاص نگاه کرد و متوجه شد که اسنک با موادی مانند آجیل و گندم مقدار مناسبی از ملاتونین را تامین می ‌کند. مطالعه‌ای در مقاله Neuron  مارس ۲۰۱۵ اشاره می ‌کند که نقش حیاتی ملاتونین در به خواب رفتن و خواب ماندن است – چیزی که به ویژه برای کسانی که از بی‌خوابی رنج می ‌برند مفید است.

مرتبط بخوانید: غذای رژیمی : 7 غذای فوق راحت و کم کالری!

ملاتونین یک هورمون در بدن شما است که با سطوح بالا رفتن در شب و پایین آمدن در صبح چرخه خواب شما را منظم می‌ کند،. بسیاری از افراد مکمل “ملاتونین”  را برای بهبود خواب مصرف می کنند، اما اضافه کردن غذاهایی که حاوی هورمون طبیعی ملاتونین هستند نیز ممکن است کارساز باشد که یکی از فواید خوردن شام می باشد.

اگر شما بی‌خوابی ندارید، هنوز دلایلی برای اطمینان از خواب کافی وجود دارد. مطالعه‌ای مقاله ای در ژوئن ۲۰۱۶ مجله بین ‌المللی ارزش غذایی و فعالیت جسمانی نشان داد که محرومیت از خواب موجب افزایش وزن می‌شود. بنابراین ممکن است بخواهید شروع به کار سخت ‌برای بهتر خوابیدن کنید. ملاتونین بسیاری از مزایای دیگر را دارد. برای مثال، ملاتونین سیستم ایمنی شما را بهبود می ‌بخشد و علائم پیری را کاهش می‌دهد و ضد التهاب است.

فواید خوردن شام
فواید خوردن شام

بهترین غذا ها برای شام

با این همه مزایا، چرا نمی‌خواهید یک اسنک شبانه بخورید؟ وقت آن است که این افسانه را دور بیاندازیم که خوردن قبل از خوابیدن باعث می‌شود که شما وزن خود را افزایش دهید چون تحقیقات نشان داده‌اند که غذا های خواب واقعا می ‌توانند دقیقا برعکس عمل کنند. با این حال، طبق هر تصمیم رژیم غذایی، باید مطمئن شوید که غذاهای مناسب را انتخاب می ‌کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

مرتبط بخوانید: غذا با تخم کتان : دستور پخت 4 غذای خوشمزه

اگر هدف شما تنظیم گرسنگی و مصرف انرژی است پس چاودار یک وعده مناسب است. مطالعه‌ای که در PLoS  یکی در مارس ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد که خوردن چاودار قبل از ‌خواب می‌تواند تنظیم گلیسمیک را بهبود بخشد. این بدان معنی است که قند خون را کاهش می ‌دهد. بنابراین وقتی بیدار می‌ شوید احساس گرسنگی نخواهید کرد.

چه بخواهید وزن کم کنید یا فقط به دنبال یک اسنک خوش‌مزه باشید، گزینه‌های زیادی وجود دارد. و ممکن است به دنبال غذاهایی بگردید که خواب شما را بهبود بخشد. مطالعه تغذیه آوریل ۲۰۱۷ یک فهرست جامع از غذاهایی ارائه می‌کند که حاوی “ملاتونین” هستند:

  • آجیل
  • ذرت
  • پورک
  • سالمون
  • شیر گاو
  • برنج سبوس‌ دار
  • گندم
  • جو
  • پسته
  • لوبیا سبز
  • فلفل سیاه
  • انگور
  • توت‌فرنگی
  • گیلاس

از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم با تهیه مواد غذایی سالم از فروشگاه گیاه سبز از زندگی سالم خود لذت ببرید.