فواید خوردن ناهار

فواید خوردن ناهار : ناهار یک وعده غذایی مهم برای همه است. این وعده، انرژی و مواد غذایی را تامین می‌کند تا عملکرد بدن و مغز را به طور موثر در طول بعد از ظهر حفظ کند. غذای آماده شده در خانه می ‌تواند یک انتخاب سالم و خوشمزه باشد و به شما امکان کنترل مواد غذایی را می‌دهد.

همچنین امکان ناهار خوردن در یک رستوران وجود دارد در صورتی که قوانین رژیم غذایی سالم را دنبال ‌کند. در این مطلب درباره فواید خوردن ناهار اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بررس‌های رژیمی نشان داده ‌است که بیشتر مردم نیاز به کاهش میزان دریافت چربی اشباع ‌شده، نمک و شکر و افزایش مصرف فیبر، میوه‌ها، سبزیجات و ماهی چرب در رژیم غذایی خود دارند. از فواید خوردن ناهار سالم به صورت روزانه این است که یک راه عالی برای کمک به شما برای برآورده کردن این اهداف است و همچنین می تواند باعث ذخیره پول شما شود.

مرتبط بخوانید: غذا با سبوس برنج : دستور پختی خوشمزه که باید بدانید!

نهار مقوی چیست؟

کلید یک نهار مقوی تنوع است و تعادل مناسب غذاها این امکان را برای شما فراهم می ‌کند که مواد غذایی لازم برای سالم ماندن را دریافت کنید.

مصرف روزانه کالری و مواد غذایی روزانه ما به میان وعده ‌های غذایی و تنقلاتی که در طول روز می‌خوریم، تقسیم می ‌شود. یک راه برای گسترش جذب کالری در طول روز، مصرف ۲۰ درصد کل کالری در صبحانه، ۳۰ درصد در نهار، ۳۰ درصد در شام و ۲۰ درصد برای میان وعده است. کالری که ما از نوشیدنی‌ها مصرف می‌ کنیم نیز در این حد مجاز است.

جدول ۱ نشان می ‌دهد که تفکیک کالری برای مردان و زنان چگونه است. بیشتر کالری باید از غذا خوردن در وعده‌های غذایی به جای نوشیدنی‌ها و تنقلات، حاصل شود.

جدول ۱. تقسیم بندی کالری در طول روز برای زنان و مردان را نشان می دهد.

صبحانه  kcal ناهار kcal شامkcal میان وعده ها  kcal مجموع  kcal
زن 400 600 600 400 2000
مرد 500 750 750 500 2500

خوردن وعده‌های غذایی منظم و مغذی به اغلب افراد کمک می‌کند تا سلامت خود را حفظ کنند، وزن متناسبی داشته باشند و از گرسنگی دور بمانند. این کار به همه کمک می‌کند در مدرسه و محیط کار عملکرد خوبی داشته باشند.

فواید خوردن ناهار
فواید خوردن ناهار

فواید خوردن ناهار: چه غذاها و نوشیدنی هایی باید در وعده ناهار گنجانده شوند؟

یک ناهار سالم و پایدار باید شامل غلات سبوس دار، چاودار، ماکارونی، برنج و نودل باشد.

سعی کنید از برخی پروتئین کم ‌چرب مانند سالمون و ماهی تن، تخم‌مرغ، میگو یا مرغ استفاده کنید.

مهم است که میوه و سبزیجات زیادی در وعده ناهار خود داشته باشید، به عنوان مثال سیب، گوجه ‌فرنگی، هویج، خیار، فلفل یا کرفس، یک کاسه کوچک سالاد میوه یا مقداری کشمش.

یک نوشیدنی با ناهار خود میل کنید. آب خوب است اما می ‌توانید شیر یا شیر جایگزین شیر مانند نوشیدنی جو دو سر بخورید اگر قدرت تحمل لاکتوز را ندارید. از فواید خوردن ناهار سالم و مقوی تامین انرژی مورد نیاز در طول روز است.

مرتبط بخوانید: رژیم غذایی متعادل : 10 نکته واقعا ضروری

اگر از نهار صرف‌ نظر کنید چه اتفاقی می‌ افتد؟

برخی از مردم فکر می‌ کنند که می ‌توانند بدون خوردن ناهار بیرون بروند اما مشکلاتی وجود دارند که ممکن است بوجود آیند. حذف وعده ناهار ممکن است منجر به احساس گرسنگی شدید شود، به خصوص اگر صبحانه کافی نباشد.

اگر شما بیش از حد طولانی بدون خوردن غذا بمانید، خیلی گرسنه می شوید و تنها چیزی که می‌توانید در مورد آن فکر کنید غذا و وعده غذایی بعدی است. این منجر به بدتر شدن عملکرد شما در محل کار می ‌شود.

سوخت انحصاری مغز، یعنی گلوکز، اگر غذا نخورده باشید در عرض چهار تا شش ساعت به خطر می‌ افتد. علت آن این است که گلوکز در کبد به صورت گلیکوژن ذخیره می ‌شود. هنگامی که گلوکز خون بیش از حد پایین میرود، کبد گلیکوژن را به گلوکز تبدیل می‌ کند و آن را به خون تزریق می کند. اما اگر گلیکوژن موجود در بدن کاهش یابد، بدن باید به روش‌های سوخت موثر کم ‌تر تبدیل شود.

اگر شما بیش از حد طولانی بدون خوردن غذا بمانید، احتمالا در فرصت بعدی بیش از حد می‌خورید. با حذف هر یک از وعده‌های غذایی ممکن است برای شما سخت‌تر باشد که خوراک و وزن خود را تنظیم کنید.

مرتبط بخوانید: صبحانه مغذی! دستور تهیه 34 صبحانه فوق العاده مقوی و آسان !

فواید خوردن ناهار چیست؟

اگر ممکن است حداقل نیم ساعت وقت صرف خوردن ناهار در یک محیط آرام و راحت با افراد دیگر کنید. این به شما کمک می ‌کند غذا و نوشیدنی را بدون درد یا ناراحتی هضم کنید. خوردن ناهار چند ساعت بدن از مصرف صبحانه، دوباره انرژی بدن شما را تامین می کند و سطح قند خون شما را افزایش می دهد تا بتوانید تمرکز کافی برای انجام فعالیت های خود داشته باشید.

اگر احساس تنبلی می کنید، حتی یک ناهار کوچک میل کنید تا انرژی شما را تجدید کند و به شما کمک کند در چند ساعت آینده احساس طراوت و شادابی بکنید. علاوه بر این، از فواید خوردن ناهار این است که سوخت و ساز شما را فعال نگه می ‌دارد، به خصوص اگر یک وعده غذایی متوسط و یک میان وعده قبل و بعد از آن داشته باشید.

از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم با تهیه مواد غذایی سالم از فروشگاه گیاه سبز از زندگی سالم خود لذت ببرید.