فواید صبحانه

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است؟ این سوالی است که شاید ذهن خیلی ها را درگیر کرده باشد. فروشگاه برگ سبز در این مطلب به شرح پاسخ این سوال و فواید صبحانه پرداخته است.

خیلی ها ممکن است توصیه صرف صبحانه را یک توصیه ساده در نظر بگیرند و بدون توجه از آن عبور کنند. بدن برای انجام اعمال حیاتی و سوخت و ساز خود در طول روز به انرژی نیاز دارد. اما این انرژی از کجا باید تامین کند؟صبحانه به ما انرژی لازم برای شروع روز را می‌دهد.

تحقیقات بسیاری در زمینه خوردن صبحانه انجام شده است برای اینکه نشان دهند چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است.

مهم ترین فایده خوردن صبحانه بالا رفتن متابولیسم است و به این صورت به شما کمک می کند کالری بیشتری در طول روز بسوزانید.

جالب است بدانید هنگامی که صبحانه می خورید به بدن خود این پیام را ارسال می کنید که کالری زیادی برای سوزاندن در طول روز وجود دارد و نیازی به ذخیره کردن کالری دریافتی نیست. در نتیجه مانع از پر خوری می شود و این یکی از مهمترین فواید خوردن صبحانه است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که صبحانه نمی خورند دارای شاخص توده بدنی بالاتری نسبت به کسانی که صبحانه می خورند، هستند.

شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟ از نسبت قد به وزن افراد به عنوان شاخص اندازه گیری آسان اینکه آیا فرد در محدوده وزن سالم خودش است یا نه استفاده می شود. به عنوان مثال BMI 25 یا بالاتر، نشان می دهد که فرد دارای اضافه وزن می باشد  و نیاز دارد که در جهت کاهش وزن اقدام کند و به وزن ایدهآل خود برسد.

مرتبط بخوانید: صبحانه مغذی! دستور تهیه 34 صبحانه فوق العاده مقوی و آسان !

فواید صبحانه: مطالعات مختلف در مورد مزایای شروع روز با صبحانه صورت گرفته است که خلاصه آن به شرح زیر است:

1- داشتن  BMI مناسب با قد و وزن

2- داشتن  کلسیم کافی برای مصرف بدن

3- عملکرد بهتر (حافظه و توجه مخصوصاً برای کودکان مدرسه ای) 

4- چنانچه روز خود را با مصرف صبحانه سالم آغاز کنید در طول روز بدن مواد غذایی کمتری طلب می کند که غالباً ناشی از گرسنگی است.

5- سلامت طولانی مدت بدن را تامین می کند و از ابتلا به فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و دیابت جلوگیری می کند. 

"<yoastmark

 

معایب نخوردن صبحانه

مطالعات مختلفی در زمینه معایب نخوردن صبحانه صورت گرفته است:

1- احتمال افزایش اضافه وزن زیاد می شود.(افرادی که زیاد صبحانه نمی خورند تمایل دارند غذای زیادی را در وعده های دیگر بخورند چون آن ها احساس گرسنگی بیش از حدی دارند. بنابراین بدن آن ها مقدار زیادی چربی و کالری مصرف می کنند و آنها را در اندام های مربوطه ذخیره می کند)
2- بدن علاقه شدیدی به خوردن نوشیدنی ها و مواد غذایی قندی و پر کالری نشان می دهد.
3- بی نظمی در ترشح هورمون‌ها
4- ضعف حافظه و قوای بدن
5-خلق و خوی بد( افرادی که اغلب صبحانه نمی خورند، روحیه آنها  نوسان زیادی دارد  که به خاطر قند خون پایین آن ها است)
6- کاهش تدریجی قند خون
7- پایین آمدن درک (اساساً مغز ما به گلوکز برای تغذیه نیاز دارد تا به بهترین شکل کار کند. کمبود گلوکز عملکرد مغز ما را کاهش داده و باعث شود که ما مشکل در تمرکز داشته باشیم)
8-  کاهش سوخت ساز (با نخوردن صبحانه سوخت و ساز و ساز  بدن ما کاهش می یابد. و بدن ما نمیتواند حداکثر تلاش خود را برای انجام واکنش های فیزیکی ومغزی به کار گیرد)
9-کاهش سیستم ایمنی(نخوردن صبحانه می تواند سیستم ایمنی ما را با کاهش ترشح هورمون مسئول سلول های ایمنی، کاهش می دهد به طوری که بدن به شدت مستعد بیماری های باکتریایی و ویروسی آنفولانزا ودیگر ببیماری ها می شویم 
10- گاستریت یا ورم معده( گاستریت ناشی از گازی است که دائماً توسط معده تولید می شود. شکم ما بعد از بیدار شدن به کار خود ادامه می دهد، اگرچه هیچ ورودی غذایی در آن وجود ندارد در نتیجه فرد مبتلا به گاستریت می شود.)
11- میگرن، کاهش عملکرد قلب، بی نظمیپریود در خانم ها و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است.
مطالعات بر روی کودکان و نوجوانان نشان داده است کسانی که صبحانه نمی خورند دچار اضافه وزن هستند، همچنین نشانه هایی وجود دارد که در این کودکان و نوجوانان رابطه ای بین نخوردن صبحانه و انجام رفتار های پر خطر و مصرف مواد مخدر و الکل  دیده شد است.
حذف صبحانهباعث افزایش گرسنگی از شب گذشته را افزایش می‌دهد، میزان قند خون کاهش پیدا می کند و ترشح انسولین با مشکل مواجه می‌شود، چنانچه ترشح انسولین زیاد شود اسید‌های چرب بیشتری را بدن ذخیره خواهد کرد. در نتیجه در طول روز احساسگرسنگی بیشتری می کنید.
توصیه متخصصان تغذیه:

•    صبحانه باید در دو ساعت اول بعد از بیداری میل شود.

•  نان صبحانه نباید باگت و ساندویچی باشد.

•یک صبحانه کامل و سالم باید حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری رژیم غذایی روزانه شما را شامل شود.

•در وعده صبحانه زیاده روی نکنید.

 

مواد غذایی که صبحانه را تشکیل می دهند باید شامل چه خصوصیاتی باشند؟

باید در نظرداشته باشید صبحانه ای که میل می کنید باید بسیار غنی و مفید باشد که بتواند نیز های بدن را به طور کامل رفع کند. این مواد باید سرشار از غلات، کربوهیدرات(کربوهیدرات‌ها یک منبع غذایی پرانرژی و ضروری برای بدن هستند. اماباید کربوهیدرات های مصرفی شما مفید باشند.نوع کربوهیدرات مصرفی در انتحاب شما منجر به افزایش انرژی و یا خستگی مفرط ‌می‌شود.) ،کلسیم، آهن ، ویتامین های گروه B (بدن برای هضم بهتر و جذب مواد معدنی نیاز به ویتامین ها دارد)، پروتئین و فیبر(هرروز صبح حداقل ۵گرم فیبر باید مصرف شود زیرا  جلوی گرسنگی را می گیرند و دستگاه گوارش را تمیز می کنند) باشد.

فواید صبحانه و مواد غذایی پشنهادی برای صبحانه:

1- جو دوسر پرک: فاقد ماده مضر گلوتن است و باعث ایجاد مشکلات گوارشی نمی شود،با حفظ طولانی مدت سطح قند خون و ایجاد سیری از افت قند و عوارض ناشی از آن در افراد دیابتی پیشگیری می نماید همچنین  دارای موسیلاژ (لعاب) و فیبر بالا است که برای درمان یبوست بسیار سودمند است.

(ترکیبی از جو دوسر پرک، میوه های خشک، عسل، پودر کاکائو، شیر تازه، تکه های بیسکویت میتواند یک صبحانه لذیذ برایتان فراهم سازد همچنین این محصول را می توانید با شیر، آب گوشت و مرغ، عصاره سبزیجات و حتی آب آماده کنید)

محصول پیشنهادی: جو دو سر پرک

2- تخم مرغ نیم رو شده و یا آب پز به همراه نان تست، یک لیوان شیر کم چرب و مقداری میوه و سبزیجات برای تامین فیبر.

3- پنیر به همراه نان تست و گوجه به همراه تخم مرغ

4- سیب به همراه کره بادام زمینی به دلیل اینکه پروتئین و چربی موجود در کره بادام زمینی بسیار نشاط آور است و برای شروع روز مناسب است همچنین سیب نیز فیبر لازم را جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی تامین می کند.

5- نان تست و  یک موز (خرد شده) و مقداری دانه چیا که شامل ویتامین ها و مواد معدنی (دارای 6 برابر کلسیم بیشتر نسبت به شیر) یک صبحانه کامل و مقوی است.

6- بذر کتان منیع خیلی مفید و غنی از اسیدهای چرب امگا-3 می باشد که می توانید آن را روی اسموتی، نیمرو، غلات و… بریزید و مصرف کنید.

"<yoastmark

7- مقداری میوه به همراه کینوا ترکیب کنید و با عسل میل کنید. (کینوا ارگانیک OAB سرشار از پروتئین کامل، فیبر، ویتامین، منیزیم ، منگز، آهن و تمامی آمینو اسید های مورد نیاز بدن است) 
8- یکی از ساده ترین و خوش طعم ترین صبحانه ها آووکادو به همراه تخم مرغ است. برای تهیه این صبحانه یک آووکادو را خورد کرده به همراه تخم مرغ و نمک و فلفل بین دو تکه نان تست قرار دهید و میل کنید.

9_بوریتو صبحانه یک اسنک بسیار ساده و آسان از نظر تهیه و نگهداری می باشد. شما میتوانید تعدادی از آن را تهیه کنید، در فویل قرار دهید و در یخچال نگه دارید تا درزمان دلخواه استفاده کنید. پروتئین تخم‌مرغ و لوبیای سیاه، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و سیب‌زمینی شیرین نیز طعم خوبی به آن می بخشد.

10- گندم سیاه می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای برنج در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد. گندم سیاه یک دانه بسیار مناسب برای سیستم قلبی-عروقی می باشدهمچنین از خطر افزایش میزان کلسترول و قند خون جلوگیری می کند.

11- مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان بالا برای صبحانه بسیار عالی است. توت‌ها دارای آنتی‌اکسیدان بالایی می باشد. برای تهیه یک اسموتی خوش طعم و راحت می‌توانید انواع توت‌ها( یخ زده یا تازه) با یک لیوان شیر+ انواع مغز ها (بادام، گردو و…) را به وسیله مخلوط کن با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید.

مرتبط بخوانید: جلبک اسپیرولینا : 25 خاصیت شگفت انگیز!

12- ماست یونانی پروتئین بیشتری نسبت به ماست های معمولی دارد و ازدسته مواد پروبیوتیک است. این ماست به دلیل پروبیوتیک بودن بسیار برای روده مفید است و به دلیل درصد پایین چربی که اینماست دارد، افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند میتوانند این اسموتی را با خیال راحت مصرف کنند و آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. برای تهییه این اسموتی ماست یونانی را با پرتقال و نارنگی به وسیله مخلوط کن به خوبی ترکیب کنید.

13- اگر جزو افرادی هستید که نمی توانید صبح را بدون قهوه سپری کنید ما یک پیشنهادخوش طعم و مفید برای شما در نظر داریم.این  اسموتی طعم قهوه دارد و در عین حال شامل انواع  ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین ها می شود. پروتئین شکلاتی می توانید از داروخانه ها یا عطاری ها تهیه کنید. این ماده انرژی زا بوده و برای تمام اعضای خانواده مفید است. بعد از آماده کردن قهوه آن را داخل مخلوط کن ریخته و با شیر فندق و پروتئین شکلاتی ربه خوبی ترکیب کنید. در نهایت پودر دارچین، یخ و شیرین کننده مورد نظر خود را به آن اضافه کنید و به یک ترکیب یک دست تهیه کنید.

"<yoastmark

در نظر داشته باشید که می توانید در تمام اسموتی هایی که تهیه می کنید از پودر اسپیرولینا استفاده کنید و فایده  اسموتی خود را چندین برابر کنید، جالب است بدانید که پودر اسپیرولینا خون را تا حدودی قلیایی میکند که کیفیت سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی بالا می برد در نتیجه بالا رفتن سوخت و ساز سلول ها شاداب تر و سیستم ایمنی تقویت می شود، اسپیرولینا سرشار از ویتامینهای A,C,E, و ویتامینهای گروه B و همچنین مواد معدنی ازجمله فسفر، آهن، کلسیم، روی، مس، منیزیم و سلنیوم می باشد.

محصول پیشنهادی: پودر اسپیرولینا

در نظر داشته باشید که موادی که در صبحانه مصرف می کنید باید مفید باشد امابرخی از افراد به اشتباه از موادی استفاده می کنند که نه تنها برای بدن مفید نیست بلکه آسیب رسان نیز هستند. غذا هایی مانند مافین‌های تمشک و دونات‌ها و نان‌های شیرینی پر از مربا ، پاستای گندم پوشیده شده با سس سفید و… از این قبیل مواد هستند.

برای یک سری از افراد مانند افراد شاغل و یا کسانی که همیشه احساس خستگی دارند و یا وقت کافی ندارند، تهیه و طبخ صبحانه به یک کار غذاب آور و سخت تبدیل شده است به همین دلیل آسان ترین راه را انتخاب می کنند و از غذا های فراوری شده استفاده می کنند که این غذا ها عمدتا سرشار از قند مصنوعی و مواد مضر دیگر است و به بدن آسیب می رسانند و فایده ای برای بدن ندارند تنها حجم معده را پر کرده و از گرسنگی جلوگیری می کنند.

چنانچه به سلامت حافظه و اعصاب و در کل بدن خون اهمیت میدهید این وعده غذایی را به هیچ عنوان از پرنامه غذایی خود حذف نکنید. همچنین حالب است بدانیدکه خوردن صبحانه درتقویت ادراک و احساسات خوب موثر است.

اینکه به جای حجم صبحانه به کیفت آن توجه کنید بسیار اهمیت دارد این که حتما صبحانه مفصل و چند رنگ را تهیه کنید مهم نیست مهم ارزش غذایی موادی است که در تهیه صبحانه به کاربرده اید. چنان مواد با کیفیت را با دقت انتخاب کنید می توانید یه روز شاد و پر انرژی را آغاز کنید و احساس ضعف و ناتوانی به شما دست ندهد و همین امر باعث کم شدن حجم وعده های غذایی دیگر می شود. در نهایت سلامت و تناسب اندام شده حفظ شده است.

بد نیست به جای کمیت به کیفیت وعده‌های غذایی خود بیاندیشیم. لازم نیست حتما صبحانه مفصلی مصرف کنید بلکه نکته مهم وجود داشتن وعده غذایی صبحانه در رژیم غذایی شماست. با خوردن یک صبحانه متعادل روز خود را پرانرژی آغاز ‌می‌کنید.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات مفید برای دارید؟! این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.