ادویه لاغری

ادویه ها مواد گیاهی هستند که برای عطر و طعم دهی به انواع غذا ها مورد استفاده قرار گرفته می شوند. ادویه ها با توجه به ساختار و ارزش غذایی­شان خواص و فواید زیادی دارند. یکی از این فواید، لاغری می باشد. در این مطلب از گیاه سبز، 6 مورد از ادویه هایی که مسیر لاغری و چربی سوزی را برای ما هموار می سازند را معرفی خواهیم کرد.

این نوع ادویه ها که در اصطلاح به آن ها ادویه لاغری می گوییم، با افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی، نقش مؤثری در کاهش وزن و تناسب اندام خواهند داشت. ادویه هایی که معرفی خواهیم کرد، همان ادویه هایی هستند که اغلب از آن ها در مواد غذایی استفاده می کنیم. در ادامه با ادویه های لاغری آشنا خواهیم شد :

ادویه لاغری؛ زردچوبه

1- ادویه لاغری؛ زردچوبه

زردچوبه یکی از پرکاربرد ترین و سالم ترین ادویه های می باشد که رویشگاه اصلی آن ها هند است. اغلب از این ادویه به عنوان طعم دهنده در غذا ها استفاده می شود. بخش اصلی ادویه پرکاربرد کاری را هم زردچوبه تشکیل می دهد. زردچوبه خواص بسیاری زیادی برای سلامتی دارد که اکثر این خواص هم به دلیل وجود یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین است.

خواص لاغری زردچوبه

زردچوبه یکی از اعضای خانواده ادویه های لاغری به حساب می آید. خاصیت لاغری زردچوبه هم مانند دیگر خواص این ادویه، به دلیل کورکومین (جزء فعال زردچوبه) در ساختار آن می باشد. کورکومین می تواند به چربی سوزی چربی های شکم و در نتیجه به کاهش وزن، کمک قابل توجهی کند. در واقع کورکومین، مانع از تولید سلول های چربی شده و به از بین بردن التهاب بافت چربی سفید کمک می کند.

زردچوبه با تنظیم سطح قند خون در بدن و بازدارندگی از مقاومت به انسولین، باعث می شود که چربی های اضافی بدن از بین بروند. صفرا نوعی مایع قلیایی است که روی گوارش چربی ها نقش دارد و به متابولیسم هم کمک می کند. فایده دیگر زردچوبه برای لاغری این است که مصرف منظم آن سبب افزایش صفرای معده می شود.

طبق تحقیقات انجام شده، چند فرد با اضافه وزن بالا، به مدت 30 روز، هر روز 1 گرم از کورکومین استفاده می کردند. طبق نتایج بدست آمده، چربی خون آن افراد به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

دیگر خواص زردچوبه :

  • اثرات ضد سرطانی
  • افزایش رشد سلول های بنیادی عصبی و بازدارندگی از بروز بیماری های عصبی
  • سم زدایی
  • ضد درد طبیعی
  • خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی

ادویه لاغری؛ جینسنگ

2- ادویه لاغری؛ جینسنگ

این گیاه برای سالیان زیادی در سراسر دنیا، به عنوان یک ماده طبیعی با خواص دارویی فراوان شناخته می شود. این گیاه از نظر دارویی و ارزش سلامتی در جایگاه بالایی قرار دارد؛ چرا که می تواند استرس و علائم افسردگی را سرکوب کند؛ همچنین دارای خواص ضد التهابی و افزایش قوای جسمی و ذهنی می باشد. در ادامه خواص لاغری جینسنگ را بررسی خواهیم کرد.

خواص لاغری جینسنگ

بر اساس برخی از تحقیقات به انجام رسیده، می توان گفت که جینسنگ دارای خواص لاغری می باشد. این ادویه می تواند با افزایش متابولیسم بدن، میزان انرژی تولیدی را هم افزایش دهد. چای جینسنگ هم اثرات خیلی خوبی روی لاغری دارد. با چای جینسنگ می توانید چربی های اضافه بدن را برطرف کنید.

در واقع مصرف جینسنگ سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود و با افزایش سوخت و ساز بدن، کالری کمتری از غذا های مصرفی، تبدیل به چربی خواهد شد. با این اتفاق، قبل از اینکه بخواهید چربی سوزی کنید، چربی ها را از بین برده اید. جینسنگ را می توانید به شیوه های گوناگون نظیر چای، پودر یا نوشیدنی استفاده کنید تا به راحتی هر چه تمام تر، وزن خود را کاهش دهید.

دیگر خواص جینسنگ

  • کمک به سیستم ایمنی بدن
  • ضد چین و چروک و مرطوب کننده پوست
  • مقابله با استرس و خستگی
  • تنظیم فشار خون و قند خون

ادویه لاغری؛ دارچین

3- ادویه لاغری؛ دارچین

دارچین یکی از سالم ترین و شناخته شده ترین ادویه های دنیا محسوب می شود. این ادویه مصارف بسیاری دارد و ترکیب آن با دیگر مواد غذای، خواص و نکات مثبت فوق العاده ای را به وجود می آورد. یکی از بهترین خاصیت های دارچین، لاغری است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

خواص لاغری دارچین

با افزودن دارچین به رژیم غذایی خود، متوجه کاهش وزن خود خواهید شد؛ خواص چربی سوزی و آنتی اکسیدانی دارچین این گفته را تصدیق می کند.

دارچین با داشتن 1.6 گرم فیبر در هر قاشق چای­خوری، اشتها را کاهش و احساس سیری را افزایش می دهد؛ به این صورت شما کمتر به سراغ مصرف مواد غذایی خواهید رفت و به لاغری دست پیدا خواهید کرد. همچنین باعث کاهش میزان برخی از آنزیم های گوارشی می شود و نتیجه این اتفاق، کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها در بدن است. یکی دیگر از مزایای قابل توجه دارچین، تأثیر گذاشتن روی سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش وزن می باشد.

چای دارچین یکی از کاربردی ترین، مؤثر ترین و پر فایده ترین روش های مصرف دارچین به حساب می آید. مصرف این چای موجب کاهش التهاب سلول های چربی و لاغری خواهد شد. اگر به دنبال مصرف یک ماده غذایی برای لاغری هستید، بدون شک ادویه لاغری دارچین یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

دیگر خواص دارچین

  • کمک به فرآیند هضم غذا
  • کاهش استرس و نگرانی
  • بهبود گردش خون
  • کمک به عملکرد حافظه

ادویه لاغری؛ فلفل سیاه

4- ادویه لاغری؛ فلفل سیاه

فلفل سیاه از ادویه های لاغری به شمار می آید که در هر خانه ای پیدا می شود و موارد استفاده بسیاری دارد. فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها بخش زیادی از ساختار فلفل سیاه را تشکیل می دهند. فلفل سیاه، علاوه بر طعم تند و دلپذیرش که باعث خوشمزه تر شدن غذا ها می شود، خواص دارویی بسیاری هم دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خواص لاغری فلفل سیاه

طبق تحقیقات انجام شده، فلفل سیاه یک ادویه ضد چاقی است که با کاهش چربی و قند خون می تواند لاغری را برای شما به ارمغان بیاورد. ماده ای به نام پیرپین، در فلفل سیاه نقش مهمی در لاغری دارد؛ پیرپین که دلیل طعم تند فلفل سیاه می باشد، به بدن کمک می کند که کالری بیشتری بسوزاند و سبب عدم تشکیل سلول های چربی می شود.

با نبود چربی اضافه و افزایش کالری سوزی، وزن شما کاهش پیدا می کند. با توجه به خواص فلفل سیاه، لازم است که از فلفل سیاه به صورت هوشمندانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

دیگر خواص فلفل سیاه

  • تنظیم قند خون و کمک به درمان دیابت
  • کمک به احیا و درخشندگی مو
  • جلوگیری از عفونت و بیماری ها گوناگون
  • کاهش فشار خون

ادویه لاغری؛ زنجبیل

5- ادویه لاغری؛ زنجبیل

زنجبیل، طبع گرم و خواص ضد التهابی دارد. زنجبیل که در خیلی از غذا های آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از بهترین ادویه ها برای رفع مشکلات معده و روده می باشد. این ادویه به فرآیند هضم در بدن کمک کرده و همچنین باعث چربی سوزی هم می شود. درباره خواص لاغری زنجبیل در ادامه صحبت خواهیم کرد.

خواص لاغری زنجبیل

یکی از خصوصیات زنجبیل، ایجاد احساس سیری در بدن می باشد. با افزایش سیری، کمتر به سراغ مواد غذایی رفته و می توانید وزنتان را کنترل کنید. تا اینجا متوجه شده ایم که افزایش سوخت و ساز بدن از اصلی ترین عواملی است که باعث لاغری می شوند. زنجبیل با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و چربی سوزی، نقش بسزایی در کاهش وزن خواهد داشت.

کورتیزول، هورمونی است که افزایش سطح آن می تواند شرایط سوخت و ساز بدن را از حالت عادی خارج کند. با افزایش این هورمون، وزن هم افزایش پیدا می کند. زنجبیل قادر است که روند تولید این هورمون را از بین ببرد. در نتیجه خیلی آسان تر می توانید که وزن خود را کم کنید.

دیگر خواص زنجبیل

  • تنظیم سطح کلسترول
  • ضد قارچ
  • خواص ضد باکتریایی
  • محافظت از کبد

ادویه لاغری؛ زیره

6- ادویه لاغری؛ زیره

زیره یک ادویه معطر، بسیار کم کالری، انرژی زا و مفید برای سلامت قلب می باشد. این ادویه برای عملکرد گوارش هم تأثیرات خوبی دارد. این مواردی را که ذکر کردیم، بخش کوچکی از خواص فراوان زیره هستند. زیره همانند ادویه های لاغری دیگر، روی متابولیسم بدن و لاغری تأثیرگذار است که در ادامه بیشتر در رابطه با خواص لاغری زیره صحبت خواهیم کرد.

خواص لاغری زیره

زیره با کمک آنتی اکسیدان های موجود در ساختارش، قادر است که کلسترول را در دستگاه گوارش جذب کند و با این کار به کاهش وزن بدن کمک می کند. تیموکینون یک ماده فعال با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند نقش مؤثری در لاغری داشته باشد. چربی سوزی یکی از بهترین ویژگی هایی است که زیره از آن برخوردار است و با همین ویژگی می تواند به تناسب اندام شما کمک کند.

دمنوش زیره یکی از راهکار های سودمند، برای اضافه کردن زیره به رژیم غذایی تان خواهد بود. کمک به هضم، سم زدایی بدن و کاهش وزن از مزایای دمنوش زیره به شمار می آیند. شما می توانید برای بهره مندی از فواید زیره، آن را به ماست، سوپ و یا خورشت اضافه کنید.

دیگر خواص زیره

  • برطرف کردن افسردگی
  • کاهش کلسترول خون
  • کمک به درمان بی خوابی
  • تقویت عملکرد مغز

 

صحبت پایانی

استفاده از ادویه های لاغری، از بهترین راهکار ها برای کاهش وزن هستند. ادویه ها هم باعث خوش طعم تر شدن غذا ها می شوند و هم خواص بیشماری نظیر لاغری، برای سلامتی دارند. شما می توانید بر اساس یک برنامه غذایی مدون، از فواید آن ها استفاده کنید.