سوالی که ممکن است از خود بپرسید از مالتو دکسترین در آرایشی بهداشتی چه استفاده ای می شود؟و یا حتی در صنایع غذایی چه کاربردی دارد! پیش از خرید کردن، برچسب ‌های مواد غذایی را مطالعه می ‌کنید؟ اگر اینطور است، شما تنها کسی نیستید که این کار را انجام می دهید. اگر شما یک متخصص تغذیه یا رژیم غذایی نیستید، خواندن برچسب ‌های مواد غذایی احتمالا شما را با مواد مختلفی که شما نمی‌شناسید، آشنا می ‌کند. یکی از مواد غذایی که شما در بسیاری از غذاها با آن مواجه خواهید شد، مالتودکسترین است. این یک افزودنی رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است، اما آیا برای شما بد است؟ و آیا باید از آن اجتناب کنید؟ در این مطلب به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

مالتودکسترین چیست؟

مالتودکسترین چیست؟ پودر سفیدی است که از ذرت، برنج، نشاسته سیب ‌زمینی یا گندم تولید می ‌شود. این پودر به بسیاری از غذاها برای بهبود طعم، غلظت و ماندگاری بیشتر اضافه می شود.

مالتودکسترین یک جز معمول در غذا های بسته ‌بندی ‌شده، مانند شیرینی، آب‌ نبات و نوشیدنی‌ های نرم است. در حال حاضر معمولا روی برچسب مواد غذایی وجود دارد. ورزش‌ کاران نیز ممکن است از این ماده به عنوان مکمل کربوهیدرات استفاده کنند.

حتی با وجود این که از گیاهان ساخته می شود، اما بسیار فرآوری می ‌شود. برای ساخت آن، ابتدا نشاسته ها پخته می‌ شوند و سپس اسیدها یا آنزیم ‌هایی به عنوان باکتری ثبت کننده گرما مانند alpha-amylase اضافه می‌ شوند تا آن را بیشتر تجزیه کنند. نتیجه پودر سفید رنگ محلول در آب است و بدون طعم می باشد.

مالتودکستردین به طور نزدیکی با مواد جامد شربت ذرت مرتبط هستند و تنها تفاوت محتوای قند آن‌ ها است. هر دو تحت هیدرولیز قرار می گیرند که یک فرآیند شیمیایی شامل اضافه کردن آب برای کمک بیشتر به تجزیه و تحلیل بیشتر است.

با این حال پس از هیدرولیز، مواد جامد شربت ذرت دست‌ کم ۲۰ درصد قند دارند در حالی که مالتودکسترین کم ‌تر از ۲۰ درصد قند دارد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید آگاه باشند که این ماده می ‌تواند حاوی مقداری از گلوتن باشد در حالی که گندم منبع نشاسته است. با این حال، با توجه به اظهارت سازمان های مرتبط با سلیاک ، مالتودکسترین عاری از گلوتن است تا زمانی که لیست مواد غذایی شامل کلمه گندم نمی‌ شود.

در محصولات خوردنی، این پودر می ‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

غذاها را غلیظ کرده و یا مایعات را به هم متصل ‌کنند تا مواد تشکیل‌ دهنده را به هم وصل کنند.

بهبود بافت یا طعم

به حفظ غذا ها و افزایش عمر آن ها کمک می ‌کند

جایگزین شکر و یا چربی در غذا های کم ‌کالری می باشد.

این ماده هیچ ارزش غذایی ندارد. با این حال، یک کربوهیدرات با هضم بسیار آسان است و می ‌تواند به سرعت انرژی را تامین نماید. به همین دلیل، تولید کنندگان این پودر را به بسیاری از نوشیدنی‌ ها و اسنک ها اضافه می‌ کنند.

مرتبط بخوانید : تغذیه بدن سازان : 8 خوراکی مطلقا ضروری!

مالتودکسترین چه خواصی دارد؟

مالتودکسترین چه خواصی دارد؟!از بدن‌سازی پشتیبانی می ‌کند : بدنسازان گاهی اوقات پس از تمرینات سخت برای بازیابی گلیکوژن بدن (انرژی ذخیره‌شده) و گلوکز (انرژی قابل‌استفاده) از کربوهیدرات ساده استفاده می ‌کنند.

از خواص مالتودکسترین می توان به این مورد اشاره کرد که اجزای تشکیل‌دهنده آن منبع انرژی بسیار مناسبی هستند که تحویل سریع و جذب مواد مغذی مهم را توسط بافت‌ های ماهیچه ‌ای تسهیل می ‌کند.

گلیکوژن عضلات می تواند فورا در حین ورزش و یا بعد از ورزش جایگزین شود.

پس از ورزش، ورزش‌کاران و بدنسازان ممکن است انتخاب کنند که غذاهایی با شاخص گلیسمیک بالا مانند ( مانند مالتودکسترین و دکستروز ) مصرف کنند که قند خون و سطوح انسولین طبیعی را بالا می‌ برند تا کربوهیدرات را به سلول ‌های ماهیچه‌ ای برسانند.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال بین ‌المللی تغذیه و ورزش حاکی از آن است که پودر کربوهیدرات در شکل مالتودکسترین برای ورزش‌کاران جوان سالم که از آن بعد از تمرینات ورزشی برای ساخت دوباره گلیکوژن استفاده می ‌کنند ایمن است، با این فرض که سوخت کافی برای گلوکز دارند.

از آنجا که مالتودکسترین یک کربوهیدرات سریع است، اغلب در نوشیدنی‌ های ورزشی و اسنک ورزش ‌کاران گنجانده می ‌شود. برای بدنسازان و ورزش‌ کاران دیگر که تلاش می‌ کنند وزن خود را به دست آورند، این ماده می ‌تواند منبع خوبی از کالری سریع در طول یا پس از ورزش باشد.

از آنجا که مالتودکسترین آب زیادی برای هضم برخی کربو هیدرات ‌ها استفاده نمی ‌کند، یک روش خوب برای بدست آوردن کالری سریع بدون کم شدن آب بدن است. برخی تحقیقات همچنین نشان می ‌دهند که مکمل مالتودکسترین می ‌تواند به حفظ انرژی غیر هوازی در طول ورزش کمک کند.

منظم کردن قند خون کم

از آنجا که مالتودکسترین سطح قند خون را افزایش می ‌دهد، می‌ تواند برای افرادی مفید باشد که از بیماری‌ های مزمن و یا قند خون پایین رنج می‌  برند.

برای برخی افراد، مصرف این پلی ساکارید به تنظیم قند خون در زمانی که میزان گلوکز آن‌ها خیلی پایین شود، کمک می ‌کند.

ممکن است با سرطان روده بزرگ مبارزه کند : یک مطالعه ۲۰۱۵ که در زیست‌شناسی بیولوژی و درمانی سرطان منتشر شد، مالتودکسترین را به عنوان کاهش دهنده تومور در سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسانی شناسایی کرد.

در این مطالعه، به نظر می ‌رسد که کربوهیدرات مقاوم در برابر هضم، دارای ویژگی‌ های ضد تومور است و ممکن است به عنوان یک عامل مکمل رژیم غذایی توسط بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ به کار رود.

کمبود قند خون مزمن : برخی از افراد مبتلا به هایپوگلیسمی مزمن، این ماده را به عنوان بخشی از درمان عادی خود استفاده می کنند. از آنجا که مالتودکسترین باعث افزایش سریع ‌تر قند خون می‌شود، این یک درمان موثر برای کسانی است که برای حفظ سطح قند خون عادی تلاش می‌ کنند. اگر میزان گلوکز آن ‌ها خیلی پایین باشد، آن‌ها یک راه‌حل سریع دارند.

هضم و گوارش: مطالعه‌ای در مجله اروپایی تغذیه نشان داد که مالتودکسترین مقاوم در برابر هضم اثرات مثبتی بر هضم کلی بدن دارند. این روش عملکرد روده ‌ای را مانند زمان عبور روده ای، حجم مدفوع، و ثبات مدفوع را بهبود بخشید.

کاربرد مالتودکسترین در صنایع غذایی

مالتودکسترین در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

سوالی که ممکن است از خود بپرسید مالتو دکسترین در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟ از آنجا که مالتودکسترین میزان قند را کم می کند، واکنش میلارد کمی تولید می‌ کند. تشکیل کریستال یخ مهار شده‌ است و در طول زمان در محصولات یخ زده، مانع ایجاد بافت دانه ‌دانه شده می‌ شود. بدون طعم بودن آن باعث می شود بتوان آن را در بیشتر غذاها به کار برد.

در اینجا پنج نمونه از کاربرد مالتودکسترین در کاربرد های خاص برای صنایع غذایی وجود دارد:

عامل حجم دهنده

به خاطر چگالی کم آن، مالتودکسترین اغلب به عنوان پرکننده با شیرین کنندگی شدت بالا استفاده می‌ شود، به خصوص در بسته ‌های ساشه شیرین کننده که برای مصرف کنندگان رستوران‌ها و کافی شاپ ها در دسترس هستند. در این فرمت، آن به عنوان یک عامل ضد چسبندگی عمل می ‌کند. از آن به عنوان رقیق کننده در برخی از مخلوط ‌های طعم دار مانند گوشت استفاده می ‌شود.

مدیریت ویسکوزیته

مالتودکسترین می ‌تواند به عنوان یک جایگزین چربی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده با تعامل با آب در فرمولاسیون برای ایجاد یک ژل پایدار و یکنواخت عمل می‌ کند. این ژل می ‌تواند بافت و حالت خامه‌ای را تقلید کند، ویسکوزیته یک محصول فرآوری نشده را افزایش داده و بافت خوبی را به محصولات نهایی اضافه کند. این روش می‌ تواند در گستره وسیعی از محصولات، از کالاهای پخته‌ شده، سس های سالاد و دیپ ها و دسرهای یخ زده به کار رود.

این ماده می ‌تواند با کنترل ویژگی ذوب و افزایش دمای انجماد به ثبات بستنی و ماست یخ زده کمک کند.

تثبیت کننده :

این ماده می‌ تواند در حبه سازی با ترکیبات دارویی استفاده شود. این روش می ‌تواند در فشرده‌سازی در طول فرآیند حبه سازی بکار رود. کنسانتره عصاره میوه و سبزیجات را می توان بر روی این ماده خشک کرد تا به حالت پودر تبدیل شود. در گاسترونومی مولکولی، روغن‌ ها اغلب با مالتودکسترین مخلوط می‌ شوند تا نسخه‌های پودر شده را بدون طعم اضافی ایجاد کنند. آزمایش ‌هایی برای ایجاد نسخه‌ های پودر الکل به صورت گزارش‌ شده در اخبار شیمیایی و مهندسی در سال ۲۰۱۴ انجام شده ‌است.

پوشاننده مواد غذایی :

پوشاننده کم ‌چرب مانند چوب‌شور یا غلات با شربت افرا و مالتودکسترین می ‌تواند یک سطح براق و ترد را ایجاد کند. هنگامی که به پوشش قنادی اضافه می ‌شود، مالتودکسترین می تواند به تقویت حالت جامد دوغاب به منظور خشک کردن پوشش‌ ها کمک ‌کند.

کاهش دهنده شیرینی

Maltodextrin دارای سطح پایینی شیرینی است. آن می‌ تواند برای جایگزینی دیگر مواد غذایی برای کاهش شیرینی در محصولات به کار رود، اگر شیرینی اضافی بر طعم محصول تاثیر بگذارد.

مرتبط بخوانید : مکمل برای عضله سازی : این محصولات واقعا کمک می کنند!

چه مواد غذایی مالتودکسترین دارد؟

چه مواد غذایی مالتو دکسترین دارد؟ بسیاری از مردم بدون این که متوجه شوند، مالتودکسترین را می‌ خورند. مالتودکسترین یک پلی ساکارید است که نوعی از کربوهیدرات می باشد. این غلب به عنوان غلیظ کننده یا پرکننده برای افزایش حجم غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. غذاهایی که اغلب حاوی مالتودکسترین هستند عبارتند از:

پودینگ

ژلاتین

سس ها

پاستا، غلات پخته و برنج

جایگزین‌ های گوشتی

کالا های پخته‌شده

سس سالاد

غذاهای منجمد

سوپ

چیپس سیب زمینی

ماست ها

شیرین کننده های مصنوعی بدون شکر

قند و شیرینی

نوشیدنی ‌های انرژی ژا و ورزشی

برخی از تولید کنندگان همچنین این ماده را را به لوسیون ها، محصولات مراقبت از مو و تغذیه حیوانات اهلی اضافه می ‌کنند.

مالتودکسترین چه کاربردی دارد؟

مالتودکسترین چه کاربردی دارد؟ آن اغلب در غذا های فرآوری شده به عنوان نوعی غلیظ کننده که حجم غذای پردازش‌شده را افزایش می ‌دهد، استفاده می شود. از آنجا که ساخت آن ارزان است و به راحتی تولید می‌ شود، اغلب با شیرین کننده های مصنوعی در دسرها و پودرها مخلوط می‌ شود. بعضی اوقات حتی در محصولات مراقبت از مو و پوست مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

برای ورزش‌کاران و بدنسازان، این ماده می تواند منبع عالی کالری و انرژی سریع باشند. اغلب در نوشیدنی‌ های ورزشی استفاده می ‌شود تا به ورزش‌کاران کمک کند وزن خود را افزایش دهند.

برای افرادی که با هایپوگلیسمی زندگی می ‌کنند، اغلب به دلیل توانایی آن برای افزایش سریع سطح قند خون تجویز می ‌شود، به این معنی که اگر آن‌ها برای حفظ سطح قند خون معمولی تلاش کنند، می‌ تواند یک راه ‌حل سریع داشته باشند.

مالتودکسترین بر ایمنی و سلامت چه تاثیری دارد؟

یکی از سوال های رایج که مالتودکسترین بر ایمنی و سلامتی چه تاثیری دارد؟ این ماده در هر گرم 4 کالری دارد که مقدار مشابهی از کالری به عنوان ساکاروز یا شکر است.

مثل شکر، بدن شما به سرعت مالتودکسترین را هضم می‌ کند، بنابراین اگر نیاز به افزایش سریع کالری و انرژی داشته باشید مفید است. اما این ماده شاخص گلیسمیک بیشتری از شکر دارد که از ۱۰۶ تا ۱۳۶ متغیر است. این بدین معنی است که می‌ تواند سطح قند خون شما را به سرعت بالا ببرد و خوردن بیش از حد آن می ‌تواند باعث افزایش قند خون شود.

بنابراین، اگر چه در دوزهای پایین قابل ‌تحمل است، اما آن‌ هایی که دیابت دارند باید تلاش کنند تا غذاها و اسنک های فرآوری شده را که در آن مقدار زیادی از این ماده وجود دارد را محدود کنند.

هر یک از علائم زیر بعد از خوردن غذا حاوی این ماده می ‌تواند به سطح قند خون بالاتر اشاره کند:

افزایش نبض

دهان خشک

تهوع و استفراغ

دشواری تنفس

ناراحتی شکم

تنفسی که بوی میوه می ‌دهد

ادرار مکرر

خستگی

تشنگی

به طور خلاصه، محدود کردن غذاهای فرآوری شده و خوردن مواد غذایی بیشتر با محتوای فیبر بالاتر، راه حل خوبی است.

ویژگی‌ های مثبت این ماده شامل موارد زیر هستند:

بدون گلوتن است : اکثر مالتودکسترین ها مشتق‌ شده از ذرت هستند، اما حتی نسخه‌های مشتق‌ شده از گندم معمولا عاری از گلوتن هستند، زیرا گلوتن در طول فرآیند تولید حذف می‌شود.

به ورزش کمک می ‌کند : به این موضوع به عنوان یکی از امتیاز بالای شاخص گلیسمیک مالتودکسترین فکر کنید.

مطالعات نشان داده‌ اند که کربوهیدرات سریع مانند مالتودکسترین به افزایش سریع گلیکوژن های ذخیره شده کمک می ‌کند. شکلی از گلوکز که در ماهیچه‌ ها ذخیره می ‌شود تا اگر گلوکز خون کاهش پبدا کنید در خون به عنوان گلوکز آزاد شود.

این بدین معنی است که برای بهبود استقامت بدن بعد از انجام ورزش موثر است.

این روش هایپوگلیسمی مزمن را مدیریت می‌ کند : یکبار دیگر، شاخص گلیسمی بالا این ماده به نجات شما کمک می کند!  آن ‌هایی که دارای هایپوگلیسمی مزمن ( قند خون پایین ) هستند می‌ توانند از آن برای افزایش سریع قند خون در زمان ضروری استفاده کنند.

ممکن است با سرطان روده بزرگ مبارزه کند : مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که شکل مقاوم در برابر هضم مالتودکسترین به نام Fibersol-2 در ممانعت قابل ‌توجهی از رشد سلول تومور روده بزرگ انسانی موثر است.

دو نظریه وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد : ممکن است تخمیر میکروبی ناشی از حضور مالتودکسترین مسئول این ویژگی باشد، و ممکن است ناشی از بهبود هضم باشد که به این ماده نسبت داده می ‌شود .

گوارش را بهبود می‌ بخشد : تحقیقات همچنین نشان می ‌دهد که این ماده مقاوم در برابر هضم به تسکین یبوست و پشتیبانی از عملکرد روده منظم کمک می ‌کند و معمولا همه چیز را در حال حرکت نگه می‌ دارد.

این ماده همچنین به عنوان یک جز در مکمل‌ های محبوب فیبر به کار می رود. این مساله ممکن است متناقض به نظر برسد، با توجه به تحقیقات پیش از این که مالتودکسترین را به بیماری روده پیوند می ‌دهد، اما نگرانی‌ ها عمدتا مربوط به شکل قابل هضم ساده مالتودکسترین می ‌شوند.

آیا مالتودکسترین برای بدن مضر است؟

آیا مالتودکسترین برای بدن مضر است؟

آیا مالتو دکسترین برای بدن مضر است ؟!!!! طبق گفته اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، مالتودکسترین یک افزودنی خوراکی GRAS  (بطور کلی به عنوان ماده غذایی سالم شناخته می شود) است.

با این حال، اگر فردی محصولات خیلی زیادی را می‌ خورد که حاوی مالتودکسترین هستند، رژیم غذایی آن‌ها به احتمال زیاد دارای شکر فراوان، فیبر کم و پر از غذاهای بسیار فرآوری شده است. این نوع رژیم غذایی می‌تواند ریسک کلسترول بالا، افزایش وزن و دیابت نوع ۲ را در یک فرد افزایش دهد.

تحقیقات همچنین مالتودکسترین را با برخی از ریسک‌ های سلامتی مرتبط دانسته ‌اند که شامل موارد زیر هستند:

دیابت

این ماده حتی شاخص گلیسمیک (GI) بالاتری نسبت به قند دارد. به این معنی که مالتودکسترین می ‌تواند باعث افزایش شدید قند خون پس از خوردن غذاهایی ‌شود که حاوی آن هستند.

افزایش گلوکز خون می ‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت انسولین خطرناک باشد.

GI بالا به این معنی است که قند موجود در این غذاها به سرعت وارد جریان خون می ‌شود و بدن آن ‌ها را جذب خواهد کرد. در مقابل، کربو هیدرات ‌های بسیار پیچیده که شامل لوبیا و پاستا غلات هستند، بسیار مقوی هستند، زیرا بدن آن‌ ها را به آرامی جذب می ‌کند. این باعث می ‌شود که مردم برای یک دوره طولانی ‌تر احساس سیری داشته باشند.

بر روی باکتری تاثیر می ‌گذارد.

شواهد نشان می ‌دهند که مالتودکسترین ممکن است بر تعادل باکتری‌ های شکمی که نقش مهمی در سلامت مردم ایفا می ‌کند، تاثیر بگذارد.

اگرچه مطالعات در انسان ‌ها برای تایید این امر ضروری است، اما تحقیقات اولیه در مورد موش ‌ها نشان می ‌دهد که افرادی که مالتودکسترین مصرف می‌ کنند ممکن است تعداد کمی از باکتری‌ های خوب و مقدار زیادی از باکتری‌ های مضر را داشته باشند. این می‌تواند به طور بالقوه منجر به آسیب روده و خطر بالاتر بیماری‌ های روده ملتهب شود.

یک مطالعه نشان داده‌است که مالتودکسترین فعالیت باکتری اشریشیا کلی را افزایش می ‌دهد که ممکن است در توسعه بیماری روده ملتهب معروف به بیماری Crohn نقش داشته باشد.

مطالعه دیگر مالتودکسترین را به بقا باکتری سالمونلا مرتبط کرده ‌است که ممکن است باعث التهاب معده و روده و گستره وسیعی از شرایط التهابی مزمن گردد.

مطالعه اخیر نشان داد که مالتودکسترین ممکن است توانایی سلول ‌ها برای واکنش به باکتری را به خطر بیاندازد. هم چنین می‌ تواند مکانیزم ‌های دفاعی روده را در مقابل خود سرکوب کند و منجر به اختلالات روده‌ ای شود.

آلرژی یا عدم تحمل

بسیاری از مواد افزودنی غذایی می ‌توانند موجب آلرژی یا عدم تحمل شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل واکنش‌های آلرژیک، افزایش وزن، گاز، نفخ شکم و باد کردگی باشد.

هم چنین مالتودکسترین ممکن است باعث قرمزی و یا خارش پوست، تنگی نفس، یا دشواری تنفس شود.

منابع اولیه برای تولید این ماده ذرت، برنج و سیب‌زمینی خواهند بود اما تولید کنندگان گاهی اوقات از گندم استفاده می ‌کنند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باید آگاه باشند، اگر چه فرآیند تولید بیشتر اجزای پروتئین را از بین می ‌برد، اما مالتودکسترین مشتق‌ شده از گندم هنوز حاوی مقداری از گلوتن هستند.

مواد اولیه اصلاح‌شده ژنتیکی

ذرت اصلاح‌ شده ژنتیکی که به ارگانیسم اصلاح ‌شده ژنتیکی معروف است، یک منبع رایج از مالتودکسترین است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که محصولات اصلاح‌شده برای مصرف کردن ایمن هستند. با این حال، محصولات اصلاح ‌شده ممکن است برای محیط ‌زیست یا سلامت مردم مضر باشد، زیرا باعث افزایش استفاده از علف ‌کش‌ها و آفت ‌کش‌ها بر روی محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی است. همچنین این احتمال وجود دارد که ماده تغییر یافته ژنتیکی بتواند به گیاهان و حیوانات وحشی، یا به بدن انسان از طریق رژیم غذایی وارد شود.

بسیاری از مردم بر این باورند که بین محصولات اصلاح‌شده و بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان، مشکلات کلیوی، بیماری آلزایمر، مقاومت آنتی بیوتیک ها، آلرژی ‌ها و مسائل جنسی ارتباطی وجود دارد.

شواهد کمی وجود دارد که این باور واقعیت داشته باشد، اگرچه برخی بر این باورند که فقدان شواهد ممکن است تا حدودی ناشی از سانسور تحقیقات ژنتیکی باشد. نشریه علوم محیطی اروپا مقاله‌ای در حمایت از این نظریه منتشر کرده ‌است.

نداشتن ارزش غذایی

یک قاشق چای خوری مالتودکستریت حدود ۱۵ کالری و 3.8 گرم کربوهیدرات دارد و این تمام چیزی است که این ماده دارد.

به خاطر اینکه خیلی فرآوری شده است، عاری از همه مواد مغذی است. در حالی که مالتودکسترین می ‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد و رشد باکتری ‌های مضر را در روده افزایش دهد ( همانطور که در مطالعات ثابت شده‌ است) اما هیچ فواید سلامتی واقعی که با مصرف مالتودکسترین مرتبط باشد وجود ندارد.

هنگام انتخاب غذاهایی که به عنوان شیرین کننده مصرف می ‌شوند، غذا های طبیعی را انتخاب کنید که مقداری ارزش غذایی را فراهم می‌ک نند.

ممکن است باعث افزایش وزن شود.

با توجه به اینکه مالتودکسترین هیچ ارزش غذایی ندارد، سطح قند خون شما را بالا می‌ برد و یک کربوهیدرات ساده است و مصرف آن می ‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

این که معمولا به عنوان یک جز تشکیل‌دهنده در رژیم های تغذیه و جایگزینی شیک ها استفاده می ‌شود، ممکن است باعث ایجاد تصوراتی درباره این ماده شود اما به یاد داشته باشید که مالتودکسترین به عنوان شکر در بدن عمل می ‌کند و به شما کمک نخواهد کرد تا وزن کم کنید. به همین دلیل است که ورزش‌کاران و بدنسازان از آن استفاده می‌ کنند تا به آن ‌ها کمک کنند وزن خود را افزایش دهند.

از آنجا که مالتودکسترین پتانسیل ایجاد افزایش سریع در سطح قند خون را دارد، افراد مبتلا به دیابت، تا حد زیادی از آن اجتناب خواهند کرد.

با این حال، این ماده اغلب در دوزهای کم ایمن است. شما باید تا زمانی که تنها مقدار کمی از این ماده را مصرف کنید و آن را در شمار کربوهیدرات کل روز در نظر بگیرید، خوب و مفید باشد.

اگر مطمئن نیستید چطور بر قند خون شما تاثیر خواهد گذاشت، میزان گلوکز خود را بیشتر از زمانی که به رژیم غذایی خود اضافه می ‌کنید، چک کنید.

نشانه‌ هایی مبنی بر اینکه مالتودکسترین باعث افزایش قند خون شما شده ‌است شامل موارد زیر می‌ شود:

سردرد ناگهانی

افزایش احساس تشنگی

مشکلات تمرکز

تاری دید

خستگی

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، سریعا سطح قند خون خود را چک کنید. اگر مقدار آن خیلی بالا است، با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی شیرین کننده های مصنوعی به عنوان انتخاب ‌های بهتری برای مدیریت قند خون شناخته می ‌شوند. با این حال، تحقیقات جدید نشان داده اند که شیرین کننده های مصنوعی باکتری ‌های شکمی را تحت‌تاثیر قرار داده و به طور غیر مستقیم حساسیت انسولین را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهند.

مرتبط بخوانید : خواص مالتودکسترین در بدنسازی!

چه جایگزینی برای مالتودکسترین در آرایش وجود دارد؟

شیرین کننده های متداولی که در آشپزی خانگی به جای مالتودکسترین به کار می ‌روند عبارتند از :

شکر سفید یا قهوه ‌ای

شکر نارگیل

آگاو

عسل

شربت افرای

کنسانتره عصاره میوه‌ ها

ملاس

شربت ذرت

اینها همه شیرین کننده هایی هستند که می ‌تواند موجب افزایش ناگهانی و افزایش سطح قند خون شما شود، درست مانند مالتودکسترین. استفاده از پوره شده، له‌ شده، یا برش میوه‌ ها را در نظر بگیرید تا غذا های مختلف را با فیبر، شیرینی، ویتامین، مواد معدنی، آنتی ‌اکسیدان ‌ها و محتوای آب شیرین کنید.

سایر مواد با غلظت بالا مانند صمغ گوار و پکتین را می توان به عنوان جایگزین در پخت و پز مورد استفاده قرار داد.

شیرین کننده هایی که ممکن است در صورتی که در حد متعادل مصرف شوند بر سطح قند خون شما تاثیر نگذارد، شامل موارد زیر هستند:

الکل‌ های قند مانند erythritol  یا sorbitol

شیرین کننده های مبتنی بر استویا

پلی دکستروز

الکل‌ های قند مانند پلی دکستروز برای غذاهای شیرین مورد استفاده قرار می‌ گیرند و می توان آن‌ها را در غذا های فرآوری شده یافت که برچسب “بدون شکر”  یا ” بدون شکر اضافه ‌شده”  دارند.

الکل ‌های قند تقریبا تا حدودی توسط بدن جذب می ‌شوند، که از تاثیر مشابه روی قند خون به عنوان دیگر شیرین کننده ها جلوگیری می ‌کند.

با این حال، آن‌ها هنوز هم باید به ۱۰ گرم روز محدود شوند تا از عوارض جانبی دستگاه گوارش از قبیل نفخ شکم جلوگیری شود. گزارش شده ‌است که Erythritol  اغلب قابل ‌تحمل است.

مانند شکر و دیگر کربو هیدرات‌ها، مالتودکسترین می ‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم را تشکیل دهد، اما این بهترین گزینه نیست، به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که می ‌خواهند وزن خود را حفظ کنند.

تا زمانی که آن را محدود می‌ کنید و آن را با فیبر و پروتئین متعادل کنید، مالتودکسترین می ‌تواند کربوهیدرات‌ ها و انرژی ارزشمندی به رژیم غذایی شما برای ورزش‌کاران و آن‌هایی که نیاز به افزایش قند خون دارند، اضافه کند.

اگر می‌خواهید غذاهای بسته‌بندی‌شده یا فرآوری شده بخورید، احتمال این وجود دارد که اغلب آن‌ها را مصرف کنید. اجتناب از غذاهای طبیعی و طبیعی، همیشه یک انتخاب سالم‌تر و ایمن‌تر است، به خصوص اگر مشکلات قند خون داشته باشید و یا در مدیریت وزن مشکل داشته باشید.

شیرین کننده های طبیعی و جایگزین‌ های شکر وجود دارند که به غذا طعم می ‌بخشند، به بازیابی سطوح گلوکز و گلیکوژن کمک می ‌کنند و می‌توانند برای ترکیب کردن مواد تشکیل ‌دهنده و یا اضافه کردن آن به دستور العمل ‌ها استفاده شوند.

در زیر برخی از جایگزین‌ های بهتر برای این ماده آورده شده‌است:

۱. استویا

استویا یک شیرین کننده بدون کالری و کاملا طبیعی است که از برگ گیاه stevia به دست می ‌آید. با این حال، مهم است که بدانیم همه استویا ها با هم برابر نیستند.

سه دسته اصلی از استویا وجود دارد: برگ سبز استویا، عصاره استویا و استویا تغییر یافته (مانند Truvia). برگ سبز (stevia) بهترین انتخاب است چون به مقدار حداقل پردازش می ‌شود.

استویا نیز فواید سلامتی خوبی دارد.

تحقیقات نشان می‌ دهند که برخی عوارض جانبی مثبت وجود دارند. این امر می‌ تواند به طور قابل‌ توجهی سطح قند خون سریع و مقاومت انسولین در موش‌های دیابتی را کاهش دهد.

استفاده از عصاره استویا با کیفیت بالا به جای حبه قند و یا دیگر انواع فرآوری شده شکر، به شما کمک می‌ کند که نه تنها مصرف روزانه شکر خود را کاهش دهید، بلکه مصرف کالری نیز کاهش پیدا کند.

۲. پکتین

پکتین یک کربوهیدرات است که از میوه‌ ها، سبزیجات و دانه‌ ها استخراج می ‌شود. گلابی  غنی از مواد مغذی، سیب، آلو، پرتقال و دیگر مرکبات، حاوی مقادیر زیادی پکتین هستند.

استفاده اصلی برای پکتین به عنوان یک غلیظ کننده و تثبیت‌ کننده غذا می ‌باشد. شما می‌ توانید آن را به عنوان عصاره یا پودر در اکثر فروشگاه‌ های مواد غذایی پیدا کنید و یا می‌ توانید به راحتی آن‌ها را از سیب در خانه استخراج کنید.

فواید سلامتی بسیاری برای استفاده از پکتین به عنوان یک عامل پخت و پز وجود دارد. بویژه، در فیبر محلول در آب بالا است و سلامت سیستم گوارش را ترویج می ‌کند.

طبق مطالعات، این ماده با اتصال به مواد چربی در بخش گوارشی از جمله کلسترول و سموم، کار می ‌کند و حذف آن‌ ها را افزایش می‌دهد در نتیجه بدن را پاک سازی کرده و استفاده بدن از شکر را کنترل می‌ کند.

۳. خرما

خرما، پتاسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم و ویتامین B۶ را برای تامین می ‌کند. آن‌ ها به راحتی هضم می‌ شوند و به پروتئین ‌ها، چربی ‌ها و کربو هیدرات ‌ها کمک می‌ کنند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که خرما فواید بسیاری برای سلامتی دارد و آن‌ ها به عنوان یک غذای دارویی بالقوه برای انسان‌ ها در سراسر دنیا عمل می ‌کنند.

خرما شیرین کننده طبیعی بزرگ و جایگزین‌ های شکر می باشد، به علاوه آن‌ ها می ‌توانند برای ترکیب کردن مواد با هم استفاده شوند، درست مانند مالتودکسترین (اما به نظر سالم‌تر است). هم چنین می ‌توانید از خرما برای ایجاد خمیر استفاده کنید.

۴. عسل

شما می ‌توانید مصرف کربوهیدرات فرآوری شده خود را تغییر دهید تا انرژی را بالا ببرید و به جای آن ذخایر گلیکوژن را با عسل خالص و پر خاصیت پر کنید.

عسل خام فیلتر نشده و پاستوریزه نشده است، بنابراین ارزش غذایی خود را حفظ کرده و قدرت سلامتی بالایی دارد. این مقدار حاوی ۸۰ درصد قند طبیعی است، بنابراین تعجب ‌آور نیست که آن را “سوخت مصرفی کامل” می ‌نامند.

عسل یک منبع انرژی جذب‌ شده آسان را فراهم می کند که به شکل گلیکوژن در کبد ذخیره می شود و آن را به عنوان یک منبع انرژی ایده‌آل پیش و پس از ورزش تبدیل می ‌کند. علاوه بر این، فواید سلامتی دیگری از عسل خام وجود دارد.

بر خلاف کربو هیدرات ‌های ساده فرآوری شده، عسل سطح آنتی‌اکسیدان سالم در بدن را افزایش می ‌دهد در نتیجه سیستم ایمنی را بالا می ‌برد و به عنوان یک بازدارنده در برابر بسیاری از بیماری ‌های ناتوان‌ کننده عمل می‌ کند. عسل هم چنین به دستگاه گوارش و دستگاه گوارش کمک می‌ کند و کنترل گلیسمیک را بهبود می‌ بخشد. در حقیقت، تحقیقات ثابت می‌کند که عسل اثرات ضد دیابتی دارد.

۵. صمغ گوار

صمغ گوار یکی از بیشترین موادی است که در دستور العمل ‌های بدون گلوتن و محصولات عاری از گلوتن به کار می‌رود. آن را می توان به جای مالتودکسترین و دیگر محصولات به کار برد و به عنوان یک عامل غلیظ کننده نیز کار می‌ کند.

این بسیار مفید است که مواد تشکیل ‌دهنده نازک‌تر مانند آب را حفظ کرده و به طور یکنواخت با مواد تشکیل‌ دهنده ضخیم‌تر، مانند خامه یا روغن نارگیل، ترکیب شود. این ماده می ‌تواند برای ساختن کفیر خانگی، ماست، دسر، شیر بادام، یا شیر نارگیل به کار رود.

برخلاف مالتودکسترین، به نظر می‌رسد که گوار جذب گلوکز را کاهش می ‌دهد، که برای افرادی که دارای دیابت یا کلسترول بالا هستند، مفید است.

به طور خلاصه می توانیم این جملات را درباره مالتودکسترین بیان کنیم :

این ماده به عنوان پر کننده یا نگهدارنده در بسیاری از غذا های فرآوری شده استفاده می ‌شود. این یک پودر سفید مصنوعی است که می ‌تواند ناشی از هر نوع نشاسته باشد اما معمولا از ذرت، برنج، نشاسته سیب‌ زمینی یا گندم تشکیل می‌ شود.

این ماده همچنین در مکمل ‌های کربوهیدرات مورد استفاده قرار می‌ گیرد که برای ورزش‌ کاران و بدنسازان به عنوان راهی برای بالا بردن سطح انرژی آن ‌ها به بازار عرضه می‌ شود.

برخی خطرات مصرف مواد دارای مقدار بالایی مالتودکسترین شامل توانایی آن در افزایش قند خون، سرکوب کردن پروبیوتیک ها، تاثیر سمی بر چندین ارگان و سیستم بدن بوده و ممکن است باعث ایجاد واکنش‌ های آلرژیک یا اثرات جانبی شود.

مواد غذایی سالم‌ تر و طبیعی ‌تر با مواد مغذی برای جایگزین کردن این ماده وجود دارند که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را فراهم می ‌کنند و از جمله آن ها می توان به استویا، پکتین، خرما، عسل و گوار اشاره کرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. فروشگاه اینترنتی برگ سبز مالتودکسترین را برای ورزشکاران ارائه می کند که می توانید از آن برای ساخت مکمل های دست ساز و خانگی استفاده کنید.

نیاز به مشاوره در خصوص مکمل های بدن سازی و خرید محصولات مربوط به آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.