محصولات غذایی سالم

محصولات غذایی سالم : برای اطمینان از دریافت مواد مغذی از طریق رژیم غذایی، آگاهی از سالم ترین غذاها ضروری است.

یک رژیم غذایی متعادل، راز داشتن سلامتی است. در این مقاله به چند مورد از غذای سالم و مزایای آن ‌ها اشاره خواهیم کرد.

یک رژیم غذایی سالم می‌ تواند به این امر کمک کند که بدن همه مواد غذایی مورد نیاز را دریافت کند.

آجیل و غلات همه بسیار مغذی هستند. موارد زیر برخی از محصولات غذایی سالم و بسیار مقوی هستند:

۱. محصولات غذایی سالم :  بادام

بادام مواد غذایی زیادی از جمله:

منیزیم

ویتامین ای

آهن

کلسیم

فیبر

ریبوفلاوین

یک فراتحلیل که در سال ۲۰۱۹ یافت شد نشان داد که مصرف بادام به میزان قابل‌توجهی سطح کلسترول را کاهش می ‌دهد.

2. حبوبات

در بسیاری از فرهنگ ‌های غذایی در سراسر جهان، از جمله پاکستان، بنگلادش، هند، بوتان و سریلانکا، حبوبات از مواد غذایی سالم است.

حبوبات مقادیر خوبی از فیبر، منیزیم و پتاسیم را تامین می‌ کنند.

آن‌ها تمایل دارند که به زمان پخت طولانی نیاز داشته باشند. با این حال می ‌توانید دانه‌ها را جوانه دار کرده و آن ‌ها را به میان وعده غذایی خوش‌مزه، مقوی و آماده برای خوردن تبدیل کنند.

اضافه کردن یک پیمانه از عدس به وعده های غذایی، شاید با کمی پودر فلفل برای طعم دار کردن، می تواند گزینه مناسبی برای استفاده از این مورد از محصولات غذایی سالم باشد.

3. محصولات غذایی سالم : بلغور جو دو سر

توجه به بلغور جو دوسر در طول ۲۰ سال گذشته به دلیل فواید سلامتی آن به طور قابل‌ توجهی افزایش ‌یافته است.

در سال ۱۹۹۷، اداره غذا و دارو (FDA) با این نظر موافق بود که غذا هایی با سطح بالایی از جو و سبوس آن می‌ توانند حاوی مواد مغذی مربوط به فواید سلامتی قلبی و عروقی به عنوان بخشی از رژیم کم‌چرب باشند. این منجر به افزایش محبوبیت بلغور جو دو سر شد.

تحقیقات نشان داده ‌اند که مقدار فیبر محلول در غلات به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و عوامل خطر عروقی را کاهش می دهد.

دانه جو دوسرحاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبر قابل ‌حل در آب هستند. این به هضم بهتر و تثبیت میزان گلوکز خون کمک می ‌کند. بلغور همچنین منبع خوبی از اسید فولیک و پتاسیم است.

افراد می ‌توانند این مورد از محصولات غذایی سالم را به روش های مختلفی به رژیم غذایی خود اضافه کنند. دانه‌ های درشت حاوی فیبر بیشتری نسبت به انواع فوری هستند.

4. محصولات غذایی سالم : جوانه گندم

جوانه گندم بخشی از گندم است که به یک گیاه رشد می‌ کند. در فرآیند تصفیه غالبا نطفه و محتوای سبوس را از بین می ‌برد.

با این حال، محصولات گندم کامل هنوز حاوی نطفه و سبوس هستند. این باعث می ‌شود آن‌ ها به عنوان یک انتخاب سالم تری باشند.

جوانه گندم در بسیاری از مواد غذایی حیاتی از جمله موارد زیر غنی هستند:

فیبر

ویتامین ای

اسید فولیک

تیامین

روی

منیزیم

فسفر

اسیدهای چرب ضروری

میوه‌ ها، سبزیجات و دانه ‌ها برای ترکیب کردن در رژیم غذایی آسان هستند. موارد زیر برخی از محصولات غذایی سالم و بسیار مقوی هستند:

محصولات غذایی سالم
محصولات غذایی سالم

5.بروکلی

بروکلی مقادیر خوبی از فیبر، کلسیم، پتاسیم، اسید فولیک و phytonutrient  فراهم می ‌کند. Phytonutrients ترکیباتی هستند که خطر توسعه بیماری ‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ ها را کاهش می ‌دهند.

بروکلی همچنین آنتی اکسیدان های ضروری مثل ویتامین C و بتا کاروتن را فراهم می ‌کند. در حقیقت، یک نیمه فنجان از بروکلی می ‌تواند حدود ۸۵ درصد از مقدار ویتامین C  یک فرد را تامین کند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، یک ترکیب دیگر در بروکلی، به نام sulforaphane، ممکن است خواص ضد سرطان و ضد التهابی داشته باشد.

با این حال، زیاد پختن کلم بروکلی می‌ تواند بسیاری از مواد مغذی کلیدی آن را از بین ببرد. به همین دلیل بهتر است که آن را خام یا به سبک بخار پز بخورید.

مرتبط بخوانید : خوراکی سالم : 7 خوراکی که توصیه می شود!

6. سیب

سیب منبع عالی آنتی ‌اکسیدان ‌ها هستند که با رادیکال‌ های آزاد مبارزه می ‌کنند. رادیکال‌ های آزاد مواد مخربی هستند که بدن تولید می ‌کند. آن‌ ها باعث تغییرات نامطلوب در بدن می ‌شوند و ممکن است در شرایط مزمن و نیز فرآیند سالخوردگی نقش داشته باشند.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده ‌اند که آنتی ‌اکسیدان در سیب می ‌تواند طول عمر فرد را افزایش داده و خطر بیماری مزمن را کاهش دهد.

7. کلم

کلم یک سبزی با شاخ و برگ است که طیف وسیعی از مواد غذایی مختلف را عرضه می ‌کند. برای مثال، این گیاه بسیار مقوی، منبع عالی ویتامین C  و K  است.

مردم می‌ توانند کلم ‌پیچ پخته ‌شده یا بخارپز استفاده کنند. آن ‌ها همچنین می‌ توانند آن را به اسموتی ها یا آب‌میوه برای یک ماده مغذی ترکیب کنند.

محصولات غذایی سالم
محصولات غذایی سالم

8.بلوبری

بلوبری ها مقادیر زیادی فیبر، آنتی ‌اکسیدان‌ ها و phytonutrients را فراهم می ‌کنند. برخلاف مواد معدنی و ویتامین ‌ها، phytonutrients  برای بقا ضروری نیستند. با این حال، آن ‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری و حفظ عملکرد های بدنی حیاتی کمک کنند.

در بررسی سال 2019 از ۱۶ مطالعه، نویسندگان پیشنهاد می ‌کنند که مصرف بلوبری می ‌تواند به محافظت در برابر بیماری های شناختی کمک کند، که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. آن‌ ها همچنین دریافتند که بلوبری به جلوگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی کمک می ‌کنند.

مطالعه سال ۲۰۱۹ دیگر، این بار در موش‌ ها، نشان داد که پلی فنول ها باعث کاهش چاقی و عوامل خطر متابولیک خاص می ‌شوند. آن‌ها همچنین ترکیب باکتری‌ های شکمی را بهبود بخشیدند.

طبق یک آزمایش بالینی ۲۰۱۵، خوردن ۲۲ گرم بلوبری یخ زده خشک در هر روز به مدت ۸ هفته منجر به کاهش قابل ‌توجهی فشار خون در بین زنان با فشار خون مرحله اول شد.

9. محصولات غذایی سالم: آووکادو

برخی از افراد از مصرف آووکادو ناشی از محتوای بالای چربی خود اجتناب می‌ کنند. با این حال، آووکادوها، چربی‌ های مفید و همچنین ویتامین ‌های  B، ویتامین K و ویتامین E را تامین می‌ کنند. آووکادوها منبع خوبی از فیبر هستند.

در یک بررسی سال ۲۰۱۸ از مطالعات علمی، آووکادوها سطح کلسترول خوب را افزایش دادند. این نوع کلسترول، کلسترول مضر بیشتری را از جریان خون حذف می ‌کند.

آووکادوها همچنین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند. یک مطالعه نشان داده که عصاره دانه آووکادو باعث کاهش بقا سلول‌ های سرطانی سینه، روده و سرطان پروستات شده ‌است. با این حال، این مطالعه نشان نداده که آیا این اثرات در انسان‌ ها یک‌سان خواهند بود یا خیر.

بنا بر یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، آووکادوها ممکن است ارتباطی با جذب مواد مغذی بهبود یافته، رژیم غذایی کلی بهتر و عوامل خطر متابولیک کمتری داشته باشد.

آووکادو ها بسیار مقوی و سیر کننده هستند و یکی از محصولات غذایی سالم می باشند.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.