نشاسته ذرت در آشپزی

نشاسته ذرت از آن دسته مواد مرغوبی است که کاربرد فراوانی در آشپزی دارند. با کمک این نشاسته می توان غلظت غذا ها و شیرینی ها را افزایش داد. از نشاسته، در تهیه انواع سس و دسر استفاده می شود. نشاسته ذرت بافت بسیار لطیفی دارد و سفید رنگ نیز می باشد.

نشاسته ذرت چیست ؟

نشاسته ذرت طی راندمان و عملیات مشخصی از دانه های ذرت تشکیل می شود. تهیه نشاسته ذرت در خانه غیر ممکن است؛ چون تهیه نشاسته ذرت نیازمند دستگاه های صنعتی خاصی می باشد. به صورت طبیعی یکی از وظیفه های نشاسته ها، غلیظ کردن ترکیبات مواد غذایی می باشد. نشاسته ذرت هم از این قاعده مستثنی نیست.

این نشاسته طعم و بو خاصی ندارد؛ رنگ آن نیز سفید است؛ به همین علت نشاسته ذرت نقش خطیری در آشپزی و قنادی ایفا می کند. این مسئله را هم بدانید که آرد ذرت و نشاسته ذرت تماما با یکدیگر تفاوت دارند.

خواص و کاربرد های نشاسته ذرت

از بین بردن لکه های چربی

اگر لباس شما دچار کثیفی شده است و روی آن لکه های چربی قرار گرفته شده است، نشاسته ذرت می تواند به شما کمک کند. روی لکه های چربی، نشاسته ذرت قرا دهید. 20 دقیقه شکیبا باشید و سپس آن را شست و شو دهید.

شیشه ها را پاکیزه نگه دارید

یک ترکیب را برای تمیز کردن شیشه ها به شما معرفی می کنیم که دیگر نگران کثیفی شیشه های خود نباشید. 2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، 3 الی 4 لیتر آب، نصف لیوان سرکه سفید و نصف لیوان آمونیاک را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را به شیشه ها اسپری کنید و آن را تمیز کنید.

فواید نشاسته ذرت برای کودکان

نشاسته ذرت از مواد تشکیل دهنده فرنی می باشد. شما می توانید با استفاده از نشاسته ذرت و شیر برای کودکان سرماخورده خود فرنی تهیه کنید. فرنی هم طعم خوب و ملایمی دارد و هم کمک می کند تا سرماخوردگی را از بین برده شود.

درمان گزیدگی

شما می توانید برای درمان گزیدگی از نشاسته ذرت استفاده کنید. به این صورت که ابتدا باید مکان گزیدگی را تمیز نگه دارید. محل گزیدگی نباید خیس باشد. سپس لایه ای از نشاسته ذرت خمیر شده را همراه آب سرد روی مکان گزیدگی قرار دهید. با انجام این کار به کم شدن خارش و درمان گزدیگی کمک خواهید کرد.

توجه داشته باشید که اگر ناحیه گزیدگی در معرض باکتری ها و رطوبت باشد و یا اگر آن را بخارانید، وضعیت بد تری پیدا خواهد کرد.

از بین بردن بوی ناپسند پا

دلیل بوی ناپسند پا، در واقع قارچی است که روی پوست پا رشد می کند. نواحی مرطوب و گرم بهترین مناطقی هستند که قارچ ها به آن علاقه دارند؛ یعنی در آن نواحی تشکیل می گردند و رشد پیدا می کنند. افرادی که مدت زیادی، کفش در پایشان است یا فعالیت زیادی دارند (مانند ورزشکاران)، عرق زیادی می کنند. عرق موجود در نواحی پا باعث ایجاد رطوبت می شود. با این تفاسیر قارچ ها منطقه رشد خود را پیدا کرده اند.

نشاسته ذرت با دارا بودن خاصیت جذب رطوبت می تواند برای جلوگیری از رشد قارچ ها کمک کند. مقداری نشاسته ذرت روی پای خود قرار بدهید تا خشک باشد و از تشکیل و رشد قارچ ها ممانعت کند.

شادابی پوست

یک عدد تخم مرغ را با 2 قاشق غذا خوری شیر و نشاسته ذرت مخلوط کنید. حتما این مواد را به سرعت مخلوط کنید. خمیر تهیه شده را روی صورت خود قرار دهید و 15 دقیقه اجازه دهید که به پوست شما تاثیرات مثبت خود را منتقل کند. در آخر سر هم این خمیر را از صورت خود پاک کنید.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت و بدنسازی

نشاسته ذرت یک کمک رسان مفید و موثر برای بدنسازان می باشد. نشاسته ذرت منبعی سرشار از کربوهیدرات می باشد. بدنسازان برای عضله سازی و رسیدن به فرم دلخواه خود به کربوهیدرات نیاز دارند. در ضمن نشاسته ذرت مکملی کاربردی و ارزان قیمت می باشد.

با توجه به نکات علمی در مورد تغذیه می توان متوجه شد که نشاسته ذرت برای بازیابی مفید واقع می شود. برخی از افراد معتقد هستند که بدن، احتیاجی به کربوهیدرات ندارد. شما با کمی تحقیق متوجه می شوید که کربوهیدرات چه اثرات برجسته ای روی بدنسازی دارد.

نشاسته ذرت میزان آنابولیک انسولین را افزایش می دهد. همین امر باعث می شود که کربوهیدرات هایی که مصرف کرده اید به سلول های عضلانی شما منتقل شوند.

دیگر خواص و موارد استفاده نشاسته ذرت :

  • عارضه های مثانه، مانند ورم مثانه و سنگ مثانه را درمان می کند.
  • برطرف کردن بوی ناپسند کفش
  • بازدارندگی از کپک زدن کتاب ها
  • درمان پوست عرق سوز شده زیربغل
  • کم کردن التهاب آفتاب سوختگی

نشاسته ذرت چه مزیت هایی در آشپزی دارد ؟

نشاسته ذرت در شیرنی پزی به عنوان عاملی موثر در لطیف کردن شیرینی، مورد استفاده قرار می گیرد. از مسولیت های اصلی نشاسته ذرت در آشپزی و قنادی می توان به لطیف کننده و غلیظ کننده بودن آن اشاره کرد. از نشاسته ذرت در تهیه پودینگ، کیک ها، سس ها، سوپ ها، شیرینی ها، کاسترد و دسر ها استفاده می شود.

اگر در تهیه کیک ها مقداری از آرد را با نشاسته ذرت جایگزین کنید، کیک لطیف تری خواهید داشت. خوب است که بدانبد در یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت 7 گرم کربوهیدرات و 29 کالری انرژی موجود است.

آشپزی به کمک نشاسته ذرت :

املت

املت با نشاسته ذرت

املت از غذا های پر استفاده و خوش طعم می باشد. برای تهیه املتی با کیفیت تر، یک چهارم قاشق چای خوری نشاسته ذرت به تخم مرغ بیفزاید و مخلوط کنید و در آخر آن را بپزید.

جداسازی مارشمالو

مارشمالو خوراکی لطیف، نرم، خوش بو و خوش طعم است که افراد زیادی را طرفدار خود کرده است. اما متاسفانه زمانی که شما مارشمالو خریداری می کنید، تعداد زیادی از آن ها به هم چسبیده اند. جداسازی آن ها به طور عادی کمی مشکل ساز است. شما می توانید با قرار دادن نشاسته ذرت در میانشان، آن ها را از یکدیگر جدا کنید.

نشاسته ذرت، جایگزین مناسبی برای تخم مرغ در تهیه کیک

اگر تخم مرغ در منزل موجود نیست و می خواهید کیک درست کنید یا بافت و فرم لطیف تر و ملایم تری از کیک خود می خواهید می توانید، برای تهیه کیک به جای تخم مرغ از نشاسته ذرت استفاده کنید.

بالا بردن غلظت

همان طور که در این مطلب چند دفعه به خاصیت غلیظ کننده کردن نشاسته ذرت اشاره کردیم، این بار هم به سراغ این ویژگی نشاسته ذرت می آییم. برای بالا بردن غلظت سوپ یا سس، یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت به آن ها اضافه کنید.

نشاسته ذرت را از کجا تهیه کنیم ؟

شما می توانید به آسانی نشاسته ذرت را از فروشگاه اینترنتی گیاه سبز در بسته های 500 گرمی خریداری کنید.

نحوه نگهداری از نشاسته ذرت

یکی از ویژگی های نشاسته ذرت جذب رطوبت می باشد. برای اینکه این ویژگی باعث فاسد شدن این محصول نشود، آن را در ظرفی در بسته در مکانی به دور از رطوبت، خشک و خنک نگهداری کنید. با مراقبت صحیح از این محصول می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

 

صحیت پایانی

نشاسته ذرت فرآورده ای مفید و پر مزیت است که کاربرد های فراوانی در حوزه آشپزی، سلامت و بدنسازی دارد. این محصول با آرد ذرت فرق می کند و استفاده آن ها به جای یکدیگر می تواند مشکل ساز باشد.