نکات دم کردن قهوه : 5 راز خوش طعم شدن قهوه!, (1)

نوشیدنی قهوه نوعی نوشیدنی گرم است که از دانه برشته شده قهوه و از گیاه قهوه بدست می آید، تهیه می شود و نکات دم کردن قهوه هم در آن حتما باید رعایت شود تا نوشیدنی گرم و دلچسب شود. امروز در برگ سبز برای شما از 5 راز خوش طعم شدن قهوه می گوییم!

ترکیبات موجود در قهوه:

– منیزیم

– پتاسیم (کمک به سوخت و ساز قند بدن)

– کافئین

خواص قهوه:

– ضدافسردگی

– ضد سردرد

– ضدپوسیدگی دندان

– تب‌بُر

– ادرار‌آور

– ضد عفونی کننده

– نشاط بخش

– ضد آلزایمر

– ضد پارکینسون

افزایش فشار خون

– کاهش وز وز گوش

– گاهی برای کاهش وزن هم استفاده می‌شود (کمک به افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن) برای این موضوع از قهوه سبز استفاده می شود.

مقدار مصرف قهوه:

قهوه هم مانند سایر مواد غذایی در کنار تمام فواید، مضراتی هم دارد و مصرف نادرست آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. توصیه متخصصان تغذیه این است که نوشیدن قهوه باید به میزان دو فنجان قهوه‌ دم کرده یا سه فنجان قهوه‌ی فوری (نسکافه) در روز محدود شود. مصرف بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مجاز نیست.

مرتبط بخوانید: رابطه قهوه و دیابت نوع2

برای تهیه نوشیدنی قهوه، آن را می‌توان به صورت‌های مختلف دم کرد. تمام این روش‌ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرده اند که تفاوت این روش‌ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می‌کنند. در اینجا با مطلب نکات دم کردن قهوه و 5 راز خوش طعم شدن قهوه همراه سایت فروشگاه گیاه سبز باشید.

روش نگهداری قهوه:

در مورد نگهداری، توجه به اینکه قهوه‌ی شما باید در برابر حرارت، رطوبت و نور، محافظت شود لازم است. عدم تازگی قهوه، به نوشیدنی ما طعم‌های تلخ و ماندگی اضافه نموده و عطر و طعم‌های دیگر، که مورد علاقه‌ هستند را از بین می‌برد. به شدت توصیه می‌شود که قهوه خاصی را در مدت بین یک ماه تا سه ماه در بسته‌بندی‌‌ عاری از هوا داخل آن  مصرف کنید. همچنین قهوه را بلافاصله قبل از دم کردن قهوه، آسیاب کنید. قهوه‌های آسیاب شده‌، به مدت کوتاهی عطر و طعم خود را از دست خواهند داد.

روش های مختلف و نکات دم کردن قهوه :

برای تهیه این نوشیدنی، قهوه را می توان به صورت های مختلف دم کرد. تمام این روش ها را به چهار دسته کلی تقسیم کرده اند که تفاوت این روش ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می کنند.

نکات دم کردن قهوه : ۵ راز خوش طعم شدن قهوه!
نکات دم کردن قهوه : ۵ راز خوش طعم شدن قهوه!

انواع قهوه و نکات دم کردن قهوه :

۱.قهوه ترک (Turkich coffee): نکات دم کردن قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک، قهوه آسیاب شده بسیار نرم است (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.

طرز تهیه قهوه ترک: در کشورها و مناطق مختلف با کمی تفاوت انجام میگیرد. بطور کلی، درست کردن قهوه ترک، قهوه آسیاب شده داخل یک ظرف کوچک مخصوص به نام جازوه، با آب به جوش می آید. این قهوه در ایران، ترکیه، بلغارستان و رومانی قهوه ترک نامیده می شود. این سبک دم کردن قهوه برای اولین بار از یمن آمده است.

دم کردن قهوه ترک در کشور ایران : پودر قهوه ترک را به همراه آب ( در صورت تمایل همراه با شکر ) در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت قرار داده تا زمانی که دمای آب بجوشد و روی سطح قهوه قوام و کف قهوه تشکیل شود و کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند، در این هنگام قبل از جوشیدن قهوه ؛ قهوه جوش از روی حرارت برداشته می شود و قهوه سرو می شود.

۲ .طرز تهیه قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee :

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود و یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه است که با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود.

طریق دم کردن قهوه فرانسه به این صورت است: 

قهوه را در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها) ریخته و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج می شود و در مخزن دستگاه جمع می شود، قهوه فرانسه رقیق و  کف و لرد ته فنجان ندارد و معمولا در لیوان معمولی سرو می شود.

نکات دم کردن قهوه : ۵ راز خوش طعم شدن قهوه!
نکات دم کردن قهوه : ۵ راز خوش طعم شدن قهوه!

۳. طرز تهیه قهوه اسپرسو espresso:

و اما اسپرسو یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین قهوه ها در دنیا است. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه ی پایه) نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و غیره می باشد. قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زیرتر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد، اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و دارای کف نازک و روشنی روی آن است (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و  لرد ندارد.

مرتبط بخوانید : قهوه و دانستنی های آن

۴.قهوه های دمی Pour over:

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده است. یکی از روش های بسیار مورد پسند این روزها دم کردن قهوه بصورت قطره و فیلتری بوده که با استفاده از قهوه سازهای خاص همچون سایفون ، کمکس و V60 انجام می شود. در این نوع دم کردن معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این روش دم کردن معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف به دست مس آید.

۵.قهوه های فوری:

احتمالا نام قهوه فوری را بسیار زیاد  شنیده اید و اصطلاح (نسکافه)و یا کافی میکس که به جای قهوه فوری رایج شده است. اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟
به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با یک سری روش های خاص هر کارخانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فرآوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش و یا شیر به مشتری یک نوشیدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود .بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب ها و فرآوری های مختلف عرضه می شود.

 

انواع قهوه با کیفیت را از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید و از دم کردن و نوشیدن با آن لذت ببرید!