نکات سلامتی

همه می دانیم که برای حفظ سلامتی، باید نکاتی را رعایت کنیم. سبک زندگی سالم، سلامتی را برای ما به ارمغان می آورد. ورزش و تغذیه سالم از مهمترین رکن های یک سبک زندگی سالم هستند. طبیعتا با رعایت نکات سلامتی عمری دراز و طولانی خواهید داشت.

با رعایت این نکات سلامتی زندگی خود را تضمین کنید

قهوه، یک نوشیدنی محبوب و پر خاصیت

آنتی اکسیدان های موجود در قهوه فراوان هستند. نوشیدن قهوه از شما در برابر بیماری های همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت نوع 2 محافظت می کند. قهوه انواع متفاوت، با طعم های جداگانه ای دارد. هر کدام از قهوه ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. قهوه سبز یکی از سالم ترین انواع قهوه ها می باشد.

هسته انگور

هسته انگور حاوی ویتامین E می باشد. جویدن آن باعث کاهش کلسترول می شود. همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند می باشد.

روغن هسته انگور هم سرشار از اسید های چرب امگا 6 می باشد و باعث افزایش کلسترول خوب یا همان HDL می شود.

ورزش هوازی 

برای رسیدن به سلامت ذهنی و جسمانی و همینطور حفظ آن ها، باید ورزش هوازی انجام بدهید. ورزش هوازی برای کاهش یک نوع چربی زیان آور، مفید است.کاهش این چربی باعث افزایش سلامت متابولیک بدن می شود.

کدو تنبل

کدو تنبل

کدو تنبل منجر به خوشحالی و آسودگی شما می شود. از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. وظیفه دیگر آن حفاظت از استخوان می باشد.

مسواک فراموش نشود

مسواک زدن شاید مهمترین عامل برای حفظ سلامت دندان ها می باشد. در تعالیم دینی اسلام هم بار ها به نظافت دندان ها اشاره شده است. افزایش قدرت حافظه و از بین بردن بلغم از فواید مسواک زدن می باشد.

مصرف سیگار را قطع کنید

مصرف سیگار در جوامع امروزی بسیار شایع شده است. برای ترک سیگار و دخانیات راه ها و روش های متعددی وجود دارد. یکی از این روش ها دارو درمانی است؛ دارو های قابل استفاده برای ترک سیگار، فقط توسط پزشک به فرد مورد نظر معرفی می شود. روش دیگر رفتار درمانی است؛ در این روش فرد با گذاشتن چارچوب و قوانینی برای خود و مراجعه به مشاور تلاش به حذف سیگار از زندگی خود می کند.

چند قاعده برای ترک سیگار :

  • به جای استفاده از سیگار، به سراغ سرگرمی های سالم مانند فوتبال بروید.
  • از دوستان سیگاری دور شوید.
  • همیشه سعی کنید غم ها و شکست ها را کنار بگذارید به چیز های خوب فکر کنید.
  • محرک ها و وسوسه هایی که شما را به سمت کشیدن سیگار سوق می دهند را از زندگی تان محو کنید.
  • در زمان ترک سیگار، روز های ابتدایی سخت ترین روز ها هستند. پس در همان ابتدای کار شکست را قبول نکنید.

استفاده از چربی های ترانس مصنوعی را ممنوع کنید

این چربی ها توسط انسان تهیه شده اند و بسیار زیان آور برای بدن هستند. مصرف آن ها منجر به بروز بیماری های قلبی و التهاب می شود.

روغن زیتون، روغنی اعلا

روغن زیتون ( به ویژه روغن زیتون با میزان خلوص بالا ) از مفید ترین و سالم ترین روغن های موجود در سراسر جهان می باشد. یکی از نکات سلامتی استفاده از یک روغن خوب و فایده بخش است؛ روغن زیتون همان روغن خوب است.

روغن زیتون احتمال مرگی که به دلیل سکته یا حملات قلبی باشد را کاهش می دهد. دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد که می توانند با التهاب مقابله کنند. میزان خلوص روغن زیتون در کیفیت و خواص آن بسیار تاثیرگذار می باشد.

رواfط اجتماعی، تاثیرگذار در سبک زندگی

به همان مقدار که باید به سلامت جسمانی خود اهمیت بدهیم، باید به سلامت ذهنی هم اهمیت بدهیم. بر اساس مطالعات و تحقیقات، کسانی که روابط خوب و مناسبی با خانواده و آشنایان خود دارند، عمری طولانی تر نسبت به بقیه افراد دارند.

سیر، معجزه سلامتی

اگر به صورت هفتگی، 10 عدد سیر خام مصرف کنید، احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه تا 50 درصد کم می شود. سیر حلال مشکلات روده هم است و از سرطان روده جلوگیری می کند. سیر غنی از آنتی اکسیدان می باشد. این گیاه برای تصفیه خون کاربرد فراوانی دارد. اگر به خاطر بوی سیر، آن را مصرف نمی کنید توجه داشته باشید که بوی سیر با خوردن عسل یا جویدن کاهو از بین می رود. مصرف سیر یکی از اصلی ترین نکات سلامتی در زندگی است.

آجیل سود بخش است

آجیل چربی زیادی دارد؛ اما عضوی از خانواده مواد غذایی مفید و مغذی است. بر اساس بعضی از تحقیقات انجام شده خوردن آجیل باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. مصرف آجیل با افزایش وزن، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مبارزه می کند. ویتامین E، منیزیم و فیبر در ساختار آجیل وجود داردند.

به اندازه و به درستی عذا بخورید

مصرف غذا باید به اندازه ای باشد که در برنامه غذایی و یا در توصیه های متخصص تغذیه تان تعیین شده باشد؛ نه اینکه به هر اندازه که علاقه داشتید، غذا مصرف کنید. این کار باعث بروز مشکلاتی در زندگی تان می شود. غذا را به آرامی بجوید تا طعم آن را دریافت کنید. همین کار باعث لذت بیشتر از غذا می شود؛ همچنین به سلامتی هم کمک می کند.

مصرف آب، از مهمترین نکات سلامتی

روزانه به تعداد 8 لیوان آب، مصرف کنید. بدنتان به این میزان از آب نیاز دارد.

خواب مهم است

خواب درست مانند تغذیه و ورزش پر اهمیت است. اگر خواب صحیح و به اندازه کافی داشته باشید به سلامتی تان کمک کرده اید. اگر هم دقیقا بالعکس عمل کنید، دشمنی خود را با سلامتی تان آغاز کرد ه اید. کم خوابیدن باعث اختلال در اشتها می شود و میزان کار بدنی و ذهنی شما کم می شود. بر طبق تحقیقات کم خوابیدن در بزرگسالان، 55 درصد احتمال چاقی را زیاد می کند.

چای پوئر
چای پوئر

چای بنوشید

چای سیاه، نوعی چای با ویژگی بهبود سیستم ایمنی بدن می باشد. این چای غنی از آنتی اکسیدان می باشد. با فشار خون بیش از اندازه مبارزه می کند.

چای پوئر، چایی با صفت ها و ویژگی های برجسته می باشد. از مهمترین خصلت های آن می توان به کاهش وزن اشاره کرد. همچنین چای پوئر ضد التهاب، ضد باکتری، کاهنده سموم بدن، کاهنده کلسترول و کمک کننده به هضم آسان غذا می باشد. این موارد بخشی از اثرات سود بخش این نوشیدنی جادویی می باشد.

چای ماچا هم یکی از چای هایی است که در شرق آسیا تهیه می شود. نوشیدن این چای موجب کم شدن چربی خون و لاغری می شود. کافئین در ساختار ماچا وجود دارد؛ بنابراین چای ماچا برای کسانی که به خوردن قهوه علاقه ای ندارند می تواند مناسب باشد.

غذای پر نمک نخورید

پیشنهاد می شود که از مواد غذایی فرآوری شده یا مواد غذایی که دارای نمک زیادی در ساختار خود هستند اجتناب کنید. مصرف این مواد غذایی باعث سرغت بخشیدن در به وجود آمدن احساس گرسنگی فرد مصرف کننده می شود.

 

صحبت پایانی

با خیلی نکات ساده می توان زندگی سالم تر و شاداب تری داشت. شما فقط باید بدانید که چه چیزی بخورید و چه رفتار هایی در زندگی روزانه خود انجام بدهید. باور کنید که داشتن سبک زندگی سالم آسان است. شاید در مراحل ابتدایی کار کمی اذیت شوید اما برای همیشه از آن لذت خواهید برد.

امیدوارم از این نکات سلامتی بهره کامل را ببرید.