خام گیاه خواری

در مطلب امروز فروشگاه برگ سبز میخواهیم همه چیز در مورد خام گیاه خواری را برای شما عزیزان عنوان کنیم. با ما همرا باشید!

تا چه حد در مورد این رژیم غذایی اطلاع دارید؟ آیا مزایا و معایب این رژیم را می دانید؟ اصلاً رژیم خام گیاه خواری چیست؟

جالب است بدانید که این نوع رژیم غذایی به تازگی محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم سراسر دنیا یافته است اما در اصل روش نوینی نیست و از زمان های قدم وجود داشته اس. در این نوع رژیم غذایی روش هایی که برای گیاه خواری استفاده می شود نیز به کار برده می شود ولی تفاوتی که این رژیم با رژیم خام گیاه خواری دارد این است که در رژیم خام گیاه خواری تمام مواد مورد استفاده به صورت خام و یا پخته شده در دمای زیر 40 تا 48 درجه سانتی گراد، مورد استفاده قرار می گیرید.

یک رژیم غذایی خام گیاه خواری کامل شامل:

میوه ها
سبزیجات
دانه ها
آجیل ها
حبوبات

افرادی که طرفدار این سبک غذایی هستند، معتقدند که غذا های خام و با درجه پایین بخته شده برای سلامتی فواید بیشتری دارد.

از روش های تهیه غذا برای این رژیم می توان به جوانه زدن، خیساندن و عصاره گرفتن کار هایی از این قبیل اشاره کرد. این رژیم غذایی باید به گونه ای برنامه ریزی شده باشد که به طور کامل مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

مرتبط بخوانید: آشپزی برای گیاه خواران : 11 دستور آشپزی ساده و فوق العاده!

فواید رژیم غذایی خام گیاه خواری برای سلامت بدن

1- بهبود سلامت قلب:

این رژیم به دلیل این که غنی از میوه و سبزیجات است سطح فشار خون را در سطح نرمال و مناسب قرار می دهد. در نتیجه سلامت قلب تامین می شود و از بروز سکته و گرفتگی عروق جاوگیری می شود. تحقیقات انجام شده بر روی این رژیم نشان داده است که مواد غذایی موجود در این رژیم میزان کلسترول خون را کنترل میکند.

2- کاهش خطر ابتلا به دیابت:

این رژیم تاثیر خیلی خوبی بر روی کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد. از آنجایی که این رژیم غذایی غنی از فیبر است می تواند سطح قند خون را در سطح نرمال نگه دارد و حساسیت انسولین را افزایش می دهد. بر طبق تحقیقات انجام شده بر روی دیابت نوع دو رژیم غذایی خام گیاه خواری با کاهش 12 درصدی دیابت نوع دو بیشترین اثر بخشی در بین دیگر رژیم ها داشته است.

3- کمک به روند کاهش وزن:

طبق نظر محققان افرادی که از رژیم غذایی خام گیاه خواری استفاده می کنند دارای کمترین شاخص توده بدنی (BMI) هستند.

خام گیاه خواری
خام گیاه خواری

4- کمک به گوارش بهتر:

رژیم غذایی خام گیاه خواری غنی از فیبر است که این فیبر روند هضم غذا را بسیار تسریع و آسان می کند. فیبر موجود در این رژیم ممکن است به صورت محلول و یا نا محلول باشد. فیبر های نا محلول روند عبور غذا از روده را سرعت می بخشند. این رژیم به درمان و جلوگیری از یبوست کمک می کند. فیبر های محلول در تغذیه باکتری های مفید نیز موثر هستند. باکتری های مفید روده زنجیرهای خاصی تولید میکنند که این زنجیر ها از ایجاد بیماری های روده مانند کولون و کولیت جلوگیری می کند.

مضرات رژیم غذایی خام گیاه خواری برای سلامت بدن

در صورتی که قواعد و برنامه دقیق و درستی برای اجرا کردن رژیم خام گیاه خواری نداشته باشید و برنامه مناسب با شرایط بدنی خود دنبال نکنید،بیشتر از آنکه رژیم سودمندی داشته باشید و سلامت بدن خود را تامین کنید، به بدن آسیب های جدی و جبران نا پذیر وارد می کنید. موارد زیر چند نمونه از مضرات رژیم خام گیه خواری می باشد.

1- تاثیر بر روی کاهش درصد بارداری:

طبق تحقیقات انجام شده بر جمعی از زنان خام گیاه خوار، متوجه تاثیر این رژیم بر روی چرخه قاعدگی و ایجاد اختلال در چرخه شدند و حتی در برخی از زنان چرخه قاعدگی متوقف شده بود.

2- تاثیر بر بافت عضلانی و استخوانی:

رژیم خام گیاه خواری به دلیل آن که درصد برخی از مواد غذایی که درش موجود است. کم و ناچیز است نمیتواند نیاز بدن را تامین کند در نتیجه بدن برای انجام اعمال حیاتی با مشکل روبه رو می شود. به عنوان مثال در این رژیم غذایی اغلب کلسیم و ویتامین D کمی وجود دارد در نتیجه تولید و باز سازی بافت استخوانی به درستی انجام نمی شود و استخوان ها استحکام کافی و مناسب ندارند. از طرف دیگر رژیم غذایی خام گیاه خواری پروتئین کمی را شامل می شود و از آنجا که فعالیت های حیاتی بدن به پروتئین نیاز مبرم دارند، در صورت نرسیدن میزان کافی پروتئین به بدن، بدن برای تامین نیازهای خود شروع به تخریب بافت عضلانی می کند که این امر برای بدن بسیار خطرناک و مضر است. همچنین در نظر داشته باشید که در تحقیقات انجام شده شواهدی وجود دارد که نشان میدهد پروتئین در استحکام عضلات تاثیر دارد.

مرتبط بخوانید: تغذیه برای کم خونی : 13 نکته مهم!

3- بروز انواع مشکلات و پوسیدگی دندان:

رژیم خام گیاه خواری به دلیل اینکه از میوه های زیادی تشکیل شده است و بیشتر میوه ها درای PH اسیدی هستند، شرایط فرسایش دندان ها را ایجاد می کنند و کم کم در طول زمان مینای دندان ها از بین می رود و در نتیجه دندان ها پوسیده می شوند.

4- بهم خوردن تعادل مواد غذایی در بدن:

اگر برنامه غذایی علمی و مناسب با شرایط بدن باشد میتوان گفت این رژیم از هر لحاظ مفید است ولی این در صورتی اتفاقی می افتد که میزان تمام مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن کافی و به اندازه باشد. اگر در رژیم غذایی این نکات رعایت نشود تعادل بدن بهم میخورد و آسیب رسان است. در کنار رژیم خام گیاه خواری می توان از مکمل های غذایی استفاده کرد که کمبود مواد جبران شود. به عنوان مثال ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12 در این نوع رژم غذایی وجود ندارد. باید در نظر داشته باشید کمبود این مشکلات بسیاری را می تواند ایجاد کند. به عنوان مثال ایجاد کم خونی، بیماری های قلبی، تاثیر بر سیستم عصبی و…

محصول پیشنهادی: پودر سویا

غذاهایی که می توانید در طول رژیم خام گیاه خواری مصرف کنید:

1- شیرینی رولت مخصوص خام گیاه خواران

  • خرما (یک کیلوگرم)
  • ارده (150 گرم)
  • مغز گردو خرد شده(70 گرم)
  • کنجد (70 گرم)
  • آرد سبوس دار (80 گرم)
  • آب (نیم پیمانه)
  • پودر نارگیل (به مقدار لازم)
  • کشمش (به میزان دلخواه)

طرز تهیه: ابتدا هسته خرما ها را گرفته و در مخلوط کن بریزید به خوبی که چرخ شد به آن ارده اضافه کنید سپس ببا مقداری ارد خمیر را ورز دهید بعد از آن اجازه دهید خمیرتان 10 ساعت استراحت کند سپس در مخلوط کن آرد را با مقداری آب و کنجد مخلوط کنید و خمیر یکدستی را تهیه کنید.

خام گیاه خواری
خام گیاه خواری

خمیر را بعد از 10 ساعت استراحت روی تخته با وردنه صاف کنید و ترکیب آرد و کنجد را روی خمیر بمالید گردو و کشمش را روی آن بریزید. حالا شروع کنید و خمیر را رول کنید به این نکته حتما توجه کنید که در حین رول کردن خمیر برای جلوگیری از چسبیدن آن به تخته مدام پودر نارگیل روی آن بریزید. رولت را در یخچال قرار دهید و بعد از 24 ساعت آن را به قطعات 2 سانتی ببرید و نوش جان کنید.

2- املت جوانه گندم و گوجه فرنگی

  • 2 پیمانه جوانه گندم
  • 60 گرم مغز گردو
  • 1 کیلوگرم گوجه فرنگی
  • 3 حبه سیر
  • 3 قاشق غذا خوری روغن کنجد یا روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری نمک دریا
  • نیم قاشق چایخوری نمک دریا
  • نیم قاشق چایخوری زنجبیل

طرز تهیه: ابتدا جوانه گندم را به خوب چرخ کنید و گردو ها را کاملا پودر کنید، سپس گوجه فرنگی ها را به همراه روغن، سیر و نمک و فلفل و زنجبیل در مخلوط بریزید و به خوبی مخلوط کنید. در آخر تمام مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و نوش جان کنید.

محصول پیشنهادی: روغن زیتون

3- بستنی زعفرانی

  • 500 گرم پودر بادام هندی
  • 3 پیمانه آب
  • 1 قاشق سوپ خوری ثعلب
  • 400 گرم عسل
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا زعفران را به همراه آب و پودر بادام هندی در مخلوط کن ریخته و به خوبی مخلوط کنید سپس عسل و ثعلب را به مواد اضافه کنید. ترکیب به دست آمده مایع بستنی شماست برای آنکه بستنی شما کامل آمل شود مایع بستنی را در ظرف استیل بریزید و در یخچال با درجه بالا قرار دهید. ظرف گود دیگری را خالی در یخچال قرار دهید تا خنک شود، بعد از مدتی که بستنی در آورید و در ظرف دوم بریزید و آن را بهم بزنید و دوباره در یخچال قرار دهید. بستنی را چک کنید اگر به مقدار لازم فرم گرفته بود درجه یخچال را به حالت عادی برگردانید.

4- پنیر مخصوص خام گیاه خواران

  •  یک پیمانه پودر بادام هندی
  • 1/2 پیمانه پودر بادام زمینی
  • 1/2 قاشق چایخوری ثعلب
  • 1 قاشق چایخوری نمک دریا
  • زیره یا گردو به میزان لازم جهت تزئین

طرز تهیه:مقداری آب در مخلوط کن بریزید کم کم ترکیبی از پودر بادام هندی و بادام زمینی را به آب اضافه کنید هنگامی که ترکیب سفت و یکدستی به وجود آمد نمک و ثعلب را به مواد اضافه کنید. در آخر مواد را در قالب مورد نظر بریزید و در صورت تمایل با گردو یا زیره تزئین کنید.

همه چیز درباره خام گیاه خواری : غذاها، مزایا و معایب, (4)
خام گیاه خواری

5- اسموتی آناناس

  •  3/4 پیمانه آناناس
  • 1/3 پیمانه آب پرتغال تازه
  • 1/4 پیمانه هویج خرد شده
  • 1/2 پیمانه موز
  • 1/2 پیمانه یخ خرد شده
  • پودر اسپیرولینا به میزان دلخواه

طرز تهیه: همه مواد را در مخلوط کن بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا مایع یک دستی تهیه کنید. آن را در لیوان مورد علاقه تان سرو و نوش جان کنید.

محصول پیشنهادی: پودر اسپیرولینا

غذاهایی که نباید در طول رژیم خام گیاه خواری مصرف کنید:

غذا های پخته شده: میوه، سبزیجات و …
آجیل و دانه‌هایی که تفت داده شده اند
اسید های چرب اشباع
نمک
شکر و آرد تصفیه شده
آب میوه های سرشار از مواد نگه دارنده و صنعتی
قهوه و چای
الکل
تنقلات مانند چیپس و شیرینی

93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳)

 از فروشگاه آنلاین مواد غذایی سالم .  آرزومند سلامت شما هستیم.