پروتئین برای کاهش وزن

برای رسیدن به لاغری شیوه های متفاوتی وجود دارد. امروزه رژیم های غذایی گوناگون و برنامه های تمرینی نوینی وجود دارند که می توانند روی لاغری افراد تاثیرگذار باشند. برنامه غذایی که حاوی پروتئین با کیفیت باشد می تواند برای کاهش وزن بسیار نتیجه بخش عمل کند. استفاده از یک رژیم پروتئینی می تواند موجب افزایش احساس سیری و کاهش احساس گرسنگی شود. همچنین استفاده از برنامه غذایی غنی از پروتئین، سبب افزایش میزان سوزاندن کالری در بدن می شود.

پروتئین و رابطه آن با لاغری

بر اساس مشاهدات و تحقیقات علمی به اثبات رسیده پروتئین، روی کاهش وزن موثر است. طبق یک آزمایش علمی، چند فرد که دارای اضافه وزن بودند و رده سنی ایشان هم بزرگسال بود، برای مدت 84 روز (12 هفته) میزان پروتئین مصرفی خود را از 15 درصد به 30 درصد کالری به صورت روزانه افزایش دادند. نتیجه این شد که آن ها توانستند بعد این مدت 5 کیلو از وزن خود کم کنند.

پروتئین توانایی سوزاندن چربی، به ویژه چربی های اطراف نواحی شکم را دارد. پروتئین قادر است که عضلات را حجیم نماید؛ به همین دلیل بدنسازان هم می توانند از رژیم ههای پروتئینی استفاده کنند. اغلب افراد، 12 تا 18 درصد کالری که در روز مصرف می کنند از طریق پروتئین ها به بدن آن ها منتقل می شود. با به کار بردن رژیم پروتئینی در زندگی، می توانید مقدار این درصد را بالا ببرید و نتیجه بهتری بگیرید.

معمولا یک رژیم پروتئینی موفق، حاوی چربی کم و مقداری کربوهیدرات در مواد غذایی خود می باشد. دانستن اینکته هم حائز اهمیت است :

به دلیل اینکه تجزیه پروتئین در سیستم گوارشی انسان نسبت به مواد مغذی دیگر سخت تر است، با توجه به این وضعیت، تا 35 درصد بعد از مصرف کردن غذا، کالری سوزی افزایش پیدا می کند.

پروتئین برای کاهش وزن

پروتئین با بدن چه کار می کند ؟

قاعدتا استفاده از پروتئین در برنامه غذایی شما می تواند نقطه قوت تاثیرگذاری باشد. پروتئین چه برای افراد عادی و چه بدنسازان فواید و مزایای زیادی دارد. تمام سعی پروتئین در برنامه غذایی این است که وزن را کاهش بدهید. همچنین دلیل اصلی استفاده از پروتئین توسط بدنسازان عضله سازی می باشد.

کم کردن احساس گرسنگی :

با گنجاندن پروتئین در لیست اصلی ترین مواد غذایی مورد استفاده، احساس شما برای بیشتر خوردن مواد غذایی از جمله مواد غذایی سنگین و پر کالری کاهش پیدا می کند. در واقع کمتر گرسنه می شوید.

تاثیر روی هورمون ها :

مصرف بیشتر پروتئین میزان هورمون گرسنگی یا همان گرلین را کاهش می دهد. علاوه بر این سبب ازدیاد هورمون های کاهش دهنده اشتها می شود.

حجیم شدن عضلات :

پروتیئن به رشد و بازیابی عضلات بدن توجه بسیاری دارد. در واقع پروتئین از اصلی ترین مواد مغذی است که بدنسازان و افراد ورزشکار به آن نیاز دارند.

خواص و فواید پروتئین برای بدن

کالری سوزی؛ عاملی مهم برای لاغری

تاثیر گرمایی چیست ؟

مصرف غذا برای زمان کمی، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و دلیل این اتفاق هم این است که بدن برای هضم مواد غذایی از کالری استفاده می کند، که این روند تاثیر گرمایی نام دارد. 

تاثیر گرمایی خوراکی ها و مواد غذایی گوناگون با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال تاثیر گرمایی چربی و کربوهیدرات نسبت به پروتئین بسیار کمتر می باشد. با توجه این مقیاس باید بدانید که مصرف زیاد پروتئین روی نیرودهی به سوخت و ساز بدن موثر است. همچین مصرف پروتئین به میزان زیاد، کالری هایی که قرار است بسوزانید را بیشتر می کند.

مقابله با فشار خون بالا

مصرف پروتئین باعث کاهش فشار خون می شود. فشار خون بالا موجب بیماری های متعددی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی می شود. همچنین پروتئین سبب کاهش چربی خون و LDL (کلسترول بد) می شود.

سود رسانی به استخوان ها

پروتئین ها برای سلامت استخوان ها مثمر ثمر می باشند. با مصرف پروتئین بیشتر تراکم استخوانی شما تقویت می شود و ریسک پوکی استخوان کاهش پیدا می کند. خانم ها بعد از یائسگی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. افزایش مصرف پروتئین و داشتن تحرک کافی در طول روز می تواند عاملی موثر برای مقابله با پوکی استخوان باشد.

این باور که پروتئین، به استخوان ها آسیب می رساند، غلط است. با توجه به سطر های بالایی، متوجه شده اید که پروتئین چه اثرات مثبتی روی استخوان ها می گذارد.

نیرودهی به عضلات

مصرف پروتئین از اصلی ترین دلایل رشد و تقویت بافت های عضلانی و ماهیچه ها می باشد. بدنسازان برای اینکه از تمرینات انجام شده، بهره کامل را ببرند، مصرف مواد مغذی که در صف اول آن ها پروتئین قرار دارد را، جدی بگیرند. مصرف زیاد پروتئین برای کاهش وزن، موجب از بین رفتن عضلات نمی شود. در ادامه مقاله مکمل های پروتئینی مفیدی را به بدنسازان معرفی خواهیم کرد.

می خواهید کاهش وزن داشته باشید؛ این پروتئین ها را مصرف کنید

عدس

در 198 گرم عدس پخته شده 18 گرم پروتئین موجود است. اغلب، مصرف عدس در غذا هایی مانند عدسی و عدس پلو می باشد. البته گاهی در سوپ ها هم استفاده می شود. عدس نه تنها دارای چربی نیست، حاوی مقادیر زیادی از پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها هم می باشد. با توجه به میزان پروتئین موجود در عدس، این ماده غذایی مفید می تواند جایگزین معقولی برای گوشت قرمز باشد. عدس باعث تقویت استخوان ها و ناخن های شما هم می شود.

اگر در خوردن عدس افراط و تفریط نداشته باشید به راحتی می توانید که وزنتان را کم کنید. نقطه قوت دیگر عدس، روی می باشد که به لاغری کمک می کند. روی باعث جلوگیری از به وجود آمدن احساس گرسنگی می شود.

ماست یونانی

ماست یونانی

در 70 گرم ماست یونانی، 17 گرم پروتئین موجود است. بی شک یکی از بهترین منابع پروتئین برای کاهش وزن، ماست یونانی می باشد. با خوردن ماست یونانی احساس سیری خواهید کرد و کمتر گرسنه می شوید.

سینه مرغ

در یک عدد سینه مرغ 53 گرم پروتئین موجود است. در بین اجزای مختلف مرغ، سینه مرغ بیشترین مقدار پروتئین را دارا می باشد. اگر به فکر کاهش وزن هستید، از این منبع غنی از پروتئین استفاده کنید. روش پخت مرغ هم بسایر مهم است. برای مثال اگر مرغ به صورت عادی پخته شود میزان پروتئین بیشتری نسبت به مرغ بریونی خواهد داشت.

پودر های پروتئینی؛ موثر و قدرتمند

ایزوله پروتئین وی هیلمار

ایزوله پروتئین وی هیلمار یکی از بهترین منابع برای جذب پروتئین است. این محصول محبوب حاوی کلیه اسید های آمینه می باشد. این محصول شامل 92 درصد پروتئین مرغوب و زود جذب می باشد. علاوه بر یدنسازان، بعضی از افراد سالمند و کودک هم می توانند از این پروتئین مصرف کنند. این محصول نقش بسیار اساسی در ساخت و رشد عضلات دارد.

التهاب می تواند در مدت طولانی برای بدن، مشکل ساز باشد. مصرف این محصول می تواند در کاهش التهاب یاری رسان باشد. ایزوله پروتئین وی هیلمار برای درمان دیابت نوع دو و کاهش فشار خون هم مفید واقع می شود.

پودر پروتئین شیر

پودر پروتئین شیر پگاه حاوی 65 درصد پروتئین دیر جذب می باشد. این محصول ارزشمند به آسانی در شیر یا باقی مایعات حل می شود و مصرف آن راحت می باشد. پروتئین موجود در پروتئین شیر، پروتئین مرغوبی می باشد. در این محصول 17 درصد کربوهیدرات و مقدار کمی چربی هم وجود دارد.

پودر ایزوله سویا

پودر ایزوله سویا از بهترین منابع گیاهی برای دریافت پروتئین می باشد. در طی بدست آمدن این محصول از کنجاله سویا، چربی ها و کربوهیدرات های آن حذف شده است. پودر ایزوله سویا دارای 90 درصد پروتئین می باشد که این مقدار بسیار قابل توجه است. در حالیکه پودر معمولی دانه سویا حاوی 35 تا 50 درصد پروتئین می باشد.

مصرف این محصول باعث ایجاد نفخ نمی شود. این محصول برای استفاده به عنوان یک مکمل ورزشی بسیاز مناسب می باشد. این محصول برای گیاهخواران که از منابع حیوانی استفاده نمی کنند هم چاره ساز می باشد.

 

صحبت پایانی

در بعضی از جملات این مقاله از عنوان “مصرف بیشتر پروتئین” یا ترکیبی مشابه این ترکیب استفاده شده است. توجه داشته باشید شما زمانی می توانید از پروتئین بیشتری استفاده کنید که با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده باشید و با توجه با رهنمود های آن ها دست به تغییر برنامه غذایی خود بزنید.

شناخت خواص پروتئین و منابع آن، برای کاهش وزن بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر بدون آگاهی به سمت پروتئین یا هر ماده مغذی دیگر بروید، نمی توانید نتیجه مطلوبی بگیرید.