پروتئین گیاهی

امروزه پروتئین های گیاهی طرفداران زیادی پیدا کرده است. گرچه منابع پروتئین گیاهی محدود و گیاهخواری سخت است، اما خیلی از افراد به دلیل خواص و فواید فوق العاده پروتئین گیاهی، تصمیم گرفته اند که از مصرف منابع گیاهی، پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنند. حتی امروزه خیلی از پودر ها و مکمل هایی وجود دارند که قادرند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کنند. فروشگاه اینترنتی گیاه سبز، یک فروشگاه اینترنتی عالی برای خرید انواع پروتئین های گیاهی و پودر های پروتئین می باشد.

مقایسه بین پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی

امروزه خیلی از افراد به سمت مصرف پروتئین گیاهی روی آوردند. اما آیا واقعا می توان فقط پروتئین گیاهی مصرف کرد و پروتئین حیوانی را کنار گذاشت؟ جواب به این سوال بله می باشد. اما به این شرط که شما از انواع متفاوت پروتئین های گیاهی با کیفیت استفاده کنید و کل آمینو اسید های ضروری بدن را هم دریافت کنید.

جذب پروتئین حیوانی توسط بدن از جذب پروتئین گیاهی آسان تر می باشد. اما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که که اگر یک پروتئین گیاهی به اندازه یک پروتئین حیوانی آمینو اسید داشته باشد، جذبش به همان اندازه آسان تر خواهد بود. امکان دارد که پروتئین های گیاهی حاوی مواد مفیدی مانند آنتی اکسیدان و فیبر می باشد.

پروتئین های حیوانی هم دارای مواد معدنی هستند. پروتئین های حیوانی فیبر کم و چربی بالایی دارند. در کل باید بدانید که اگر تنها از پروتئین های گیاهی استفاده می کنید باید تنوع در منابع گیاهی که استفاده می کنید را رعایت کنید.

منابع پروتئینی که خیال گیاهخواران را از دریافت پروتئین جمع می کنند

پودر سفیده تخم مرغ، منبعی سرشار از پروتئین 

پودر سفیده تخم مرغ میزان زیادی پروتئین در ساختار دارد. شامل 8 آنزیم ضروری بدن هم می باشد. دارای ویتامین های A، k می باشد. همه این موارد سبب شده است ارزش غذایی این محصول ایده آل باشد. پودر سفیده تخم مرغ  یک پروتئین زود جذب می باشد که خیلی سریع جذب ماهیچه های بدن می شود.

شما می توانید این پودر سفیده تخم مرغ آلمانی در بسته بندی های 400 و 1000 گرمی از گیاه سبز خریداری کنید.

پنیر کُلبه، با یک پنیر کم کالری آشنا شوید

پنیر کلبه، یک پنیر کم کالری می باشد. با وجود داشتن میزان پروتئین و کربوهیدرات بالا درای چربی کمی است. توجه داشته باشید که چربی این پنیر از نوع اشباع شده است؛ بنابراین در مصرف آن دقت کنید و بیش از حد از آن مصرف نکنید. در هر 100 گرم از پنیر کلبه، 11 گرم پروتئین یافت می شود. شما می توانید همراه اسپاگتی از این پنیر برای بهتر شدن طعم غذا استفاده کنید.

کلم پیچ

خوردن این سبزی می تواند به جلوگیری از ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند سرطان جلوگیری کند. نزدیک 4.3 گرم پروتئین در 100 گرم کلم پیچ یافت می شود. برای اینکه بتوانید میزان پروتئین مشخص شده خود را بدست بیاورید می توانید این سبزی را همراه منابع پروتئینی دیگر مصرف کنید. در آخر باید این ویژگی کلم پیچ که سرشار از فیبر است را هم معرفی کنیم.

جو دوسر

یک دوم فنجان جو دوسر حاوی 6 گرم پروتئین می باشد. جو دوسر پروتئینی کامل محسوب نمی شود ولی باید اشاره داشته باشیم که در رقابت با سایر غلات، جو دوسر پیروز است و پروتئین آن مرغوب تر می باشد. جو دوسر پیشنهادی عالی برای ورود پیدا کردن به پروتئین های گیاهی رژیم غذایی شما می باشد. این منبع پروتئینی سطح کلسترول خون را می کاهد. سبب تقویت ساز و کار کبد می شود..

آووکادو

میزان پروتئین و خصلت هایی که در آووکادو وجود دارد، باعث می شود که این میوه عجیب مانند آهنربا ما را جذب کند. این میوه، پرچرب است اما چربی های آن برای قلب مفید هستند. 4 گرم پروتئین در آووکادویی با اندازه عادی وجود دارد.

اسپیرولینا

اسپیرولینا

اسپیرولینا یکی از سالم ترین جلبک های خوراکی به حساب می آید. این جلبک حاوی 60 درصد پروتئین می باشد. این خوراکی به عنوان یک پروتئین کامل محسوب می شود. خصوصیت منحصر به فرد و ویژه آن، دارا بودن تمام آمینو اسیده های ضروری بدن، می باشد. یک از روش های مصرف کردن اسپیرولینا، اضافه کردن آن به یک اسموتی مقوی است.

دانه چیا، از بهترین منابع گیاهی 

هر 100 گرم دانه چیا، شامل 17 گرم پروتئین می باشد. این دانه به دلیل داشتن این میزان از پروتئین مورد توجه بدنسازان هم قرار گرفته شده است. دیگر ماده مفید در چیا فیبر می باشد. 9 گرم فیبر در 2 قاشق غذاخوری چیا وجود دارد. برطرف کردن مشکلات روده، پیشگیری از دیابت و بهبود عملکرد قلب از خواص این دانه اعجاب انگیز می باشد.

شاهدانه، دشمن التهاب

با توجه به این که هر 100 گرم شاهدانه حاوی 23 گرم پروتئین می باشد، می توان آن را از پرچمداران پروتئین های گیاهی نامید. شاهدانه قیمت معقولی دارد و به آسانی قابل تهیه است. خواص ضد التهابی دارد و از آن می توان به عنوان مواد مورد نیاز سالاد یا سوپ استفاده کرد. همچنین شاهدانه هضم آسانی دارد.

عدس

عدس، یکی از بهترین ها برای جذب پروتئین

حاوی مقدار مناسبی از منیزیم، آهن و فیبر است. در عدس کلسترولی یافت نمی شود. مقدار 26 گرم پروتئین در ساختار 100 گرم عدس وجود دارد که این مقدار بسیار عالی می باشد. در بین ایرانیان، عدس بیشترین کاربرد را در تهیه عدس پلو و عدسی دارد. از پوره آن می توان برای آماده کوکو استفاده کرد. همچنین آن را می توان به سوپ هم اضافه کرد. نکته بسیار تحیر آور این است مقدار پروتئین سینه مرغ و عدس یکسان می باشد.

طبق مطالعات انجام شده، حبوباتی مثل نخود و عدس باعث لاغری می شوند. این نکته هم قابل ذکر است که یک فنجان عدس پخته شده فقط دارای 230 کالری می باشد.

پودر آب پنیر، پرخاصیت

کنترل وزن، معالجه کبد چرب، حل کردن مشکلات گوارشی و کمک به از بین بردن احساس خستگی از فواید پودر آب پنیر است. این پودر نزدیک به 80 درصد کربوهیدارت می باشد. به میزان 3 تا 7 درصد پروتئین هم در ساخختار آن موجود است. این محصول کاربرد فراوانی در حوزه بدنسازی دارد.

زردآلو، خوشمزه و سودمند

زردآلو سرشار از ویتامین است. علاوه بر طعم دلچسبش حاوی تعدا زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد. یک فنجان زردآلو دارای 2.3 گرم پروتئین می باشد. دارا بودن مس و پتاسیم و موارد ذکر شده می تواند شما را ترغیب کند که این میوه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 

صحبت پایانی

همانگونه که قبلا هم اشاره کرده بودیم، مصرف منابع گیاهی و مصرف نکردن منابع حیوانی برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن دشوار است. اما وجود منابع گیاهی و پودر های پروتئین از دشواری این مسئله کاسته است. این موضوع را هم بدانید که رژیم غذای گیاهخواری ریسک ابتلا به سرطان را حدود 40 دصد کم کرده است.

اصلی ترین روش برای مصرف منابع گیاهی این است که تنوع را فراموش نکنیم، نمی توان با مصرف چند منبع محدود به پروتئین کافی و آمینو اسید های مورد نیاز بدن دست یافت.