پودر آب پنیر در بدنسازی چه تاثیری دارد؟!! در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت پودر آب پنیر و تاثیر آن بر سلامت بدن، در گیاه سبز ارائه بدیم.

یکی از بهترین مکملها برای بدنسازی پودر آب پنیر  است که به عنوان پرطرفدارترین مکمل برای بدنسازان شناخته میشود و خواص درمانی و کاربردهای زیادی دارد.

در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این پودر سفید و پر خاصیت آشنا کنیم و به شما بگوییم که از کجا می توانید پودر با کیفیت تهیه کنید. با ما همراه باشید…

 

فهرست مطالب پنهان

پودر آب پنیر چیست

آب پنیر محصول جانبی است که از تبدیل کردن شیر به پنیر به دست می آید. پنیر معمولا طی فرآیند هایی مثل حرارت دادن، اضافه کردن اسید، یا مایه پنیر از شیر به دست می آید و آب آن نیز به صورت یک مایع زرد رنگ از آن جدا می شود.

بیشترین نحوه استفاده از آب پنیر، خشک کردن آن به صورت پودر آب پنیر می باشد به عبارتی پودر آب پنیر مهمترین شکل محصولی است که از آب پنیر به دست می آید.  در صنعت، آب پنیر را طی فرایند هایی غلیظ می کنند و در نهایت پودر آب پنیر را تولید می کنند.

 

پودر آب پنیر چه کاربردی دارد؟

از پودر آب پنیر می توان برای کاربرد های مختلفی استفاده کرد. از جمله مصارف بسیار عمده پودر پنیر تهیه شده کاربرد آن در تهیه شیر خشک نوزاد است. در کنار این صنعت استفاده از آب پنیر در صنایعی همچون چیبس و پفک سازی، نوشابه سازی و صنایع لبنی مرسوم و رایج است.

علاوه بر این پودر آب پنیر در بدنسازی مصرف ویژه ای دارد و به عنوان یکی از مکمل های معروف و محبوب می باشد. به روش های مختلفی می توان از آن استفاده کرد. همچنین دارای خواصی در درمان برخی از بیماری ها می باشد.

مصرف پودر آب پنیر می تواند نیاز بدن همه افراد به ویژه ورزشکاران رشته بدنسازی به برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کند.

 

پودر آب پنیر در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

پودر آب پنیر دارای ویژگی هایی است که استفاده از آن در صنایع غذایی را مناسب می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به قابلیت هضم ، حلالیت بالا، ایجاد ویسکوزیته ، قابلیت تشکیل ژل و امولسیون اشاره کرد. این پودر علاوه بر اینکه کاربرد های فراوانی در صنایع غذایی دارد در صنایع لبنی ، فرآورده های نانوایی و قنادی، فرآورده های گوشتی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر آب پنیر محصولی به رنگ سفید تا کرم روشن بوده و طعم ملایمی دارد که از آب پنیر به دست می آید. درصد های مختلفی از پروتئین می تواند در این پودر وجود داشته باشد.

این پودر می توان به عنوان پر کننده و برای بهبود ارزش تغذیه ای فراورده های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

فراورده های ذرت و شیرینی ها را غنی کند. علاوه بر این موارد در تولید استابیلایزرهای ماست و پنیر برای افزایش ماده خشک محصول استفاده می شود. در تولید ماکارونی، چاشنی، پودینگ، بستنی و پنیر به عنوان غنی کننده استفاده شود.

در تولید فراورده های گوشتی برای بالا بردن پروتئین محصول نیز کاربرد دارد. همچنین در خمیر نان و کیک مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان از  پروتئین های پودر آب پنیر به عنوان جایگزین سفیده تخم مرغ استفاده کرد. لاکتوز آب پنیر باعث بهبود رنگ سطحی نان و کاهش بیاتی آن می شود.

از پودر آب پنیر برای تهیه ماست نیز استفاده می شود. رایج ترین روش استاندارد کردن شیر ماست سازی در کشور ما استفاده از شیر خشک بی چربی می باشد. اما می توان از پودر آب پنیر به جای شیر خشک استفاده کرد که باعث حفظ و بهبود ویژگی های کیفی، تغذیه ای و کاهش هزینه تولید می شود.

پودر آب پنیر به جای شیر خشک  ( SMP )در تهیه ماست به دلیل خاصیت هیدروفیلی بیشتر پروتئین های سرمی نسبت به کازئین باعث خامه ای شدن بافت ماست شده و این بافت از نظر اکثر مصرف کنندگان مورد پسند است.

 

خواص پودر آب پنیر برای درمان چه تاثیری دارد ؟

.آب پنیر خواص فوق العاده و بی نظیری دارد که باعث شده است در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. اول از همه اینکه پودر آب پنیر می تواند به کاهش وزن کمک کند. چاقی و اضافه وزن یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای بیماری ها قلبی می باشد. همچنین می توان سطح کلسترول را کنترل کند که مقدار بالای آن می تواند باعث بیماری های قلبی شود.

علاوه بر این آب پنیر به دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا کمک می کند. همچنین برای بیماران مبتلا به HIV نیز مناسب است. برای از بین بردن تورم مفاصل، دست و پا  مفید بوده و علائم بیماری هپاتیت را کاهش می دهد.

برای کاهش التهاب، بیماری التهاب روده، کاهش علائم استرس و افسردگی نیز موثر است.

شاید بیشترین خاصیتی که شما در باره آب پنیر شنیده اید عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه ها باشد که به همین دلیل توسط بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان استفاده می شود. اما بدانید بدانید که پودر آب پنیر ارزش غذایی فوق العاده ای دارد و خواص آن محدود به عضله سازی نیست. در ادامه به برخی دیگر از خواص آب پنیر اشاره خواهیم کرد که می تواند به شما انگیزه بیشتری برای استفاده کردن از آن و اضافه کردن به رژیم غذایی بدهد. با ما همراه باشید.

 


مرتبط بخوانید :


 

آب پنیر در هضم غذا چه تاثیری دارد؟

یکی از خواص آب پنیر قابلیت هضم آسان آن است و در مقایسه با انواع دیگر پروتئین سرعت جذب بالایی دارد. این ویژگی ‌ها آن را به یکی از بهترین منابع غذایی در دسترس تبدیل کرده است.

علاوه بر این مصرف این پودر باعث هضم آسان تر مواد غذایی شده و تخلیه روده ها را آسان تر می کند، در نتیجه می توان به کاهش وزن کمک کند. به همین علت می تواند برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند ماده غذایی مناسبی باشد.

مصرف این پودر برای برخی از افراد ممکن است عوارضی داشته باشد. بیشتر این اثرات جانبی مربوط به حساسیت لاکتوز هستند. عوارض جانبی پروتئین آب ‌پنیر در ارتباط با هضم است. برخی افراد مشکلاتی دارند که پروتئین آب ‌پنیر را هضم کرده و علائم را مثل نفخ، گاز، گرفتگی عضلات شکم و اسهال تجربه می کنند.

 

آب پنیرچگونه موجب کاهش یبوست می شود؟

از دیگر مزایای مصرف آب پنیر می توان به کاهش یبوست اشاره کرد. پودر آب پنیر عملکرد دستگاه گوارش تنظیم می کند و در نتیجه باعث افزایش باکتری های مفید روده می شود. ایجاد این تغییرات در نهایت باعث می شود تا یبوست کاهش پیدا کرده و رفع شود.

با وجود اینکه آب پنیر باعث کاهش یبوست می شوند اما برخی از افراد یبوست را به عنوان اثر جانبی آن در نظر می گیرند. اما باید توجه داشته باشید که یبوست یک اثر جانبی رایج ناشی از مصرف آب ‌پنیر نیست. برخی از افراد که مشکل تحمل لاکتوز دارند ممکن است این ماده باعث کند کردن حرکت روده و در نتیجه یبوست شود.

اما یبوست به احتمال زیاد زمانی ایجاد می ‌شود که مردم میوه ‌ها و سبزیجات کمتری به نفع پروتئین آب‌پنیر بخورند، به خصوص زمانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند.

میوه ‌ها و سبزیجات یک منبع بزرگ فیبر هستند که به تشکیل مدفوع کمک می ‌کند و حرکات منظم روده را افزایش می ‌دهد.

اگر فکر می ‌کنید که پروتئین آب‌پنیر شما را دچار یبوست می ‌کند، بررسی کنید که آیا رژیم غذایی شما به اندازه کافی میوه و سبزیجات دارد یا خیر. اگر به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنید، مقدار آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. در غیر این صورت می توانید با یک پزشک مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

آب پنیر چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

آب پنیر چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

در آب پنیر درصد قابل توجهی پروتئین وجود دارد. همانطور که می دانید پروتئین ها می توانند برای مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارند به همین خاطر به کاهش وزن کمک می کنند.

طی مطالعات انجام شده افرادی که آب پنیر مصرف می کنند به طور قابل توجهی چربی بدن را از دست داده اند. این گونه مطالعات تاثیر آب پنیر در کاهش وزن را اثبات می کنند.

علاوه بر این اشاره کردیم که این پودر به هضم آسان غذا و تخلیه روده ها کمک می کند بنابراین می توان در برنامه های کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد.

اگر قصد دارید از آب پنیر برای کاهش وزن استفاده کنید؛ بهترین زمان مصرف آن در میان وعده ‌ها است. این کار کالری مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و باعث می شود در وعده های اصلی غذای کمتری مصرف کنید. برای طور مثال اگر شما به عنوان میان وعده عصرانه آب پنیر را مصرف کنید، اشتهای شما برای شام کمتر بوده و کالری کمتری مصرف می‌ کنید و در نتیجه لاغر خواهید شد.

علاوه بر این توصیه می شود از آب پنیر برای وعده صبحانه استفاده شود. چرا که می تواند کالری مورد نیاز شما را تامین کرده و در طول روز کمتر غذا بخورید. آب پنیر یکی از منابع پروتئینی با کیفیت بالا است که نه تنها موجب افزایش میزان سیری می شود بلکه باعث کاهش روند افزایش گلوکز نیز می شود. بنابراین برای افراد چاق و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیز مفید است.

 

آب پنیر چگونه موجب درمان سلولیت می شود؟

در حالی که تمرینات ورزشی و قدرتی می ‌تواند به شما کمک کند تا ماهیچه بسازید، یک برنامه غذایی مناسب می‌ تواند به شما کمک کند تا از شر سلولیت های بدنتان خلاص شوید. تغذیه پس از ورزش مهم‌ترین جنبه از رسیدن به تناسب اندام است و اعتقاد بر این است که پروتئین از اهمیت اولیه برخوردار است.

پروتئین آمینواسیدها را برای بدن شما فراهم می‌ کند که برای بهبود ترکیب‌ بندی بدن شما حیاتی هستند.

پروتئین به بهبود ماهیچه کمک می ‌کند و هنگامی که مستقیما بعد از ورزش مقاومتی مصرف می ‌شود به کاهش وزن کمک می کند. مطالعه‌ای که در مورد “بیماری‌های قلبی، متابولیسم و بیماری‌های قلبی – عروقی” در اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه پروتئین و ورزش منجر به کاهش چربی و کاهش وزن در مقایسه با ورزش  می‌ شود.

در طی ورزش، شما ماهیچه‌های خود را تمرین می دهید تا بدن شما بتواند آن ‌ها را قوی ‌تر کند. زمانی که شما بعد از ورزش برای بدن خود پروتئین فراهم می کنید، ماهیچه‌ های شما مواد غذایی لازم را دریافت کرده و به آن کمک می‌ کنید قوی‌تر شوند و بدن چربی ناخواسته و سلولیت را از بین می برد.

به طور معمول، شیک های پروتئین که از پروتئین آب‌ پنیر تشکیل شده ‌است، یک پروتیین لبنی با مقدار کمی از کربو هیدرات ‌ها و چربی است. پروتئین وی یک پروتئین کامل است، به این معنی که این پروتئین شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری است که آن را به مکمل غذایی با کیفیت بالا تبدیل می ‌کند. در حالی که پروتئین وی مزایای مختلفی را ارایه می ‌کند، تحقیقات مربوط به مقاله منتشر شده در آگوست ۲۰۰۶ مجله ” “Journal of Strength and Conditioning Research”  نشان می ‌دهد که ترکیب پروتئین آب‌ پنیر با یک پروتئین لبنی دیگر، مانند کازئین می‌ تواند بیشتر از مصرف آن به تنهایی مفید باشد.

 

آب پنیر چگونه قند خون را تنظیم میکند؟

قند خون منجر به بیماری هایی مانند دیابت می شود. دیابت نوع دو بیماری مزمنی است که به خاطر قند خون بالا و عملکرد انسولین ایجاد می شود. پروتئین آب پنیر ممکن است به درمان دیابت نوع 2 کمک کند بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند از این ماده در جهت کنترل و بهبود بیماری خودشان استفاده کنند.

انسولین یکی از هورمون های بدن است که با بالا رفتن قند خون در سلول ها تحریک می شود و آن را در محدوده سالم قرار می دهد. آب پنیر کمک می کند تا قند خون متعادل نگه داشته شود و باعث افزایش سطح انسولین و همچنین حساسیت به آن می شود.

علاوه بر این مصرف پروتئین وی بعد از انجام تمرینات ورزشی می تواند باعث افزایش در سطح انسولین شود و میزان قند خون را بالا ببرد. بنابراین می توان از آن به عنوان یک مکمل استفاده کرد تا قند خون لازم را بعد از انجام تمرینات ورزشی تامین کند.

 

از دیگر مزایایی که پودر آب پنیر برای بدن فراهم می کند کاهش فشار خون است. همانطور که می دانید فشار خون بالا یکی از ریسک فاکتور های مهم در به وجود آمدن بیماری‌ های قلبی است. مطالعات مختلفی انجام شده است که نشان می دهند مصرف محصولات لبنی مانند آب پنیر با کاهش فشار خون بالا مرتبط هستند.

گروه پپتید های زیست فعال در لبنیات به نام مهار کننده ‌های ACE وجود دارند که باعث ایجاد این خاصیت می شوند. در پروتئین آب‌ پنیر، مهارکننده ‌های  ACE با نام لاکتوکینین شناسایی می ‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات به اثبات رسیده است که این ماده اثرات قابل توجهی بر کنترل میزان فشار خون دارد.

در یک مطالعه افراد مبتلا به اضافه وزن به مدت 12 هفته هر روز 54 گرم مکمل پروتئین آب پنیر مصرف کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که فشار خون سیستولیک به میزان 4 درصد کاهش پیدا کرد. .

علاوه بر این موارد تحقیقات در International Dairy Journal منتشر شده است که نشان می دهد نوشیدنی دارای پروتئین پودر آب‌ پنیر می تواند به طور موثری فشار خون را کاهش ‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری یا سکته قلبی نیز کاهش پیدا می کند.

 

آب پنیر بهترین مکمل غذایی برای سالمندان:

آب پنیر دارای مواد آلی، معدنی و ویتامین های گروه ب است که برای همه افراد از جمله سالمندان بسیار مفید است و می تواند مقدار مورد نیاز بدن آن ها به این مواد را تامین کند. این املاح و مواد معدنی برای همه افراد خواص درمانی منحصر به فرد دارد.

همچنین مصرف مداوم و مرتب آب پنیر برای افراد سالمند که دچار مشکلات گوارشی بسیاری هستند می تواند فرآیند گوارش و دفع آن ها را آسان تر کرده و از بسیاری از مشکلات مانند بواسیر و هموروئید که در اثر نامنظم شدن گوارش ایجاد می گردد جلوگیری کند.

 

آب پنیر چه تاثیری در کاهش سرطان دارد؟

از دیگر خواص پودر آب پنیر که می توانیم به آن اشاره کنیم کمک آن در درمان سرطان است.  آب پنیر دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است به همین دلیل می تواند با رادیکال های آزاد که دلیل اصلی ایجاد سلول های سرطانی هستند، مبارزه کنند.

همچنین نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهند که استفاده از پروتئین آب‌ پنیر در درمان سرطان می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات بیشتری برای اثبات خاصیت درمانی سرطان پودر آب پنیر مورد نیاز است.

 

مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی و افزاد عادی چه تاثیری بر سلامت استخوانها دارد

آب پنیر حاوی مواد آلی و معدنی فراوانی است که ابتدا با جذب مواد حیاتی از طریق روده باعث رشد، تقویت استخوان ها و تحریک سلول های بنیادین تشکیل دهنده استخوان می شود. از خواص آب پنیر استخوان سازی، محکم شدن استخوان ها و مفاصل است و علت آن طبع گرم آب پنیر است که باعث کاهش ورم مفاصل نیز می شود.

 

آب پنیر در تقویت سیستم ایمنی بدن چه تاثیری دارد؟

آب پنیر حاوی پروتئین ها و اسیدهای آمینه مختلف است. این مواد موثر به فعالیت سلول های لنفوسیت T کمک می کند. لنفوسیت های T نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و باعث تقویت و کارکرد هر چه بهتر سیستم ایمنی بدن می شود.

 

آب پنیر در دفع سنگ کلیه چه تاثیری دارد؟

اگر سنگ کلیه دارید می توانید از پودر آب پنیر استفاده کنید تا به دفع آن کمک کنید. نوشیدن روزانه 2 تا 3 لیوان آب پنیر در روز باعث بیشتر شدن ادرار و دفع مواد زائد می شود. بسیاری از سنگ های کلیه از  موادی مانند اگزالات و اسید اوریک تشکیل می دهند که مصرف آب پنیر باعث دفع بهتر این مواد می شود.

 

مصرف پودر آب پنیر در ورزشکاران رشته بدنسازی و افراد عادی چه تاثیری بر سلامت قلب دارد

همانطور که اشاره کردیم آب پنیر می تواند فشار خون بالا کاهش دهد. فشار خون بالا از عواملی است که می تواند به ایجاد بیماری های قلبی منجر شود.

همچنین سطح کلسترول خود را کنترل می کند. سطح بالای کلسترول LDL که به عنوان کلسترول بد شناخته می شود می تواند شرایط حادی مانند بیماری های قلبی ایجاد کند.

علاوه بر این ها آب پنیر سرشار از پروتئین مفید برای قلب است. این پروتئین ها باعث افزایش تولید گلبول های قرمز شده و همچنین حاوی مواد زیست فعالی است که برای سلامت قلب مفید می باشند.

 

پودر آب پنیر چه خاصیتی برای پوست دارد؟

آب پنیر پوست را شاداب کرده و خشکی آن را از بین می برد. همچنین لک های پوستی را می تواند کاهش دارد و در درمان کک و مک نیز موثر است.

بیماری پسوریازیس نیز از مشکلات پوستی است که با مصرف آب پنیر می توان در بهبود آن موثر باشد. بنابراین اضافه کردن آب پنیر به علاوه بر خواص مختلفی که برای سلامتی بدن و کنترل بیماری ها دارند می تواند به زیبایی ظاهر و بهبود وضعیت پوست شما نیز کمک کند.

 

مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی یا مصارف عمومی برای سلامتی بدن چه تاثیری دارد؟

پودر آب پنیر می تواند کبد چرب را درمان کند. آب پنیر دارویی ضد سودا و ضد صفرا بوده و بازکننده مسیرهای کبدی است.

از دیگر خواص آب پنیر که می توانیم در این بخش اشاره کنیم کاهش التهاب است. التهاب پاسخ طبیعی بدن به عوامل بیماری زا و تخریب است. التهاب می تواند به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد شود. التهاب هایی که به صورت کوتاه مدت در بدن ایجاد می شوند مفید هستند و می تواند به رفع مشکل ایجاد شده کمک کند اما ممکن است تحت شرایط مشخصی به بیماری های مزمن تبدیل شود و آسیب های جدی ایجاد کند.

التهاب مزمن می تواند به عنوان عامل خطری برای بسیاری از بیماری ها باشد و برای بدن ضرر دارد. می تواند مشکلات سلامتی مهم و یا عادت های بد زندگی را مشخص کند. مطالعات انجام شده نشان می دهند که مصرف مقدار بالایی از مکمل آب پنیر می تواند کاهش قابل توجهی در C-reactive protein (CRP) ایجاد کند. این ماده نشان دهنده اصلی التهاب در بدن است.

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، از دیگر خواص آب پنیر کمک به بیماری های التهابی روده، کمبود آنتی اکسیدان های بدن و چربی خون می باشد. بیماری قلبی، یبوست، مشکلات گوارشی و … نیز با مصرف این ماده بهبود پیدا می کنند.

 

مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی چه تاثیری دارد؟

مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی تاثیر بسزایی دارد ورزشکاران و بدنسازان برای این که بتوانند عضلات خود را شکل دهند علاوه بر انجام تمرینات ورزشی نیاز دارند تا مواد غذایی خاصی را مصرف کنند. بنابراین باید از مواد مفید برای عضله سازی مانند پروتئین استفاده کنند که باعث می شود حجم عضلاتشان در زمان کمتری افزایش پیدا کند.

مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی باعث افزایش تولید پروتئین جدید در ماهیچه‌ ها می شود و برای عضله سازی بسیار مفید است.

انواع مختلفی از پروتئین پودر آب ‌پنیر در بدنسازی  به عنوان مکمل در دسترس است که دو مورد از معمول ترین آن ها پودر آب پنیر ایزوله و کنسانتره است. این دو نوع با استفاده از روش ها و تکنیک ‌های مختلف فرآوری می ‌شوند و به همین خاطر تفاوت های خیلی ناچیزی در ارزش غذایی آن ها وجود دارد.

از آن جایی که آب پنیر یک منبع عالی از پروتئین بالا با کیفیت است می تواند برای مصارف مختلفی کاربرد داشته که از مهم ترین آن ها عضله سازی در بدنسازان است.

زمان مصرف مکمل ها در نتایج به دست آمده از آن موثر هستند. بعد از ورزش بهترین زمان برای مصرف پودر پروتئین آب‌پنیر است، چرا که در این زمان ماهیچه‌ های شما به پروتئین نیاز دارند. نوشیدن یک شیک سبک مخلوط با آب سرد یا شیر در عرض   ۳۰ تا 60 دقیقه از اتمام تمرین ورزشی، روند ریکاوری را با تامین آمینو اسید ها در جریان خون شما بهتر خواهد کرد که به سرعت به سلول ‌های ماهیچه ‌ای شما می رسند تا بافت ماهیچه جدید به راحتی ایجاد شود.

 

پودر آب پنیر

پودر آب پنیر را چگونه درست کنیم؟

شما می توانید پودر آب پنیر را در منزل خودتان و با مواد اولیه ای که در دسترس همه قرار دارد به راحتی تهیه کنید. اصلی ترین ماده ای که برای تهیه پودر پروتئین وی نیاز دارید شیر تازه است.

توصیه می کنیم از شیر ارگانیگ استفاده کنید که خواص بیشتری داشته و سالم تر باشد. شما همچنین به چند لیمو (ترجیحا ارگانیک) نیاز دارید. شما در صورت تمایل می توانید یک طعم دهنده طبیعی مانند عصاره وانیل و یا پودر کاکائو نیز به پودر وی خانگی اضافه کنید.

برای آماده کردن پودر، به یک قابلمه بزرگ ۲ لیتری و یک دماسنج نیاز دارید. همچنین باید آب لیمو را با آب مرکبات گیر و یا به کمک دست بگیرید.

صافی پنیر یا یک پارچه کتانی نیز برای آبکش کردن پنیر و جدا کردن آب آن نیاز دارید. شما می‌ توانید طرز ساخت پودر پروتئین وی خانگی را با خرید یک دستگاه دهیدراتور مواد غذایی آسان تر کنید. این دستگاه می تواند خطر گرم کردن بیش از حد و یا حتی سوزاندن پروتئین را کاهش دهد.

همچنین یک شیشه تمیز و درب دار را برای نگهداری پودر به دست آمده آماده کنید.

در مرحله اول شیر را در یک قابلمه بزرگ بریزید. توصیه می کنیم از شیر با کیفیت بالا و ارگانیک استفاده کنید. در نظر داشته باشید که شما حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم پروتئین آب‌ پنیر را از یک گالن به دست خواهید آورد.

در مرحله دوم به آهستگی شروع به گرم کردن شیر کرده و دمای آن را در هر چند دقیقه با یک دماسنج غذایی بررسی کنید. در حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت، شیر شروع به آرام جوشیدن می‌ کند و شما باید آن دما را حفظ کنید تا از تغییر ساختار اسیدهای آمینه موجود در شیر جلوگیری شود.

در مرحله بعدی ۵ قاشق سوپ خوری از آبلیمو را به شیر گرم اضافه کنید. کل مخلوط را بهم بزنید. توجه داشته باشید شیر در این مرحله نباید به جوش بیاید.

سپس حرارت را خاموش کرده و ظرف را با یک سرپوش محکم در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپوشانید. نباید آن را در یخچال یا محیط سرد قرار دهید چون ممکن است شیر دلمه نبندد.

در مرحله پنجم یک کاسه بزرگ و یک صافی پنیر آماده کرده و به آرامی محتویات دیگ را روی صافی بریزید. پنیر تازه در صافی باقی می ماند و آب آن جدا می شود.

کاسه و صافی را بعد از مرحله پنجم در یخچال بگذارید و بگذارید خنک شده و به طور کامل به مدت ۲ تا ۳ ساعت خشک شود. با نگه داشتن آن در یخچال، از خراب شدن آن در طول فرآیند  تولید پودر آب پنیر جلوگیری می‌ کنید.

در مرحله هفتم بعدی باید آب به دست آمده را خشک کنید تا یک پودر ایجاد شود. راحت ‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، استفاده از یک دهیدراتو مواد غذایی است. شما می ‌توانید این دستگاه را تهیه کرده و به راحتی و بدون دردسر پروتئین وی را خشک کنید. پروتئین وی مایع را برای حدود ۱۲ ساعت در دمای ۱۳۵ درجه فارنهایت در دستگاه دهیدراتور قرار دهید.

 

اگر امکان تهیه دستگاه دهیدراتور مواد غذایی را نداشته باشید، می ‌توانید مایع را در یک قابلمه بریزید، گرما را به میزان متوسط تنظیم کنید و بگذارید آرام حرارت ببیند. مایع به تدریج شروع به ضخیم و غلیظ شدن می ‌کند. سپس آن را به یک سینی با مقداری کاغذ پخت منتقل کنید و اجازه دهید تا برای ۱۲ ساعت خشک شود.

اگر به طور کامل خشک نشده باشد، آن را هم بزنید و اجازه دهید ۱۲ ساعت دیگر باقی بماند تا کامل خشک ‌شود.

در مرحله آخر از یک غذاساز و یا یک مخلوط ‌کن برای درست کردن پودر استفاده کنید و هم چنین از طعم ‌های طبیعی مثل پودر وانیل و استفاده کنید. اگر هنوز کمی مرطوب است، آن را برای چند ساعت دیگر خشک کنید قبل از اینکه آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید. به همین راحتی می توانید سالم ترین و مفیدترین پودر را در منزل خود تهیه کنید.

پودرهای وی برندهای معتبر ممکن است از نظر هزینه برای شما مقرون به صرفه نباشند و شما هزینه کافی برای تهیه آن ها نداشته باشید. با کمک این روش می توانید با مواد اولیه آسان پودر وی درست کنید و با اطمینان کامل آن را مصرف کنید.

 

پودر آب پنیر را چگونه مصرف کنیم؟

روش های خیلی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید پودر وی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

علاوه بر روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم خود شما هم می توانید خلاقیت خرج بدهید و آن را به غذاها و نوشیدنی هایی که به طور معمول استفاده می کنید، اضافه کنید. شما می توانید از روش های زیر استفاده کنید :

 

در پخت و پز آب پنیر را جایگزین آب کنید.

سوپ سبزیجات را با آب پنیر وی تهیه کنید.

آن را به شیک پروتئین خود اضافه کنید.

دانه ها را در آن خیس کنید تا مقوی تر شوند.

با استفاده از آن ها کوکتل درست کنید.

می توانید با آب پنیر لیموناد درست کنید.

با استفاده از پنیر خامه ای تهیه کنید.

سس مایونز را می توانید با این مایع آماده کنید.

آن را با انواع اسموتی ها ترکیب کنید.

 

مرتبط بخوانید : بدن سازی با آب پنیر : نکاتی که باید بدانید! 

پودر آب پنیر در بدنسازی یا مصارف عادی چه مضراتی دارد

علی ‌رغم فواید مختلفی که پودر وی برای سلامتی انسان وجود دارد اما برخی نگرانی هایی نیز در این باره وجود دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف پروتئین آب‌پنیر برای اغلب افراد نه تنها مشکل و زیانی ندارد بلکه راه مناسبی برای افزایش میزان پروتئین دریافتی شما است.

از لحاظ کلی پروتئین وی برای شما ایمن است و می ‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد از جمله این که به شما کمک کند تا ماهیچه و قدرت عضلاتتان را بسازید، وزن خود را کاهش دهید، اشتهای تان را کم کنید و میزان متابولیسم بدن خود را افزایش دهید.

برخی از مضرات پودر وی مربوط به مشکلات دستگاه گوارش می شود. اکثر عوارض جانبی پروتئین آب ‌پنیر مربوط به هضم آن است. برخی افراد مشکلاتی دارند که پروتئین آب ‌پنیر را هضم کرده و علائمی مانند نفخ، گاز، گرفتگی عضلات شکم و اسهال در آن ها ایجاد می شود. اما بیشتر این اثرات جانبی به خاطر حساسیت با  لاکتوز ایجاد می شوند.

 

لاکتوز منبع اصلی پودر آب‌پنیر است؛ از آن جایی که افرادی که به لاکتوز حساس هستند، به اندازه کافی از آنزیم لاکتاز که برای هضم لاکتوز مورد نیاز است تولید نمی‌ کنند باعث بروز مشکلات گوارشی در آن ها می شود.

 

علاوه بر این، عدم تحمل لاکتوز بسیار رایج است و می ‌تواند تا ۷۵ % از مردم سراسر جهان را تحت‌ تاثیر قرار دهد. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، سعی کنید از پروتئین آب ‌پنیر ایزوله استفاده کنید که مقدار کمی لاکتوز دارد و کمتر باعث بروز عوارض می شود.

پروتئین وی در برخی از افراد ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. از آنجا که پروتئین آب‌ پنیر از شیر گاو ناشی می‌ شود اما افرادی که به شیر گاو آلرژی دارند ممکن است نسبت به این پودر هم که از شیر گاو به دست می آید آلرژی داشته باشند.

این نکته نیز قابل ذکر است که آلرژی‌ های ناشی از شیر گاو در بزرگسالان بسیار کمیاب هستند و به ندرت اتفاق می افتند چرا که تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی‌ های ناشی از شیر گاو را تا قبل از  سن ۳ سالگی از بین می برند.

از جمله علائمی که با مصرف شیر گاو ایجاد شود ممکن است شامل کهیر، راش، ورم صورت، باد کردن گلو و دهان، گرفتگی بینی و یا آبریزش بینی باشد. در برخی موارد، داشتن آلرژی می ‌تواند موجب واکنش آلرژیک شدید، مهلک و تهدید کننده زندگی شود.

دوباره، باید یادآوری کرد که آلرژی شیر گاو در بزرگسالان نادر است، اما می ‌تواند پیامد های شدیدی داشته باشد. علاوه بر این، آلرژی به پروتئین آب ‌پنیر نباید با حساسیت به لاکتوز اشتباه گرفته شود.

بیشتر آلرژی ها زمانی رخ می ‌دهد که بدن یک پاسخ ایمنی را به یک پروتئین ایجاد می ‌کند. با این حال، عدم تحمل ناشی از نقص آنزیم است و شامل سیستم ایمنی نمی ‌شود.

مشکل بعدی که در رابطه با مصرف پروتئین وی وجود دارد مربوط به بیماران کلیوی است. خوردن یک وعده غذایی با پروتئین بالا می‌ تواند فشار داخل کلیه‌ ها را بالا ببرد و باعث شود که خون بیشتر از حد معمول تسویه شود. با این حال باید توجه داشت که یک غذا با پروتئین بالا به کلیه ‌ها آسیب نمی ‌زند.

در حقیقت، مطالعات نشان می ‌دهند که این یک واکنش بدنی نرمال است و معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی با پروتئین بالا می ‌تواند برای بیماران کلیوی مضر باشد. مطالعات نشان می‌ دهد که یک رژیم با پروتئین بالا در افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیوی می ‌تواند به کلیه‌ ها آسیب بیشتری وارد کند. اگر مشکل کلیه وجود داشته باشد، بهتر است درباره مصرف پودر وی با پزشک مشورت کنید.

 

پودر آب پنیر را از کجا بخریم

همانگونه که به آن اشاره شد مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی و افزایش سلامت کلیه افراد موثر است و همین موضوع موجب سوء استفاده افراد سودجو برای عرضه محصولات مرتبط شده است.

پودر آب پنیر را از جاهای مختلفی می توانید تهیه کنید. آسان ترین روش برای خریدن این ماده فروشگاه های اینترنتی هستند. با سفارش در این فروشگاه ها می توانید پودر مورد نیاز خود را درب منزل خودتان تحویل بگیرید.

فروشگاه های مختلفی در سراسر وب وجود دارند که می توانید به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. اما مهم ترین مسئله معتبر بودن این فروشگاه ها است که بتوانید از اصل و سالم پودر پنیر اطمینان داشته باشید.

یکی از معتبر ترین فروشگاه ها در این زمینه گیاه سبز است که انواع پودر آب پنیر را با کیفیتی فوق العاده عرضه می کند. شما می توانید سفارش خود را در این فروشگاه اینترنتی ثبت کرده و درب منزل خود تحویل بگیرید. علاوه بر کیفیت بالایی که محصولات ارائه شده در کانال دارند، قیمت مناسبی نیز دارند که می توانید با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.