پودر ایزوله سویا در بدنسازی و نکات مهمی که باید بدانید!, (1)

پودر ایزوله سویا یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین پروتئین ها در بدنسازی می باشد. پودر ایزوله سویا در بدنسازی به شما کمک می کند که عضله سازی کنید و بدن خودتان را حجیم کنید. در هر رژیم غذایی باید پروتیئن وجود داشته باشد. غذاهایی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهی پروتئین شما را تامین می کنند. در کنار این موارد مکمل هایی با پایه لبنی مانند پودر ایزوله سویا روی پیشرفت در بدنسازی و عضله سازی موثر هستند.

ساختار سویا و انواع آن

پروتئین سویا از گیاه سویایی که یک سال از بدو به وجود آمدن آن می گذرد به وجود می آید. اگر در تاریخ به عقب قدم برداریم متوجه می شویم که انسان ها از 50 قرن پیش در یرنامه غذایی خود از سویا استفاده می کردند.

سویا حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E، ویتامین B، آهن، پتاسیم و فسفر می باشد. خیلی از افراد طرفدار سویا هستند چون طبیعی و ارگانیک می باشد. پروتئین سویا شامل 9 آمینو اسید الزامی و حیاتی می باشد. بیشتر افراد پروتئین سویا را به عنوان با کیفیت ترین پروتئین گیاهی به حساب می آورند.

پروتئین سویا در 3 نوع ایزوله، بافت دار و کنستانتره موجود است. در بین آن ها ایزوله سویا دارای بشترین محتوای مغذی و سودمند است. کنستانتره سویا بعد از روغن زدایی سویا به وجود می آید که حاوی 65 درصد پروتئین و کربوهیدرات می باشد. سویای بافت دار از کنستانتره سویا تشکیل می شود.

پودر ایزوله سویا از کنجاله طبق یک روند معین تشکیل می شود. در این روند چربی ها و کربوهیدرات ها از سویا گرفته می شود. پودر سویا حاوی 50 درصد پروتئین و پودر ایزوله سویا حاوی 90 درصد پروتئین می باشد.

ارزش غذایی سویا

  • پروتئین : 36 درصد
  • کربوهیدرات : 30 درصد
  • روغن : 19 درصد 
  • رطوبت : 14 درصد

میزان جذب در پروتئین های متفاوت

  • پروتیئن وی : 104
  • تخم مرغ : 100
  • سفیده تخم مرغ : 88
  • کازئین : 77
  • سویا :74

تفاوت پروتئین سویا و پروتئین وی

کاملا واضح است که هر دو باعث تقویت و افزایش حجم عضلات می شوند. سویا، باعث تسریع در بازسازی عضلات پس از انجام ورزش های سنگین می شود. همچنین با رادیکال های آزاد تشکیل شده در تمرینات، مبارزه می کند.

وجود این دو در کنار هم بسیار مفید است. در جمله ای بهتر می توان گفت که این دو پروتئین همدیگر را کامل می کنند. پروتئین وی انرژی لازم برای انجام فعالیت های ورزشی را فراهم می کند و پروتئین سویا هم سرشار از اسید های آمینه گلوتامین و ژنین هستند.

بدنسازی و مکمل های ورزشی

تاثیرات حیرت آور پودر ایزوله سویا روی بدنسازی

تقریبا هر ورزشکاری در حوزه بدنسازی می داند پروتئین سویا یا پودر ایزوله سویا چیست. تحقیقات فراوانی روی فواید و مضرات سویا انجام شده که لازم است همه ورزشکاران در باره آن اطلاعات داشته باشند. پودر ایزوله سویا مکملی است که سعی دارد بالاترین میزان پروتئین را به بدن شما انتقال بدهد. همان طور که قبلا هم ذکر کرده بودیم پودر ایزوله سویا حاوی 90 درصد پروتئین است که این مقدار فوق العاده عالی و ویژه می باشد.

پودر ایزوله سویا اثر مثبتی روی افزایش سطح هورمون رشد دارد. علت این اتفاق ممکن است به دلیل وجود مقدار زیادی از آرژنین و لیزین در سویا باشد. همچنین سویا برای ریکاوری عضلات بسیار مفید و سودبخش می باشد. در کناره دیگر خواص پودر ایزوله سویا، این ماده در چربی سوزی هم به کمک انسان می آید. دلیل این اتفاق هم ممکن است به خاطر کم اشتهایی که سویا برای ما به وجود می آورد و در نهایت دریافت کالری کمتر باشد. علاوه بر این موارد سویا باعث افزایش سطوح نیتریک اسید هم می شود.

BV چیست؟

BV یا ارزش زیستی مقدار مورد تاییدی از جذب پروتئین در هر گرم را به ما نشان می دهد. بالا بودن میزان BV بیانگر پروتئین بیشتر می باشد. در صورت کلی می توان گفت که پروتئین مورد نظر ما با کیفیت است و شایستگی مصرف کردن را دارد.

تفاوت پودر ایزوله سویا و پروتئین سویا

پروتئین سویا حاوی مواد ضد مغذی می باشد که اجازه نمی دهند بدن انسان به درستی پروتئین را جذب کند. در فرآیند تبدیل پروتئین سویا به پودر ایزوله سویا، با اضافه کردن متیونین (Methionine) به سویا، مقدار BV افزایش پیدا می کند؛ بنابراین ارزش غذایی سویا بسیار بالا می رود. به همین دلیل است که پودر ایزوله سویا بسیار سالم تر و با کیفیت تر از خود پروتئین سویا می باشد.

مزیت دیگر پودر ایزوله سویا نسبت به پروتئین سویا نفخ زایی است. پودر ایزوله سویا از کازئین سریعتر و از پروتئین وی کندتر هضم می شود.

غده تیروئید

پودر ایزوله سویا و هورمون تیروئید

مصرف پودر ایزوله سویا باعث افزایش ترشح غده تیروئید می شود. یکی از امتیازات پودر ایزوله سویا یرای بدنسازی همین است. افزایش ترشحات تیروئیدی باعث می شود که ورزشکاران به همراه عضله سازی، چربی سوزی هم بکنند. همین نکته مفید در پودر ایزوله سویا، آن را از دیگر محصولات پروتئین جدا می کند و به آن اعتبار می بخشد.

زمانی که شما طبق یک برنامه غذایی خاص یا همان رژیم جلو می روید؛ بدن متوجه این اقدام شما می شود. زمانی که بدن متوجه شد سعی می کند بدون درنگ، ترشحات تیروئیدی را کاهش دهد. بنابراین میزان کالری دریافتی کاهش پیدا می کند و میزان متابولیسم یدن کاهش پیدا می کند.

به هورمون های تیروئیدی، هورمون های کاتابولیکی گفته می شود. این هورمون ها کاتابولیکی بیشتر روی کربوهیدرات ها و چربی ها تاثیر می گذارند. چنانچه فرد به اندازه کافی کالری مصرف کرده باشد و مقدار هورمون های تیروئیدی اش هم به اندازه باشند، بخش کاتابولیکی این هورمون ها روی سنتر پروتئین موثر واقع می شود. با توجه به این مسائل می توانید بهترین بهره وری زا از پودر ایزوله سویا داشته باشید.

نکاتی در مورد مصرف پودر ایزوله سویا

بدنسازان نباید پودر ایزوله سویا را جایگزین پروتیئن وی و یا دیگر مکمل های ورزشی کنند. زیرا عضلاتشان مورد آسیب قرار میگیرد. به این مسئله هم باید توجه داشته باشیم که هر مکمل ورزشی نوعی خاصیت مخصوص به خود را دارد.

اینکه شما در حین رعایت برنامه غذایی یا رژیم چه میزان پروتئین مصرف می کنید، بسیار حیاتی و پر اهمیت است. در مواقعی که طبق یک رژیم غذایی جلو نمیروید دانستن میزان پروتئین مصرفی اهمیت کمتری دارد. در زمان رژیم با افت مقدار کالری دریافتی، انسان به پروتئین ممتاز و باکیفیت تری برای ساخت و حفظ عضلات نیاز پیدا خواهد کرد.

مصرف روزانه 10 الی 30 گرم پودر ایزوله سویا بسیار مناسب است. البته شما می توانید پروتئین سویا و پروتئین وی را با نسبت 2:1 هم ترکیب کرده و روزانه 2 الی 3 بار مصرف کنید.

 

پودر ایزوله سویا

چگونگی تهیه پودر ایزوله سویا:

پودر ایزوله سویا شامل حدود 90 درصد پروتئین می باشد به همین علت بدنسازان برای عضله سازی از آن استفاده می کنند. شما این محصول را می توانید در بسته های 400 گرمی و 1 کیلویی از فروشگاه اینترنتی گیاه سبز چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری خریداری کنید.

 

صحبت پایانی

پودر ایزوله سویا برای ورزشکاران بدنسازی، افراد رژیمی و گیاه خواران مفید باشد. هیچ کدام از پروتئین های گیاهی به جز پروتئین سویا، تمام آمینواسید های ضروری بدن را ندارند. طبق مطالعات، پودر ایزوله سویا از پروتئین وی یا همان پودر آب پنیر کارایی کمتر و از کازئین کارایی بیشتری دارد.

در مورد تاثیر سویا روی تستوسترون ها تحقیقی در سال 2010 صورت گرفت که نتیجه اش این بود که مصرف غذا و فرآورد های سویا روی تسترون ها تاثیر منفی ندارند. ارتباط پودر ایزوله سویا و تسترون ها یک موضوع قابل بحث است. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید بیشتر در این مورد تحقیق کنید.